H Hybro skrev:
[bild]
da-da-di-di-dit di-di-dit-da-da da-di-dit dit di-di-di-dit di-da di-di-dit di-di-dit dit

Morsekoden finns kvar.... Skulle kunna gå att fräscha upp.

Redigerat:
di di dit
da da
di di di di da
da
di di da dit
da da di da

da da di di dit di di dit da da

da da da da da dit di dit

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
H Hybro skrev:
[bild]
Kamera var min fars.Funkade finfint. 70 år gammal.

Sixtomat fungerande ljusmätare.
Selencell så den behövde inget batteri, tyvärr åldras de sämre än moderna kiselceller så mätvärdet är nog inte riktigt tillförlitligt längre.

Nästa steg i utvecklingen var mätare med CdS-cell som tyvärr krävde kvicksilverbatterier som inte går att få tag i numera pga miljöskäl.

• Mätare av modell Sixon 2 med CdS-cell, inklusive inställningsratten. Brukade kräva kvicksilverbatterier som nu är förbjudna av miljöskäl.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
P
B Bitterhetsakademin skrev:
Nästa steg i utvecklingen var mätare med CdS-cell som tyvärr krävde kvicksilverbatterier som inte går att få tag i numera pga miljöskäl.
Kvicksilverbatterier har en nominell spänning på 1.35 V och kan ofta ersättas med luft/zink-batterier, som har en nominell spänning på 1.4 V.
Spänningskillnaden är så liten att den så gott som aldrig märks vid ljusmätning för vanlig fotografering.
En hyfsat stor nackdel med luft/zink-batterier är dock den ganska stor självurladdningen när batteriet har aktiverats.

P pmd skrev:
Kvicksilverbatterier har en nominell spänning på 1.35 V och kan ofta ersättas med luft/zink-batterier, som har en nominell spänning på 1.4 V.
Spänningskillnaden är så liten att den så gott som aldrig märks vid ljusmätning för vanlig fotografering.
En hyfsat stor nackdel med luft/zink-batterier är dock den ganska stor självurladdningen när batteriet har aktiverats.
Kvicksilverbatterierna gav så gott som full spänning ända till de var nästan slut, hur är det med zink-luft-batterierna? Har inte fördjupat mig i ämnet då alla kameror jag använder har inbyggda mätare. I vissa miniatyrkameror som Rollei och Minox kan exp. mätaren drivas med Sr43-celler i en adapter som gör att mätaren får rätt spänning.

P
Kvicksilverbatterierna gav så gott som full spänning ända till de var nästan slut, hur är det med zink-luft-batterierna?
Jag har för mig att luft/zink-batterier har en ganska rak urladdningskaraktäristik.
Har inte fördjupat mig i ämnet då alla kameror jag använder har inbyggda mätare.
Drivs alla dina inbyggda mätare av selenceller?
I vissa miniatyrkameror som Rollei och Minox kan exp. mätaren drivas med Sr43-celler i en adapter som gör att mätaren får rätt spänning.
En del kameror från forntiden har en bryggkoppling som gör att drivspännningen till ljusmätaren inte spelar någon större roll, så även om de använde kvicksilverbatterier från början så fungerar de utmärkt med moderna kvicksilverfria batterier (modulo hur urladdningskaraktäristiken ser ut, förstås).

(Fortfarande på gränsen till ämnet här. 😉)

P pmd skrev:
Jag har för mig att luft/zink-batterier har en ganska rak urladdningskaraktäristik.

Drivs alla dina inbyggda mätare av selenceller?

En del kameror från forntiden har en bryggkoppling som gör att drivspännningen till ljusmätaren inte spelar någon större roll, så även om de använde kvicksilverbatterier från början så fungerar de utmärkt med moderna kvicksilverfria batterier (modulo hur urladdningskaraktäristiken ser ut, förstås).

(Fortfarande på gränsen till ämnet här. 😉)
Nej det är modernare mätare som klarar vanliga SR44 knappceller. De äldre har jag bara som kuriosa.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja hur var det nu, har du behov av lite fler "polletter"?
Jag hittade några här, det finns några 5-kronor och 50-öringar med, men mest enkronor.
[bild]

Hur lång tid får man för en krona med den där automaten? Är tiden ställbar?
Ja, absolut! 😀
Tiden man får är 45 minuter, och det står instansat i märkplåten.
Men den kanske är justerbar internt inne i själva apparaten, jag har inte koll på det, tyvärr.

Myntautomatens märkplåt från AEG visar "1 mynt = 45 min" och att den kommer från Tyskland för växelström.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
hsd
Kvicksilverbatterierna gav så gott som full spänning ända till de var nästan slut, hur är det med zink-luft-batterierna? Har inte fördjupat mig i ämnet då alla kameror jag använder har inbyggda mätare. I vissa miniatyrkameror som Rollei och Minox kan exp. mätaren drivas med Sr43-celler i en adapter som gör att mätaren får rätt spänning.
Zink luft celler kan inte användas om batterifacket är lufttätt, tex. i kikarsikten

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Ja, absolut! 😀
Tiden man får är 45 minuter, och det står instansat i märkplåten.
Men den kanske är justerbar internt inne i själva apparaten, jag har inte koll på det, tyvärr.

[bild]
Är växellädan i den som sätter tiden, ska den ökas eller minskas, då blir det lite nya drev. Den är tillverkad för den tiden.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Hannuse Hannuse skrev:
Ja, absolut! 😀
Vill du att jag skickar mot portokostnaden så gör jag det.
Annars hamnar de snart i metallåtervinningen.

Mikael_L
På tal om myntautomaten, som är av märket AEG.

Det är ju en rätt tråkig historia om AEG.

Namnet är en förkortning för Allgemeine Elektricitäts-Gesellschaft, och översatt till engelska så skulle det faktiskt bli general electric. :)
Eller ev General electric company.

Bolaget bildades såvitt jag förstått för att de hade förvärvat Edisons patent på glödlampan i Tyskland och började med glödlampstillverking.

Men i vilket fall, blev AEG giganter inom den europeiska elmaterialmarknaden från slutet av 1800-talet och fram till 2'a VK, de påverkade utvecklingen i hela Europa.
Sen var det nästan godnatt, majoriteten av deras fabriker låg i den Sovjetiska ockupationszonen, och ryssarna snodde ju allt de kunde till ryssland som krigsbyte.
En del av AEG återuppbyggdes i Västtyskland, men de lyckades aldrig riktigt repa sig, och på 60-70-talet var det riktigt kris, och bolaget försvann helt på 90-talet.
Namnet AEG köptes upp, och finns på produkter idag, men det är alltså inte samma bolag.

• Gilla
Pen och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
ryssarna snodde ju allt de kunde till ryssland som krigsbyte.
den saken kan även beskrivas lite annorlunda. Ryssland ansåg sig vara berättigat till kompensation för den omätbara skadan Tyskland ställde till i Ryssland i tyska angreppskriget mot Ryssland.
Reparationsbetalningar reglerades på konferenser i Yalta och Potsdam. Alla allierade samt offerländerna fick sin andel. En stor del betalades inte ut som pengar utan som materiella överföringar av industrigods, t ex järnvägsanläggningar och produktionsanläggningar. Det var inte bara Sovjet som tog vad dom kunde.

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.