D
S Snikholt skrev:
Jasså det tycker du.
Du tycker till exempel inte att formler som R=ρ*L/A och P=3*I^2'R samt ΔV=3⋅L⋅I⋅R⋅cosϕ, för att nämna några - har någon som helst relevans?

Har du dimensionerat och byggt elnät?
Jag har, som jag gissar alla andra här, aldrig ägt och drivit elnät nej, men att påstå att något som vi redan har och alla använder, inte finns, är nästan för mycket Tidö för alla, det är verkligen knäppt!

S
D djac skrev:
Jag har, som jag gissar alla andra här, aldrig ägt och drivit elnät nej, men att påstå att något som vi redan har och alla använder, inte finns, är nästan för mycket Tidö för alla, det är verkligen knäppt!
Vad menar du med "inte finns"? Lite svårt att förstå vad du vill få sagt ibland.

Det roliga är att om det helt plötsligt handlade om vatten, och vattenledningar i samma anda- så skulle folk inte ha några som helst problem att förstå......

D
S Snikholt skrev:
Vad menar du med "inte finns"? Lite svårt att förstå vad du vill få sagt ibland.

Det roliga är att om det helt plötsligt handlade om vatten, och vattenledningar - så skulle folk inte ha några som helst problem att förstå......
Du antyder att vi inte vet hur man ska bygga elnät som är relevanta?

Det skulle vara något helt annat än en diskussion om pengar, dvs du menar att det verkligen inte går?

S
D djac skrev:
Du antyder att vi inte vet hur man ska bygga elnät som är relevanta?

Det skulle vara något helt annat än en diskussion om pengar, dvs du menar att det verkligen inte går?
Det går att bygga ett elnät som ger alla, precis alla möjligheten att ta ut effekt till max huvudsäkring samtidigt som alla andra - och vända effektriktning i motsvarande mängd och tid.

Men kostnaden vore astronomisk och inte på något sätt försvarbar.

D
S Snikholt skrev:
Det går att bygga ett elnät som ger alla, precis alla möjligheten att ta ut effekt till max huvudsäkring samtidigt som alla andra - och vända effektriktning i motsvarande mängd och tid.

Men kostnaden vore astronomisk och inte på något sätt försvarbar.
Den ryms helt säkert i det vi betalar, det handlar bara om att få mer att användas till näten.

Faktum är att de stora bolagen säger att de redan spenderar tillräckligt för detta.

S
D djac skrev:
Den ryms helt säkert i det vi betalar, det handlar bara om att få mer att användas till näten.
Din kompetens är efterfrågad på Miljöpartiets tankesmedjor...

D
S Snikholt skrev:
Din kompetens är efterfrågad på Miljöpartiets tankesmedjor...
Ja men det självförtroendet ska vi nog våga ha, att kunna bygga lite mer av det vi redan byggt jättemycket av, det klarar vi, absolut, kom igen, du köper väl inte skrämselpropagandan att vi inte klarar montera mer elnätskomponenter.

K karlmb skrev:
Jag trodde vi var överens om att få håller på som du o jag?
Är det vanligt förekommande nu att folk styr på timpris, ja eller nej?
Svara gärna för Sverige. Att de flesta använder timern på diskmaskinen i tex Italien har lite bäring på de problem vi har i vårt kalla land, eller hur?
Och om det inte är det, varför är det enligt dig troligt att ett svårare system skulle bli mer känt i de breda lagren?
Rimligen blir det iaf färre som kommer att försöka automatisera mot effekttariffer än som styr på elspot.
Ja, vi är få som gör som vi gör i Sverige. Men i Finland har 50% timpris/kvartspris (mindre än 20% i Sverige) och det säljs både produkter och lösningar för styrning där.

Skillnaden mellan Sverige och Finland är att man haft större variation i elpriserna i Finland.

Men notera att i Sverige så har runt 25% av villorna en laddbar bil. Det innebär i praktiken att kvartspriser är direkt kopplat (med viss rabatt, det finns en del som har kvartspriser utan att ha laddbil också, men knappt några som har elbil utan kvartspriser - även om vi här i forumet har ett par sådana). Det i sin tur innebär att knappt 20% av villahushållen flyttar mycket last till nätterna (elbilsladdning) och ytterligare drygt 5% av villahushållen flyttar en del last till nätterna. Jag tycker personligen inte att det är obetydligt. Man behöver inte vara smartare än så faktiskt...

S
D djac skrev:
Ja men det självförtroendet ska vi nog våga ha, att kunna bygga lite mer av det vi redan byggt jättemycket av, det klarar vi, absolut, kom igen, du köper väl inte skrämselpropagandan att vi inte klarar montera mer elnätskomponenter.
Jag är tudelad.
Mitt värv gynnas av det du föreslår - finns massor med pengar att tjäna i en sådan utveckling för elnätet. Där vi dimensionerar för ytterligheter i båda effektriktningar.

På ett ingenjörsmässigt plan tycker jag det är komplett galenskap.
Jag är också nätkund - och ur den aspekten tycker jag det är åt h-vete.

D
S Snikholt skrev:
Jag är tudelad.
Mitt värv gynnas av det du föreslår - finns massor med pengar att tjäna i en sådan utveckling för elnätet. Där vi dimensionerar för ytterligheter i båda effektriktningar.

På ett ingenjörsmässigt plan tycker jag det är komplett galenskap.
Jag är också nätkund - och ur den aspekten tycker jag det är åt h-vete.
Varför det, du har ju redan köpt det där nätet du själv säger vore bra, varför då inte försöka få leverans av det som du redan betalt för?

Sen behöver man ju inte springa offside direkt i alla diskussioner genom att använda -tänk om alla-argumentation, det är bara fånigt. Vi har ju faktiskt de flesta svaren redan, även om man i debatten vill påskina att förändringarna är framför oss, så är de flesta faktiskt bakom oss, så resonemanget är lite bakvänt.

Det man varnar för har till stor del redan hänt -och det gick utmärkt :)

S
D djac skrev:
Varför det, du har ju redan köpt det där nätet du själv säger vore bra, varför då inte försöka få leverans av det som du redan betalt för?

Sen behöver man ju inte springa offside direkt i alla diskussioner genom att använda -tänk om alla-argumentation, det är bara fånigt. Vi har ju faktiskt de flesta svaren redan, även om man i debatten vill påskina att förändringarna är framför oss, så är de flesta faktiskt bakom oss, så resonemanget är lite bakvänt.

Det man varnar för har till stor del redan hänt -och det gick utmärkt :)
En hel del nätförstärkningar har gjorts - det är helt sant.

Och kostnaderna för detta har burits av kollektivet. Vi behöver inte springa off-side genom att belysa att en utveckling som går åt et visst håll leder till konsekvenser.

Effektavgifter bromsar utvecklingstakten som gått mot att fler och fler tar ut mer/producerar effekt under kortare tidsrymder, och de som gör det gynnas på bekostnad av de som inte gör det efterom alla har fått varit med och betala.
(i en rosa värld.... rabatterade tider ställer detta på ända)

EU har bestämt att detta strider mot likabehandlingsprinciper, att de som orsakar kostnader och drar nytta av dem - också ska bära dem.

Jag trodde du gillade EU överstalighet och principen i övrigt?

D
S Snikholt skrev:
En hel del nätförstärkningar har gjorts - det är helt sant.

Och kostnaderna för detta har burits av kollektivet. Vi behöver inte springa off-side genom att belysa att en utveckling som går åt et visst håll leder till konsekvenser.

Effektavgifter bromsar utvecklingstakten som gått mot att fler och fler tar ut mer/producerar effekt under kortare tidsrymder, och de som gör det gynnas på bekostnad av de som inte gör det efterom alla har fått varit med och betala.

EU har bestämt att detta strider mot likabehandlingsprinciper, att de som orsakar kostnader och drar nytta av dem - också ska bära dem.

Jag trodde du gillade EU överstalighet och principen i övrigt?
Haha, jo jag gillar väl EU, ungefär som jag gillar demokrati men det betyder inte att jag är blind för svagheterna och ett gigantiskt problem med EU är sårbarheten för lobbyism, den är antidemokratisk.

Eftersom det saknas koppling mellan elnätskostnaderna och elnätsavgifterna så får du inte med mig på den argumentationen. Genom de skyhöga avgifterna har vi alla redan bekostat allt vi kan önska och mer därtill, det jag skulle vilja se är en högre spendering av insamlade medel, jag tror sänkta avgifter blir svårare.

Förresten, nej, jag gillar nog inte principen att man i detalj ska betala för all användning av infrastruktur, dels blir det för pilligt och dels anser jag att det strider mot grunderna i demokrati.

S
D djac skrev:
Haha, jo jag gillar väl EU, ungefär som jag gillar demokrati men det betyder inte att jag är blind för svagheterna och ett gigantiskt problem med EU är sårbarheten för lobbyism, den är antidemokratisk.

Eftersom det saknas koppling mellan elnätskostnaderna och elnätsavgifterna så får du inte med mig på den argumentationen. Genom de skyhöga avgifterna har vi alla redan bekostat allt vi kan önska och mer därtill, det jag skulle vilja se är en högre spendering av insamlade medel, jag tror sänkta avgifter blir svårare.

Förresten, nej, jag gillar nog inte principen att man i detalj ska betala för all användning av infrastruktur, dels blir det för pilligt och dels anser jag att det strider mot grunderna i demokrati.
Jag tycker tvärtom, att det är fullständigt rimligt när det kommer till mikroproduktion.
Mindre rimligt när vi pratar konsumtion.

jag antar att du tycker det är rimligt att nätbolagen ersätter solcellsägare för s.k. nätnytta....
varför är det då orimligt att samma solcellsägare får bära kostander för förstärkningar relaterade till mikroproduktion?

D
S Snikholt skrev:
Jag tycker tvärtom, att det är fullständigt rimligt när det kommer till mikroproduktion.
Mindre rimligt när vi pratar konsumtion.

jag antar att du tycker det är rimligt att nätbolagen ersätter solcellsägare för s.k. nätnytta....
varför är det då orimligt att samma solcellsägare får bära kostander för förstärkningar relaterade till mikroproduktion?
Du skriver att du tycker tvärtom men jag kan inte se att du gör det, du har bara valt ut en grupp och en företeelse som du ogillar och så vill du särbehandla den, right?

Det finns ju många andra grupper i kollektivet, som går mellan ohyggligt lönsamma till olönsamma men de riktar du inget intresse mot alls.

S
D djac skrev:
Du skriver att du tycker tvärtom men jag kan inte se att du gör det, du har bara valt ut en grupp och en företeelse som du ogillar och så vill du särbehandla den, right?

Det finns ju många andra grupper i kollektivet, som går mellan ohyggligt lönsamma till olönsamma men de riktar du inget intresse mot alls.
näe... inte riktigt så va?
Det är tydligt att du inte riktigt förstår vad som menas med effektriktning, och grunderna i nätbyggnation, spänningsfall och den samvariation "by design" som solceller orsakar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.