67 170 läst ·
1 370 svar
67k läst
1,4k svar
Effekttariffer solceller - olönsamt
Nu är vi ganska långt från elnätsreglering och elnätsavgifter. Huruvida kommuner ska (få) äga bolag och hur kommunala bolag i så fall ska styras är en annan fråga.D djac skrev:Olagligt är för mig ett starkt ord, då ska man ju i fängelse och dit blir man inte skickad för att man är dålig på marknadsföring, däremot kan man tycka att det är olämpligt att kommunala bolag lägger pengar på sånt här, samtidigt som man drar in böckerna för barnen i skolan, eller annan valfri besparing.
Det är minst ett extra lager mellan kommunens väljare och de kommunala bolagens styrelser jämfört med aktieägare i publika bolag. Dessutom har ett AB vanligen bolagsstämma en gång om året medan det är kommunalval vart fjärde år och kommunalval brukar sällan handla så mycket om de kommunala bolagen.D djac skrev:
Det finns fördelar med att en kommun har en del av sin verksamhet i bolagsform, eftersom politiker i allmänhet är ekonomiskt inkompetenta, men det bygger på att politiker är duktiga på att vara aktieägare, vilket kanske inte heller är en självklar egenskap hos politiker.
När man råkar på den här sortens desinformation kan man misstänka att den ytterst härrör från ryska påverkansoperationer. Sådana syftar till att så split och kan vara vinklade åt alla möjliga håll. Det finns sällan en tydlig politisk ideologi i dem.Fairlane skrev:
Kan du ge exempel på det?D djac skrev:
Ja, så är det förvisso. Hur stort har riksdagen misslyckats med regleringen? Hur borde reglerna se ut istället för de som finns?D djac skrev:
Det har gåtts igenom i annan, bättre lämpad tråd, men de stora med årsredovisningar som är tillgängliga på sina hemsidor ligger där. Det tycker jag är för högt med tanke på att det inte finns några affärsrisker öht, min åsikt är att detta ska ses som ett misslyckande. Till detta ska läggas den naturligt enorma ineffektiviteten som bolag som aldrig går igenom kriser bygger upp.P pmd skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 778 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 778 inlägg
Bilden är från Lunds kommuns budget.
Jag är inte ekonom, så jag läser kanske tabellen fel, men jag kan inte hitta något tydligt stöd för 40-50% marginal. Men visst ser det bra ut. Fördelen för de kommuninvånare som har Kraftringen är väl möjligen att pengarna hamnar i kommunkassan och inte utomlands eller i statskassan.
Jag är inte ekonom, så jag läser kanske tabellen fel, men jag kan inte hitta något tydligt stöd för 40-50% marginal. Men visst ser det bra ut. Fördelen för de kommuninvånare som har Kraftringen är väl möjligen att pengarna hamnar i kommunkassan och inte utomlands eller i statskassan.
Här är ett annat av Kraftringen spenderarbyxor......finns börsbolag noterade på Nasdaq som har mindre flotta stämmor, eller rent av digitala. Avslutades säkert med ett fint smörgåsbord. Varför i hela friden ska man hyra ett ställe för nått sånt. Det har hur fina lokaler som helst, med massor av konferansrum. Fattar ingenting faktiskt,
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är varje fall inte intresserad av att finansiera kommunala tillställningar med mina elnätspengarFairlane skrev:
Bilden är från Lunds kommuns budget.
[bild]
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 778 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 778 inlägg
Det förstår jag, men Kraftringen för väl omkring en halv miljard i vinst,där en stor slant säkert går in i kommunernas kassor och bidrar med pengar till skola, omsorg etc. Ja, såvida inte alla pengarna går till kommunala tillställningar såklart. Hade de pengarna inte kommit in där så hade ni kanske fått en högre kommunalskatt istället.L Lundabon skrev:
Har ni riktigt tur så väljer några personer från andra kommuner att köpa dyr el från Kraftringen (obegripligt att någon köper överhuvudtaget, men tydligen görs det) så får ni in pengar från folk boende på andra orter också.
Det är inte så att jag säger att det är lysande, men bättre än att det går till helt andra kan jag tycka.
Med dessa domstolar så kan man göra mkt som man vill. https://www.tn.se/naringsliv/47607/...blir-utan-ersattning-faller-utanfor-systemet/P pmd skrev: