S Slugge skrev:
Hade varit intressant att se någon statistik, vet inte om just Hager är överrepresenterade, man får ju även tänka på att det är ett märke som det installeras väldigt mycket av också.

Tog Hager en del av kostnaden då eller självrisk?
Nej detta skedde 2017 den installerades 2013. Men försäkringsbolaget tog det. 1 år gammal diskmaskin, pump till golvärmeslinga, micron, diverse nätaggregat, UPS (kunde jag dock laga sen), säkert något mer jag missat.

GK100 GK100 skrev:
Sätt dig in i hur det fungerar istället för att gnälla på en konstruktion du inte vet något om och tydligen inte heller ett dyft om elektriska kontakters egenskaper. Finns tom på forumet en bild av en JFB där nollans pol uppvisar typiska sk Lichtenbergmönster som pekar på en av de vanliga felfallens orsak och mekanismer här.

Om du följer husmor åtminstone en gång per JFB du testar kommer du bra ut sett till att undvika just det problemet. Sen kommer som Bo skrev nästa möjlighet in dvs alla brytningar ger ökade risker oberoende av hur och med vilken brytare så husmor rekommenderar säkert enskild bortkoppling av känslig utrustning först.
Jag vet mycket väl hur en Jfb fungerar. Kan också en hel del om kontakter. Farbror Lichtenberg är också bekant. Det brukar dock behövas rätt höga spänningar för att han ska visa sig.
Så du menar att det är ok med en undermålig konstruktion och att konsumenten ska kompensera detta med egenproducerade testmetoder?
Jag vänder mig mot en dålig konstruktion som inte på något sätt kan accepteras. Om det är vanligt att det ser ut så här så är det ren skandal. Det är inte leksaker vi pratar om.

Vad tror du om självtestande jfb? De testar ju bara utlösningskretsarna utan att manövrera kontaktorn. Är de en större potentiell risk då?

På elsäkerhetsverket sägs inget om att kontakter ska motionera utan det är kretsarna som ska testas.

I min värld är det ett gravt fel om en nästan 200 år gammal uppfinning (kontaktor) inte fungerar som den ska.

lilytwig lilytwig skrev:
Jag vet mycket väl hur en Jfb fungerar. Kan också en hel del om kontakter. Farbror Lichtenberg är också bekant. Det brukar dock behövas rätt höga spänningar för att han ska visa sig.
Så du menar att det är ok med en undermålig konstruktion och att konsumenten ska kompensera detta med egenproducerade testmetoder?
Jag vänder mig mot en dålig konstruktion som inte på något sätt kan accepteras. Om det är vanligt att det ser ut så här så är det ren skandal. Det är inte leksaker vi pratar om.

Vad tror du om självtestande jfb? De testar ju bara utlösningskretsarna utan att manövrera kontaktorn. Är de en större potentiell risk då?

På elsäkerhetsverket sägs inget om att kontakter ska motionera utan det är kretsarna som ska testas.

I min värld är det ett gravt fel om en nästan 200 år gammal uppfinning (kontaktor) inte fungerar som den ska.
lilytwig lilytwig skrev:

Det är givet att en omotionerad JFB jämfört med en motionerad kommer visa högre utlösningstider eller i värsta fall inte lösa alls.
Du kan testa med en 10 driftsatta JFB då kommer du troligen se ett mönster.

Hade aldrig köpt en självtestande JFB som inte motionerar kontakterna, detta tar ju bort hela meningen med automatiseringen, men de jag sett kör detta avbrottsfritt.

Det har funnits länge på marknaden, men svårt att få ner priserna, utvecklingen får väl avgöra om detta blir standard i framtiden, man kanske hellre satsar på att försöka sälja in ljusbågskännare.

Varför JFB bryter även nollan har varit uppe ett par gånger innan, vet inte vad man kom fram till, men kan tänka mig:

Känd övergång TN-S->TN-C ej tillåtet.

JFB kan inte fungera, mäta felström då nollan läcker ström.

Det kan uppstå höga och farliga potentialskillnader nolla-jord.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Dina teorier är i alla fall helt galna.

D Daniel 109 skrev:
Dina teorier är i alla fall helt galna.
Så du tror att JFB kan detektera felström när nolla-jord ligger ihop? Ok, då är jag väl galen då. Hur ser din lösning ut?

Nej, det tror jag inte. Det kommer direkt att lösa ut om strömen går fel väg via jorden. Men det har inget med om den ska bryta nollan eller inte.

D Daniel 109 skrev:
Nej, det tror jag inte. Det kommer direkt att lösa ut om strömen går fel väg via jorden. Men det har inget med om den ska bryta nollan eller inte.
Men beskriv gärna hur det är tänkt fungera då.. Du vill att faserna ska brytas men inte nolla.. och om du har 230V mellan nolla och jord då? Då var det väl inte bra..

Hur ska du få 230V mellan nolla och jord om de är ihopkopplade?

D Daniel 109 skrev:
Hur ska du få 230V mellan nolla och jord om de är ihopkopplade?
Om det finns 230V mellan nolla och jord är de uppenbarligen inte ihopkopplade.

Så då ska du koppla bort den från något den inte är ansluten mot? Jag förstår inte riktigt vad du syftar på.

S Slugge skrev:
Hade varit intressant att se någon statistik, vet inte om just Hager är överrepresenterade, man får ju även tänka på att det är ett märke som det installeras väldigt mycket av också.

Tog Hager en del av kostnaden då eller självrisk?
Under mina år i yrket har kommit i kontakt med tre stycken jordfelsbrytare där nollan inte återanslutits efter återställning. Alla tre har varit Hager...

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Så då ska du koppla bort den från något den inte är ansluten mot? Jag förstår inte riktigt vad du syftar på.
Just det, ett fel har uppstått och ska frånkopplas. Man hade kunnat låta det ligga kvar också men det låter som ett sämre alternativ.

Jag har varit med om liknande. Elbolaget skulle byta ut mätaren till en som fjärravläste. De gjorde något fel vilket förstörde elpannan, diskmaskinen, köksfläkten och flera lampor. De hävdade att det aldrig hänt och ville inte stå för något.
När jag senare hade hemma en tekniker som skulle laga diskmaskinen så sa han att det är väldigt vanligt. De får laga massor med vitvaror efter slarviga byten av elmätare. Elpannan var gammal så den var inte värd att laga så det blev väldigt dyrt för oss!

Surt men svårt att bevisa även om det var uppenbart för oss att elektrikern gjort fel!

I Irouza skrev:
Hej,
Igår hade vi elektrikern här. Han kom för att riva ner gammal el och sätts upp ny i köket då kablarna var gamla och fula vilket inte passade in i köket när de var nytt.
Men flera saker gick helt åt helvete...

1. Han testade jordfelsbrytaren, då glimmrs de till i 2 lampor. Efter det har en massa maskiner slagits ut och är helt döda.
2. Han satte ett uttag till kylen nästan uppe i taket, se bild. Vem sätter den där uppe
??!
3. Han såg till att bergvärmepump slogs ut och en säkring slog i från i pumpen.

Vi kom hem sent i går, och märker att vi inte har någon värme. Jag ringer dem och säger detta och samma elektriker om ut vid 20.30. Han trodde de kunde blivit nollfel och att det inte var fastskruvat i själva centralen. Vi öppna upp men allt var fastskruvat vilket innebar att det inte var nollfel. Så öppna han pumpen, vi fick igång den.

Sen gick babyvakt, babymatmaskinen, internetmodem och diskmaskin sönder. De menar på att vi ska ta de med länsförsäkringar för de ska ersätta i detta fall. När jag och frugan pratade sen kom vi på att vi måste ju betala allt här, åldersavdrag, självrisk osv. Är det verkligen rimligt? Vi tycker firman borde stå för vad de tagit sönder. Vad är rätt och fel?

T tecco skrev:
Jag har varit med om liknande. Elbolaget skulle byta ut mätaren till en som fjärravläste. De gjorde något fel vilket förstörde elpannan, diskmaskinen, köksfläkten och flera lampor. De hävdade att det aldrig hänt och ville inte stå för något.
När jag senare hade hemma en tekniker som skulle laga diskmaskinen så sa han att det är väldigt vanligt. De får laga massor med vitvaror efter slarviga byten av elmätare. Elpannan var gammal så den var inte värd att laga så det blev väldigt dyrt för oss!

Surt men svårt att bevisa även om det var uppenbart för oss att elektrikern gjort fel!
Ska egentligen inte kunna hända som du beskriver vid ett mätarbyte men det kan vara att du hade något fel sedan innan som triggades av rörelser. Blir nog väldigt svårt att få nätägaren betala, ska vara om man på något sätt skiftat fas och nolla vid omtrådning.

S Slugge skrev:
Just det, ett fel har uppstått och ska frånkopplas. Man hade kunnat låta det ligga kvar också men det låter som ett sämre alternativ.
Vad är det för fel du syftar på? Jag förstår faktiskt inte. Rimmligtvis borde det finnas en bra anledning till att jordfelsbrytare ser ut som de gör. Men jag förstår inte varför.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.