196 781 läst ·
1 330 svar
197k läst
1,3k svar
El-arkeologi
Jag har just rivit elen i ett gammalt kök här i huset. Kulon höll ihop och jag såg inga direkta problem. Vad som däremot ramlade i småbitar var kabeln till spisen som sattes in på 80-talet. Yttermanteln smulades sönder helt.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 723 inlägg
Testa att isolationsmäta den gamla kulon. Det brukar vara inom godkänt men inte heller bra.tensiden skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 158 inlägg
Ja, där inte luften (syret) kommit åt så kan gammal gummi-isolerad kabel vara i mycket gott skick. Jag drog ut metervis med gammal Ovir i mitt hus och där den legat i B-rör eller pansar-rör så var den som ny.tensiden skrev:
Men i alla kopplingsdosor och dylikt där den var exponerad för luft så smulades isoleringen sönder bara man tittade på det.
Så det är kopplingar och skarvar som är kruxet, och det finns ju ingen kabel som inte har dessa. Den är ganska meningslös utan.
Så bara att riva ner och byta.
Det kan ju även vara kulo med PVC-isolerade ledare, då är den fortfarande som ny, och det är inte den som ska kallas dödskulo, de första generationerna av denna PVC-isolerade hade fortfarande plåtmantel med en slitsskarv, (jag har för mig att den hade namnet EKR).
Men den skulle jag inte kalla dödskulo, utan är den i övrigt bra skick och uppfyller funktion (ofta saknas ju jordledare t.ex) så är det bara att fortsätta att använda den.
Men den skulle jag inte kalla dödskulo, utan är den i övrigt bra skick och uppfyller funktion (ofta saknas ju jordledare t.ex) så är det bara att fortsätta att använda den.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 158 inlägg
Precis. Jag har några meter sådan i min källare (byggdes ut i mitten av sextiotalet). Den är som nu även i kopplingsdosorna.Mikael_L skrev:
Det kan ju även vara kulo med PVC-isolerade ledare, då är den fortfarande som ny, och det är inte den som ska kallas dödskulo, de första generationerna av denna PVC-isolerade hade fortfarande plåtmantel med en slitsskarv, (jag har för mig att den hade namnet EKR).
Jag upptäckte dock för sent att man skalat manteln lite för snålt i en av dosorna (gamla runda, trånga, kulodosor med överfall av typen slitsad skruv) och lyckades kortsluta höljet mot fasen. Small sådär lite lagom.
Dock inte nödvändigtvis. Hade vissa installationer här gjorda med någon sorts gummimantlad kabel i SM-rör.lars_stefan_axelsson skrev:
Ingen aning vad kabeltypen heter, men gummit har med tiden förvandlats till en kletig massa.
Det hade ju varit lite kul om man själv stött på detta:
https://www.elinstallatoren.se/2025/09/full-kram-pa-i-frankenstein-centralen-fran-1907
Men när jag tänker efter så har jag varit och grejat lite i (eller egentligen bredvid) en hissinstallation ifrån typ 20-talet.
Jag har nog lite bilder, har jag för mig, ska se om jag kan hitta dem,
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.elinstallatoren.se/2025/09/full-kram-pa-i-frankenstein-centralen-fran-1907
Men när jag tänker efter så har jag varit och grejat lite i (eller egentligen bredvid) en hissinstallation ifrån typ 20-talet.
Jag har nog lite bilder, har jag för mig, ska se om jag kan hitta dem,
Stämmer bra men det finns ju lampor som brunnit oavbrutet sedan tidigt nittonhundratal men med dåligt ljusutbyte. Har en kartong med gamla glödlampor från DDR i förrådet så jag hade iofs kunnat skruva i en av dessa för ökad autenticitet 😆.Alfredo skrev:
Medlem
· Halland
· 4 495 inlägg
Apropå äldre ljuskällor. På 90-talet bodde jag i en lägenhet från 1954 där man använde glödlampor med bajonettfattning i allmänna utrymmen, jag misstänker för att minska stöldrisken. Förekommer dessa fortfarande?
Det finns gott om dom, i olika varianter på styrka, annars bara B22A Anders_Nilsson skrev: