Håller på att inreda vinden på mitt 30-tals hus och hittar lite kuliga elprylar här uppe. Tydligen gick elen in via vinden från början.
Huvudproppskåpet är på 220V trefas, 127 volt per fas. Sen hittade jag ett proppskåp till som var lite kraftigare doningar, 500 volt och 25 ampere. Undrar vad man hade det till?
Huvudproppskåpet är på 220V trefas, 127 volt per fas. Sen hittade jag ett proppskåp till som var lite kraftigare doningar, 500 volt och 25 ampere. Undrar vad man hade det till?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
500V var en spänning som förekom inom industrin. Så man gjorde proppskåp som uppfyllde de kraven så de hade en större marknad. Det är ingen spänning som förekommit i hem.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 514 inlägg
Jättefina, gillar det rustika) Bidrar med en bild till din tråd på en ringklocka som jag plockade ner i ett hus, LMEricsson såklart. De måtte ha blivit döva när telefonen ringde. Eller så saknar Madonna något i sin garderob....)
Logga in
Skapa konto
Ahh, isolatorer för knoppinstallation.
Kabeln du har där är glansgarnsledning HVG, som fick användas i torra utrymmen.
Det har börjat bli riktigt sällsynt att stöta på knoppledningsinstallationer i drift. Senast jag såg en var ett par år sedan. Det var en strömbrytare som tände två lampor i ett uthus i ett för länge sedan avvecklad jordbruk, som mest agerade sommarstuga då.
Hmm, jag tog väl någon bild ...
Ska se om jag hittar det. Strömbrytaren var en riktigt snygg pjäs i porslin med två sådana där "munnar" där knoppledningen gick in i. Här var det uthus, så ledningen var inte glansgarn, utan den tjärimpregnerade typen.
Kabeln du har där är glansgarnsledning HVG, som fick användas i torra utrymmen.
Det har börjat bli riktigt sällsynt att stöta på knoppledningsinstallationer i drift. Senast jag såg en var ett par år sedan. Det var en strömbrytare som tände två lampor i ett uthus i ett för länge sedan avvecklad jordbruk, som mest agerade sommarstuga då.
Hmm, jag tog väl någon bild ...
Märkta A1 och B1, det tyder på att det fanns två familjer i huset, åtminstone 2 elabonnemang.G Galten skrev:Håller på att inreda vinden på mitt 30-tals hus och hittar lite kuliga elprylar här uppe. Tydligen gick elen in via vinden från början.
[bild] [bild]
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Mer bilder...
detta är riktig porr

detta är riktig porr
Medlem
· Västra Götaland
· 3 514 inlägg
Den här godingen var i drift till för ett år sedan (inte hos mig, men vet var).
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=2604510426261796&id=157130674333129
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=2604510426261796&id=157130674333129