196 764 läst ·
1 330 svar
197k läst
1,3k svar
El-arkeologi
Den ger inte effekt nog. Jag har en på 3,6 kW och jag har relativt lågt vattentryck hemma, den blir 40°C i bästa fall. Och då sänker den genomströmning en av vattnet ytterligare.Alfredo skrev:
Låt oss räkna på det...
Låt oss anta 9 liter per minut i duschen, det ger ett rätt lågt flöde i en dusch.
Låt oss sedan anta att vi värmer vattnet från 6 till 45 grader (frugans och dotterns temp när de duschar, jag ligger på ca 42 grader precis som sonen). Det ger ett delta på 39 grader.
Flödet ger ca 0,15 kg vatten per sekund.
Vattnet värmekapacitet är ca 4,18 kJ/(kg*K)
Effekten blir då 0,15*4,18*39 = 24,45 kW
Slutsatser:
- Döttrarna som duschar kommer att skrika för att det är för kallt.
- Du som äger huset kommer inte att säkra upp det, inte ens 32A trefas räcker till för att värma med en genomströmningsvärmare.
- döttrarna kan inte duscha om det inte finns en VV-tank någonstans, eller om det inte finns en värmepump inblandad i ekvationen.
Bonus:
- med 9 liter/minut så räcker en 200 liters tank i 22 minuter om vattnet är 45 grader (många har bara 50 grader på VV hemma)
Nej, det är bara i USA och Kanada (med vissa undantag) som man levererar tillräckligt med effekt till en villa för att klara denna typ av uppvärmning. I några av de rika arabländerna kan man nog klara av det också. I övrigt så räcker det inte för så stor uppvärmning. Men om vi minskar deltat med 10 grader, då börjar det vara möjligt i stora delar av världen. Så antingen får man sänka tempen på varmvattnet, eller så får man höja tempen på inkommande vatten (eller både ock). Ytterligare ett alternativ är att minska flödet under 9 liter/minut, men då klagas det nog rätt mycket (vis av erfarenhet).Alfredo skrev:
Det stora problemet med dessa effekter är kostnaden för kopparledningarna. Dessa blir kostnadsdrivande.
Jag är väldigt nöjd med min 3,6 kW värmare dock, den är nämligen skillnaden mellan att inte kunna tvätta händerna i garaget och att kunna göra det. Jag har bara kallvatten till garaget nämligen.
Redigerat:
Njae, exempelvis UK har också ofta rätt rejäla matningar. Men strunt samma, vi behöver inte grav ner oss i fysiken utan jag konstaterar att i exempelvis Thailand är genomströmningsvärmare det vanligaste och dessa ger fullgoda duschar där. Sen lär ju inkommande "kallvatten" kanske vara runt 25 grader eller så, vilket naturligtvis underlättar...pacman42 skrev:
Precis. med varmt vatten in så behöver man inte värma så mycket.Alfredo skrev:
Njae, exempelvis UK har också ofta rätt rejäla matningar. Men strunt samma, vi behöver inte grav ner oss i fysiken utan jag konstaterar att i exempelvis Thailand är genomströmningsvärmare det vanligaste och dessa ger fullgoda duschar där. Sen lär ju inkommande "kallvatten" kanske vara runt 25 grader eller så, vilket naturligtvis underlättar...
Jag har tittat en hel del på detta då jag funderade på att sätta en genomströmningsvärmare efter vattenberedaren i min FLVP. Min FLVP genererar bara 59 grader som bäst på VV med kompressorn och när vi var fyra som duschade samma morgon så räckte inte detta riktigt till trots 230 liters tank (jag fick ofta duscha sist och kallt - annars krävde frun att vi skulle flytta till lägenhet). Nu löste jag det på ett annat sätt istället, i praktiken var vattnet på vintern ofta bara 53-55 grader varmt då värme snoddes till husets element. Genom att sätta 30 grader i semesterpåverkan och ställa FLVPn i semesterläge på natten (jag har en LLVP som används för huvuddelen av uppvärmningen av huset, semesterläget finns det en plint för att styra) så kunde jag maxa ur värmen till själva varmvattnet och då var det inga problem så länge som jag och sonen väntade till efter kvinnorna fått duscha. Nu har vi inga problem alls utom under julen - barnen har flyttat hemifrån...
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 152 inlägg
Det märker jag tydligt hemma på sommaren även för morgonduschen, varmvattenkranen är ställd klart mycket kallare än vad den är ställd på vintern. Då har vi inte särskilt stor temp-skillnad i sovrummet mellan sommar och vinter - ett par-tre grader kanske. Men så har frugan frusit någon gång på sommaren och då blir man ju skållad om man kliver in utan att känna efter först... 🥵lars_stefan_axelsson skrev:
Jo det brukar gå att få åtminstone "för varmt", vilket jag gissar är runt 45 grader. Men visst har jag även råkat ut för sämre installationer som inte klarar det med skapligt flöde.lars_stefan_axelsson skrev:
Ett exempel med ganska biffig effekt från en länk tidigare i tråden:
https://www.stiebel-eltron.co.th/en...eous-water-heater/dhb-e-sli/dhb-e-11-sli.html
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder