Jag har just rivit elen i ett gammalt kök här i huset. Kulon höll ihop och jag såg inga direkta problem. Vad som däremot ramlade i småbitar var kabeln till spisen som sattes in på 80-talet. Yttermanteln smulades sönder helt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Jag har just rivit elen i ett gammalt kök här i huset. Kulon höll ihop och jag såg inga direkta problem. Vad som däremot ramlade i småbitar var kabeln till spisen som sattes in på 80-talet. Yttermanteln smulades sönder helt.
Testa att isolationsmäta den gamla kulon. Det brukar vara inom godkänt men inte heller bra.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Ja, där inte luften (syret) kommit åt så kan gammal gummi-isolerad kabel vara i mycket gott skick. Jag drog ut metervis med gammal Ovir i mitt hus och där den legat i B-rör eller pansar-rör så var den som ny.

Men i alla kopplingsdosor och dylikt där den var exponerad för luft så smulades isoleringen sönder bara man tittade på det.

Så det är kopplingar och skarvar som är kruxet, och det finns ju ingen kabel som inte har dessa. Den är ganska meningslös utan.

Så bara att riva ner och byta.

Mikael_L
Det kan ju även vara kulo med PVC-isolerade ledare, då är den fortfarande som ny, och det är inte den som ska kallas dödskulo, de första generationerna av denna PVC-isolerade hade fortfarande plåtmantel med en slitsskarv, (jag har för mig att den hade namnet EKR).
Men den skulle jag inte kalla dödskulo, utan är den i övrigt bra skick och uppfyller funktion (ofta saknas ju jordledare t.ex) så är det bara att fortsätta att använda den.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det kan ju även vara kulo med PVC-isolerade ledare, då är den fortfarande som ny, och det är inte den som ska kallas dödskulo, de första generationerna av denna PVC-isolerade hade fortfarande plåtmantel med en slitsskarv, (jag har för mig att den hade namnet EKR).
Men den skulle jag inte kalla dödskulo, utan är den i övrigt bra skick och uppfyller funktion (ofta saknas ju jordledare t.ex) så är det bara att fortsätta att använda den.
Precis. Jag har några meter sådan i min källare (byggdes ut i mitten av sextiotalet). Den är som nu även i kopplingsdosorna.

Jag upptäckte dock för sent att man skalat manteln lite för snålt i en av dosorna (gamla runda, trånga, kulodosor med överfall av typen slitsad skruv) och lyckades kortsluta höljet mot fasen. Small sådär lite lagom. ;)

C
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, där inte luften (syret) kommit åt så kan gammal gummi-isolerad kabel vara i mycket gott skick.
Dock inte nödvändigtvis. Hade vissa installationer här gjorda med någon sorts gummimantlad kabel i SM-rör.
Ingen aning vad kabeltypen heter, men gummit har med tiden förvandlats till en kletig massa.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Mikael_L
Det hade ju varit lite kul om man själv stött på detta:
Äldre elcentral med keramiksäkringar och strömbrytare monterad på träpanel, troligen från en hissinstallation från tidigt 1900-tal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.elinstallatoren.se/2025/09/full-kram-pa-i-frankenstein-centralen-fran-1907

Men när jag tänker efter så har jag varit och grejat lite i (eller egentligen bredvid) en hissinstallation ifrån typ 20-talet.
Jag har nog lite bilder, har jag för mig, ska se om jag kan hitta dem,

• Gilla
  • Älska
  • Wow
Magnus E K och 13 till
  • Laddar…
Allt var inte bättre förr men det gjordes gediget och utan att spara på material. Trefasuttag från 1946, lyckligtvis ur drift sedan fyrtio år.
En mindre god lösning ur säkerhetssynpunkt då allt är av metall.

• Trefasuttag från 1946, typ MU-325, 25A, 500V, tillverkat i metall, betraktat som en säkerhetsrisk, numera ur funktion.
    Skapa konto
  • Gilla
saiter och 5 till
  • Laddar…
Såg en sån här strömbrytare på ett jobb.

Gammal strömbrytare monterad på sprucken, vitmålad vägg.
Skapa konto

//AA

• Gilla
  • Wow
  • Älska
kashieda och 9 till
  • Laddar…
Taklampa modell äldre (1946)

• Äldre taklampa från 1946 med synlig glödlampa och sladd inspunnen i kroken i taket.
    Skapa konto
  • Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
Misstänker dock att själva ljuskällan är aningen nyare. 😂

• Haha
  • Gilla
Lilltuben1 och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Misstänker dock att själva ljuskällan är aningen nyare. 😂
Stämmer bra men det finns ju lampor som brunnit oavbrutet sedan tidigt nittonhundratal men med dåligt ljusutbyte. Har en kartong med gamla glödlampor från DDR i förrådet så jag hade iofs kunnat skruva i en av dessa för ökad autenticitet 😆.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
kisumisu och 4 till
  • Laddar…
Apropå äldre ljuskällor. På 90-talet bodde jag i en lägenhet från 1954 där man använde glödlampor med bajonettfattning i allmänna utrymmen, jag misstänker för att minska stöldrisken. Förekommer dessa fortfarande?

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Apropå äldre ljuskällor. På 90-talet bodde jag i en lägenhet från 1954 där man använde glödlampor med bajonettfattning i allmänna utrymmen, jag misstänker för att minska stöldrisken. Förekommer dessa fortfarande?
Det finns gott om dom, i olika varianter på styrka, annars bara B22

A Anders_Nilsson skrev:
Förekommer dessa fortfarande?
Absolut. Vi har garanterat kvar många armaturer som satt där redan på 90-talet.

Numera finns även LED med den sockeln.

LED-lampa SMD Classic opal B22 sockel, produktbild från Ahlsell.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.