67 183 läst ·
1 370 svar
67k läst
1,4k svar
Effekttariffer solceller - olönsamt
Fossilsatsningen, de stora flertalet, som då inte tillhör de två grupperna har förstått att det är ifrån fossilt vi ska gå, inte till att satsa stort på en fossilökning, och de vet också att det finns många goda skäl för detta, skäl som inte låter sig resoneras bort i någon sorts kulturkrig.S Snikholt skrev:
Med 3000% högre elskatt än vad EU kräver så blir det så.pacman42 skrev:
Sedan verkar vissa vara väldigt kreativa när de skall räkna hem sina paneler. Jag räknar ner realistiskt och har därför svårt att få ihop kalkylerna.
Som jag skrivit tidigare, för tillfället kostar ett batteri som skatter och överföring (lite mer om man har effekttariffer, men runt 75 öre/kWh i de senaste offerterna jag fått). Så det är för egen förbrukning av egenproducerad el det är vettigt. Det finns inte särskilt stora vinster med att köpa elen vid rätt tidpunkt för att förbruka senare. Där är vinsten väldigt liten.
Så allt handlar om att få en riktigt billig anläggning för att producera dygnsbehovet av el själv. Då blir det rätt lätt att räkna på också...
Man kan gå mot fossilfrihet utan att bestraffa. (Det är inte samma sak som att satsa) Det är ett maraton, inte en sprint.D djac skrev:
Att tro att man går mot fossilfrihet genom att stimulera användningen av fossilt tyder på att man är radikaliserad, vi kommer i år lägga 10 miljarder som stimulans till det fossila bara vad det gäller vägtransporter och 2 miljarder på flyget. Det gläder såklart Exxon och andra som bettat på detta men jag tycker bara det är sorligt och tondövt.S Snikholt skrev:
Och då får man än en gång undra över hur du räknat ut detta.D djac skrev:Att tro att man går mot fossilfrihet genom att stimulera användningen av fossilt tyder på att man är radikaliserad, vi kommer i år lägga 10 miljarder som stimulans till det fossila bara vad det gäller vägtransporter och 2 miljarder på flyget. Det gläder såklart Exxon och andra som bettat på detta men jag tycker bara det är sorligt och tondövt.
Och dessa skatteintäkter är lägre än vaddå?D djac skrev:
Man kan inte prata om missade intäkter om man inte förklarar jämfört med vad.
Hej
I inlägg #1 096 här i tråden beskrev jag att vattenfall nu har ett projekt för att hantera elanvändarnas förändrade beteende och dess påverkan på det redan uppbyggda lokala elnätet till villor.
Idag (15 maj 2026) finns en artikel i ny teknik om projektet;
”Solceller stressar elnätet – ny transformator minskar risk för skadad elektronik”
https://www.nyteknik.se/energi/solc...r-minskar-risk-foer-skadad-elektronik/4463349
I inledningen så kan vi läsa; ”Överspänning är ett växande problem i områden med mycket solceller på taken. Nu pilottestar Vattenfall självreglerande transformatorer för att slippa nedstängda solcellsanläggningar och skador på känslig elektronik i hemmen. Om spänningen i 230 V-uttagen stiger kan det i ett första skede exempelvis få led-lampor att börja blinka. Fortsätter spänningen att öka kan känslig elektronik – i allt från värmepumpar till elbilsladdare – ta skada. Risken för sådana avvikelser är störst när solcellerna producerar på max i ett område där elförbrukningen samtidigt är låg. Klena nät med begränsad överföringsförmåga är extra utsatta. Hittills har Vattenfall Eldistribution hanterat larm om överspänning genom att skicka ut personal till den drabbade nätstationen. De sänker spänningen genom att manuellt ställa om transformatorns så kallade lindningskopplare.Sådana manövrar görs oftast på vårkanten när solcellernas produktion tar fart. När hösten kommer och solelproduktionen avtar måste en tekniker åka ut till nätstationen igen för att återställa transformatorn. ”
Det är tydligt att Vattenfall konstaterat att vårt förändrade beteende som elanvändare påverkar elnätet och ställer krav på åtgärder från Vattenfall Elnät.
Det blir intressant att följa detta. Vi får hoppas att det är lyckosamt
Jag har två gånger mött lösningar för att reglera spänningen i distributionstransformatorer
Första gången på ABB i mitten på1980- talet, där lösningen bestod av en tyristorbestyckad lindningskopplare som visade sig bli väldigt dyr.
En andra gång i form av distributionstransformatorer försedda med en motordriven glidkontakt i oljebad. Denna lösning fungerade några år, men metoden slutade användas då underhållsbehovet blev för stort.
Hur de sedan finansierar åtgärderna står det inget om.
Men rimligen så kan man tänka sig att effektavgift på inmatad effekt från solceller är ett sätt att låta den som orsakat kostnaden även betala för de åtgärder som behövs.
I inlägg #1 096 här i tråden beskrev jag att vattenfall nu har ett projekt för att hantera elanvändarnas förändrade beteende och dess påverkan på det redan uppbyggda lokala elnätet till villor.
”Solceller stressar elnätet – ny transformator minskar risk för skadad elektronik”
https://www.nyteknik.se/energi/solc...r-minskar-risk-foer-skadad-elektronik/4463349
I inledningen så kan vi läsa; ”Överspänning är ett växande problem i områden med mycket solceller på taken. Nu pilottestar Vattenfall självreglerande transformatorer för att slippa nedstängda solcellsanläggningar och skador på känslig elektronik i hemmen. Om spänningen i 230 V-uttagen stiger kan det i ett första skede exempelvis få led-lampor att börja blinka. Fortsätter spänningen att öka kan känslig elektronik – i allt från värmepumpar till elbilsladdare – ta skada. Risken för sådana avvikelser är störst när solcellerna producerar på max i ett område där elförbrukningen samtidigt är låg. Klena nät med begränsad överföringsförmåga är extra utsatta. Hittills har Vattenfall Eldistribution hanterat larm om överspänning genom att skicka ut personal till den drabbade nätstationen. De sänker spänningen genom att manuellt ställa om transformatorns så kallade lindningskopplare.Sådana manövrar görs oftast på vårkanten när solcellernas produktion tar fart. När hösten kommer och solelproduktionen avtar måste en tekniker åka ut till nätstationen igen för att återställa transformatorn. ”
Det är tydligt att Vattenfall konstaterat att vårt förändrade beteende som elanvändare påverkar elnätet och ställer krav på åtgärder från Vattenfall Elnät.
Jag har två gånger mött lösningar för att reglera spänningen i distributionstransformatorer
Första gången på ABB i mitten på1980- talet, där lösningen bestod av en tyristorbestyckad lindningskopplare som visade sig bli väldigt dyr.
En andra gång i form av distributionstransformatorer försedda med en motordriven glidkontakt i oljebad. Denna lösning fungerade några år, men metoden slutade användas då underhållsbehovet blev för stort.
Men rimligen så kan man tänka sig att effektavgift på inmatad effekt från solceller är ett sätt att låta den som orsakat kostnaden även betala för de åtgärder som behövs.
Haha, du är verkligen besatt av att glida undan din roll i samhället, jag tror att det är en konsekvens av att du vistats för mycket i en och samma miljö, eller betraktar du alla samhällsområden med samma ögon?M Martin Lundmark skrev:Hej
[länk]
Nu är det vår, eller min som XX säger!
Ja ord och etiketter kan vara viktiga för att leda tanken mer rätt och mindre fel.S Snikholt skrev:
Journalister pratar om skattelättnader som en kostnad för staten. Jag är okej med att betala ganska ordentligt med skatt, men det är viktigt att kalla en spade för en spade.
Att sänkt skulle vara en utgift bygger ju på inställningen att korrekt skattenivå alltid är exakt 100 procent.
Så om jag jobbar och tjänar 40 000 men bara betalar hälften i skatt så har staten en utgift på 20 000.
Det gynnar väl inte arbete eller arbetarna.