209 604 läst ·
1 458 svar
210k läst
1,5k svar
El-arkeologi
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 388 inlägg
Ja, jag har en IR-sensor i källarkorridoren som driver två globlampor, som tyvärr kräver tillräcklig last för att inte blinka. Så det är en LED och en halogen...P pmd skrev:
Det är billigare och enklare att gå igenom mitt lager av glödlampor/halogen än att byta till en modernare IR-brytare.
markradio = plötsligt får man höra något som man inte har hört förut - och tycker att det var roligt/intressant/festligt.E etompau skrev:Radion är i princip oförändrad, det enda som är gjort är att en BT-modul är monterad inuti radion och kopplad över bef. högtalare.
Dock får man inte den yngre generationen att lyssna på "vanlig" radio längre. Besvärligt att ratta in stationer, dåligt och brusigt ljud, kan ej själv välja vad som ska höras osv. då är det bättre att radio får nytt liv via modern teknik imho.
Jo jag har överdoserat på reklamradion under 90-talet.
hmmmB Bitterhetsakademin skrev:
Futura: Gill
9 rakt nedstreck kurvat/båge
1 rakt top streck inget
6 rakt start-streck kurvat dito
f lite smallare topkurva dito svängd/bred.
Siffrorna skiljer sig ganska så mycket.
roman normal, inte lika mycket.
Denna diskreta lägenhetscentral i ett Q-märkt BRF-hus från 1930 kanske kan platsa här.
Två säkringar gänga GI till de två ursprungliga rummen i lägenheten. Passdelarna är tyvärr borta men troligen satt det 6A. Det var väl bara tre lampor och en radio i lägenheten kanske.
Här är det en "äkta" gemensam stigare rakt genom huset. Ingen separat elmätning här inte. Kanske användes rumstaxa.
Spismatningen har betydligt grövre ledningar:
Till skillnad från elcentralen är spismatningen fortfarande i funktion och här tillämpas än idag rumstaxa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Två säkringar gänga GI till de två ursprungliga rummen i lägenheten. Passdelarna är tyvärr borta men troligen satt det 6A. Det var väl bara tre lampor och en radio i lägenheten kanske.
Logga in
Skapa konto
Här är det en "äkta" gemensam stigare rakt genom huset. Ingen separat elmätning här inte. Kanske användes rumstaxa.
Spismatningen har betydligt grövre ledningar:
Logga in
Skapa konto
Till skillnad från elcentralen är spismatningen fortfarande i funktion och här tillämpas än idag rumstaxa.
En enormt kraftig fotolampa på 1000 w, betydligt klumpigare än de kompakta lampor av samma typ som tillverkades tio år tidigare.
Dessa kunde göras små tack vare effektiva värmeskydd i asbest, här är det istället kylflänsar och större avstånd till höljet för att leda bort all värme.
Dessa kunde göras små tack vare effektiva värmeskydd i asbest, här är det istället kylflänsar och större avstånd till höljet för att leda bort all värme.
Ett lite äldre universalinstrument från Honor. Mätområdet är på hela 1200 volt. Den drivs med dels ett vanligt LR14 men tyvärr även ett V74PX på 15 volt som idag är svårare att få tag i även om de går att beställa.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 764 inlägg
Våldsamt mätområde. Hur är det med säkerhetsklassningen. Det ser dessutom ut som ett lågprisinstrument från typ Clas Olsson. Har ett liknande men jag tror det stoppar vid 250 volt. Det tar vanliga R6.B Bitterhetsakademin skrev:
Kan vara knepigt med delar till nyare instrument också. Säkringen till min Fluke fick beställas från England.
Den verkar förvånansvärt välbyggd med kraftigt hölje i bakelit men anslutningarna för mätsladdarna är betydligt klenare.imported_Benno skrev:
Våldsamt mätområde. Hur är det med säkerhetsklassningen. Det ser dessutom ut som ett lågprisinstrument från typ Clas Olsson. Har ett liknande men jag tror det stoppar vid 250 volt. Det tar vanliga R6.
Kan vara knepigt med delar till nyare instrument också. Säkringen till min Fluke fick beställas från England.
Den verkar vara av japansk tillverkning och säkerhetsklassning var nog inte uppfunnet på den tiden.
Tror nog inte att det är en bra ide att använda den till att mäta sådana spänningar.
Svastikan är en gammal fin symbol fast den där Adolf i tyskland gav ju dåligt rykte...
"En svastika (eller hakkors) är en tusenårig geometrisk symbol som historiskt har använts som en fredlig lycko- och solsymbol inom religioner som hinduism, buddhism och jainism. I den västerländska kulturen är tecknet i stället starkt förknippat med nazism och Adolf Hitlers regim, som gjorde det till sitt kännetecken på 1920-talet. "
"En svastika (eller hakkors) är en tusenårig geometrisk symbol som historiskt har använts som en fredlig lycko- och solsymbol inom religioner som hinduism, buddhism och jainism. I den västerländska kulturen är tecknet i stället starkt förknippat med nazism och Adolf Hitlers regim, som gjorde det till sitt kännetecken på 1920-talet. "
Ibland går känsligheten för denna urgamla och vackra symbol för långt. NCC fick kritik för sina byggnadsställningar vid vattentornet i Landskrona som sågs bilda hakkors och tvingades ursäkta sig i media.B bryggstun skrev:Svastikan är en gammal fin symbol fast den där Adolf i tyskland gav ju dåligt rykte...
Medlem
· Blekinge
· 12 456 inlägg
Det tycker inte jag. Tiden som har gått sedan nazi-terrorn är för kort för att symbolen skulle förlora sin association. NCCs utformning är en bagatellisering och respektlöshet mot dom som drabbades av naziterrorn. Fråga även norrmännen.B Bitterhetsakademin skrev:
Även med tanke på dagens nynazisterna som t o m tar plats i Europas parlament borde man inte ta detta för lätt.
Att NCCs byggnadsställning kunde få denna utformning överhuvudtaget visar även på okunskap och historielöshet hos arbetarna och projektledning.
Sedan finns ju ett visst mått av hyckleri när man ser hur en annan symbol nämligen hammaren och skäran behandlas. Hakkorset leder till HMF-åtal medan en symbol som är mångfalt mer blodbesudlad fritt får visas i det offentliga rummet.
Jag har nyligen kört runt med motorcykel i Indien, och främst i byarna i Himalaya.
Där hade man väldigt skral kunskap kring andra världskriget, och ingen vetskap om nazismen.
Så symbolen frodas fortfarande som den lyckosymbol den är, överallt.
Samtidigt som jag förstår att ASEA ändrade sin logotype på 30-talet, så skapar det också en förståelse att den lever kvar på andra ställen.
Där hade man väldigt skral kunskap kring andra världskriget, och ingen vetskap om nazismen.
Så symbolen frodas fortfarande som den lyckosymbol den är, överallt.
Samtidigt som jag förstår att ASEA ändrade sin logotype på 30-talet, så skapar det också en förståelse att den lever kvar på andra ställen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Blekinge
· 12 456 inlägg
Helt rätt. Men hur många av våra medmännsikorna kopplar hammaren och skäran till de ohyggliga brott som har utförts under den flaggan? Där möter vi okunskap igen.B Bitterhetsakademin skrev:
ASEA hade instinkten att fjärma logon även om det torde ha kostat pengar. Orsaken var kanske mest samvetskval utan viljan att göra affärer med sovjet.