D
L Lundabon skrev:
Undrar hur man resonerar på EI. Eller kanske det inte är det som händer utan elnätsbolagen säger hur det ska vara till dem, så gör de så. Kan man kalla det en tillsynsmyndighet då?

De vet varje fall när en fråga och ett svar inte ska publiceras så det kan läsas på deras forum, så någon form av tillsyn har de varje fall. Frågan är vem de har tillsyn över.
Jag är ganska säker på att EI frågar nätbolagen innan de svarar, då undviker man risken att det blir pinsamt senare när bolagen kommer med sina instruktioner. EI administrerar bara bolagens beslut och formaterar dessa i myndighetsdokument. Det borde väl egentligen en AI kunna göra, så hade vi sparat de pengarna?

• Arg
Lundabon och 1 till
  • Laddar…
D
S Snikholt skrev:
Yes jag fattar poängen. Har gjort den räkneövningen - och besparingen vore marginell för egen del om en någon utan ändrat konsumtionsmönster.
Ingen aning om jag är representativ för gruppen dock.
Och det gäller nog alla, detta är liksom ingen guldgruva, mer en nördig tillfredsställelse för de som är lagda åt det hållet :)

K karlmb skrev:
[länk]
Nu börjar valfläsket hagla på riktigt. Hoppas syltryggarna orkar stå upp hela vägen till beslutet är exekverat.

• Haha
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Du menar styra deras produktion mot natten då?
Nu fjantar du dig bara. Du kan ju stänga ned produktionen helt eller delvis om du vill. Du kan styra konsumtionen till de timmar då du producerar som mest. I värsta fall så får du väl slänga in en ballast av något slag, exempelvis ett par VVB som du cirkulerar vatten igenom. Det är inte särskilt svårt ens för den med tummen mitt i handen.

• Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
S
Haha - vi vet alla hur det slutar.
EU kommer inte gilla detta såklart, och Sverige kommer att foga sig.

Men det går bra att skramla lite såhär i tunnorna innan valet.

När de ändå håller på kan de även pausa ETS2 tycker jag. :)

pacman42 pacman42 skrev:
Nu fjantar du dig bara. Du kan ju stänga ned produktionen helt eller delvis om du vill. Du kan styra konsumtionen till de timmar då du producerar som mest. I värsta fall så får du väl slänga in en ballast av något slag, exempelvis ett par VVB som du cirkulerar vatten igenom. Det är inte särskilt svårt ens för den med tummen mitt i handen.
Har 100kbm pool, den kommer vara varm året om, om effekttariffen införs för solceller.

• Gilla
  • Haha
Fuge och 4 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Så du tror aldrig effektavgifter kommer att bli ett problem för folk med solceller på sommaren?
Hela tråden handlar ju om det...
Hej karlmb

Normalt så betalar alla de som levererar eleffekt in i elnätet en effektavgift. Här ett exempel från vattenfalls prislista 2025.
https://www.vattenfalleldistributio.../prislista-effekttariffer-2025-01-foretag.pdf

Av någon anledning så hittade någon på att det skulle göras undantag för villor något som var underligt bland annat därför att distributionsnätet till villor är bara byggt för effekt i en riktning mot villan.

Om det vore ett fåtal villor som matar in låg effekt från solceller inom varje 11/0.4 distributions transformator, så att effektriktningen inte ändras, då är problemet mindre. Men om man vill tillåta att många får mata in effekt då blir det ökande bekymmer.

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
D
S Snikholt skrev:
Haha - vi vet alla hur det slutar.
EU kommer inte gilla detta såklart, och Sverige kommer att foga sig.

Men det går bra att skramla lite såhär i tunnorna innan valet.

När de ändå håller på kan de även pausa ETS2 tycker jag. :)
Kan man inte snegla på Finland, en tillfällig lösning innan man gör om igen?

• Älska
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
D
M Martin Lundmark skrev:
Hej karlmb

Normalt så betalar alla de som levererar eleffekt in i elnätet en effektavgift. Här ett exempel från vattenfalls prislista 2025.
[länk]

Av någon anledning så hittade någon på att det skulle göras undantag för villor något som var underligt bland annat därför att distributionsnätet till villor är bara byggt för effekt i en riktning mot villan.

Om det vore ett fåtal villor som matar in låg effekt från solceller inom varje 11/0.4 distributions transformator, så att effektriktningen inte ändras, då är problemet mindre. Men om man vill tillåta att många får mata in effekt då blir det ökande bekymmer.
Det finns många andra skillnader mellan elnätsvillkoren för företag och privata abonnenter, ska alla nu ses som företag då, jag gissar att det blir enda vägen, för inte är du en sån som väljer ut något som du av egna anledningar ogillar och vill jävlas med dessa?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej karlmb

[länk]

Glöm inte att det var elbolagen som "sålde på" villaägarna solceller. Inte ett ord om att det skulle bli problem nämndes i dessa processer. Inte ett ord mellan 2022-2024 medans 220.000 anläggningar installerades och efter att EIFS 2022:1 trätt i kraft. Inte ett ord. De satt på specen på invertern, de sa vad konsument skulle installer och tog betalt för jobbet.

• Gilla
  • Älska
Fuge och 3 till
  • Laddar…
S
D djac skrev:
Det finns många andra skillnader mellan elnätsvillkoren för företag och privata abonnenter, ska alla nu ses som företag då, jag gissar att det blir enda vägen, för inte är du en sån som väljer ut något som du av egna anledningar ogillar och vill jävlas med dessa?
Martin har väl varit ganska tydlig, och enligt egen utsago varit emot att näten byggs om ut i kapillärerna för att möjliggöra kunders subventionerade installationer, som orsakar omvänd effektriktning ända sedan start.

Dvs. bygga om fungerande nät för att möjliggöra omvänd effektriktning några få timmar per år.
Det är inte vettigt någonstans.

Jag har ungefär samma syn på det som Martin.
Ur ett ingenjörsmässigt och samhällsekonomiskt perspektiv kan man inte annat än ogilla det.

• Älska
TommyC
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Martin har väl varit ganska tydlig, och enligt egen utsago varit emot att näten byggs om ut i kapillärerna för att möjliggöra kunders subventionerade installationer, som orsakar omvänd effektriktning ända sedan start.

Dvs. bygga om fungerande nät för att möjliggöra omvänd effektriktning några få timmar per år.

Ur ett ingenjörsmässigt och samhällsekonomiskt perspektiv kan man inte annat än ogilla det.
Jag håller med. Det som för mig är ogreppbart, är att elbolagen själva sålt anläggningar med både den tekniska kunskapen och den regelmässiga kunskapen, och inte informerat kunden. Vad är det för fel med det agerandet!?!?!

D
S Snikholt skrev:

Ja, det förefaller vara ett särintresse han har men han har inget intresse, eller förståelse, för hur nätbolagens utdebitering byggs upp, det är ett särintresse enkom för nätbolagens utgifter, som jag tror få egentligen bryr sig om. Inte ens de själva är speciellt intresserade har det visat sig, eftersom de ser detta som en försumbar del i det stora hela.

D
L Lundabon skrev:
Jag håller med. Det som för mig är ogreppbart, är att elbolagen själva sålt anläggningar med både den tekniska kunskapen och den regelmässiga kunskapen, och inte informerat kunden. Vad är det för fel med det agerandet!?!?!
Inger fel, enligt nätbolagen är det inget problem värt att diskutera och jag tror dem i det fallet, det bör alla göra som har lite kunskap om hur kostnader bygger upp i projekt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.