apotekarnes
C cpalm skrev:
Det som sannolikt har hänt är att jordfelsbrytaren inte har kopplat in nollan när den återställts. Ovanligt, men det händer uppenbarligen då och då. Byt jordfelsbrytaren innan det händer igen!
Vi hade en jordfelsbrytare där nollan pajade vid ett jordfel. När jag slog på jfbn igen började en massa grejer gå sönder. Lampor, mikro mm...

Jag fattar egentligen inte varför en jfb måste bryta nollan öht.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Kan man verkligen inte skydda sig mot sånt?

C
ricebridge ricebridge skrev:
Teoretiskt sett är det inte så svårt, men det verkar inte finnas några vettiga produkter på marknaden.
Det finns överspänningsskydd som hanterar nollsläpp, men de jag hittade "måste" installeras före en JFB, så de skyddar inte för detta felfall.

ricebridge ricebridge skrev:
Det gör du enkelt genom att med huvudbrytaren av och som Bo skrev ev känsliga laster avstängda först "motionera" JFB rent mekaniskt till/från med vippan 5-10 ggr vid den återkommande kontrollen. Sen slå till spänningen och kör testknappen.

Gör du så är det ytterst osannolikt att du råkar ut för dessa problem som nämnts i tråden.

• Gilla
kanonkula och 6 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Det gör du enkelt genom att med huvudbrytaren av och som Bo skrev ev känsliga laster avstängda först "motionera" JFB rent mekaniskt till/från med vippan 5-10 ggr vid den återkommande kontrollen. Sen slå till spänningen och kör testknappen.

Gör du så är det ytterst osannolikt att du råkar ut för dessa problem som nämnts i tråden.
Ja, detta är naturligtvis det bästa för att verkligen minimera risken, men då blir det istället problem med den gamla huvudbrytaren samt för komplicerat för gemene man, kanske därför instruktioner som sätts upp i elcentraler nöjer sig med tryck på T, det är detta som är huvudsaken och något som missas i väldigt många hem.

Men bra råd som gemene byggahusläsare kan ta till sig och utöva för att minimera den lilla risken.

S Slugge skrev:
Ja, detta är naturligtvis det bästa för att verkligen minimera risken, men då blir det istället problem med den gamla huvudbrytaren samt för komplicerat för gemene man, kanske därför instruktioner som sätts upp i elcentraler nöjer sig med tryck på T, det är detta som är huvudsaken och något som missas i väldigt många hem.

Men bra råd som gemene byggahusläsare kan ta till sig och utöva för att minimera den lilla risken.
Ja det skulle säkert bli bra mycket bättre om testet med knapp sköttes som det ska ingen tvekan om det. Och om man dessutom åtminstone vid ett tillfälle under 10-årsperioden gör något likt jag skrev är det riktigt bra.

Lite som med dvärgbrytaren typ Malmbergs som Mikael_L hade öppnat häromdagen, en rejäl motionering vid montaget så fettet kommer ut där det ska och inte kommer ställa till det på lång sikt stelnat på fel ställe skadar aldrig. För JFB blir det både kontaktfunktionen och de tex vid den större kontrollen i DK mekaniska bristerna kring utlösarmekanismer som kärvat som kommer i oerhört mycket bättre läge med en så enkel åtgärd.

• Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
T
Byggglädje Byggglädje skrev:
Verkar ju horribelt då man rekommenderar att "motionera" JFB en gång i halvåret.
Elsäkerhetsverket kanske är sponsrade av Elgiganten...

Nej jag har aldrig heller "motionerat" JFB, står inget sånt på min och den har löst ut o funkat flera gånger.... ähum

Bra tråd, nu vet man att man bör koppla ur elektronik innan test, hade jag ingen aning om! Ett max tiotal kontakter att koppla ur, inte hela världen men eftersom det tycks finnas en risk tycker jag både tillverkare och EV
Ny dag, ny visdom!

T tobiast skrev:
Elsäkerhetsverket kanske är sponsrade av Elgiganten...

Nej jag har aldrig heller "motionerat" JFB, står inget sånt på min och den har löst ut o funkat flera gånger.... ähum

Bra tråd, nu vet man att man bör koppla ur elektronik innan test, hade jag ingen aning om! Ett max tiotal kontakter att koppla ur, inte hela världen men eftersom det tycks finnas en risk tycker jag både tillverkare och EV
Ny dag, ny visdom!
Det du gör är ju också ett sätt att motionera den på.

• Gilla
Arvid
  • Laddar…
T
S Slugge skrev:
Det du gör är ju också ett sätt att motionera den på.
Gör väl inget speciellt egentligen, den har väl löst ut ett par gånger på dom tio åren jag bott här och det är kanske lite för mycket.
Det var en del i början minns jag, antagligen för det var lite trassel i central med dåliga anslutningar etc.

Hade en känsla och ett svagt minne av att jag nog ändå hade en testknapp och jodå, använder man förstoringsglas kan man se att där står test bredvid en fyrkantig knapp. Lite hemligt tydligen, vilket ju är fantastiskt bra för husägaren som ska motionera sin jfb f2 ggr/år för att garantera funktionen. Det är ju inget man bör påminnas om då, nej.

Elsäkerhet jojo.

Om en jordfelsbrytare uppför sig som det spekuleras om här (inte bryter nollan) så är det ett allvarligt fel. Den bör snarast skickas för analys och om det faktiskt är ett sådant fel så bör hela tillverkningspartiet återkallas. Samt att tillverkaren ska ersätta för följdfel.

C
lilytwig lilytwig skrev:
Om en jordfelsbrytare uppför sig som det spekuleras om här (inte bryter nollan) så är det ett allvarligt fel.
Bryter nollan gör den nog, problemet är att den inte sluter nollan när brytaren återställs.
Likväl ett allvarligt problem, men någon återkallelse lär det nog inte bli frågan om. Om än ovanligt så förekommer det ju uppenbarligen, och några återkallelser läser vi ju inte om. Flera är ju inne på att orsaken är att brytaren inte motioneras, men det skulle vara intressant att veta exakt vad felet är rent tekniskt.

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
Det räcker ju att den polen på grund av yttre faktorer inte gör sitt jobb i tid, kan tänka mig att intorkat smörjfett är något som skapar denna fördröjning i mekanismen, små ljusbågar kan även skadat kontaktytan även om JFB ska klara last 25 respektive 40A för hushåll.

Spänningshöjningen kan orsaka skador på väldigt kort tid, som någon skrev ska polerna vara konstruerade för att se till att brytningen inte ska kunna lämna nollan flytande men man har å andra sidan satt ett användarkrav på motionering.

Kanske GK100 kommer till ett test någon dag för att skapa en bild av skeendena men samma princip gäller även för betydligt större anläggningar också.

Ja så klart. Inte sluter nollan handlar det givetvis om.
Men varför gör den inte det? Måste ju vara en kass konstruktion. Det ska ju bara inte hända. Här får man en känsla av att det är något som händer ganska ofta. Rekommendationerna hur man ska göra för att undvika fel när Jfb testas känns som nåt husmorstips från en veckotidning. Ska absolut inte hända något.
Jag stänger inte av någonting. Trycker bara på testknappen och litar på att det funkar som avsett.

lilytwig lilytwig skrev:
Ja så klart. Inte sluter nollan handlar det givetvis om.
Men varför gör den inte det? Måste ju vara en kass konstruktion. Det ska ju bara inte hända. Här får man en känsla av att det är något som händer ganska ofta. Rekommendationerna hur man ska göra för att undvika fel när Jfb testas känns som nåt husmorstips från en veckotidning. Ska absolut inte hända något.
Jag stänger inte av någonting. Trycker bara på testknappen och litar på att det funkar som avsett.
Du kan lugnt fortsätta som du gjort, utan att ha någon statistik framför mig vill jag påstå att den typen av fel är extremt ovanliga, det Bo menar är att man på ett enkelt sätt kan göra den mikroskopiska risken ännu mindre, och har man den kunskapen skadar ju inte det, om man så önskar.

Gällande spridningen av kunskapen till gemene man om behovet av motionering är detta inte helt enkelt, det brukar sättas upp en skylt vid elcentralen med en pedagogisk text hur man utför detta samt agerar vid jordfel. Svårigheten är väl att folk överlag inte är alltför intresserade av detta tills det händer något.

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
C
S Slugge skrev:
Det räcker ju att den polen på grund av yttre faktorer inte gör sitt jobb i tid, kan tänka mig att intorkat smörjfett är något som skapar denna fördröjning i mekanismen, små ljusbågar kan även skadat kontaktytan även om JFB ska klara last 25 respektive 40A för hushåll.
Absolut, det som förbryllar mig lite är dels att det knappast passerar särskilt lång tid mellan utlösning och återställning. En kontakt som fungerat tillfredsställande under åratal sluter några minuter senare inte alls... Det torde inte uppstå någon ljusbåge, dels bryts nollan sist, och dels skall det väl finnas ett skydd mot det. Och brukar en ljusbåge göra att kontakten inte sluter igen? Dessutom är det i de fall jag känner till ganska nya brytare. Definitivt inte så gamla så att de kan tänkas lida av några ålderskrämpor eller slitage.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.