196 752 läst ·
1 330 svar
197k läst
1,3k svar
El-arkeologi
Hobbyelektriker
· E
· 15 365 inlägg
En sen variant med ljust trä åkte upp hos föräldrarna i början på 80-talet, men de stjäl ju allt ljus. Sitter inte kvar.
Har sett en liknande mad samma design och "raster" fast den var fyrkantig och för två E27 glödlamporMikael_L skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 210 inlägg
Medlem
· Korpilombolo
· 3 723 inlägg
Dåligt ljus efterson furu, som var på modet, inte släpper igenom ljuset.Mikael_L skrev:
Hobbyelektriker
· E
· 15 365 inlägg
Gårdagens mjukstartare 
(Bilder från Lessebo handpappersbruk.)
Oljepådrag Elektromekano med Luth & Roséns släpringad motor (tyvärr ur funktion enl handskriven lapp, men såg inte ut att vara bortom all räddning?)
(Bilder från Lessebo handpappersbruk.)
Oljepådrag Elektromekano med Luth & Roséns släpringad motor (tyvärr ur funktion enl handskriven lapp, men såg inte ut att vara bortom all räddning?)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tills nyligen hade jag en lysrörsarmatur i trä som jag köpte tidigt 1980-tal (1983, tror jag). Till slut blev plastdetaljerna (rörhållare, mm) så söndervittrade att det inte längre gick att använda den. Den åkte till tippen, tyvärr.Mikael_L skrev:
Allt trä var fortfarande i mycket bra skick.
Vi har en sådan i övre hallen i vårt radhus, lämnad av de förra ägarna som hade bott där i 50 år!Mikael_L skrev:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 723 inlägg
Det är bara att byta ut den gamla dödskulon till modern med PVC-isolering så är det funkis i 100 år till.
Gamla strömbrytare verkar ha ett evigt liv, jag tvivlar på att junket jag sätter upp idag ens kommer få uppleva sin 50-års-dag.
Gamla strömbrytare verkar ha ett evigt liv, jag tvivlar på att junket jag sätter upp idag ens kommer få uppleva sin 50-års-dag.