67 569 läst ·
1 370 svar
68k läst
1,4k svar
Effekttariffer solceller - olönsamt
Inga effektavgifter, sänkt matmoms och nu sänkt skatt med 3:- litern på diesel och bensin i 5 månader från 1a juli - lägg därtill satsningar på kärnkraft.
Ingen kan påstå att sittande regering inte levererar inom dessa områden i alla fall. Vill påstå att det är ovanligt mycket action.
Förutom "gröna" satsningar då förstås, där har de stramat åt en del och ändrat inriktning.
Allmän fördyring och högre kostnader för folket levererar de inte heller.
Oavsett så blir det svårt för nästa styre att rulla tillbaka allt detta.
Ingen kan påstå att sittande regering inte levererar inom dessa områden i alla fall. Vill påstå att det är ovanligt mycket action.
Förutom "gröna" satsningar då förstås, där har de stramat åt en del och ändrat inriktning.
Leverans bra! Doftar lite valfiske. Men det får det väl va då.S Snikholt skrev:Inga effektavgifter, sänkt matmoms och nu sänkt skatt med 3:- litern på diesel och bensin i 5 månader från 1a juli - lägg därtill satsningar på kärnkraft.
Tja, sen kan man tycka olika om detta, jag ser med stor irritation på hur man rullar tillbaks decennier av CO2-minskning, att göra det fossila allt mer attraktivt anser jag vara helt fel.S Snikholt skrev:Inga effektavgifter, sänkt matmoms och nu sänkt skatt med 3:- litern på diesel och bensin i 5 månader från 1a juli - lägg därtill satsningar på kärnkraft.
Alltihopa kommer tillbaka efter valet.S Snikholt skrev:Inga effektavgifter, sänkt matmoms och nu sänkt skatt med 3:- litern på diesel och bensin i 5 månader från 1a juli - lägg därtill satsningar på kärnkraft.
Den sänkta matmomsen gäller till 31/12. Effektavgifterna kommer tillbaka senast 2028, men hårdare uppstyrda.
Subventionerna på bensin och diesel är tillfälliga.
Yes, de är tillfälliga. Men det blir nästa styre som får hantera följderna (irritationen) vid återgången, och den lär inte passera obemärkt.lilytwig skrev:
Jag uppfattar det som att de som kan räkna hem solpaneler gillar tekniken och de övriga tittar på den ur ett mer nationellt intresse.S Snikholt skrev:
Jag står med ena benet i vardera gruppen. Om jag är egpist och kan räkna hem det så gör jag det. Men å andra sidan tror jag att det är en dålig idé för samhället ändå...
Delar din synpacman42 skrev:
Jag uppfattar det som att de som kan räkna hem solpaneler gillar tekniken och de övriga tittar på den ur ett mer nationellt intresse.
Jag står med ena benet i vardera gruppen. Om jag är egpist och kan räkna hem det så gör jag det. Men å andra sidan tror jag att det är en dålig idé för samhället ändå...
Sedan verkar vissa vara väldigt kreativa när de skall räkna hem sina paneler. Jag räknar ner realistiskt och har därför svårt att få ihop kalkylerna.S Snikholt skrev:
Som jag skrivit tidigare, för tillfället kostar ett batteri som skatter och överföring (lite mer om man har effekttariffer, men runt 75 öre/kWh i de senaste offerterna jag fått). Så det är för egen förbrukning av egenproducerad el det är vettigt. Det finns inte särskilt stora vinster med att köpa elen vid rätt tidpunkt för att förbruka senare. Där är vinsten väldigt liten.
Så allt handlar om att få en riktigt billig anläggning för att producera dygnsbehovet av el själv. Då blir det rätt lätt att räkna på också...
Det är dåligt och dyrt för mänskligheten, ja allt levande, sen saknar 14-16% förutsättningar att förstå så abstrakta förhållanden och ytterligare en klick är radikaliserade och därför blockerade men resten fattar och gillar det inte.S Snikholt skrev: