196 740 läst ·
1 330 svar
197k läst
1,3k svar
El-arkeologi
Medlem
· Blekinge
· 12 203 inlägg
Även Väststyskland köpte många saker från Öst. DDR gjorde ju allt för att få ihop västvaluta. Vi i väst kunde köpa billiga klockor från Öst, och nära gränsen var t o m morgonfrallorna gräddade i DDR. PÅ detta sätt fick dom in DM.tommib skrev:
1969 är den stämplad. Så ja, tydligen. Sverige spelade ju delvis på båda lagen så att man skulle haft handel med östblocket är inte så osannolikt. Att man hade elmateriel från lite oväntade ställen är också väntat (hah) eftersom det var svårt som privatperson att köpa sådant.
För övrigt; Ganz ❤️ Det om något är el(teknik)historia!
Gute heute alle leute.
Jag saknar ett antal doslock till äldre pansardosor. Någon som har liggande eller kommer att få tag på i ngn renovering eller rivning?
Ytterdiameter 62 mm, innerdiameter 55 mm på locket.
Skulle behöva sex stycken.
Jag saknar ett antal doslock till äldre pansardosor. Någon som har liggande eller kommer att få tag på i ngn renovering eller rivning?
Ytterdiameter 62 mm, innerdiameter 55 mm på locket.
Skulle behöva sex stycken.
det fungerar med doslock för apparatdosor, dom ska vara fjäderfastsatta
Typ https://www.vvsochbad.se/fjaederbel...MI6-Hh8dDQjQMVT2iRBR2TIwKoEAQYCSABEgKC7vD_BwE
Ps
Sitter dom lågt kan man använda dosclips och dolock för skruvfastsättning, lite meckigt men det går.
Typ https://www.vvsochbad.se/fjaederbel...MI6-Hh8dDQjQMVT2iRBR2TIwKoEAQYCSABEgKC7vD_BwE
Ps
Sitter dom lågt kan man använda dosclips och dolock för skruvfastsättning, lite meckigt men det går.
Lite ny information kring installation av tvättmaskin. Notera.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 886 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 886 inlägg
Utvecklingen går framåt, eller inte... Här kan man läsa:S Soma67 skrev:
Centrifugen startar automatiskt då man lägger ner locket och stannar inom 3 sekunder då man öppnar det.
Idag går den inte att öppna innan minst en minut gått efter att trumman stannat. Säkerhet som gått för långt...
Vad är en pulsator?
Någon som har en bild på den där speciella kontakten för tvättmaskiner de nämner?
Den kontakten finns på bild här på BH men jag minns inte vilken tråd. Det ser ut som en vanlig ojordad shucko men den har som en ås i mitten av uttaget som hindrar att man stoppar i en vanlig stickpropp.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 825 inlägg
Jag tror, med betoning på tror, att det handlade om att man inte ansåg att ett uttag gav en tillräckligt tillförlitlig jordförbindelse (folk kan ju använda skarvsladdar och skit). Fast anslutning med skyddsjord var ok, men var just fast anslutning. Älskar att man i tidningsartikeln pratar om att man kanske inte vill ha tvättmaskinen i badrummet hela tiden och därför kan välja stickproppsanslutet