179 275 läst ·
1 167 svar
179k läst
1,2k svar
El-arkeologi
Har nu nya kablar bakom mätartavlan med tog en närmare titt på de utbytta och förvånades över att de fortfarande var i hyfsat skick (med hänsyn taget till att de är åttio år gamla). Ledaren är isolerad med tjärade tygremsor och sedan tjärimpregnerad textil.
Jag hade liknande inkopplade till en taklampa till för tre år sedan. Se lite bilder i inlägg #398 i den här tråden.B Bitterhetsakademin skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 731 inlägg
Nej, det där är en vanlig missuppfattning. När man skulle fejka månlandningen så såg man sig om efter vem som skulle kunna ro iland ett så stort projekt med någon som helst trovärdighet och landade, naturligtvis, på Stanley Kubrick. Han hade ju nått helt nya höjder vad gällde specialeffekter i rymden med 2001: A Space Odyssey, som var färdig redan 1968.T Thomas_Blekinge skrev:
Man räknade dock inte med Stanley Kubricks mytomspunna, närmast fanatiska, hängivenhet till perfektion. Han var ju berömd för att genomföra 100 tagningar av i stort sett varenda scen för att nå hans krav på vad som var acceptabelt.
Så när Kubrick skulle fejka månlandningen så kom han snabbt fram till att det enda som skulle duga var att spela in on location. NASA, berömt, var därför tvungna att helt enkelt se till att filmteamet kunde ta sig till månen (och tillbaka med den exponerade filmen) för att Kubrick skulle kunna nå sitt mål att tillräckligt realistiskt kunna fejka månlandningen.
Och på den vägen är det.
(Eller inte...
Medlem
· Blekinge
· 11 696 inlägg
Och det blev bara 6 omtagningar i det projektet. Plus några övningar.lars_stefan_axelsson skrev:
Så är det.A Avemo skrev:Det är ju spontant lite lustigt att man i den fasta installationen kräver att det är fasen som bryts medan man inte bryr sig i armaturer med stickpropp. Men det har ju ändå ganska liten betydelse i praktiken. När lampan är ur eller trasig vet man kanske inte säkert om strömbrytaren är på eller av. Så det är till sist ändå det viktigaste skyddet att man inte stoppar fingrarna i sockeln när kontakten sitter i. Oavsett vilken pol som bryts.
Sen är det ju så att en sladd ansluten lampa är lätt att bara dra ur kontakten ut när man byter lampa om man nu vill vara 100% säker 😎
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
De använde bajonettfattning på de kulörta lamporna vid festplatserna. Det fick vi erfara när vi trodde vi kunde fixa lite roliga lampor till pojkrummet. Värdelösa i ett vanligt hem.A Anders_Nilsson skrev:
Haha 😂imported_Benno skrev:
Var ju gjort just för att pojkstreck inte skulle sno lampor.
Var också min första kontakt med B22 😉
Nu på vuxen ålder hittade jag på en fyndlåda en slinga med 20st färgade lampor och där är fattningen E27.
Slingan används på vinden, satte dock dit 20st 25w klara glödisar. Riktigt bra belysning! Färgade lamporna har jag i en låda och har använt några som enstaka julbelysning 👍 dock ingen kvalite på själva glödisarna på min slinga och den var i extraprislådan också av anledningen att det fattades en färgad lampa!
Medlem
· Blekinge
· 11 696 inlägg
Grannen hade en julslinga i trädet med bajonettlampor. När han övergav den ärvde jag en hink med bajonettfattade lampor men jag har för mig att diametern är mindre än 22 mm.
Men dom går sönder snabbt. Jag tror att dom är gjorda för 220 V och inte 230 V.
Men dom går sönder snabbt. Jag tror att dom är gjorda för 220 V och inte 230 V.
Fast biljonerna=miljarderna är inte amerikanarnas fel. Det är en äldre men lika idiotisk konventionsskillnad. Det beror på att franska och italienska matematiker hittade på en komprimerad skala för stora tal på 1700-talet som spreds mest till engelskspråkiga.B Bitterhetsakademin skrev:
Mer läsning:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Långa_och_korta_skalan_för_stora_tal
Just detta med att man kanske bryter nollan gjorde att jag fick möta hur länge som helst efter ett jordfel förra vintern. Jag hade en lång förlängningssladd till en utomhusbelysning i trädgården, men den läste bara ut JFB ibland och det var inte upprepningsbart. Det visade sig då att mitt "smarta eluttag" bröt nollan och att jordefelet var på nollan. Jag fick bara jordfel om det "smarta eluttaget" var påkopplat och om det var så hög och snedfördelad last i övriga elnätet att tillräckligt hög ström gick drygt 40 m via nollan till jordfelet utomhus och sedan tillbaka till elcentralen via jorden. Utebelysningen var LED som inte ens var i närheten av att generera 30 mA själv. Jag hittade via mätning att felet var i eluttaget på skarvsladden där saltet i luften gjort en brygga mellan nolla och jord, trots att skarven var under "tak" (under en presenning som ligger över en vedtrave).A Avemo skrev:Det är ju spontant lite lustigt att man i den fasta installationen kräver att det är fasen som bryts medan man inte bryr sig i armaturer med stickpropp. Men det har ju ändå ganska liten betydelse i praktiken. När lampan är ur eller trasig vet man kanske inte säkert om strömbrytaren är på eller av. Så det är till sist ändå det viktigaste skyddet att man inte stoppar fingrarna i sockeln när kontakten sitter i. Oavsett vilken pol som bryts.
Så om du frågar mig så borde man hålla reda på nolla och fas i alla sladdar. Modellerna av Schuko där man har en jordpinne som sitter förskjuten (Schweiziska utan, typ J) borde vara det enda som skulle få säljas egentligen. Och med nya lamputtag (både de runda och DCL) så skulle man kunna lösa samma sak. Men av tradition så har man ju inte varit noga med vad som är vad i lampor med stickpropp.
Det är väl typ E som är med förskjutet inverterat jordstift. Med tanke på hur vanlig hybriden som passar både i typ E och typ F-uttag är skulle det kanske inte vara så stor grej att byta till typ E här. Men nog har vi ganska mycket prylar med en ren typ F (schuko) på sladden. Är man orolig över att fasen kanske är obruten kan man ju börja använda tvåpoliga sladdströmbrytare. Det skulle inte ställa till lika mycket problem som att byta standard på uttagen. Ett byte skulle ju för det första öka användningen av skarvsladdar ganska mycket. Och det är inte heller optimalt för elsäkerheten.pacman42 skrev:
Medlem
· Halland
· 4 433 inlägg
I min salig fars gamla ”El-arbeten”, utgiven 1948 på Teknos förlag, rekommenderas att mäta upp alla sladdanslutna apparater mellan nollan och jord, till exempel ett vattenledningsrör, och sedan märka uttag och stickpropp med en färgklick så att man alltid kan sätta i stickkontakten och få nolla på chassit. Detta var ju en tid då fler föremål var gjorda av metall, och radio- och TV-apparater hade varmt chassi, dvs chassit har anslutet till jord. Förhoppningsvis.pacman42 skrev:
Just detta med att man kanske bryter nollan gjorde att jag fick möta hur länge som helst efter ett jordfel förra vintern. Jag hade en lång förlängningssladd till en utomhusbelysning i trädgården, men den läste bara ut JFB ibland och det var inte upprepningsbart. Det visade sig då att mitt "smarta eluttag" bröt nollan och att jordefelet var på nollan. Jag fick bara jordfel om det "smarta eluttaget" var påkopplat och om det var så hög och snedfördelad last i övriga elnätet att tillräckligt hög ström gick drygt 40 m via nollan till jordfelet utomhus och sedan tillbaka till elcentralen via jorden. Utebelysningen var LED som inte ens var i närheten av att generera 30 mA själv. Jag hittade via mätning att felet var i eluttaget på skarvsladden där saltet i luften gjort en brygga mellan nolla och jord, trots att skarven var under "tak" (under en presenning som ligger över en vedtrave).
Så om du frågar mig så borde man hålla reda på nolla och fas i alla sladdar. Modellerna av Schuko där man har en jordpinne som sitter förskjuten (Schweiziska utan, typ J) borde vara det enda som skulle få säljas egentligen. Och med nya lamputtag (både de runda och DCL) så skulle man kunna lösa samma sak. Men av tradition så har man ju inte varit noga med vad som är vad i lampor med stickpropp.

