196 753 läst ·
1 330 svar
197k läst
1,3k svar
El-arkeologi
Tömningen av sågspån i golvet i stugan har gett nya fynd. Hela blindbotten är klädd med årgångar av Dala-Demokraten, Husmodern och Såningsmannen. Men nu har också ett ”nytt” nummer av tidningen El dykt upp. Utgivare var tydligen Föreningen för Elektricitetens Rationella Användning (FERA), där bland andra EIO var medlem.
Nu tänkte jag att vi kör lite gissningslek.
Denna rev jag bort från "hobbyrummet" i en BRF som byggdes på 50-talet, så detta är väl troligast inte äldre än så.
Men nu får vi gissa vad det är tänkt till, vad användes grunkan till.
Denna rev jag bort från "hobbyrummet" i en BRF som byggdes på 50-talet, så detta är väl troligast inte äldre än så.
Men nu får vi gissa vad det är tänkt till, vad användes grunkan till.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
Vridtransformatorer brukar gå hyfsat på Tradera.. (om det är det är?)
Edit; jag hoppas det ska dyka upp nån här i närheten, jag har tänkt att bygga en sån där manick som värmer upp en tråd för att skära cellplast eller skum till stolarna i mitt bilprojekt...
Edit; jag hoppas det ska dyka upp nån här i närheten, jag har tänkt att bygga en sån där manick som värmer upp en tråd för att skära cellplast eller skum till stolarna i mitt bilprojekt...
Redigerat:
Du kan gärna hämta den och kränga, jag orkar inte ...Dan_Johansson skrev:
Det finns kanske någon här som har tänkt ta bil från Uppsala till sveriges regniga framsida ...?Dan_Johansson skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
Om det är 50-tal kanske det är nån form av jäsningsanordning? Dvs lägre temp längre tid? Jag är inte helt insatt i fruktviner och likörer och sånt där krafs som man höll på med förr, dock så det är en killgissning...
Jag tycker hela grunkan är svår att förstå sig på, det är inte ens säkert att den är till ett enda bruk.
Jag tycker den verkar innehålla en batteriladdare för valbart 6 och 12V batterier, dvs bilbatterier tänker jag.
Sen en vridtrafo som ger 0-230VAC från 220VAC.
Sen en konstig termostat-grunka i en egen låda.
Och såååå många strömbrytare, totalt 5 st vippor ... 😳
Jag tycker den verkar innehålla en batteriladdare för valbart 6 och 12V batterier, dvs bilbatterier tänker jag.
Sen en vridtrafo som ger 0-230VAC från 220VAC.
Sen en konstig termostat-grunka i en egen låda.
Och såååå många strömbrytare, totalt 5 st vippor ... 😳
Det är en selenlikriktare.tommib skrev:
En med moderna mått mätt rätt dålig likriktare. Spänningsfallet ökar med stigande ålder och tillslut släpper de ut röken med en hemsk odör.