Tömningen av sågspån i golvet i stugan har gett nya fynd. Hela blindbotten är klädd med årgångar av Dala-Demokraten, Husmodern och Såningsmannen. Men nu har också ett ”nytt” nummer av tidningen El dykt upp. Utgivare var tydligen Föreningen för Elektricitetens Rationella Användning (FERA), där bland andra EIO var medlem.

• Tidning El från 1957 av FERA med artikeln "Har vi verkligen ont om kraft?" och en bild på en båt med text om bristen på kol och olja för vattenkraft.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tidningssida med rubriken "Rätt sladd på strykjärnet", innehållande text och illustrationer om strykjärnssladdar och säkerhet vid användning.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Emil.P och 19 till
  • Laddar…
Jag har hittat ett värmeelement med E27 sockel. 220 volt 500 watt står det. Äldre värmeelement med E27-sockel, 220 volt och 500 watt, liggandes på en träyta.
Skapa konto

Värmeelement med E27-sockel i metallbur, liggande på ett träbord. 220V, 500W.
Skapa konto

//AA

• Gilla
Magnus E K och 16 till
  • Laddar…
A
Det där elementet måste du ju nästan provköra 🙂

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Mikael_L
Nu tänkte jag att vi kör lite gissningslek.

Denna rev jag bort från "hobbyrummet" i en BRF som byggdes på 50-talet, så detta är väl troligast inte äldre än så.

Men nu får vi gissa vad det är tänkt till, vad användes grunkan till.
En gammal elektrisk apparat med mätarmetrar, ratt och uttag, troligen från 1950-talet, placerad på ett trägolv.
Skapa konto

Gammal elektrisk apparat med olika reglage, kablar och urkopplat elskåp, gissas ha använts i hobbyrum från 1950-talet.
Skapa konto

Gammal elektronisk apparat med rattar, mätare och sladdar, troligen använd för okänd funktion i ett 50-tals hobbyrum.
Skapa konto

Gammal elektrisk apparat med mätare och uttag, borttagen från ett hobbyrum i en BRF från 50-talet, visas på ett bord.
Skapa konto

En gammal elektrisk apparat med blå ledningar och en stor kopparlindad komponent i ett metallhölje, sannolikt från 1950-talet.
Skapa konto

Mikael_L
Säg till ifall ni vill ha något inzoomat.

Och vill någon ha detta till skänks så har ni ett öppet fönster till åtminstone nästa vecka.

tommib
Spänningsreglering för lödkolv, mod. grövre?

Hastighetskontroll för något?

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vridtransformatorer brukar gå hyfsat på Tradera.. (om det är det är?)

Edit; jag hoppas det ska dyka upp nån här i närheten, jag har tänkt att bygga en sån där manick som värmer upp en tråd för att skära cellplast eller skum till stolarna i mitt bilprojekt...

Redigerat:
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Mikael_L
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vridtransformatorer brukar gå hyfsat på Tradera.. (om det är det är?)
Du kan gärna hämta den och kränga, jag orkar inte ...
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Edit; jag hoppas det ska dyka upp nån här i närheten, jag har tänkt att bygga en sån där manick som värmer upp en tråd för att skära cellplast eller skum till stolarna i mitt bilprojekt...
Det finns kanske någon här som har tänkt ta bil från Uppsala till sveriges regniga framsida ...?

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Mikael_L
tommib tommib skrev:
Spänningsreglering för lödkolv, mod. grövre?
Hastighetskontroll för något?
Då det inringade är troligen en bimetalltermostat och ett halvt kopparrör lött mot kopparplåt ...
Två bilder av en elektronisk enhet med inringade komponenter, möjligen bimetalltermostat och kopparrör, troligen relaterade till en hembränningsapparat.
Skapa konto

sååå kontrar jag med att det är något som sköter en hembränningsapparat ... ;)

• Haha
  • Gilla
Staffan_V och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Då det inringade är troligen en bimetalltermostat och ett halvt kopparrör lött mot kopparplåt ...
[bild]

sååå kontrar jag med att det är något som sköter en hembränningsapparat ... ;)
Vridtrafon är ju på 2,5 A, så ett liten värmepatron och ett smalt kolonnrör i så fall. 🤓

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Om det är 50-tal kanske det är nån form av jäsningsanordning? Dvs lägre temp längre tid? Jag är inte helt insatt i fruktviner och likörer och sånt där krafs som man höll på med förr, dock så det är en killgissning...

• Gilla
Sofia Jakobsson
  • Laddar…
Mikael_L
Jag tycker hela grunkan är svår att förstå sig på, det är inte ens säkert att den är till ett enda bruk.

Jag tycker den verkar innehålla en batteriladdare för valbart 6 och 12V batterier, dvs bilbatterier tänker jag.

Sen en vridtrafo som ger 0-230VAC från 220VAC.

Sen en konstig termostat-grunka i en egen låda.

Och såååå många strömbrytare, totalt 5 st vippor ... 😳

tommib
Och ett spännande flerpoligt kontaktdon uppe till vänster, som inte ser ut att vara anslutet till något.

Vad är grejen bredvid den lilla trafon inne i lådan? Något slags effektmotstånd?

tommib tommib skrev:
Och ett spännande flerpoligt kontaktdon uppe till vänster, som inte ser ut att vara anslutet till något.

Vad är grejen bredvid den lilla trafon inne i lådan? Något slags effektmotstånd?
Det är en likriktare.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib tommib skrev:

Det är en selenlikriktare.
En med moderna mått mätt rätt dålig likriktare. Spänningsfallet ökar med stigande ålder och tillslut släpper de ut röken med en hemsk odör.

• Gilla
HasseTeknik och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.