67 015 läst ·
1 370 svar
67k läst
1,4k svar
Effekttariffer solceller - olönsamt
Det går inte att använda logik för att argumentera några ur en position de inte nått med hjälp av logik.
När motpartens argument bara består av svepande gissningar och tyckande är det dags att inse att det är bättre att lägga energi på annat.
Så återgå nu till att använda tråden som gnällbänk till att haverera över hur dumt det är med effektavgifter, och hur dumma nätägarna är som höjer extra mycket på grund av dem, och hur ohms mfl. lagar bara är gammalt trams utan substans.
Jag ska inte avbryta er mer
När motpartens argument bara består av svepande gissningar och tyckande är det dags att inse att det är bättre att lägga energi på annat.
Så återgå nu till att använda tråden som gnällbänk till att haverera över hur dumt det är med effektavgifter, och hur dumma nätägarna är som höjer extra mycket på grund av dem, och hur ohms mfl. lagar bara är gammalt trams utan substans.
Jag ska inte avbryta er mer
Tvärtom så hade jag tillhört de som fått sänkt men det är oväsentligt för diskussionen.S Snikholt skrev:
1. Nej, inte enligt de utvärderingar som Vattenfall o Ellevio presenterat nyligen.S Snikholt skrev:Jodå - i alla högsta grad. Precis enligt samma princip som att de får ersättning för deras s.k. nätnytta - så ska de bestrida de kostnader som deras leverans orsakar.
Om detta inträffar på grund av samvariation - och det blir markör för tex. en nätuppgradering, så ska mikroproducent-kollektivet bära merkostnaden. Inte konsumetkollektivet.
Tariffernas utformning kommer inte att var huggen i sten - nätägarna måste justera den baserat på faktiska förhållanden.
Och det är väl här någonstans min kritik mot effektavgifterna kommer in.
Så länge de inte är dymaiska, så kan man lika gärna strunta i dem enligt mig.
De kommer inte att spegla det faktiska läget särskilt väl.
Och här talar jag som ingenjör.
Som kund välkomnar jag dem, de slår bra för mig iaf.
2.Egoism kan vi väl hålla utanför tråden. Jag kommer också att kunna tillskansa mig en del med effekttariffer, men jag tänker större.
Så dynamiska effektraiffer baserade på faktiskt läge under min trafo, det skulle jag kunna acceptera iaf i teorin. Men där vet jag att det isåfall knappast kommer att bli några problem som motiverar dem.
Är det nåt som varit svepande är ju det meningslösa bottensvep som effektavgifterna i sin nuvarnde utförmning utgjorde.S Snikholt skrev:Det går inte att använda logik för att argumentera några ur en position de inte nått med hjälp av logik.
Jag ska inte avbryta er mer![]()
Fick höra att Almedalen kostar cirka 200 000 kronor för tre personer under tre dagar. Motiveringen var att Energimarknadsinspektionen bjudit in till dialog med energibranschen på plats, och att Kraftringen fortsatt ansåg det som en relevant insats. Jag har svårt att se nationell påverkans- och nätverksverksamhet utgör kärnverksamhet för ett kommunalt monopolbolag då kunder på nätsidan saknar möjlighet att välja leverantör.
Det är ju precis som alla de nätbolag som gör radioreklam. Varför lägga pengar på reklam, vem får de som ny kund??? Hade man kunnat välja så hade jag bytt för länge sedan....L Lundabon skrev:Fick höra att Almedalen kostar cirka 200 000 kronor för tre personer under tre dagar. Motiveringen var att Energimarknadsinspektionen bjudit in till dialog med energibranschen på plats, och att Kraftringen fortsatt ansåg det som en relevant insats. Jag har svårt att se nationell påverkans- och nätverksverksamhet utgör kärnverksamhet för ett kommunalt monopolbolag då kunder på nätsidan saknar möjlighet att välja leverantör.
Dels tror jag att det blir mycket dyrare och gissar att ett Teamsmöte hade varit effektivareL Lundabon skrev:Fick höra att Almedalen kostar cirka 200 000 kronor för tre personer under tre dagar. Motiveringen var att Energimarknadsinspektionen bjudit in till dialog med energibranschen på plats, och att Kraftringen fortsatt ansåg det som en relevant insats. Jag har svårt att se nationell påverkans- och nätverksverksamhet utgör kärnverksamhet för ett kommunalt monopolbolag då kunder på nätsidan saknar möjlighet att välja leverantör.
Men vänta nu, Vattenfall har enligt sin årsredovisning 2025, 12,3 miljoner kunder varav 60%, dvs 7,4 miljoner är elhandelskunder som är helt konkurrensutsatt och där den primära skillnaden förutom pris är reklam. Att tro att det ska gå att hantera 7,4 miljoner kunder under 6 år utan att det ska kosta något i försäljning eller reklam är ju väldigt okunnigt. Det motsvarar 225kr per kund och år i försäljning samt reklam. Då låter det lite mindre va?L Lundabon skrev:
Du missar poängen. Elbolag som har elnät, ska inte sysslanmed reklam. PunktHemingway skrev:
Det är din åsikt, men om man har 1 miljon elnätskunder så kan inte det styra hela koncernen som har 7,4 miljoner elhandelskunder på en helt konkurrensutsatt marknad i flera länder, inte bara Sverige. Det går inte att driva företag mot b2c-marknaden utan reklam som och försäljning oavsett bransch.L Lundabon skrev: