196 727 läst ·
1 330 svar
197k läst
1,3k svar
El-arkeologi
Medlem
· Uppland
· 2 520 inlägg
Som synes nere till höger i bilden finns de med 24 kW också. Det fungerar inte i hushåll i Sverige men i en del länder går det bra.Alfredo skrev:
Men liknande element säljs fortfarande...B Bitterhetsakademin skrev:
Edit:
Jag har en variant av denna och jag kör den bara på 650W, full effekt och den glöder.
https://www.netonnet.se/art/hem-fri...yYhZNjRGIVml-xUXQpArnWekbQXVok2waAmU-EALw_wcB
Redigerat:
Ja men den typen är lite säkrare än den i min bild med öppna glödspiraler lindade runt en keramikstav, om jag minns rätt förbjöds de under tidigt sjuttiotal efter flera olyckor. De ger kraftig riktad värme så det måste vara fritt framåt minst en meter. Din har väl också termosäkring och överhettningsskydd med bimetallbrytare, här är det raka rör.😆pacman42 skrev:
En nutida brödrost har väl ungefär samma skyddsklass IP10 och knappast mindre farlig (ur elsynpunkt). Ändå får den säljas. Märkligt.B Bitterhetsakademin skrev:
Ja hur var det nu, har du behov av lite fler "polletter"?Hannuse skrev:
Jag hittade några här, det finns några 5-kronor och 50-öringar med, men mest enkronor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur lång tid får man för en krona med den där automaten? Är tiden ställbar?
Minns att Ikea i Kungenskurva hade sånt här i slutet av 80 talet.P Puffen Ingarö skrev:
Logga in
Skapa konto
Min kära telegrafi nyckel från the Swedish Key. Ca 40 gammal.
Flitigt använd, då jag höll på med telegrafi.
Omega hörlurarna användes till rör-riggen på 100 W.
Har en Heatkit HW-9 QRP-rigg, som jag byggde själv, som vuxenstuderande på elektronisk vidareutbildning.
Blev sedermera lärare inom elektronik.
Roligt med denna rigg vara att med 2 W uteffekt hade jag kontakt med en i Australien typ 15 minuter.
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 12 200 inlägg
Logga in
Skapa konto
Den röda är min första FM-sändare byggd för 55 år sedan. Drevs av en liten battericell i lilla sloten.
Mikrofonen kom från glasögon med typ högtalarsnäcka/slang, som far ropade in på auktion.
Sändaren i mitten är effektivare. Bara att snäppa fast på ett 9-V batteri. Röckvidd ca 200 m. Också 55 år gammal.
Prylarna till höger är för att indikera IR-strålning från t ex fjärrkontroller.
Ansluts till oscilloscope.