M Martin Lundmark skrev:
Det verkar som om många vill ha valfrihet men inte klarar av att hantera den
Vad blir det för valfrihet kvar när effekttarifferna ska komma o lägga en våt filt över en volatil elbörs, som tydligen är vad en del anser Nirvana?

S
D djac skrev:
äten uppgraderas ändå ständigt pga förtätningar och andra ändringar och då tar man ändå höjd för solceller, det är försumbart i sammanhanget.
Det där är inte sant. Det är inte försumbart.
Du kan läsa den här rapporten från EI. Dem är skriven 2021 -dvs. innan "boomen".

Och den avhandlar inte specifikt mikrprpduktion men det nämns, och att problematik förstärks om den ökar.

https://ei.se/download/18.1a478d391...fter-för-mindre-produktionsanläggningar.pdf**

Läs från sidan 50, om du inte orkar plöja hela.

• Haha
djac
  • Laddar…
D
S Snikholt skrev:
Du kan läsa den här rapporten från EI. Dem är skriven 2021 -dvs. innan "boomen".

Och den avhandlar inte specifikt mikrprpduktion men det nämns, och att problematik förstärks om den ökar.

[länk]

Ja, att EI säger något ändrar ju allt, de har enorm trovärdighet.. ;)

• Haha
karlmb
  • Laddar…
S
D djac skrev:
Ja, att EI säger något ändrar ju allt, de har enorm trovärdighet.. ;)
Hehe, du har en poäng.
Jag stör mig mest på att de tassar kring det hela.

Och har fokus på neutralitet..... "Don't mention the war"

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
S
För övrigt - gällande effektariffer.
En dag som denna måste vara en mardröm för elprisoptimerare med effektavgift.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Haha, du vill rädda elnätet genom att blocka all export när solen lyser...
Inte direkt samhällsekonomiskt sunt om du frågar mig.
Det var inte samhällsekonomiskt sunt att bygga mer elproduktion än vad man behöver själv heller.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
D djac skrev:
Det tror jag inte, man kan ju också ställa allt tillrätta i efterhand om man verkligen inte klarar att gå tillbaks.

Sen är det kanske inte tillbaks man ska, nu när detta är lyft så är det kanske anledning att se över hela skiten, det skulle vara välkommet.
Nu är du naiv. Retroaktivitet kan du glömma. Att få nya direktiv på plats skulle kunna klubbas i år. I bästa fall skulle de kunna gälla från 1/1-28, men jag misstänker att elnätsbolagen kommer att kräva att de får ytterligare ett år på sig innan de måste vara införda.

D
S Snikholt skrev:
Hehe, du har en poäng.
Jag stör mig mest på att de tassar kring det hela.

Och har fokus på neutralitet..... "Don't mention the war"
Jag har sagt det innan och jag vidhåller att absolut rättvisa är omöjlig att uppnå, man skulle behöva ta så mycket i beaktande och mycket skulle vara dynamiskt, förmodligen kan man inte slutavräkna förrän abonnemanget upphör och då skicka en slutfaktura eller kredit.

Jag tror man sover bättre om man accepterar att detta är infrastruktur och den ska tjäna landet på bästa sätt, att jag har synpunkter på förvaltningsmodellen vet du, men näten gör detta ganska bra idag, enligt bolagen är lejonparten av omställningen bakom oss och resten sker för det mesta vid andra åtgärder, så inte mycket kvar att snacka om.

• Älska
karlmb
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Nu är du naiv. Retroaktivitet kan du glömma. Att få nya direktiv på plats skulle kunna klubbas i år. I bästa fall skulle de kunna gälla från 1/1-28, men jag misstänker att elnätsbolagen kommer att kräva att de får ytterligare ett år på sig innan de måste vara införda.
Jo, vi lever ju i ett land där de får allt de pekar på, så du har kanske rätt, men jag gissar att det finns verktyg och överväganden som kan få de att ändra på detta redan imorgon. De vet att de lever gott på nåder, vänder sig opinionen mot dem så är festen över, helt slut skulle jag gissa, så varför slakta hönan som värper guldägg?

• Haha
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jo, vi lever ju i ett land där de får allt de pekar på, så du har kanske rätt, men jag gissar att det finns verktyg och överväganden som kan få de att ändra på detta redan imorgon. De vet att de lever gott på nåder, vänder sig opinionen mot dem så är festen över, helt slut skulle jag gissa, så varför slakta hönan som värper guldägg?
Det finns lagar och regler rörande hur snabbt man får ändra förutsättningarna för marknaden också.

• Gilla
Snikholt och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Vad blir det för valfrihet kvar när effekttarifferna ska komma o lägga en våt filt över en volatil elbörs, som tydligen är vad en del anser Nirvana?
karlmb

I inlägg #548 har jag beskrivit att det normala är att den som matar in effekt på elnätet betalar effektavgifter. Se även inlägg #579 och #561

Varför skall villaägaren som dessutom matar in eleffekt i ett distributionsnät ursprungligen byggt med spänningsreglering avsett för en effektriktning (den mot villan), plötsligt ha ett undantag?

Det är väl bra om vi kan hålla nere framtida kostnadsökningar för alla elanvändare i elnäten genom att hålla nere behovet av förstärkning och ombyggnationer och därigenom hålla nere de framtida kostnadsökningar för elnäten. Inte bara skapa en gräddfil för en del villaägare, där sedan kollektivet sedan skall dela på kostnaderna.

Det finns en stor valfrihet att minska på sitt eleffektbehov och då välja teknik som håller nere effektvariationer och effekttoppar.

Jag upplevde en valfrihet när för ca 20 år sedan äntligen efter flera års väntan kunde få köpa en varvtalsstyrd bergvärmpump som ger värme och varmvatten och samtidigt undviker effekttoppar och har även följt upp det vid val av belysning och vitvaror. Detta underlättar nu även att klara effektavgiften.

Jag följer devisen att det är bättre att minska utgifterna än att höja inkomsterna. Samma sak gällande elenergianvändning till villan, där jag bl.a. valde bort solceller.

Det finns trots detta en valfrihet att med solceller och batterier leverera elenergi till villans eget elbehov, då utgår till exempel ingen elenergiskatt.

Det finns även en valfrihet att med solceller och batterier bättre klara strömavbrott i ett samhälle där man alltmer varnar för krig och kris.

• Haha
  • Gilla
Snikholt och 1 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Det finns lagar och regler rörande hur snabbt man får ändra förutsättningarna för marknaden också.
Ja, jo, sen kan man såklart berätta att ni kan ta er tid men under tiden så låser vi kontoret och genomför revisioner, samtidigt som vi förbereder ny lagstiftning som på ett mycket aggressivt sätt kommer begränsa ert utrymme att debitera, gör som ni vill, tjingeling.

• Haha
karlmb
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Enligt EI lite när som helst, gärna utan att informera den som producerar, dvs villaägaren.

• Arg
karlmb
  • Laddar…
S Snikholt skrev:

[länk]

Vattenfalls rapport från 2025 motsäger detta.

S
D djac skrev:
Jag har sagt det innan och jag vidhåller att absolut rättvisa är omöjlig att uppnå, man skulle behöva ta så mycket i beaktande och mycket skulle vara dynamiskt, förmodligen kan man inte slutavräkna förrän abonnemanget upphör och då skicka en slutfaktura eller kredit.

Jag tror man sover bättre om man accepterar att detta är infrastruktur och den ska tjäna landet på bästa sätt, att jag har synpunkter på förvaltningsmodellen vet du, men näten gör detta ganska bra idag, enligt bolagen är lejonparten av omställningen bakom oss och resten sker för det mesta vid andra åtgärder, så inte mycket kvar att snacka om.
Nej, det är klart.
De skulle ju kunna lägga en omvänd överföringsavgift på solproduktion i stället.
Men det vore ju orättvist mot dom som undviker att leverera ut något på nätet när det är som högst soltryck.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.