A Anders_Nilsson skrev:
Apropå äldre ljuskällor. På 90-talet bodde jag i en lägenhet från 1954 där man använde glödlampor med bajonettfattning i allmänna utrymmen, jag misstänker för att minska stöldrisken. Förekommer dessa fortfarande?
"Fortfarande" är väl en bedömning i detta fall, men jag har installerat någon enstaka porslinsarmatur i någon källare med B22 på 90-talet.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Apropå äldre ljuskällor. På 90-talet bodde jag i en lägenhet från 1954 där man använde glödlampor med bajonettfattning i allmänna utrymmen, jag misstänker för att minska stöldrisken. Förekommer dessa fortfarande?
Sist jag dåg den sockeln var på en julgransbelysning på stora granen på torget.

/Höghus

Redigerat:
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Jadå. I hela England. De har bajonettfattning eftersom Swan (glödlampans uppfinnare) använde det. Edisons skruvsockel slog aldrig där.

I Sverige har tvättstugor det ibland. Jag har hittat urskruvade glödlampor där tjuven insett sitt misstag och lagt ner den i närheten av armaturen. 😀

• Gilla
Bitterhetsakademin och 1 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
I Sverige har tvättstugor det ibland
Inte bara tvättstugor utan de förekommer i många allmänna utrymmen i flerfamiljshus.

• Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
Haha ska man erkänna sina brott här?

Hände i för sig när jag var rätt så ung. Men teknikintresserad speciellt att knäcka skydd så konverterade jag i min ungdom några Bajonett lampor till Edison. Man tog E27 från nån paijad glödis och lödde på b22 sockeln 😂

Inte så elsäkert kanske men fungerade gjorde det. 😎

Fast idag finns det ju betydligt enklare metoder (men som bygger på samma princip). Dock även säkrare.

Bild med lampadapter E27 till B22 och B22 till E27, priser och leveransdatum på e-handelsplattform.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Intressant dock att vissa länder har Bajonett som standard. Undra om man i dessa länder har E27 lampor i julgranar och andra allmänna lampor? 😁

Egentligen hade det ju varit mer logiskt att olika voltsystem hade haft olika fattningar. Men även USA kör E standarden. Där finns dock nån E12 standard som ej finns i Europa. Istället för E14 är det E12.

Detsamma gäller Thailand. Fick en nattlampa av en släkting samma volt som vi har men när glödlampan paijade så fanns inga glödisar att köpa.
Hittade dock en adapter men var riktigt svårt att hitta då de flesta adapters var tvärtom E14 till E12.

Redigerat:
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
kisumisu
Nu är vi kanske lite ur ämnet men nu lärde jag mig att i USA finns inte E27 utan det är också lite mindre E26 😮

Två bilder av IKEA SOLHETTA LED-glödlampor, E12 450 lumen och E26 800 lumen, med priser och kundrecensioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Engelsmännen verkar köra allt möjligt Bajonett som Edison 😮
https://www.ikea.com/gb/en/search/?q=light bulb

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Nu är vi kanske lite ur ämnet men nu lärde jag mig att i USA finns inte E27 utan det är också lite mindre E26 😮
E26 har skruvhylsan ansluten till ena polen istället för ett kontaktbleck i botten som på E27. Därför är stickpropparna polariserade så att höljet alltid ska vara N.

kisumisu
H HenrikHuslöse skrev:
E26 har skruvhylsan ansluten till ena polen istället för ett kontaktbleck i botten som på E27. Därför är stickpropparna polariserade så att höljet alltid ska vara N.
Aha intressant.

Jag har kollat en Amerikan som gör en massa teknikvideos och där näms just att stickpropp går ej vända. Rätt så smart egentligen när man tänker efter.

I Sverige "spelar det ju ingen roll" hur N och L kopplas. Men just lampor kan tex L därför hamna på skruvsockeldelen.
I värsta fall är brytaren på N delen osv.
Så egentligen måste skruvsockeldelen alltid vara den som bryts i en lampa.

Mikael_L
H HenrikHuslöse skrev:
Så var det även i Sverige "förr i tiden", men väldigt länge nu har det varit dominerande med ett kontaktbleck nere i botten.
Och även här var regeln (eller åtminstone rekommendationen) att ansluta N till gängan, dvs funkar vid fasta anslutna armaturer, men inte med stickproppsanslutna.

• Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
I Sverige "spelar det ju ingen roll" hur N och L kopplas. Men just lampor kan tex L därför hamna på skruvsockeldelen.
I värsta fall är brytaren på N delen osv.
Så egentligen måste skruvsockeldelen alltid vara den som bryts i en lampa.
Det är ju spontant lite lustigt att man i den fasta installationen kräver att det är fasen som bryts medan man inte bryr sig i armaturer med stickpropp. Men det har ju ändå ganska liten betydelse i praktiken. När lampan är ur eller trasig vet man kanske inte säkert om strömbrytaren är på eller av. Så det är till sist ändå det viktigaste skyddet att man inte stoppar fingrarna i sockeln när kontakten sitter i. Oavsett vilken pol som bryts.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:

[bild]

Engelsmännen verkar köra allt möjligt Bajonett som Edison 😮
[länk] bulb
Jag fick erfara det när jag köpte en armatur på eBay, det var E26.
Men som tur är passar en E27 lampa i den sockeln.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Jonas Persson
  • Gilla
kisumisu och 3 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Och som alltid när amerikaner är inblandade är det inte så enkelt. E26 och E27 har i princip samma gänga trots indikation om en millimeters skillnad, E26 är möjligen den grövre av dem.
Det kanske är skillnad på amerikanska mm och SI mm.

• Haha
  • Gilla
kisumisu och 4 till
  • Laddar…
C
Det följer nog av den imperialistiska traditionen att allt som har med gängor att göra måste vara obegripligt in i minsta detalj 😆

• Gilla
Alikzus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.