S
K karlmb skrev:
Vattenfalls rapport från 2025 motsäger detta.
inte då - men det är ett bekvämt glapp mellan 2021 och 2025, inte sant?
Hände en del de åren....

M Martin Lundmark skrev:
karlmb

I inlägg #548 har jag beskrivit att det normala är att den som matar in effekt på elnätet betalar effektavgifter. Se även inlägg #579 och #561

Varför skall villaägaren som dessutom matar in eleffekt i ett distributionsnät ursprungligen byggt med spänningsreglering avsett för en effektriktning (den mot villan), plötsligt ha ett undantag?

Det är väl bra om vi kan hålla nere framtida kostnadsökningar för alla elanvändare i elnäten genom att hålla nere behovet av förstärkning och ombyggnationer och därigenom hålla nere de framtida kostnadsökningar för elnäten. Inte bara skapa en gräddfil för en del villaägare, där sedan kollektivet sedan skall dela på kostnaderna.

Det finns en stor valfrihet att minska på sitt eleffektbehov och då välja teknik som håller nere effektvariationer och effekttoppar.

Jag upplevde en valfrihet när för ca 20 år sedan äntligen efter flera års väntan kunde få köpa en varvtalsstyrd bergvärmpump som ger värme och varmvatten och samtidigt undviker effekttoppar och har även följt upp det vid val av belysning och vitvaror. Detta underlättar nu även att klara effektavgiften.

Jag följer devisen att det är bättre att minska utgifterna än att höja inkomsterna. Samma sak gällande elenergianvändning till villan, där jag bl.a. valde bort solceller.

Det finns trots detta en valfrihet att med solceller och batterier leverera elenergi till villans eget elbehov, då utgår till exempel ingen elenergiskatt.

Det finns även en valfrihet att med solceller och batterier bättre klara strömavbrott i ett samhälle där man alltmer varnar för krig och kris.
Du verkar vilja begränsa solceller till att enbart användas inom fastigheten. Jag vill ha tex valfriheten att använda grannens produktion från den om solen skiner och jag tex vill ladda min elbil. Men det är tydligen för mkt begärt, då får han (och jag) en fördel som inte du fått, utan solceller.
Lyft blicken bara några hundra meter iaf!

S Snikholt skrev:
inte då - men det är ett bekvämt glapp mellan 2021 och 2025, inte sant?
Hände en del de åren....
Ja, det som hände var att elnäten uppgraderades en del, andra delar av näten visade sig fungera bra ändå, samtidigt som det kanske inte blev så massiv elexport från alla villor som man befarade 2021.

K karlmb skrev:
Du verkar vilja begränsa solceller till att enbart användas inom fastigheten. Jag vill ha tex valfriheten att använda grannens produktion från den om solen skiner och jag tex vill ladda min elbil. Men det är tydligen för mkt begärt, då får han (och jag) en fördel som inte du fått, utan solceller.
Du får sälja till grannen om du vill, men inte via elnätsbolagets kablar.

pacman42 pacman42 skrev:
Du får sälja till grannen om du vill, men inte via elnätsbolagets kablar.
Precis, men jag får inte dra elkablar över fastighetsgränsen...så jag är tvungen att köra in på hans tomt och använda hans laddare. 2026...

S
K karlmb skrev:
Någon direkt försäljning av grannens el till dig du vill få till eller vad?

S Snikholt skrev:
Någon direkt försäljning av grannens el till dig du vill få till eller vad?
Gärna för min del, men att iaf kunna använda lokalt producerad el och inte belasta region- o stamnät (med de enorma kostnader det tydligen medför) är ju samhällsekonomiskt fördelaktigt om inte annat.

K karlmb skrev:
Precis, men jag får inte dra elkablar över fastighetsgränsen...så jag är tvungen att köra in på hans tomt och använda hans laddare. 2026...
Man kan numera (enligt lag) sälja sin solel till grannen utan att betala för dubbla elnätsavgifter, det har nämligen kommit nya regler om energidelning:

Virtuell energidelning: Från och med 2025/2026 har elbolagen fått krav på sig att underlätta för kunder att dela el inom samma elområde. Du och grannen kommer överens om ett pris. Ditt elbolag drar av din överskottsel från grannens faktura. Ni använder det vanliga elnätet, men ni "kvittar" produktionen mot konsumtionen digitalt. Grannen kommer dock fortfarande att behöva betala energiskatt på den levererade elen.

Jag tror dock inte att detta finns realiserat hos något elbolag ännu då lagen är helt ny. Tibber lär ska ligga nära en utrullning.

• Gilla
lutorm och 2 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej Lundabon

Om jag t.ex. köper en takbox till min bil i ett erbjudande från mitt bilmärke, och jag sedan upptäcker att bränsleförbrukningen ökar. På vilket sätt erbjuder sig mitt bilmärke att ”lösa problemet”

Jag du och de övriga villaägarna kan tacka nej till solceller

På samma sätt som jag du och de övriga bilägarna kan tacka nej till takbox till vår bil.
Hej Martin,

I Din analogi är det det som äger vägarna som har såld tillbehör.

Tänk Dig, att ingen förändring i förbrukningen och förbrukningsmönster hade skett. Då hade ingen modernisering, eller förstärkning av nätinfrastruktur varit nödvändigt.

Intäktsramar hade varit rätt stabila. Möjlighet till vinst oförändrad. Värdet av nätet hade varit stabil.

Men pga ändrade förbrukning och ändrade förbrukningsmönster är det nödvändigt för nätägaren att moderniserar och förstärkar nätet. Intäktsramar ökar och vinstmöglighet ökar (absolut). Värdet av nätet ökar. Bra för nätägaren.

Pga att kunderna har ändrade "krav" på nätet, måste det agerar och förstärkar. Lätt att får investeringarna godkända hos EI och kunden måste betalar. Bra för nätägaren.

Det som Lundabon tycker var fel, är att nätägaren redan visste, att solceller komma ökar deras vinstmögligheter.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Man kan numera (enligt lag) sälja sin solel till grannen utan att betala för dubbla elnätsavgifter, det har nämligen kommit nya regler om energidelning:

Virtuell energidelning: Från och med 2025/2026 har elbolagen fått krav på sig att underlätta för kunder att dela el inom samma elområde. Du och grannen kommer överens om ett pris. Ditt elbolag drar av din överskottsel från grannens faktura. Ni använder det vanliga elnätet, men ni "kvittar" produktionen mot konsumtionen digitalt. Grannen kommer dock fortfarande att behöva betala energiskatt på den levererade elen.

Jag tror dock inte att detta finns realiserat hos något elbolag ännu då lagen är helt ny. Tibber lär ska ligga nära en utrullning.
Det låter ju fantastiskt. Har du ngn bra länk till lagen?

pacman42 pacman42 skrev:
[länk]

Tydligen 1/1-27 som det skall ske. Jag hade bara sett en notis i någon flöde om att det var klart nu...
Elanvändare inom samma elområde ska kunna dela förnybar el via det allmänna elnätet. Elleverantörer ska dra av delad el från en elanvändares förbrukning.
Låter ju spännnade. Kan man tom tänka sig att man delar el med sig själv, tex använder sin solel på jobbet för att ladda egen elbil?

K karlmb skrev:
Låter ju spännnade. Kan man tom tänka sig att man delar el med sig själv, tex använder sin solel på jobbet för att ladda egen elbi
K karlmb skrev:
Låter ju spännnade. Kan man tom tänka sig att man delar el med sig själv, tex använder sin solel på jobbet för att ladda egen elbil?
Verkar som det går om det avser "Elanvändare inom samma elområde". Dvs kort sladd 😀

L Lundabon skrev:
Verkar som det går om det avser "Elanvändare inom samma elområde". Dvs kort sladd 😀
Jag jobbar i samma elområde som jag bor... (SE3)..

• Haha
pacman42
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Jag jobbar i samma elområde som jag bor... (SE3)..
Fråga källan till visdom EI 🙄

• Haha
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.