D
S Snikholt skrev:
näe... inte riktigt så va?
Det är tydligt att du inte riktigt förstår vad som menas med effektriktning, och grunderna i nätbyggnation, spänningsfall och den samvariation "by design" som solceller orsakar.
Jag förstår mycket väl, det är inget tekniskt problem och ingen teknisk åtgärd du föreslår heller, du vill bara att de ska ha det lite jävligare, den lilla gruppen retar du uppenbarligen dig på. Det är inte helt märkligt eftersom i stort sett all politisk retorik använder detta grepp, peka ut en minoritet och beskyll dessa för något som man kan måla upp som ett hot.

Jag kan se andra grupper som jag tycker underbetalar och andra som sannolikt överbetalar men eftersom detta är samhällsinfrastruktur så är jag beredd att "låta leva".

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
För att maten i frysen är värd mer än elen kostar.
Men om frysens el är den mest betungande så skaffar man väl inte timpris?

S
D djac skrev:
Jag förstår mycket väl, det är inget tekniskt problem och ingen teknisk åtgärd du föreslår heller, du vill bara att de ska ha det lite jävligare, den lilla gruppen retar du uppenbarligen dig på. Det är inte helt märkligt eftersom i stort sett all politisk retorik använder detta grepp, peka ut en minoritet och beskyll dessa för något som man kan måla upp som ett hot.

Jag kan se andra grupper som jag tycker underbetalar och andra som sannolikt överbetalar men eftersom detta är samhällsinfrastruktur så är jag beredd att "låta leva".
Tekniska åtgärden som nätägaren kan göra är solklar. Det är att förstärka nätet om kunderna efterfrågar det, och det kommer att ske även i fortsättningen. Ingen skillnad där.
Nätbolaget har leveransskyldighet med tydliga ramar för elkvalitet. Så vi går mot den utvecklingen du vill ha oavsett.

Det som sker med reviderad avgiftsmodell, och i samband med det slopande av kollektivt finansierad merkostnad för mikroproduktion är fullständigt rimligt om du tänker efter.

//men det bor en sosse i oss alla, är det inte så?

D
S Snikholt skrev:
Tekniska åtgärden som nätägaren kan göra är solklar. Det är att förstärka nätet om kunderna efterfrågar det, och det kommer att ske även i fortsättningen. Ingen skillnad där.
Nätbolaget har leveransskyldighet med tydliga ramar för elkvalitet. Så vi går mot den utvecklingen du vill ha oavsett.

Det som sker med reviderad avgiftsmodell, och i samband med det slopande av kollektivt finansierad merkostnad för mikroproduktion är fullständigt rimligt om du tänker efter.

//men det bor en sosse i oss alla, är det inte så?
Jag är bekant med den fri-faktureringsmetod vi lever under idag och har redan riktat kritik mot denna. Avgiftshöjningarna, både bakåt och framåt, kommer vara desamma oavsett de underliggande kostnadsförändringarna. Avgiftsökningarna sätts i första hand via lobbyism som testar allmänhetens acceptansnivå och sen trycker man resultatet genom ett maktlöst EI.

Ju mer folk förklarar sig lojala med elnätsbolagen och köper deras kampanjer, ju mer berättigade känner de sig att höja avgifterna, det är den enda kopplingen som finns.

• Gilla
Hocke68 och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Gällande styrning så håller jag med om att på det sättet som det görs idag lär det ta tid innan det blir en folksport men som tur är får nya apparater denna förmåga inbyggd nuförtiden, efterhand som saker byts så kommer vi få en bättre konsumtion, som anpassar sig mer efter produktionen.
Säkert, men att få tex elbilar eller dess laddare, som både kan ta hänsyn till lägsta day-ahead kommande dygn, state of charge i batteriet, önskad avresa och kommande körsträcka, och alla andra apparaters aktuella och kommande användande i hemmet de närmaste 12 timmarna eller så, det är inte bara en mjukvarumässig utmaning...

S Snikholt skrev:
Ifall kostnaderna för microproduktion är försumbara sett i ett större perspektiv än din granne som snikit åt sig massa bidrag för en fet solanläggning, så är det inte rimligt.

S
D djac skrev:
Jag är bekant med den fri-faktureringsmetod vi lever under idag och har redan riktat kritik mot denna. Avgiftshöjningarna, både bakåt och framåt, kommer vara desamma oavsett de underliggande kostnadsförändringarna. Avgiftsökningarna sätts i första hand via lobbyism som testar allmänhetens acceptansnivå och sen trycker man resultatet genom ett maktlöst EI.

Ju mer folk förklarar sig lojala med elnätsbolagen och köper deras kampanjer, ju mer berättigade känner de sig att höja avgifterna, det är den enda kopplingen som finns.
Allmän avgiftshöjning, dvs hur nätägarna tillåts pungslå oss är en annan sak. Nu pratar vi effektavgifter.

B BSOD skrev:
Fast det måste ju utformas smartare än uttagseffekttaxan utformas.

T.ex. att man får x kW fri inmatning, om man har ett uttagsavtal. Eller att elnätsleverantören erbjuder en avkopplingsbar tjänst. Får jag en signal till min hemautomation så kan jag klippa produktionen och balansera på 0kW.

Eller att man går via fysikens lagar i större utsträckning. Om den närmaste transformatorn är den trånga sektorn kanske man kan justera ner produktionen om spänningen är för hög i området. Det går ju lätt att konfigurera, så att man klipper produktionen i några h då o då om för många anläggningar finns i området.
Ja, det är ju bla det man gör på en del håll i europa. Men här har EI fastnat för elbolagens lobby om att det skulle bli för komplicerat med verklighetskopplad styrning. 2026...

M Martin Lundmark skrev:
Hej
Detta var vi ju de spelregler som vi var medvetna om 1996 när man beslöt att elhandelsbolaget skulle separeras från elnätsbolagen
Nja Effektavgifter var väl aldrig på tal 1996! Problemet som många skriver om är ju att effekttaxan i många fall kontraproduktion. Ellevio har effekttaxa alla dagar 06-22 även mitt i sommaren. Så om nu många solceller skapar problem med överproduktion så straffar man dom som kommer till rätta med problemet. Det visar bara att det ligger ett tungt riskkapitalbolag bakom Ellevio som bara har ett syfte. Att casha in pengar. Vår egen Elmarknadsinspektion är tandlös, verklighetsfrånvänd. Snart är folkupproret så stort att jag tror Ebba peter GD för Elmarknadsinspektionen. hon sitter inte kvar vid årsskiftet är mitt tips

• Gilla
Erikdenlille
  • Laddar…
D
S Snikholt skrev:
Allmän avgiftshöjning, dvs hur nätägarna tillåts pungslå oss är en annan sak. Nu pratar vi effektavgifter.
Effektavgifterna är bara ett annat sätt att presentera räkningen, ett på alla sätt sämre och mer skadligt sätt men fortfarande bara samma räkning

pacman42 pacman42 skrev:
Ja, vi är få som gör som vi gör i Sverige. Men i Finland har 50% timpris/kvartspris (mindre än 20% i Sverige) och det säljs både produkter och lösningar för styrning där.

Skillnaden mellan Sverige och Finland är att man haft större variation i elpriserna i Finland.

Men notera att i Sverige så har runt 25% av villorna en laddbar bil. Det innebär i praktiken att kvartspriser är direkt kopplat (med viss rabatt, det finns en del som har kvartspriser utan att ha laddbil också, men knappt några som har elbil utan kvartspriser - även om vi här i forumet har ett par sådana). Det i sin tur innebär att knappt 20% av villahushållen flyttar mycket last till nätterna (elbilsladdning) och ytterligare drygt 5% av villahushållen flyttar en del last till nätterna. Jag tycker personligen inte att det är obetydligt. Man behöver inte vara smartare än så faktiskt...
Det låter ju inte orimligt alls.
Men när du samtidigt tror att påfundet effekttariffer kommer att bli något som många kommer att lyckas styra efter, manuellt eller smart, då är jag inte med längre.

S
K karlmb skrev:
Ifall kostnaderna för microproduktion är försumbara sett i ett större perspektiv än din granne som snikit åt sig massa bidrag för en fet solanläggning, så är det inte rimligt.
Om man avgiftsbelägger effekt ned vid höglasttid, och har det som grund för utformningen av en taxa.
Så är det väl fullständigt rimligt att det omvända gäller vid effekt upp och höglasttid i omvänd riktning?

S
D djac skrev:
Effektavgifterna är bara ett annat sätt att presentera räkningen, ett på alla sätt sämre och mer skadligt sätt men fortfarande bara samma räkning
Förklara gärna varför den är dålig, utan känslobaserade argument och floskler.

S Snikholt skrev:
näe... inte riktigt så va?
Det är tydligt att du inte riktigt förstår vad som menas med effektriktning, och grunderna i nätbyggnation, spänningsfall och den samvariation "by design" som solceller orsakar.
Förutom att effekt kan både exporteras och importeras till villorna under en trafo. Raka motsatsen till samvariation. Liksom det blir när halva Sverige har soligt väder och de som kan utnyttjar de låga priserna till tex elbilsladdning. Då blir det motsatsen till samvariation över exportkablarna som inte behöver användas så mkt annat än till export.

D
K karlmb skrev:
Ja men det finns ju enklare orättvisor isf, både i elnät och livet i stort, två grannar som betalade samma avgift för anslutningen men den ena är en glad gamäng och köper jättemycket el, den andre sitter och ruvar på sin kabel och köper inget, då betalar den sistnämnda för lite och den mer livsglade grannen får bära snåljåpens kostnader, buh vad dumt.

Den som bara handlar ibland på den lokala ICA-affären, får bekvämligheten men låter grannarna finansiera, buh för den typen.

Det finns så mycket att böla över om man vill vara den personen.

Jag fick ju en etikett kastad på mig innan, jag kan hälla bensin på brasan med att säga att jag tycker att Vänsterns reklamkampanj är rolig, -nu är det vår, eller min som Moderaterna säger, haha, kul.

• Haha
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.