5
Det finns inget krav på att nollan ska brytas i en JFB installerad i ett TN-S system å andra sidan heller. (Bara en liten inflikning)

Redigerat:
C cpalm skrev:
Lite "food for thoughts", men varför bryter huvudströmbrytaren normalt inte nollan i ett TN-S system?
Kan ju bli riktigt farligt låter det som :thinking:
Skillnaden är att en huvudbrytare är normalt avsedd att användas i en frisk anläggning utan jordfel. En annan orsak är att huvudbrytare i bostäder idag till 99?% bryter en TN-C-ledning, dvs det finns ingen nolla att bryta. För TN-S-system tycker jag det är en god regel att bryta även nollan i en HB om det inte finns specifika skäl emot det som t.ex en UPS-anläggning.

• Gilla
Slugge och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Lite "food for thoughts", men varför bryter huvudströmbrytaren normalt inte nollan i ett TN-S system?
Kan ju bli riktigt farligt låter det som :thinking:
Vet inte var du fått det från men det är normalt och vanligt med sån brytning i strikta TN-S system. Ofta är det även ett krav från innehavare/beställare i de fallen. Nu är det ju inte heller en apparat med någon automatisk skyddsfunktion som JFB med isolationsövervakning mot PE.

Som bakgrund till tankar i tråden kan man om man vill fundera över i vilka fall det normenligt krävs brytning av N och hur JFB av vår typ använts historiskt. Det ger ett första steg till insikt i varför de normalt är utförda fyrpoliga och sen får man fylla på med lite fall som ligger i samma linje vid TN-S.

Har svårt att se varför det ska bjäbbas så mycket kring detta i riktning mot att det inte finns farliga felfall här. Och sen att man inte vill fundera själv utan tex Slugge ska kasta in något mer eller mindre snabbt hopsatt exempel. Och varför skulle det vara annorlunda utanför typen villaanläggningar?

Sista delarna här har inte med vad du cpalm skrivit mer allmänt då flera är inne på den linjen.

• Gilla
Slugge
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nästa karamell jag sugit lite på är - hur ofta säger tillverkarna att en 4-polig huvud- eller säkerhetsbrytare skall motioneras för att de inte skall riskera att lämna nollan öppen?
C cpalm skrev:
Nästa karamell jag sugit lite på är - hur ofta säger tillverkarna att en 4-polig huvud- eller säkerhetsbrytare skall motioneras för att de inte skall riskera att lämna nollan öppen?
Tror inte tillverkarna tar speciell hänsyn till N-ledare i 3-fassystem utan alla kontakterna måste ju bara fungera oavsett. Frekvensen får du kolla med tillverkaren, bifogar ett exempel för Schneoder Acti 9, här poängteras också vikten av att inte hålla testknappen intryckt för länge. http://www.schneider-electric.com/resources/sites/SCHNEIDER_ELECTRIC/content/live/FAQS/355000/FA355845/sv_SE/Test Jordfelsbrytare.pdf?_ga=2.130647755.536525596.1552471038-1009881673.1546607361
Ofta är det ju så att man idag läser instruktioner först då något gått itu.

Det tar de definitivt hänsyn till. Den måste brytas sist och slutas först. Det är därför den är utmärkt på jordfelsbrytarna.

Ja, fast det stod ju i nåt tidigare inlägg att kontakten internt inte alltid är konstruerad så. Så alla tillverkare verkar inte ta hänsyn till det.

C cpalm skrev:
Bryter nollan gör den nog, problemet är att den inte sluter nollan när brytaren återställs.
Likväl ett allvarligt problem, men någon återkallelse lär det nog inte bli frågan om. Om än ovanligt så förekommer det ju uppenbarligen, och några återkallelser läser vi ju inte om. Flera är ju inne på att orsaken är att brytaren inte motioneras, men det skulle vara intressant att veta exakt vad felet är rent tekniskt.
Hager har återkallat en hel del dvärgbrytare så det stämmer inte....

Redigerat:
Tack för alla visdomar så här långt från er som innehar de djupa kunskaperna inom området. Glöm inte att vi alla deltar här för att lära och de flesta gör nog så gott de kan på forumet :)

Jag förstår att det dyker upp olika problemfall när man har en installation med ojordade zoner, flera JFB etc. Jag uttryckte mig ju otydligt tidigare genom att skriva "oss med villafokus", men det jag tänkte på var i alla fall det enkla teoretiska fallet med inkommande fyrledarsystem TN-C som går direkt till en enda JFB som matar alla grupper. Inga grupper via andra JFB, ojordade undercentraler etc.

Är det rätt att säga att riskerna med en "icke-nollbrytande" JFB skulle vara mindre i detta fallet, eller finns det fortfarande lurigheter?

[Jag hoppas alla ser detta som en diskussion för lärande/förståelse och inte tar illa upp av följdfrågorna. Och visst är det så att många villainstallationer har flera JFB t ex separat för kyl/frys.]

• Gilla
nmeden
  • Laddar…
M mikewse skrev:
Tack för alla visdomar så här långt från er som innehar de djupa kunskaperna inom området. Glöm inte att vi alla deltar här för att lära och de flesta gör nog så gott de kan på forumet :)

Jag förstår att det dyker upp olika problemfall när man har en installation med ojordade zoner, flera JFB etc. Jag uttryckte mig ju otydligt tidigare genom att skriva "oss med villafokus", men det jag tänkte på var i alla fall det enkla teoretiska fallet med inkommande fyrledarsystem TN-C som går direkt till en enda JFB som matar alla grupper. Inga grupper via andra JFB, ojordade undercentraler etc.

Är det rätt att säga att riskerna med en "icke-nollbrytande" JFB skulle vara mindre i detta fallet, eller finns det fortfarande lurigheter?

[Jag hoppas alla ser detta som en diskussion för lärande/förståelse och inte tar illa upp av följdfrågorna. Och visst är det så att många villainstallationer har flera JFB t ex separat för kyl/frys.]
Det är ju bara så att nollan kan försvinna vilken given sekund som helst, jordfelsbrytare eller ej. Vill man försäkra sig mot detta får man installera någon form av spänningskännande skydd som bryter eller dylikt, själv tror jag problemet kan låta mycket större på ett forum likt detta än vad det är i verkligheten. Men så klart trist för den som drabbas, kanske speciellt då man investerar i en installation som är tänkt öka säkerheten, men som sagt, mycket ovanligt.

S Slugge skrev:
Jaja, finns ursäkter för allt, vilka fördelar ser du med att låta isolationsfelet ligga enligt ovanstående exempel och hur väger du dessa mot nackdelarna? Om vi hade haft tillgång till felstatistik hade det kanske varit lättare att skatta riskerna och därefter fatta sitt beslut angående konstruktion baserat på detta. Undrar vilka som kan ha sådan statistik.. :thinking:
Vad menar du? Jordfelet försvinner väl inte för att nollan bryts? Jordfelet kvarstår, men orsakar ingen skada när den bryter bort faserna, nollan går genom JFB för att kunna mäta jordfelet..

H Husqvarna220Ac skrev:
Vad menar du? Jordfelet försvinner väl inte för att nollan bryts? Jordfelet kvarstår, men orsakar ingen skada när den bryter bort faserna, nollan går genom JFB för att kunna mäta jordfelet..
Jo, isolationsproblemet försvinner då nollan bryts, från HC sett. Sen ligger såklart felaktigheten kvar men då alla spänningsförande är brutna och isolerade vid JFB bör det inte kunna hända så mycket, det går heller inte att slå på JFB igen tills felet är åtgärdat.

C
S Slugge skrev:
Frekvensen får du kolla med tillverkaren, bifogar ett exempel för Schneoder Acti 9, här poängteras också vikten av att inte hålla testknappen intryckt för länge.
Tror du missade att min fråga gällde 4-poliga huvud- och säkerhetsbrytare.
Om en JFB måste motioneras bör väl samma sak gälla för dessa?
Eller är det något som gör dessa immuna mot Lichtenbergmönster eller vad det nu är som gör att JFB kan råka ut för detta fenomen?

Ofta är det ju så att man idag läser instruktioner först då något gått itu.
Det är nog inget nytt... :)

S Slugge skrev:
Jo, isolationsproblemet försvinner då nollan bryts, från HC sett. Sen ligger såklart felaktigheten kvar men då alla spänningsförande är brutna och isolerade vid JFB bör det inte kunna hända så mycket, det går heller inte att slå på JFB igen tills felet är åtgärdat.
Ja precis så!

C
GK100 GK100 skrev:
Vet inte var du fått det från men det är normalt och vanligt med sån brytning i strikta TN-S system.
Nu var jag i kontextet bostäder, men det kanske är vanligt där också? Hos mig matas centralen med TN-S men har likväl en trepolig huvudbrytare.

Nu är det ju inte heller en apparat med någon automatisk skyddsfunktion som JFB
Automatisk nej, men likväl en skyddsfunktion som arbetsbrytare för anläggningen. Eller det är iallafall så vi lekmän uppfattar den. Typ att om du stänger av den här kan inget farligt hända.

Har svårt att se varför det ska bjäbbas så mycket kring detta i riktning mot att det inte finns farliga felfall här.
Ja, det märks, men jag måste instämma i det som redan påpekats flera gånger och det är att de förklaringar som framkommit i tråden till att JFB bryter nollan varken är övertygande eller särskilt logiska. Med all respekt är det kanske så att ni inte kan ta för givet att alla förstår vad ni menar med t.ex. isolationsfel och varför det är farligt, trots att vi funderar så att geniknölarna glöder. Och flera här är nog inte nöjda med en förklaring som de inte förstår.

C cpalm skrev:
Tror du missade att min fråga gällde 4-poliga huvud- och säkerhetsbrytare.
Om en JFB måste motioneras bör väl samma sak gälla för dessa?
Eller är det något som gör dessa immuna mot Lichtenbergmönster eller vad det nu är som gör att JFB kan råka ut för detta fenomen?

Det är nog inget nytt... :)
Missade vet jag inte. Mitt svar var ju att alla mekaniska kontakter mår bra av att få röra på sig. Och att det inte är helt ovanligt att då man utför detta underhåll ett par år försent så uppstår problem med gamla grejer. Men att det från tillverkarens synpunkt inte spelar någon roll vilken av kontakterna, alla ska fungera alltid, oavsett.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.