Förlåt att vara OT.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Någon som känner till ett bra ställe att söka efter ej godkända historiska ansökningar?
Patent- och registreringsverkets arkiv på Riksarkivet. Tyvärr tror jag att ej godkända patent kan vara en kategori som gallras rätt snabbt och rätt hårt. Antagligen finns det en notering om en inkommen ansökan i liggaren över inkomna handlingar, men utan tillhörande underlag.

P
GK100 GK100 skrev:
Om du ser på spec 250 V 5 A så utesluter det att den skulle varit använd här på ett formellt riktigt sätt under dåtida S-märkning osv.
Varför? Är det för att den är enpolig?

P
MultiMan MultiMan skrev:
Apropå kvicksilver i trappautomaten så fick jag träffar på denna gamla kvicksilverbrytare när jag försökte hjälpa till.
Bra att det är en neonlampa som lyser upp knappen. Jag hade nästan förväntat mig radium …

P pmd skrev:
Varför? Är det för att den är enpolig?
Mest för att de normer som gällde här i SE för elkopplare av typen som motsvarar den på bilden och som då SEMKO följde inte tog upp apparater med den specen.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Mikael_L
Vi hade väl bestämt oss för att det skulle vara 6A?

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Står Frankrike i profilen, så det är en bra gissning.
Typiskt Fransk landsbygd (jag bor därnere).

M MrHamfelt skrev:
Arkeologer borde väl kunna svara på frågor om forna civilisationer? Så ställer frågan här :D:

Hur i h-lvete bar man sig åt för att dra kabel såhär? Det är alltså en kulovariant dragen i ett pansarrör, där kulon har typ en millimeter mindre diameter än röret. För att få ut den fick jag hänga min kroppsvikt (~75kg) och studsa ner den. Så.. hur bar man sig åt för att få in den?!
[bild]
Min ponduspostulering: isoleringen har svällt ngt av ålder. Och/eller fördragen kabel innan röret installerades.

Mikael_L
För några år sedan var jag med vid rivning av en del, även el, i ett gammalt nedlagt sågverk.
Tyvärr tog jag rätt få bilder, och av usel kvalitet, men jag postar upp lite här innan bilderna nu rensas bort för gott.

Det hade en ganska spännande historia, det fanns en panna för ångmaskin kvar, men själva ångmaskinen var borta. Så pannan och eldstaden och sånt fanns kvar, och ett hål i väggen från maskinhuset till det alldeles intilliggande såghuset, man fick precis plats att gå mellan. Så i detta första utförande så gick ångmaskinens axel rakt in till sågen och drev sågklingor där, det fanns även rester av en remtransmission i taket till en liten verkstad belägen i maskinhuset (och på övervåningen troligen personalens utrymmen). Verkstan gissar jag varit till för mek, rep och underhåll, men kanske framförallt att slipa klingor, det fanns någon sådan utrustning kvar.

Jag fick för mig att det sedan byggdes om så att ångmaskinen drev en generator, och att allt annat elektrifierades, men om detta är jag inte säker, men oavsett så fick de i mitten av 1900-talet någon gång el från traktens nätägare, och nu bilderna.

Bild av gamla elektriska komponenter och rör på en trävägg i ett nedlagt sågverk, del av historisk industriell infrastruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det här är lite från själva sågen, huset där man sågade (en stor port i var ände för att ta in ämnen på ena sidan och skicka ut på andra)
Skitdålig bild, det var dammigt som tusan i luften, att notera är motorpådraget längst till höger, ganska ovanligt att stöta på.

En gammal maskinskylt från J. Jansson Elektriska Verkstad, visar specifikationer för en elmotor, del av ett nedlagt sågverk.
Skapa konto

Verkstan fick ju en elmotor vid elektrifieringen, denna drev alltså då remtransmissionerna i taket, och var alltså den enda motorn i verkstan. Men man slapp ju elda upp en ångpanna för att köra en slip. Denna motor fick jag veta fungerade fortfarande, den är nog rätt gammal.

Gammalt uttag på en sliten vägg, märkt av tidens tand med rost och damm, från nedlagt sågverk.
Skapa konto
Rostig och sliten koppling för elektriska kablar på gammalt industriområde.
Skapa konto

Ett gammalt uttag, men rosten hade gått rätt hårt åt det.

Tre metallklämmor fastskruvade på en sliten betongyta med sprickor, troligtvis från ett gammalt sågverk.
Skapa konto

Jag har alltid tyckt att de här gamla klammerna är snygga, en gång i tiden gjorde man allt med stil.

Redigerat:
  • Gilla
Dan_Johansson och 8 till
  • Laddar…
Jonas Persson
En svensk variant hade varit kul att se.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Gammal kontaktor med märkning 220V, 50Hz, 1,25A, förmodligen använd på 70-talet för att styra en varmvattenberedare.
Skapa konto
Gammal kontaktor använd för varmvattenberedare, sannolikt från 70-talet, med sliten plastkapsling.
Skapa konto
Gammal kontaktor med skruvanslutningar och etikett med tekniska specifikationer, använd för att styra varmvattenberedare.
Skapa konto

Svärfar hade tydligen nyttjat dessa kontaktorer för att styra en varmvattenberedare. Gissningsvis på 70-talet.

• Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Apropå kvicksilver i trappautomaten så fick jag träffar på denna gamla kvicksilverbrytare när jag försökte hjälpa till. Vet någon om denna typen har funnits i Sverige? Hade varit riktigt häftigt att ha en sådan i bruk.

[länk]

[bild]
[bild]
Var det radium i den självlysande knappen också? 😉

Mikael_L
M merbanan skrev:
[bild][bild][bild]

Svärfar hade tydligen nyttjat dessa kontaktorer för att styra en varmvattenberedare. Gissningsvis på 70-talet.
En kontaktor från Budapest!
Kom sådana hit till väst efter 1945?

Den verkar vara stämplad 1969, så det kanske hände ...

tommib
1969 är den stämplad. Så ja, tydligen. Sverige spelade ju delvis på båda lagen så att man skulle haft handel med östblocket är inte så osannolikt. Att man hade elmateriel från lite oväntade ställen är också väntat (hah) eftersom det var svårt som privatperson att köpa sådant.

För övrigt; Ganz ❤️ Det om något är el(teknik)historia!

Vad jag förstått handlades det ganska mycket österifrån, bla elmatriel från DDR och Tjeckoslovakien.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.