41 347 läst ·
142 svar
41k läst
142 svar
Efter besök av elektriker är flera saker förstörda
Varför kan du inte ens försöka sätta dig in i vad det går ut på, har inget med villafokus att göra öht? Som sagt Slugge kan säkert hjälpa till med en demonstration, och det vore intressant med några försökspersoner från tråden. Kanske husmor också kan bistå ev efter lite överläggningar med tant Agda.M mikewse skrev:Jag håller med Daniel 109 om att åtminstone för oss med "villafokus" förefaller fördelarna uppenbara att bibehålla nollans anslutning mot jord.
Med resonemanget att det bästa är att bryta bort "allt" så kan man ju lika gärna motivera att även låta JFB bryta skyddsjorden då den annars kan bidra till brand...![]()
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 171 inlägg
Det är inte riktigt rätt att tala om fördelar här. Ett isolationsfel ska givetvis brytas bort. Jag tror det sades för ung 50 inlägg sedan också. Det finns inte så mycket att fundera över, oberoende av felscenarios. De relativt få fall av felfunktion hos JFBn motiverar inte att man låter isolationsfelet kvarstå efter brytning. Slutning av JFBn efter reparationen är en helt annan fråga.M mikewse skrev:
Det är dels mycket svårt att dra denna parallell och dels mycket dumt att bryta skyddsjorden. Så gör man givetvis inte.M mikewse skrev:
Varför menar ni att ett isolstionsfel på nollan måste brytas bort? Det räcker väl bra att brytabort faserna på den aktuella gruppen.
Nu är det villainstallationer som är aktuella, men jag tar gärna ett exempel från en annan miljö som motiverar funktionen.
Varför är det så svårt att svara på den frågan?
Nu är det villainstallationer som är aktuella, men jag tar gärna ett exempel från en annan miljö som motiverar funktionen.
Ett isolationsfel N-PE behövs inte och kommer inte brytas bort så länge de har samma potential vid kontaktstället.D Daniel 109 skrev:Varför menar ni att ett isolstionsfel på nollan måste brytas bort? Det räcker väl bra att brytabort faserna på den aktuella gruppen.
Det är först när potentialskillnad uppstår JFB detekterar en jordfelsström och bryter samtliga spänningsförande ledare.
Tror inte det finns något som hindrar dig att saluföra en JFB med nollan dragen hel genom summaströmtrafon men du har då mest troligt ökat personskaderisken något.
Finns många exempel med yttre faktorer där neutralledaren kan spänninghöjas till >50V men om jag drar till med ett vanligt hus med dubbla JFB, JFB2 utslagen genom kontakt N-PE genom ett fel i en spis, fast Daniel har limmat fast N-kontakten så den har direktkontakt med PE.
N är nu baklängesjordad vilket omvandlar N till PEN genom JFB1 och ut till bland annat ett elelement. L1 pumpar 10A och PEN motverkande 10A som därefter förgrenar sig ut i N respektive PE.
Är detta en önskvärd situation och hur stor potentialskillnad kan Kalle uppleva då han öppnar spisen för att felsöka? Han har skruvat ut spissäkringarna.
Kanske inte det bästa exemplet men jag har tyvärr inte lika livlig fantasi som verkligheten och skulle man dra ett sådant exempel skulle man säkerligen bli anklagad för att överdriva.
Min poäng är att spänningsförande ledare ska brytas för att undvika dessa osannolika fel, problemet med felande JFB gör det naturligt att fundera i Daniels banor, men det känns så väldigt osannolikt, speciellt om man försöker sköta motioneringen, som @GK100, säkerligen helt riktigt, påpekat inte är någon motionering utan blott en bieffekt, helst passa på att manövrera ett par gånger vid avbrottet utan last och därefter trycka T med last.
Ok, förstår hur du menar men HB har ingen avkänning av isolationsfel, kan bryta 4-poligt och hade i detta exempel inte skapat någon farlig situation då anläggningen blir spänningslös.C cpalm skrev:
Slugge, det var en väldigt luddig förklaring. Men spänningen Kalle upplever i det faller blir väldigt låg. Någon volt kanske.
Det var ingen förklaring, bara ett exempel i all hast, du kan säkert skissa upp själv och hitta olika potentiella problem. För mig räcker egentligen förklaringen att man omvandlat TN-S->TN-C och pumpar ström i PE. Sen kan man säkerligen komma på 100-tals exempel till varför det inte är bra, men ser egentligen ingen mening med det.D Daniel 109 skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 277 inlägg
Jo men när den öppnar upp alla 3 faserna så försvinner jordfelsströmmen, men nollan går igenom JFB för att kunna mäta avsaknaden av dessa 30mA i nollan.GK100 skrev:
Jaja, finns ursäkter för allt, vilka fördelar ser du med att låta isolationsfelet ligga enligt ovanstående exempel och hur väger du dessa mot nackdelarna? Om vi hade haft tillgång till felstatistik hade det kanske varit lättare att skatta riskerna och därefter fatta sitt beslut angående konstruktion baserat på detta. Undrar vilka som kan ha sådan statistik..H Husqvarna220Ac skrev:
I den här tråden finns ju ett tydligt exempel på en nackdel. Att prylar brinner om nollan inte återansluts först.
Fördelen är att spisen inte riskerar att få en potential på någon volt mot verklig jord vid felfall?
Fördelen är att spisen inte riskerar att få en potential på någon volt mot verklig jord vid felfall?
Tror det blir svårt att hitta på felsenarier som är realistiska.
Om vi helt enkelt konstaterar att jordfelsbrytaren löser ut pga en felström i nollan, men att strömmen inte kom från dess egna faser utan från någon annan.
Kanske det finns fler JFB (hela eller defekta), kanske några maskiner är anslutna utan JFB. Eller att en undercentrals inkommande nolla inte var noll.
I det fallet känns det naturligt att bryta nollan så strömmen upphör och att skydsjord är viktigt att ha kvar inkopplad.
Om vi helt enkelt konstaterar att jordfelsbrytaren löser ut pga en felström i nollan, men att strömmen inte kom från dess egna faser utan från någon annan.
Kanske det finns fler JFB (hela eller defekta), kanske några maskiner är anslutna utan JFB. Eller att en undercentrals inkommande nolla inte var noll.
I det fallet känns det naturligt att bryta nollan så strömmen upphör och att skydsjord är viktigt att ha kvar inkopplad.