196 730 läst ·
1 330 svar
197k läst
1,3k svar
El-arkeologi
Medlem
· Blekinge
· 12 200 inlägg
Förlåt att vara OT.
Renoverare
· Uppsala
· 2 168 inlägg
Patent- och registreringsverkets arkiv på Riksarkivet. Tyvärr tror jag att ej godkända patent kan vara en kategori som gallras rätt snabbt och rätt hårt. Antagligen finns det en notering om en inkommen ansökan i liggaren över inkomna handlingar, men utan tillhörande underlag.Dowser4711 skrev:
Min ponduspostulering: isoleringen har svällt ngt av ålder. Och/eller fördragen kabel innan röret installerades.M MrHamfelt skrev:Arkeologer borde väl kunna svara på frågor om forna civilisationer? Så ställer frågan här:
Hur i h-lvete bar man sig åt för att dra kabel såhär? Det är alltså en kulovariant dragen i ett pansarrör, där kulon har typ en millimeter mindre diameter än röret. För att få ut den fick jag hänga min kroppsvikt (~75kg) och studsa ner den. Så.. hur bar man sig åt för att få in den?!
[bild]
För några år sedan var jag med vid rivning av en del, även el, i ett gammalt nedlagt sågverk.
Tyvärr tog jag rätt få bilder, och av usel kvalitet, men jag postar upp lite här innan bilderna nu rensas bort för gott.
Det hade en ganska spännande historia, det fanns en panna för ångmaskin kvar, men själva ångmaskinen var borta. Så pannan och eldstaden och sånt fanns kvar, och ett hål i väggen från maskinhuset till det alldeles intilliggande såghuset, man fick precis plats att gå mellan. Så i detta första utförande så gick ångmaskinens axel rakt in till sågen och drev sågklingor där, det fanns även rester av en remtransmission i taket till en liten verkstad belägen i maskinhuset (och på övervåningen troligen personalens utrymmen). Verkstan gissar jag varit till för mek, rep och underhåll, men kanske framförallt att slipa klingor, det fanns någon sådan utrustning kvar.
Jag fick för mig att det sedan byggdes om så att ångmaskinen drev en generator, och att allt annat elektrifierades, men om detta är jag inte säker, men oavsett så fick de i mitten av 1900-talet någon gång el från traktens nätägare, och nu bilderna.
Det här är lite från själva sågen, huset där man sågade (en stor port i var ände för att ta in ämnen på ena sidan och skicka ut på andra)
Skitdålig bild, det var dammigt som tusan i luften, att notera är motorpådraget längst till höger, ganska ovanligt att stöta på.
Verkstan fick ju en elmotor vid elektrifieringen, denna drev alltså då remtransmissionerna i taket, och var alltså den enda motorn i verkstan. Men man slapp ju elda upp en ångpanna för att köra en slip. Denna motor fick jag veta fungerade fortfarande, den är nog rätt gammal.
Ett gammalt uttag, men rosten hade gått rätt hårt åt det.
Jag har alltid tyckt att de här gamla klammerna är snygga, en gång i tiden gjorde man allt med stil.
Tyvärr tog jag rätt få bilder, och av usel kvalitet, men jag postar upp lite här innan bilderna nu rensas bort för gott.
Det hade en ganska spännande historia, det fanns en panna för ångmaskin kvar, men själva ångmaskinen var borta. Så pannan och eldstaden och sånt fanns kvar, och ett hål i väggen från maskinhuset till det alldeles intilliggande såghuset, man fick precis plats att gå mellan. Så i detta första utförande så gick ångmaskinens axel rakt in till sågen och drev sågklingor där, det fanns även rester av en remtransmission i taket till en liten verkstad belägen i maskinhuset (och på övervåningen troligen personalens utrymmen). Verkstan gissar jag varit till för mek, rep och underhåll, men kanske framförallt att slipa klingor, det fanns någon sådan utrustning kvar.
Jag fick för mig att det sedan byggdes om så att ångmaskinen drev en generator, och att allt annat elektrifierades, men om detta är jag inte säker, men oavsett så fick de i mitten av 1900-talet någon gång el från traktens nätägare, och nu bilderna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det här är lite från själva sågen, huset där man sågade (en stor port i var ände för att ta in ämnen på ena sidan och skicka ut på andra)
Skitdålig bild, det var dammigt som tusan i luften, att notera är motorpådraget längst till höger, ganska ovanligt att stöta på.
Logga in
Skapa konto
Verkstan fick ju en elmotor vid elektrifieringen, denna drev alltså då remtransmissionerna i taket, och var alltså den enda motorn i verkstan. Men man slapp ju elda upp en ångpanna för att köra en slip. Denna motor fick jag veta fungerade fortfarande, den är nog rätt gammal.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ett gammalt uttag, men rosten hade gått rätt hårt åt det.
Logga in
Skapa konto
Jag har alltid tyckt att de här gamla klammerna är snygga, en gång i tiden gjorde man allt med stil.
Redigerat:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Svärfar hade tydligen nyttjat dessa kontaktorer för att styra en varmvattenberedare. Gissningsvis på 70-talet.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 723 inlägg
Var det radium i den självlysande knappen också? 😉MultiMan skrev:
1969 är den stämplad. Så ja, tydligen. Sverige spelade ju delvis på båda lagen så att man skulle haft handel med östblocket är inte så osannolikt. Att man hade elmateriel från lite oväntade ställen är också väntat (hah) eftersom det var svårt som privatperson att köpa sådant.
För övrigt; Ganz ❤️ Det om något är el(teknik)historia!
För övrigt; Ganz ❤️ Det om något är el(teknik)historia!
Hobbyelektriker
· E
· 15 365 inlägg
Vad jag förstått handlades det ganska mycket österifrån, bla elmatriel från DDR och Tjeckoslovakien.