67 623 läst ·
1 370 svar
68k läst
1,4k svar
Effekttariffer solceller - olönsamt
Har vi närt en kommunist vid vår barm?D djac skrev:Ja men det finns ju enklare orättvisor isf, både i elnät och livet i stort, två grannar som betalade samma avgift för anslutningen men den ena är en glad gamäng och köper jättemycket el, den andre sitter och ruvar på sin kabel och köper inget, då betalar den sistnämnda för lite och den mer livsglade grannen får bära snåljåpens kostnader, buh vad dumt.
Den som bara handlar ibland på den lokala ICA-affären, får bekvämligheten men låter grannarna finansiera, buh för den typen.
Det finns så mycket att böla över om man vill vara den personen.
Jag fick ju en etikett kastad på mig innan, jag kan hälla bensin på brasan med att säga att jag tycker att Vänsterns reklamkampanj är rolig, -nu är det vår, eller min som Moderaterna säger, haha, kul.
Ja, står alla med solceller hemma och laddar sina bilar på max mellan kl 11 och 13 en solig dag så betalar man inte heller någon effektavgift.K karlmb skrev:Förutom att effekt kan både exporteras och importeras till villorna under en trafo. Raka motsatsen till samvariation. Liksom det blir när halva Sverige har soligt väder och de som kan utnyttjar de låga priserna till tex elbilsladdning. Då blir det motsatsen till samvariation över exportkablarna som inte behöver användas så mkt annat än till export.
Och vi försöker få dig att förstå att det bara är en variant av allmän avgiftshöjning.S Snikholt skrev:
Som kommunistbekämpare borde du väl insett att det bara kommer att leda till högre kollektiva kostnader för kunderna? Hela systemet med effektavgifter luktar ju DDR faktiskt.
Så är det ju för det mesta, sen kommer det under några sommardagar vara annorlunda, nu ska det bli spännande att se hur 60-öringens försvinnande påverkar, det verkar vara ganska stort intresse för exportreglering.K karlmb skrev:
Vilket kan vara lite synd för det vore såklart önskvärt att kunna använda solel från grannarna.
Detta verkar för övrigt EON ha ett projekt på gång runt, verkar toppen.
Det är ingen som helst skillnad mot en odynamisk effektavgift, som är det som införs.K karlmb skrev:
Det kan finnas hur mycket kapacitet ledigt som helst i mitt lokalnät - jag åker ändå på effektavgift.
Jag kan tycka att dynamiska effektavgifter vore vettigt, och inte särskilt svårt att ordna.
Men då gnälls det om att det skulle vara så krångligt för kunderna.
Jag ser faktiskt inte hur effektavgifter i sig självt, ger nätägarna rätt att råna oss mer på kollektiv nivå.K karlmb skrev:
Och att jag inte ser det lär bero på att det inte är så det ligger till.
Att de pugslår oss är ett faktum - men det har noll och inget med effektavgift att göra.
De är bara en fördelning av kostnadsbörda inom kundkollektivet.
Och de varianter jag sett på införande är så dåliga, i det avseende de är tänkt att fungera som - att det är löjeväckande. Så min slutsats är att det vore bättre att inte ha dem alls.
Ja allt sånt är bra - åtgärderna får avsedd verkan.D djac skrev:Så är det ju för det mesta, sen kommer det under några sommardagar vara annorlunda, nu ska det bli spännande att se hur 60-öringens försvinnande påverkar, det verkar vara ganska stort intresse för exportreglering.
Vilket kan vara lite synd för det vore såklart önskvärt att kunna använda solel från grannarna.
Detta verkar för övrigt EON ha ett projekt på gång runt, verkar toppen.
För alla som inte har solceller så är det positivt såklart.
Jag tvivlar starkt på att personer utan solceller betalat 60öre mindre/kWh tack vare svenska solceller.
Så det blir mer pengar till det allmänna, och kanske någon annan lite vettigare skattelättnad.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 139 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 139 inlägg
Alltså, för eller emot så måste man fråga hur många gånger ska nätägaren få betalt för sina kablar, och de så kallade flaskhalsavgifterna ligger bara på en växande hög, så stor att eu vill ha den kakan till att bygga elnät i Europa
Om 50% kan styra i Finland med enbart elpriser och <20% lyckas styra med elpriser i Sverige, då finns det väl utrymme för att höja antalet som styr förbrukningen i Sverige till mer än det dubbla (minst), eller?K karlmb skrev:
Edit: Förtydligande formulering
Redigerat:
Flaskhalsavgifterna har absolut ingenting att göra med de elnät som vi betalar för (nästan ingenting i alla fall, eftersom man betalar för användningen av dessa också).hsd skrev:
Hej Hocke68H Hocke68 skrev:Nja Effektavgifter var väl aldrig på tal 1996! Problemet som många skriver om är ju att effekttaxan i många fall kontraproduktion. Ellevio har effekttaxa alla dagar 06-22 även mitt i sommaren. Så om nu många solceller skapar problem med överproduktion så straffar man dom som kommer till rätta med problemet. Det visar bara att det ligger ett tungt riskkapitalbolag bakom Ellevio som bara har ett syfte. Att casha in pengar. Vår egen Elmarknadsinspektion är tandlös, verklighetsfrånvänd. Snart är folkupproret så stort att jag tror Ebba peter GD för Elmarknadsinspektionen. hon sitter inte kvar vid årsskiftet är mitt tips
När man 1996, beslöt att elhandelsbolaget skulle separeras från elnätsbolagen, då kände vi till spelreglerna för effektavgiften, som då betalades av större fastigheter och näringsfastigheter samt industrier. Effektavgiften är en del av elnätsavgiften, och den är utformad för att spegla den faktiska belastningen (effekttopparna).
Villor betalade 1996 ingen effektavgift, men 2001 så införde Sollentuna Energi & Miljö AB (SECOM) effektavgift även för villor.
”Ett resultat av SEOMs effektavgift är att Sollentunakunden i snitt använder 15 procent mindre effekt än normalkunden och dessutom får en lägre elkostnad. - Att belastningen på elnätet minskar är betydelsefullt, exempelvis har nätet i Sollentuna långtifrån slagit i kapacitetstaket ens när det varit som allra kallast, fortsätter Johan.https://www.seom.se/el/elnat/effektavgiften/
SEOM betalar för en viss effektkapacitet från det överliggande elnätet. Att man kan hålla nere effektbehovet från det överliggande elnätet håller nere Sollentunakundens elnätskostnader.
Redigerat: