Mikael_L
En sådan här lysrörsarmatur måste väl ändå passa i denna tråden, även om den bara är knappt 50 år gammal
Lysrörsarmatur med träfinish och rutmönstrat skydd, troligen från 1970-talet, monterad i taket.
Lysrörsarmatur monterad i tak, med trädetaljer kring lysrören och en gyllene gallerliknande undersida.

Jag tror inte att det finns så många kvar, det fanns nog inte så många ens då den såldes.
Denna är fortfarande i bruk.

Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
tensiden och 6 till
  • Laddar…
En sådan satte jag upp i min groventre 1979 👍

• Haha
Mikael_L
  • Laddar…
En sen variant med ljust trä åkte upp hos föräldrarna i början på 80-talet, men de stjäl ju allt ljus. Sitter inte kvar.

Mikael_L Mikael_L skrev:
En sådan här lysrörsarmatur måste väl ändå passa i denna tråden, även om den bara är knappt 50 år gammal
[bild]
[bild]

Jag tror inte att det finns så många kvar, det fanns nog inte så många ens då den såldes.
Har sett en liknande mad samma design och "raster" fast den var fyrkantig och för två E27 glödlampor

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
H HSP skrev:
Har sett en liknande mad samma design och "raster" fast den var fyrkantig och för två E27 glödlampor
Sådana kvadratiska finns i vart och vartannat hus på hemnet.

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
[bild]
[bild]

Dåligt ljus efterson furu, som var på modet, inte släpper igenom ljuset. :)

imported_Benno imported_Benno skrev:
Dåligt ljus efterson furu, som var på modet, inte släpper igenom ljuset. :)
Tanken var nog att de skulle ge lite lagom ljus och inte operationssalskänsla.

H HSP skrev:
Jag sålde en sådan på Tradera för några år sedan. Det finns en marknad för inredning till ett furuhelvete...

/Höghus

• Gilla
  • Wow
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
C
Mikael_L Mikael_L skrev:
Din är förvisso någon sorts lyxmodell med "sidofönster", men annars var den där typen av armaturer superpopulära på 60-70-talet. Har två st. här hemma, har nog skruvat ner någon också...

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Jag sålde en sådan på Tradera för några år sedan. Det finns en marknad för inredning till ett furuhelvete...

/Höghus
De va håken... då kanske man ska försöka sälja några jag har här, åkte ner ur taken när jag flyttade in med det har inte blivit av att skicka ut dem?

Gårdagens mjukstartare :)
(Bilder från Lessebo handpappersbruk.)
Oljepådrag Elektromekano med Luth & Roséns släpringad motor (tyvärr ur funktion enl handskriven lapp, men såg inte ut att vara bortom all räddning?)
Oljepådrag Elektromekano med mätare och spak, Lessebo handpappersbruk. Motor ur funktion enligt lapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rostig blå elektromekanisk motor från Lessebo handpappersbruk, placerad på betonggolv framför fönster.
Skapa konto

Etikett på blå motor från Luth & Rosén, Elektromekano, visandes specifikationer som volt och hästkrafter. Motor finns på Lessebo handpappersbruk.
Skapa konto

• Gilla
Mikael_L och 7 till
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
[bild]
[bild]

Tills nyligen hade jag en lysrörsarmatur i trä som jag köpte tidigt 1980-tal (1983, tror jag). Till slut blev plastdetaljerna (rörhållare, mm) så söndervittrade att det inte längre gick att använda den. Den åkte till tippen, tyvärr.

Allt trä var fortfarande i mycket bra skick.

Mikael_L Mikael_L skrev:
[bild]
[bild]

Vi har en sådan i övre hallen i vårt radhus, lämnad av de förra ägarna som hade bott där i 50 år!

I en statarlägenhet som fått stå orörd sedan det begav sig satt förstås den gamla elen kvar. Troligen/förhoppningsvis urkopplad.
Gammalt lägenhetseluttag med sliten ledning, monterat på en vägg med avskavd färg.
Skapa konto

• Gilla
RoTe och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det är bara att byta ut den gamla dödskulon till modern med PVC-isolering så är det funkis i 100 år till.
Gamla strömbrytare verkar ha ett evigt liv, jag tvivlar på att junket jag sätter upp idag ens kommer få uppleva sin 50-års-dag.

• Gilla
imported_Benno och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.