Alfredo Alfredo skrev:
Jo det brukar gå att få åtminstone "för varmt", vilket jag gissar är runt 45 grader.

Ett exempel med ganska biffig effekt från en länk tidigare i tråden:
Som synes nere till höger i bilden finns de med 24 kW också. Det fungerar inte i hushåll i Sverige men i en del länder går det bra.

Elkamin modell äldre med öppna värmespiraler glöder trevligt i mörkret men har på goda grunder varit förbjuden att sälja i mer än ett halvt sekel.

• Elektrisk kvartsradiator med rött glödande värmerör bakom metallnät.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Staffan_V och 6 till
  • Laddar…
Redigerat:
pacman42 pacman42 skrev:
Men liknande element säljs fortfarande...

Edit:
Jag har en variant av denna och jag kör den bara på 650W, full effekt och den glöder.
[länk]
Ja men den typen är lite säkrare än den i min bild med öppna glödspiraler lindade runt en keramikstav, om jag minns rätt förbjöds de under tidigt sjuttiotal efter flera olyckor. De ger kraftig riktad värme så det måste vara fritt framåt minst en meter. Din har väl också termosäkring och överhettningsskydd med bimetallbrytare, här är det raka rör.😆

Alfredo Alfredo skrev:
Förekommer tydligen på vissa anstalter. Trevligt eller ej kan man säkert ha olika uppfattningar om, men tappa inte tvålen...
Är det baserat på egen erfarenhet, eller har en komps berättat det? 😉😆

B Bitterhetsakademin skrev:
Elkamin modell äldre med öppna värmespiraler glöder trevligt i mörkret men har på goda grunder varit förbjuden att sälja i mer än ett halvt sekel
En nutida brödrost har väl ungefär samma skyddsklass IP10 och knappast mindre farlig (ur elsynpunkt). Ändå får den säljas. Märkligt.

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Pen Pen skrev:
En nutida brödrost har väl ungefär samma skyddsklass IP10 och knappast mindre farlig (ur elsynpunkt). Ändå får den säljas. Märkligt.
Är nog mer brandfaran i det fallet.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Drygt sextio år gamla projektorlampor en gång i tiden köpta hos Clas Ohlson i Insjön. Den vänstra till smalfilmsprojektor och den högra till 16 mm.

• Två gamla radiorör, en grå med sfärisk form och en transparent cylindrisk, ligger bredvid varandra på en grå yta.
    Skapa konto
  • Gilla
MultiMan och 8 till
  • Laddar…
Mikael_L
Hannuse Hannuse skrev:
Och, hittade en enkrona.....och... - den fungerar!
Blir en fin prydnad.
Ja hur var det nu, har du behov av lite fler "polletter"?
Jag hittade några här, det finns några 5-kronor och 50-öringar med, men mest enkronor.
En hög med svenska mynt, inklusive enkronor, femkronor och femtioöringar, på ett träbord.
Skapa konto

Hur lång tid får man för en krona med den där automaten? Är tiden ställbar?

• Haha
Hannuse
  • Laddar…
kisumisu
P Puffen Ingarö skrev:
Restaurang Löwenbrau 2005. Automatik för spolning av pissoarerna inne på toaletten.
Tyckte just då att det var en bra idè att dokumentera eftersom de skulle försvinna såklart nån gång i framtiden.
Kommer ihåg från nåt tidigare besök att åtminstone en av de tjocka glaslinserna fanns kvar då.
Minns att Ikea i Kungenskurva hade sånt här i slutet av 80 talet.

Vintage kamera med sökare, tillsammans med en brun läderväska och en vit ljusmätare, på ett bord.
Skapa konto

Kamera var min fars.Funkade finfint. 70 år gammal.

Sixtomat fungerande ljusmätare.

Redigerat:
Morsekodnyckel och hörlurar på ett träbord.
Skapa konto

Min kära telegrafi nyckel från the Swedish Key. Ca 40 gammal.
Flitigt använd, då jag höll på med telegrafi.
Omega hörlurarna användes till rör-riggen på 100 W.

Har en Heatkit HW-9 QRP-rigg, som jag byggde själv, som vuxenstuderande på elektronisk vidareutbildning.
Blev sedermera lärare inom elektronik.
Roligt med denna rigg vara att med 2 W uteffekt hade jag kontakt med en i Australien typ 15 minuter.

Redigerat:
  • Gilla
Staffan_V och 6 till
  • Laddar…
Fyra elektroniska komponenter, inklusive en röd FM-sändare och en effektivare sändare, visas på ett träbord tillsammans med andra enheter.
Skapa konto

Den röda är min första FM-sändare byggd för 55 år sedan. Drevs av en liten battericell i lilla sloten.
Mikrofonen kom från glasögon med typ högtalarsnäcka/slang, som far ropade in på auktion.

Sändaren i mitten är effektivare. Bara att snäppa fast på ett 9-V batteri. Röckvidd ca 200 m. Också 55 år gammal.

Prylarna till höger är för att indikera IR-strålning från t ex fjärrkontroller.
Ansluts till oscilloscope.

• Gilla
Staffan_V och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.