67 617 läst ·
1 370 svar
68k läst
1,4k svar
Effekttariffer solceller - olönsamt
Såklart de önskat denna utveckling, och egentligen inte vill ha effektavgifter varken upp eller ned.D djac skrev:
Ökad investeringstakt i nätet är bra affärer - det motiverar högre intäktsram och i förlängningen ett högre värde i kronor på avkastningen.
Det nationella intresset är ju att vi använder så mycket el som bara är möjligt och så lite annan energi som möjligt, företag som använder el genererar arbetstillfällen och skatteintäkter och privatpersoner ersätter oftast fossilt.S Snikholt skrev:
I ljuset av detta ska vi på det stora hela sträva efter att göra elen billig och enkelt tillgänglig och detta är nog huvudsakliga anledningen till att politikerna vaknar nu och det är verkligen på tiden.
Detta är en produktutveckling och det är viktigt att ta bort alla "men", effektavgiften hade blivit ett stort sådant om den tillåtits låsa ner elkonsumtionen, till förmån för annat.
Hej LundabonL Lundabon skrev:Glöm inte att det var elbolagen som "sålde på" villaägarna solceller. Inte ett ord om att det skulle bli problem nämndes i dessa processer. Inte ett ord mellan 2022-2024 medans 220.000 anläggningar installerades och efter att EIFS 2022:1 trätt i kraft. Inte ett ord. De satt på specen på invertern, de sa vad konsument skulle installer och tog betalt för jobbet.
Jag upprepar; Du behöver inte köpa solceller även om du erbjuds. Jag har inte tackat ja när jag erbjudits solceller.
Jag har en bil där jag återkommande flera gånger per år, från bilmärket, erbjuds att köpa tillbehör som jag inte tackar ja till. De brukar då inte berätta om nackdelar och kostnader kring att köpa tillbehören.
Eller som här ”Topp 10 Biltillbehör som Alla Bilägare Borde Ha”
https://carlevel.se/blogs/nyheter/topp-10-biltillbehor-som-alla-bilagare-borde-ha
Jag (du och övriga) har friheten att välja att inte tacka ja.
Jag kan tycka att tex villaägareföreningen som skall företräda villaägare borde varnat och informerat bättre
Redigerat:
Nätet kommer fortsätta att förstärkas och byggas ut även med effektavgift, vid behov.D djac skrev:Det nationella intresset är ju att vi använder så mycket el som bara är möjligt och så lite annan energi som möjligt, företag som använder el genererar arbetstillfällen och skatteintäkter och privatpersoner ersätter oftast fossilt.
I ljuset av detta ska vi på det stora hela sträva efter att göra elen billig och enkelt tillgänglig och detta är nog huvudsakliga anledningen till att politikerna vaknar nu och det är verkligen på tiden.
Detta är en produktutveckling och det är viktigt att ta bort alla "men", effektavgiften hade blivit ett stort sådant om den tillåtits låsa ner elkonsumtionen, till förmån för annat.
Gällande omvänd effektriktning och att den dimensionerande faktorn blir hur mycket solel som produceras mellan 11-13 sommartid i lokalnäten, måste ju även du inse att det helt enkelt är rätt korkat givet den marginella nytta det ger.
Då ska elbolagen och dess företrädare inte klaga på att solceller är ett problem i deras nät heller utan lösa problemen.M Martin Lundmark skrev:Hej Lundabon
Jag upprepar; Du behöver inte köpa solceller även om du erbjuds. Jag har inte tackat ja när jag erbjudits solceller.
Jag har en bil där jag återkommande flera gånger per år, från bilmärket, erbjuds att köpa tillbehör som jag inte tackar ja till. De brukar då inte berätta om nackdelar och kostnader kring att köpa tillbehören.
Eller som här ”Topp 10 Biltillbehör som Alla Bilägare Borde Ha”
[länk]
Jag (du och övriga) har friheten att välja att inte tacka ja.
Det är ju det dom gjort - och därigenom fått högre intäktsram, dvs, rätten att höja nätavgifter för alla.L Lundabon skrev:
EU anser att detta bryter mot likabehandlingsprincip, dvs. att den som orsakat kostnader också ska betala dem.
Som Martin påtalat så är det ingen som tvingat någon att installera solceller.
Således är det mikroproducenten som orsakat kostnaden.
For the record, jag håller med dig i sak - det för förjävligt. Att nätbolagen hejat på detta.
Jag vill inte uttrycka det så, jag hade hellre sett en mer framåtlutad lösning här, detta går enkelt att reglera och det vet jag att bolagen planerade för, man behöver inte alltid gå för de totalitära och destruktiva lösningarna, det är ok att gå framåt i utvecklingen också.S Snikholt skrev:Nätet kommer fortsätta att förstärkas och byggas ut även med effektavgift, vid behov.
Gällande omvänd effektriktning och att den dimensionerande faktorn blir hur mycket solel som produceras mellan 11-13 sommartid i lokalnäten, måste ju även du inse att det helt enkelt är rätt korkat givet den marginella nytta det ger.
Det gör de inte heller, det är de som av olika anledningar har svårt för utveckling i allmänhet och solceller i synnerhet, som driver på i den riktningen.L Lundabon skrev:
Jag gissat att en man som heter Ove kan ge en viss hint här..
Tack för det inlägget. Myndigheter och elbolag har eldat på detta, utan att tala om vad som väntar runt hörnet. Tyvärr har inte alla kunskapen om elkraft, och då har de blivit lurade. Det handlar om vilseledande marknadsföring, det är olagligt och straffbart.S Snikholt skrev:Det är ju det dom gjort - och därigenom fått högre intäktsram, dvs, rätten att höja nätavgifter för alla.
EU anser att detta bryter mot likabehandlingsprincip, dvs. att den som orsakat kostnader också ska betala dem.
Som Martin påtalat så är det ingen som tvingat någon att installera solceller.
Således är det mikroproducenten som orsakat kostnaden.
For the record, jag håller med dig i sak - det för förjävligt. Att nätbolagen hejat på detta.
Ja, man skulle kunna ändra regelverket - att det inte är en rättighet att få mata ut sin el närsomhelst.D djac skrev:
Men då pratar vi ju förbud, och det vill du väl inte ha heller?
Varför skulle vi gå för en sådan destruktiv lösning, om elen kan användas och bidrar så ska den väl tas tillvara?S Snikholt skrev:
Hej LundabonL Lundabon skrev:
Om jag t.ex. köper en takbox till min bil i ett erbjudande från mitt bilmärke, och jag sedan upptäcker att bränsleförbrukningen ökar. På vilket sätt erbjuder sig mitt bilmärke att ”lösa problemet”
Jag du och de övriga villaägarna kan tacka nej till solceller
På samma sätt som jag du och de övriga bilägarna kan tacka nej till takbox till vår bil.