tommib tommib skrev:
1969 är den stämplad. Så ja, tydligen. Sverige spelade ju delvis på båda lagen så att man skulle haft handel med östblocket är inte så osannolikt. Att man hade elmateriel från lite oväntade ställen är också väntat (hah) eftersom det var svårt som privatperson att köpa sådant.

För övrigt; Ganz ❤️ Det om något är el(teknik)historia!
Även Väststyskland köpte många saker från Öst. DDR gjorde ju allt för att få ihop västvaluta. Vi i väst kunde köpa billiga klockor från Öst, och nära gränsen var t o m morgonfrallorna gräddade i DDR. PÅ detta sätt fick dom in DM.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Kom sådana hit till väst efter 1945?
Den befinner sig fortfarande i "öst". Om någon "behöver" komponenter för sin hemmaautomation så säg till. Säkert jättebra prestanda på kvicksilvermodellen.

Gute heute alle leute.
Jag saknar ett antal doslock till äldre pansardosor. Någon som har liggande eller kommer att få tag på i ngn renovering eller rivning?
Ytterdiameter 62 mm, innerdiameter 55 mm på locket.
Skulle behöva sex stycken.

• Vit doslock till äldre pansardosa, ytterdiameter 62 mm, innerdiameter 55 mm, med uppstickande grepp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla doslock av metall, mätta med en linjal för att visa diameter.
    Skapa konto
Ja jo, jag vet. Men det ser så tråkigt ut jmf med de riktiga locken....

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Lite ny information kring installation av tvättmaskin. Notera.

• Gamla tidningsannonsen visar två personer vid ett köksbord med duk, lampan ovanför dem och gardiner i bakgrunden, tidningen heter "El" från 1958.
    Skapa konto
  • Tidningssida om säker elanslutning av tvättmaskin i badrum med tre bilder: maskininstallationsschema, duschmunstycke och person som hanterar maskin.
    Skapa konto
  • En tidningsartikel om tvättmaskinsinstallation med svartvita bilder av personer som använder tvättmaskiner.
    Skapa konto
  • Gilla
Magnus E K och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
Du skulle gärna kunnat lagt in bilderna i aningen större storlek.
480x640 är på tok för liten för att det ska vara vettigt läsbart.

• Gilla
Soma67
  • Laddar…
Jonas Persson
S Soma67 skrev:
Lite ny information kring installation av tvättmaskin. Notera.
Utvecklingen går framåt, eller inte... Här kan man läsa:

Centrifugen startar automatiskt då man lägger ner locket och stannar inom 3 sekunder då man öppnar det.

Idag går den inte att öppna innan minst en minut gått efter att trumman stannat. Säkerhet som gått för långt...

Vad är en pulsator?

Någon som har en bild på den där speciella kontakten för tvättmaskiner de nämner?

• Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
En pulsator har ingen trumma som roterar utan "propeller" som växlar fram och åter. Då "rycks" tvätten fram och åter. Ungefär som att man stoppar ner handen i baljan och för den fram och bakåt.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Så lärde man sig något nytt även idag🙂

Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Idag går den inte att öppna innan minst en minut gått efter att trumman stannat. Säkerhet som gått för långt...
Absolut. Trumman kan inte vara mer än still. Oerhört irriterande när man behöver vänta ut idiotin! 🤬

tommib
Den kontakten finns på bild här på BH men jag minns inte vilken tråd. Det ser ut som en vanlig ojordad shucko men den har som en ås i mitten av uttaget som hindrar att man stoppar i en vanlig stickpropp.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Jag har inte heller noterat trådlänken, men jag hade bilden
Öppen vit elkontakt med lock på en vägg, en hand håller upp locket.
Skapa konto

• Gilla
Magnus E K och 9 till
  • Laddar…
Varför hade man inte ett skyddsjordat uttag till tvättmaskinen?

tommib
Jag tror, med betoning på tror, att det handlade om att man inte ansåg att ett uttag gav en tillräckligt tillförlitlig jordförbindelse (folk kan ju använda skarvsladdar och skit). Fast anslutning med skyddsjord var ok, men var just fast anslutning. Älskar att man i tidningsartikeln pratar om att man kanske inte vill ha tvättmaskinen i badrummet hela tiden och därför kan välja stickproppsanslutet :D

• Gilla
  • Haha
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.