S
H Harald Blåtumme skrev:
Som varje rationell människa har du agerat på den information du fått från de styrande; dina ROI-kalkyler byggde bl a på den 60-öreskompensation som fanns och varit rådande mycket länge för att förenkla redovisning av de intäkter som mikroproducenter får från solcellsanläggningar. Kalkylerna byggde givetvis även på att du inte skulle komma att belastas av straffavgifter på inmatad el eftersom det helt går emot den information som givits: att du som ägare av en solcellsanläggning bidrar till *minska* belastningen på de lokala elnäten, vilket är anledningen till att eldistributörerna betalar ut en ersättning till dig för nätnytta.

Det är inte du som är enfaldig, du är drabbad av en irrationell energipolitik utan någon som helst stabilitet och vilt växlande besked och styrmedel från ett år till ett annat. Den verkliga enfalden hittar du bland de som "beslutar" om dessa frågor, skyllandes på EU-direktiv och vad som passar för stunden.
Håller med som det du skriver, och det är här det blir så kontraintuitivt.
För nyttan är högst reell, men det förutsätter att en minoritet i lokalnätet har dem.
Annars blir det tvärtom kostnader och ökat behov av nätförstärkningar.

Detta har givetvis nätbolagen vetat om.

• Gilla
Kluffe och 4 till
  • Laddar…
K Krille63 skrev:
Hur kommer det sig att det kan gå så fel i ivern att vara alla till lags? Snälla människor på "tariffteamet". Jag upplever mig själv som normalbegåvad svensk medborgare som har fullt upp med att tolka elfakturorna och jämföra elpriser mellan olika leverantörer. Vi i familjen har investerat i solceller och har, i vår enfald, trott att vi inte måste betala extra för att skicka el ut på nätet. Konsekvensen av allt för komplicerade beräkningsmodeller avskräcker mig från vidare investeringar. Jag upplever mig lite lurad, det är ingen bra känsla.
K Krille63 skrev:
Förlåt mig, men jag är rädd att jag är en till som "har noll koll"! Är det verkligen genomtänkt att lägga den uppgiften på slutkonsumenten att kontrollera? Jag förstår att det finns en poäng i att kontrollera, mäta och justera effektuttag, men det ansvaret upplever jag ska ligga på bolagen som tar betalt för sina tjänster. Innan man från myndigheter lovar en massa, anser jag att man ska säkerställa att konsumenten har ett skydd mot att uppleva sig bli "lurad" av bolagen. Det skapar i förlängningen ett myndighetsförakt som inte kommer att gynna någon part.
Hej Krille63

Jag beklagar att du känner dig lurad. Rimligen så är det många med dig som upptäcker att solcellerna inte ger den avkastning eller ”inkomst” som förespeglats av de som sålde, men även här på forumet

Vi var några som försökte beskriva att det fanns risk att de ekonomiska villkoren framöver skulle kunna förändras inte minst om många valde att installera solceller. Det fanns dessutom tekniska orsaker att det är olämpligt att ansluta solceller i elnät bara byggda för en effektriktning

Elnätsbolagen kan inte neka de som vill ansluta sig till elnätet. Inte ens de som vill ansluta solceller. Däremot får de ta betalt vad det kostar, enligt regelsystemet.

Här ett exempel på ett inlägg jag skrev 16 aug 2022, som svar, när någon i ett inlägg skrivit; ”Jag förstår inte hur man kan vara ointresserad av solceller, det ger en avkastning på 15-20% på satsat kapital i nuläget och kommer troligen att bli ännu bättre. Man kan till och med låna till solcellerna och ändå tjäna på affären”
https://www.byggahus.se/forum/threads/solceller-eller-ej-allman-diskussion.464787/#post-4867612
Klicka på länken och läs inlägget.

Då var det omöjligt att föra fram tekniska, naturvetenskapliga, och ekonomiska argument att till exempel distributionsnäten till villorna på sikt inte kan klara ett ökande antal solceller.

Elpriset i hela Europa har varierat utifrån bland annat solförekomsten, där de som fått ”60 öringen” inte ens slutat producera vid negativt elpris. Därför försvann ”60 öringen”

Elnätsbolag har varit tvungna att förstärka elnät på grund av solcellsinstallationer på villor; ”Beslut slår mot villaägare – smäll på 93.000 kronor”
https://www.di.se/nyheter/beslut-slar-mot-villaagare-small-pa-93-000-kronor/
”Båda fallen avser Kristianstad kommun och bolaget C4 Elnät AB som i det ena fallet begärt en avgift på 116.000 kronor och i det andra nästan 1,1 miljoner kronor för att ansluta kundernas nya solcellsanläggningar, med motiveringen att elnätet inte har kapacitet att ta emot elen utan behöver förstärkas.”

Normalt betalar alla som använder elnäten och matar in eleffekt eller tar ut eleffekt sina kostnader för elnätet. Effektavgifter har alla större anslutna kunder betalat.

Av någon konstig anledning fick politiker och beslutsfattare för sig att skapa någon sorts ”gräddfil” för villaägare när det gäller solceller,

En ”gräddfil” som inte var tekniskt och ekonomiskt hållbar i längden. När verkligheten och fysikens lagar nu blivit tydliga så har beslut och regler rättats till.

Vi har varit några som förgäves försökt beskriva detta i tid.

Jag kan inte mer än beklaga att vi inte nått fram.

Redigerat:
  • Gilla
  • Ledsen
  • Haha
SnyggPer och 4 till
  • Laddar…
K Krille63 skrev:
Hur mycket större förslitning har du på elkabeln när du skickar el i båda vägarna?
På elkabeln har du ingen skillnad om strömmen går åt ena eller andra hållet. Men närmsta transformator är troligtvis konstruerad för att strömmen skall gå åt ett håll. Kan fungera åt andra hållet men inte optimalt. Det sista är dock en gissning från mitt håll då jag inte är kunnig i området.

K Krille63 skrev:
Hur kommer det sig att det kan gå så fel i ivern att vara alla till lags? Snälla människor på "tariffteamet". Jag upplever mig själv som normalbegåvad svensk medborgare som har fullt upp med att tolka elfakturorna och jämföra elpriser mellan olika leverantörer. Vi i familjen har investerat i solceller och har, i vår enfald, trott att vi inte måste betala extra för att skicka el ut på nätet. Konsekvensen av allt för komplicerade beräkningsmodeller avskräcker mig från vidare investeringar. Jag upplever mig lite lurad, det är ingen bra känsla.
Du är inte ensam.....
Under perioden 2022 till 2024 har installationen av solcellsanläggningar i Sverige utvecklats enligt följande:
2022: Cirka 55 000 nya solcellsanläggningar installerades.
2023: Antalet installationer ökade markant till över 100 000 nya anläggningar.
2024: En nedgång, och cirka 65 000 installationer för hela året.
Sammanlagt innebär detta att det under dessa tre år installerades ungefär 220 000 solcellsanläggningar i Sverige. Skulle gissa att få av dessa förutsåg hur elmarknaden skulle förändras och nog en och annan besviken på utfallet.
Totalt finns idag ca 300.000 solcellsanläggningar i Sverige.

lilytwig lilytwig skrev:
Det gör väl ingen skillnad om avgiften tas ut för in eller utmatning eller både och. Det är ju inte kabeln mellan ditt hus och transformatorn som det gäller utan hela infrastrukturen.
Om du tar ut 5kW på natten och sedan säljer 10 kW solel på dagen så får du betala för 10 kW. Effektrikningen gör ingen skillnad om jag fattat rätt.
Ställ frågan till EI och förbluffas!

S sjoelund skrev:
De var ganska kass när de utformade reglerna. De är so otydliga att nätbolagen får göra som de känner för. Egentligen borde det ju vara day-ahead priser för effektavgift från leverantören. Så att det en solig dag endast tas ut effektavgift för produktion och konsumtionen har 0 effektavgift. Bara de mest problematiska timmarna borde ha effektavgift och den borde kunna vara lite längre timmarna innan/efter den stora toppen för dagen.
Lämna gärna din synpunkt på EI. Utan att vi meddelar vår syn, ingen ändring.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P Peter__1 skrev:
Hela modellen om effekttariffer är helt förståndshandikappad. Det finns bara 2 sätt att se det på. Antingen så är den övervakande myndigheten verkligen så dum som det verkar eller är dom mutade. Jag kan inte på något sätt i världen få till ett annat sätt att se det här på. Effekttarifferna är direkt samhällsfarliga.
Dela gärna din syn på konsumentforum på EI, de behöver veta vad vi tycker.

S Snikholt skrev:
Håller med som det du skriver, och det är här det blir så kontraintuitivt.
För nyttan är högst reell, men det förutsätter att en minoritet i lokalnätet har dem.
Annars blir det tvärtom kostnader och ökat behov av nätförstärkningar.

Detta har givetvis nätbolagen vetat om.
Dela din syn på EI konsumentforum. De behver höra att vi motsätter oss.

P Pligg85 skrev:
Är det sommar med sol och blåsigt på en helg så brukar det ofta vara stort överskott på el samt negativa elpriser.

Då ska väl det vara straffbart att trycka in el på nätet när det faktiskt är ett bekymmer.

Men samtidigt kan du ha batterier och vilja trycka in rejält på vissa timmar/kvartar när det är skyhöga priser och då bör man ju inte straffas.

Blir svårt det här.
Svårt är ett understatement. Omöjligt. Arbitrage kommer inte att fungera.

bengto77 bengto77 skrev:
I finland blir effektavgiften frivillig.Man får välj att inte ha effektavgift eller att betala exstra om elen överstiger 8kw per timme.Finland är väl med i eu.Då gäller väl samma för sverige så det är bara att ta bort avgifterna och gå tillbaka till det gamla systemet
Dela din input på EI konsumentforum, de är inte immuna mot input, men fler behöver meddela sitt missnöje.

K Krille63 skrev:
Hur mycket större förslitning har du på elkabeln när du skickar el i båda vägarna?
Hej Krille63

Det handlar inte om förslitning i kablar

Det är främst spänningsvariationer och spänningsregleringen som är problematiken då vi matar in eleffekt i distributionsnätet bara byggt för en effektriktning
Det finns ett krav på elkvalité hos villaägaren som elnätsbolaget skall hålla

Här har jag skrivit ett inlägg om hög spänning och spänningsreglering i distributionsnäten
https://www.byggahus.se/forum/threa...oga-elnatsavgifter.512046/page-4#post-5637789

• Gilla
SnyggPer
  • Laddar…
Men, det här är ju nåt ni måste ta mer er lokala nätägare.
Alla nätleverantörer har ju eller ska implementera sina egna tolkningar.
Nåt bolag har t o m effekttaxa dygnet runt, alla dagar, hela året...
Hur tänkte man där ?

• Haha
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
J Jan_G skrev:
Men, det här är ju nåt ni måste ta mer er lokala nätägare.
Alla nätleverantörer har ju eller ska implementera sina egna tolkningar.
Nåt bolag har t o m effekttaxa dygnet runt, alla dagar, hela året...
Hur tänkte man där ?
Meddela gärna EI konsumetforum dina synpunkter. De svarar artigt, och behöver vår input på hur fel det blir.

M Martin Lundmark skrev:
Hej
Kan du ställa din fråga tydligare så att även de som följer det vi skriver kan följa med

EI skall göra en utredning som jag har gett en länk till gäller frågan du ställer den utredningen eller vad?
Ja, den utredning EI har fått i uppdrag att göra i år.

S
L Lundabon skrev:
Meddela gärna EI konsumetforum dina synpunkter. De svarar artigt, och behöver vår input på hur fel det blir.
Man kan ju såklart göra det. Men bakgrunden till effektavgifter är ett EU-direktiv.
EI uppdrag är bland annat att reglera de nätmonopolen som finns.

I regleringen står det ingenting om att deras uppdrag går ut på att ge oss kunder låga nätkostnader.
Däremot finns det massor av regler som ger nätbolag rätt till skälig avkastning.
Det innefattar även att de inte får överdebitera oss relativt den intäktsram de fått beslutad.

Värt att tänka på när man diskuterar med dem.

• Älska
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.