41 347 läst ·
142 svar
41k läst
142 svar
Efter besök av elektriker är flera saker förstörda
Har inte så stor erfarenhet av självåterställande, men kan se dessa som ett alternativ till selektiva i lite större anläggningar, men såklart att fast man får den ökade säkerheten så medföljer ju även den ökade osäkerheten.GK100 skrev:
Konstruktionen i sig och i stort behöver inte vara undermålig och är det säkert inte i de flesta fall heller mer än i just delen hur kontakterna är beskaffade. Ett sätt att komma från det är en enkel första "motionering" av kontaktsatsen därefter bör det vara mycket osannolikt med de problemen. Problemet är inte annorlunda än allt annat underhåll, kontroll av brytare av olika slag de mer kvalificerade kräver sin revision. Givetvis olyckligt att man inte offrar de ören som krävs redan före leverans för att undvika dessa enkla fel.
Självtestande och automatiskt återinkopplande typer ser jag bara som ytterligare onödig komplikation på ett problem som i princip inte finns. Det för ju direkt med sig ytterligare en mängd möjligheter till både liknande fel som i tråden och ytterligare okända av varierande allvarlighetsgrad.
Att elsäkerhetsverket skulle ange något mer detaljerat här är en utopi, och på en konventionell JFB av icke spänningsberoende typ och med PMR får man båda delarna testade med knappen på ett bra sätt. Som nämnts tidigare är det mest frågan om hur ofta någon normalt gör detta och sen hur "operatörsberoende" återställningen av brytaren är. Det sistnämnda skulle jag tro är något som har mer inverkan än man kan tro.
Så för att bryta bort en kontakt mellan nolla och jord ska man bryta bort nollan från en annan jordanslutning? Vad är vinnsten med det?
Jo, kan jag visst göra, men behöver ha mer ledig tid för detta. Testa skissa upp lite scenarion själv annars, inkommande tN-C samt TN-S och tänkbara yttre fel i kombination.D Daniel 109 skrev:
Medlem
· Stockholms
· 170 inlägg
Jag köper inte Bos motivering heller, även om den var betydligt bättre. Även om strömmen felaktigt kryper mellan nolla och jord, kommer ju felströmmen att upphöra om man bryter faserna. Och man kommer definitivt att bli medveten om felet.N nmeden skrev:
Tydligen (enligt andra tråden) var det ett krav att man bryter nollan vid installationer i brandfarliga utrymmen. Jag förstår inte skälet till det heller, men det skulle ju förklara varför alla jordfelsbrytare är konstruerade så. Man vill ju inte tillverka flera varianter i onödan.
Skälet är som sagt det som står i #56 sen får du som Slugge var inne på resonera lite med dig själv kring de olika fallen beroende på nättyp i detta fallet TN-S. Kanske du får vidga vyerna lite från just en villa för att komma lite närmre förståelse, men principerna som kan ge farliga fall är de samma.M mumiemonstret skrev:Jag köper inte Bos motivering heller, även om den var betydligt bättre. Även om strömmen felaktigt kryper mellan nolla och jord, kommer ju felströmmen att upphöra om man bryter faserna. Och man kommer definitivt att bli medveten om felet.
Tydligen (enligt andra tråden) var det ett krav att man bryter nollan vid installationer i brandfarliga utrymmen. Jag förstår inte skälet till det heller, men det skulle ju förklara varför alla jordfelsbrytare är konstruerade så. Man vill ju inte tillverka flera varianter i onödan.
Ja, det finns säkert några obskyra felfall. Särskilt om man har TN-S in i huset så att nollan och jorden inte är ihopkopplade relativt nära jordfelsbrytaren. T ex att man gräver av halva kabeln så att det blir avbrott på N och PE bakåt, men att dom blir spänningssatta mot huset.
Frågan är väl egentligen om det innebär större risk för problem om man inte bryter nollan jämfört med risken att man tappar kontakten i nollan.
Men, det är klart, anser man att jordfelsbrytaren bara ska skydda mot personskador på grund av strömgenomgång så spelar det ingen roll att den någon enstaka gång orsakar fel i ansluten utrustning. Vill man skydda sig mot det så får man komplettera med nåt ytterligare skydd... Dock finns det ju en viss risk att tappad nolla orsakar brand, och det ska väl också jordfelsbrytaren skydda mot- Inte orsaka?
Frågan är väl egentligen om det innebär större risk för problem om man inte bryter nollan jämfört med risken att man tappar kontakten i nollan.
Men, det är klart, anser man att jordfelsbrytaren bara ska skydda mot personskador på grund av strömgenomgång så spelar det ingen roll att den någon enstaka gång orsakar fel i ansluten utrustning. Vill man skydda sig mot det så får man komplettera med nåt ytterligare skydd... Dock finns det ju en viss risk att tappad nolla orsakar brand, och det ska väl också jordfelsbrytaren skydda mot- Inte orsaka?
Men i det felfallet kommer ju inte jordfelsbrytaren att lösa.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 171 inlägg
Precis, och dessa risker kan ställas mot det naturliga och förnuftiga i att bryta bort alla former av jordfel som kan inträffa på nedsidan av en JFB.useless skrev:
Det fina är att det inte är några obskyra felfall alls. Om någon vill vara försöksperson kan säkert Slugge ordna en demo i typisk installation av egnahemtyp. Och problemen med ev dåligt ordnade kontakter är ett helt eget tema dessutom enkelt att i stort undvika genom komponentval och/eller motion.useless skrev:
Ja, det finns säkert några obskyra felfall. Särskilt om man har TN-S in i huset så att nollan och jorden inte är ihopkopplade relativt nära jordfelsbrytaren. T ex att man gräver av halva kabeln så att det blir avbrott på N och PE bakåt, men att dom blir spänningssatta mot huset.
Finns det någon som kan ge ett exempel på ett sådant fall?
Min var också en Hager. Jag ringde och frågade om de ville byta in den defekta för undersökning i utbyte mot en ny. De var inte intresserade.D Dodger skrev:
Jag håller med Daniel 109 om att åtminstone för oss med "villafokus" förefaller fördelarna uppenbara att bibehålla nollans anslutning mot jord.Bo.Siltberg skrev:
Med resonemanget att det bästa är att bryta bort "allt" så kan man ju lika gärna motivera att även låta JFB bryta skyddsjorden då den annars kan bidra till brand...