196 740 läst ·
1 330 svar
197k läst
1,3k svar
El-arkeologi
Jag tror, jag är nästan säker, på att detta beror på det totala förbudet mot vägguttag i badrum på den tiden.
Men om en tillverkare kunde lova dubbelisolerat utförande, så värkte man fram denna lösning.
edit:
Jag har också en bild på ett sånt där uttag, en bild tagen från svärmors förra boende.
Om jag lagt upp bilden på detta forum eller på fluxio minns jag inte.
Men om en tillverkare kunde lova dubbelisolerat utförande, så värkte man fram denna lösning.
edit:
Jag har också en bild på ett sånt där uttag, en bild tagen från svärmors förra boende.
Om jag lagt upp bilden på detta forum eller på fluxio minns jag inte.
Medlem
· Blekinge
· 12 202 inlägg
Dom maskiner flyttar man inte i första taget. Dom var astunga med vikter i botten så att de inte marscherade iväg vid centrifugering.tommib skrev:
Jag tror, med betoning på tror, att det handlade om att man inte ansåg att ett uttag gav en tillräckligt tillförlitlig jordförbindelse (folk kan ju använda skarvsladdar och skit). Fast anslutning med skyddsjord var ok, men var just fast anslutning. Älskar att man i tidningsartikeln pratar om att man kanske inte vill ha tvättmaskinen i badrummet hela tiden och därför kan välja stickproppsanslutet![]()
Medlem
· Blekinge
· 12 202 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 825 inlägg
Tänkbart. Uttaget medger inte allmänbruk.Mikael_L skrev:
Jag tror att skälet till att rata skyddsjord är att man inte vill ha utsatta delar och främmande ledande delar i ett blött rum. Det var lätt att förbjuda uttag då de antagligen inte hade så stort värde i badrum. När uppfanns hårtorken? JFBer fanns nog inte på den tiden men kan kunde ha krävt kompletterande skyddsutjämning.
JFB fanns iofs på den tiden.
Men det var aldrig något som sattes upp i en vanlig bostadsinstallation, så det blir i praktiken korrekt att säga att det inte fanns.
Så jag vidhåller att det här uttagets tillblivelse var för att runda reglerna som i praktiken förbjöd uttag i badrum och vissa andra utrymmen.
Sen kan man fundera över varför de valde ojordat utförande, och det är nog som du skriver, man ville slippa utsatta delar i den miljön.
Jag är ganska säker på att det fanns ett digert regelverk för maskiner och apparater som skulle förses med den stickproppen
Men det var aldrig något som sattes upp i en vanlig bostadsinstallation, så det blir i praktiken korrekt att säga att det inte fanns.
Så jag vidhåller att det här uttagets tillblivelse var för att runda reglerna som i praktiken förbjöd uttag i badrum och vissa andra utrymmen.
Sen kan man fundera över varför de valde ojordat utförande, och det är nog som du skriver, man ville slippa utsatta delar i den miljön.
Jag är ganska säker på att det fanns ett digert regelverk för maskiner och apparater som skulle förses med den stickproppen
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 136 inlägg
Jaaa, fast man tillät ju fast ansluten jordad tvättmaskin så då får man väl utsatta delar ändå? Eller vad fattar jag inte?
Och vad gäller tvättmaskiner så är som bekant amerikanska tvättmaskiner fortfarande utrustade med "agitator" (pulsator):
Och de är inte mycket utvecklade från modellen i artikeln ovan. De värmer fortfarande inte vattnet utan ansluts till varm- och kall-vatten ledningen. De tre inställningarna för temperatur är typiskt bara kallvatten, hälften/hälften varmt och kallt, och bara varmvatten. Så man kan aldrig tvätta i 60C. Man får nöja sig med motsvarande 40C i de flesta fall.
De har dock integrerat centrifugen i samma trumma som tvätten, så där har man iaf fallit framåt.
Min släkting som arbetat för en stor tvättmedelstillverkare säger dock att "agiteringen" dock skall tvätta mycket bättre än våra roterande trummor, och tvättiderna är också mycket kortare. Tjugo minuter eller så vill jag minnas.
Intressant ur elsammanhang är dock att man fram till mitten på nittiotalet anslöt dem "nollade" alltså med PEN-ledare till uttaget och vidare in i maskinen. Detta med 240V (alltså båda benen från transformatorn framdraget till uttaget). Detta förbjöds dock då och i nyinstallation så måste man ha ett fullkopplat fyrledaruttag dvs med separat jord och nolla.
Eftersom många hem fortfarande bara har uttag med tre anslutningar så levereras maskinerna fortfarande för gemensam jord och nolla, och man måste alltså koppla om dem för installation i ett nyare hem. Det är hyfsat standardiserat hur man gör det och det finns många beskrivningar på nätet. Men det gör alltså att tvättmaskiner och torktumlare ofta säljs utan anslutningskabel; det får man fixa själv efteråt.
Här diskuterar vi som istället om man får klippa bort stickproppen eller inte. Lite annan nivå.
Och vad gäller tvättmaskiner så är som bekant amerikanska tvättmaskiner fortfarande utrustade med "agitator" (pulsator):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och de är inte mycket utvecklade från modellen i artikeln ovan. De värmer fortfarande inte vattnet utan ansluts till varm- och kall-vatten ledningen. De tre inställningarna för temperatur är typiskt bara kallvatten, hälften/hälften varmt och kallt, och bara varmvatten. Så man kan aldrig tvätta i 60C. Man får nöja sig med motsvarande 40C i de flesta fall.
De har dock integrerat centrifugen i samma trumma som tvätten, så där har man iaf fallit framåt.
Min släkting som arbetat för en stor tvättmedelstillverkare säger dock att "agiteringen" dock skall tvätta mycket bättre än våra roterande trummor, och tvättiderna är också mycket kortare. Tjugo minuter eller så vill jag minnas.
Intressant ur elsammanhang är dock att man fram till mitten på nittiotalet anslöt dem "nollade" alltså med PEN-ledare till uttaget och vidare in i maskinen. Detta med 240V (alltså båda benen från transformatorn framdraget till uttaget). Detta förbjöds dock då och i nyinstallation så måste man ha ett fullkopplat fyrledaruttag dvs med separat jord och nolla.
Eftersom många hem fortfarande bara har uttag med tre anslutningar så levereras maskinerna fortfarande för gemensam jord och nolla, och man måste alltså koppla om dem för installation i ett nyare hem. Det är hyfsat standardiserat hur man gör det och det finns många beskrivningar på nätet. Men det gör alltså att tvättmaskiner och torktumlare ofta säljs utan anslutningskabel; det får man fixa själv efteråt.
Här diskuterar vi som istället om man får klippa bort stickproppen eller inte. Lite annan nivå.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 825 inlägg
Jag kunde inte finna något i gamla föreskrifter som tillät TM och andra fast anslutna klass I-apparater i badrum. Kanske fanns det någon allmän paragraf utanför reglerna för våta rum. Men det är rimligt att det vara tillåtet.lars_stefan_axelsson skrev:
Man gör även idag stor skillnad på uttag och fast anslutning. Man tillät förr 5 sekunders frånkopplingstid för stationära apparater. Jag tolkar reglerna som att det i sin tur kräver en högsta beröringsspänning på 50 V vid fel. Det kravet finns inte idag, utan man tillåter farliga beröringsspänningar, fast bara max 0.4 s.
Bo.Siltberg skrev:
Jag kunde inte finna något i gamla föreskrifter som tillät TM och andra fast anslutna klass I-apparater i badrum. Kanske fanns det någon allmän paragraf utanför reglerna för våta rum. Men det är rimligt att det vara tillåtet.
Man gör även idag stor skillnad på uttag och fast anslutning. Man tillät förr 5 sekunders frånkopplingstid för stationära apparater. Jag tolkar reglerna som att det i sin tur kräver en högsta beröringsspänning på 50 V vid fel. Det kravet finns inte idag, utan man tillåter farliga beröringsspänningar, fast bara max 0.4 s.
Eftersom det står i tidskriften Soma67 la in tidigare så antar jag att det är det korrekta sättet? Så lite konstigt att en fast asnlutning ska vara med skyddsjord, men en stickproppsanslutning ska vara utan och dubbelisolerad.
Tvättmaskin, som inte upp fyller alla dessa fordringar t.ex. sådana med elvärmeelement för uppvärmning av tvättvätskan kan emellertid fast anslutas till en dosa på badrumsväggen, där även strömbrytaren placeras, om sådan inte finns på maskinen. Anslutningen är då konstruerad så att maskinen blir skyddsjordad genom en tredje ledare i sladden, som skall vara en kraftig gummikabel och inte får släpa på golvet. Anslutningen av tvättmaskin skall göras av auktoriserad installatör.
Det är ju bara skrivet till de förväntat okunniga köparna. Kan det vara mer som installatören gör som inte framgår av reklambladet? Om det till exempel är ett uttag matat från en fulltransformator så skulle det ju bli ungefär som de gamla rakapparatuttagen. Det skulle möjligen också förklara varför det inte fick vara värmeelement i maskinen som skulle anslutas via uttag.useless skrev:
Eftersom det står i tidskriften Soma67 la in tidigare så antar jag att det är det korrekta sättet? Så lite konstigt att en fast asnlutning ska vara med skyddsjord, men en stickproppsanslutning ska vara utan och dubbelisolerad.
Tvättmaskin, som inte upp fyller alla dessa fordringar t.ex. sådana med elvärmeelement för uppvärmning av tvättvätskan kan emellertid fast anslutas till en dosa på badrumsväggen, där även strömbrytaren placeras, om sådan inte finns på maskinen. Anslutningen är då konstruerad så att maskinen blir skyddsjordad genom en tredje ledare i sladden, som skall vara en kraftig gummikabel och inte får släpa på golvet. Anslutningen av tvättmaskin skall göras av auktoriserad installatör.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 136 inlägg
Fast när vi pratar el-arkeologi; skulle vi då inte hitta en massa ganska kralliga transformatorer lite nu och då.A Avemo skrev:
Att driva tvättmaskinsmotor är ju en helt annan last än även en gammal rakapparat.
Jag vet inte hur vanligt uttaget var. Jag har aldrig sett något. Möjligen kan man tänka sig att det fanns en isolertransformator inbyggd i tvättmaskinen också. En transformator på kanske 300 VA borde ju räcka till tvättmaskinsmotorn. Och en sådan är mindre krallig än en transformator som klarar en elpatron till tvättmaskinen.lars_stefan_axelsson skrev:
Jag spekulerar bara. Kan det vara att man kunde få motorn godkänd som dubbelisolerad, men inte elpatronen? Det måste ju vara någon orsak varför de inte kunde ha vattenvärmare i maskinerna med stickpropp.
I USA förekom det ju även bensindrivna tvättmaskiner. Men troligtvis inte i lägenheter.
Som det står i artikeln tidigare i tråden så hade man inte förmågan att tillverka dubbelisolerade värmeelement.A Avemo skrev:
Tyvärr kan maskiner med elektrisk uppvärmning f. n. inte utföras med det extra skydd som Fi-märkningen innebär. Det är följaktligen endast tvättmaskiner utan värme som får anslutas till vägguttag i badrum på sätt som här angivits.
Tror inte att man har löst den knuten ännu.....useless skrev:
Som det står i artikeln tidigare i tråden så hade man inte förmågan att tillverka dubbelisolerade värmeelement.
Tyvärr kan maskiner med elektrisk uppvärmning f. n. inte utföras med det extra skydd som Fi-märkningen innebär. Det är följaktligen endast tvättmaskiner utan värme som får anslutas till vägguttag i badrum på sätt som här angivits.