67 568 läst ·
1 370 svar
68k läst
1,4k svar
Effekttariffer solceller - olönsamt
Ja - och så blir det ju med en effektavgift, om mikroproducenten anser att det är olönsamt att mata ut den.D djac skrev:
Finns en massa val mikroproducenten kan göra, som inte belastar övriga nätkunder.
1: stäng av (vaska el, så det antar jag går bort)
2: Skaffa ett batteri och lagra.
3: Förbruka mer el när solen skiner, ladda bilen, bränn hemma etc...
Roliga analogier. Men visst om säljaren var medveten att från nästa år kommer kommer fordonsskatten för bilar med takbox öka pga av att den tog mer plats på vägen, utan att informera köparen, och dessutom sa att efter 5-6 år så skulle drivmedlet bli gratis, så hade hen vilselett konsumenten och då behövt ersätta denna eller belagts med näringsförbud. Så visst, kör på!M Martin Lundmark skrev:Hej Lundabon
Om jag t.ex. köper en takbox till min bil i ett erbjudande från mitt bilmärke, och jag sedan upptäcker att bränsleförbrukningen ökar. På vilket sätt erbjuder sig mitt bilmärke att ”lösa problemet”
Jag du och de övriga villaägarna kan tacka nej till solceller
På samma sätt som jag du och de övriga bilägarna kan tacka nej till takbox till vår bil.
hehe... minns när man fick miljöbilspremie och låg skatt när man köpte dieselbilar...L Lundabon skrev:Roliga analogier. Men visst om säljaren var medveten att från nästa år kommer kommer fordonsskatten för bilar med takbox öka pga av att den tog mer plats på vägen, utan att informera köparen, och dessutom sa att efter 5-6 år så skulle drivmedlet bli gratis, så hade hen vilselett konsumenten och då behövt ersätta denna eller belagts med näringsförbud. Så visst, kör på!
Känner mig grundlurad!!
Effektavgiften är bara dum, en statisk lösning på ett dynamiskt problem, superkorkat såklart.S Snikholt skrev:Ja - och så blir det ju med en effektavgift, om mikroproducenten anser att det är olönsamt att mata ut den.
Finns en massa val mikroproducenten kan göra, som inte belastar övriga nätkunder.
1: stäng av (vaska el, så det antar jag går bort)
2: Skaffa ett batteri och lagra.
3: Förbruka mer el när solen skiner, ladda bilen, bränn hemma etc...
Jag tycker inte det är en dålig idé att minska produktionen när elen inte behövs, jag gissar dock att det skulle ske oerhört sällan, det är en rätt bra affär för nätbolaget att "få" el lokalt som de sedan tar avgift för att grannen ska använda. Detta ligger i linje med de frågor som jag fått i olika enkäter för nätbolaget.
Då skulle man också kunna öka ersättningen när elen behövs, skulle jag gissa.
Det tror jag inte, man kan ju också ställa allt tillrätta i efterhand om man verkligen inte klarar att gå tillbaks.pacman42 skrev:
Sen är det kanske inte tillbaks man ska, nu när detta är lyft så är det kanske anledning att se över hela skiten, det skulle vara välkommet.
Tror du folk fick en reklamlapp på solceller i brevlådan, och sedan köpte? Du glömmer att det startade ett krig (Ukraina) och att elpriserna (gaspriset) skenade. I det läget verkade det sunt att diverifiera med solceller.M Martin Lundmark skrev:Hej Lundabon
Om jag t.ex. köper en takbox till min bil i ett erbjudande från mitt bilmärke, och jag sedan upptäcker att bränsleförbrukningen ökar. På vilket sätt erbjuder sig mitt bilmärke att ”lösa problemet”
Jag du och de övriga villaägarna kan tacka nej till solceller
På samma sätt som jag du och de övriga bilägarna kan tacka nej till takbox till vår bil.
Efter detta så har man experimenterat med effektavgifter vilket är totalkaos för dom som skaffat solceller.
Staten styr tyst via olika bidrag- det är bara att anpassa sig (eller låta bli som du säger). Först var det elcyklar, sen elbilar, sen solceller, och nu batterier. Men staten har ingen officiell hållning- inte EI heller.
Hej LundabonL Lundabon skrev:Roliga analogier. Men visst om säljaren var medveten att från nästa år kommer kommer fordonsskatten för bilar med takbox öka pga av att den tog mer plats på vägen, utan att informera köparen, och dessutom sa att efter 5-6 år så skulle drivmedlet bli gratis, så hade hen vilselett konsumenten och då behövt ersätta denna eller belagts med näringsförbud. Så visst, kör på!
Jag skriver inte dessa exempel för att vara rolig, utan i ett ytterligare försök att få dig att förstå hur marknaden att köpa och sälja fungerar, Att du som kund inte bara skall lyssna på de som säljer utan vara källkritisk och även söka efter andra källor.
De flesta jublade när förändringarna 1996 banade väg för att fritt välja elhandlare och på sikt kunna bli egen elproducent.
Vi är några som försökt varna om nackdelar om solceller på villatak. I inlägget #122 här i tråden
skrev jag och hänvisade till ett inlägg #3 som jag skrev 2022. Där jag bland annat beskrev det olämpliga att ansluta solceller på villatak, då elnätet inte är byggt för effektriktningen från huset.
Men i euforin som då rådde lyssnade man inte på oss utan vi kallades till exempel bakåtsträvare.
Om du inte vill lyssna kan jag nog inte hjälpa dig.
Håller med på den. Köpte inte bil då, men vill minnas att säljarna blev lika tagna på sängen när myndigheten ändrade regler. Var varje fall inte så att säljarnen och myndigheten kokade ihop det i hemlighet varje fall och sa att om 5-6 år kör du helt gratis dessutom.S Snikholt skrev:
Skriv det till myndigheten, inte till villaägren som blivit lurad. Tråden startades för att EI cencurerade ett svar som skulle komma konsumenten till godo.M Martin Lundmark skrev:Hej Lundabon
Jag skriver inte dessa exempel för att vara rolig, utan i ett ytterligare försök att få dig att förstå hur marknaden att köpa och sälja fungerar, Att du som kund inte bara skall lyssna på de som säljer utan vara källkritisk och även söka efter andra källor.
De flesta jublade när förändringarna 1996 banade väg för att fritt välja elhandlare och på sikt kunna bli egen elproducent.
Vi är några som försökt varna om nackdelar om solceller på villatak. I inlägget #122 här i tråden
skrev jag och hänvisade till ett inlägg #3 som jag skrev 2022. Där jag bland annat beskrev det olämpliga att ansluta solceller på villatak, då elnätet inte är byggt för effektriktningen från huset.
Men i euforin som då rådde lyssnade man inte på oss utan vi kallades till exempel bakåtsträvare.
Om du inte vill lyssna kan jag nog inte hjälpa dig.
Man glömmer att solceller är en bra affär för elbolagen, de tjänar på att sälja dem och de tjänar när de är i drift, näten uppgraderas ändå ständigt pga förtätningar och andra ändringar och då tar man ändå höjd för solceller, det är försumbart i sammanhanget.S styren skrev:Tror du folk fick en reklamlapp på solceller i brevlådan, och sedan köpte? Du glömmer att det startade ett krig (Ukraina) och att elpriserna (gaspriset) skenade. I det läget verkade det sunt att diverifiera med solceller.
Efter detta så har man experimenterat med effektavgifter vilket är totalkaos för dom som skaffat solceller.
Staten styr tyst via olika bidrag- det är bara att anpassa sig (eller låta bli som du säger). Först var det elcyklar, sen elbilar, sen solceller, och nu batterier. Men staten har ingen officiell hållning- inte EI heller.
Lite som när man köper en souvenir-T-shirt på semesterresan, man adderar inte hela resan kostnad till denna och säger att -den var dyr den, 60 000kr för en tisha!
Haha, du vill rädda elnätet genom att blocka all export när solen lyser...pacman42 skrev:
Nu fjantar du dig bara. Du kan ju stänga ned produktionen helt eller delvis om du vill. Du kan styra konsumtionen till de timmar då du producerar som mest. I värsta fall så får du väl slänga in en ballast av något slag, exempelvis ett par VVB som du cirkulerar vatten igenom. Det är inte särskilt svårt ens för den med tummen mitt i handen.
Inte direkt samhällsekonomiskt sunt om du frågar mig.
Då var vi där igen med kvantifieringen.M Martin Lundmark skrev:
HejL Lundabon skrev:
Här på byggahus vänder jag mig till, och försöker hjälpa andra villaägare
Vill de som deltar här på byggahus inte lyssna till vad vi skriver nu, och det vi har varnat för i några år så kan vi inte hjälpa det
Det verkar som om många vill ha valfrihet men inte klarar av att hantera den