Magnus E K
Det är en missuppfattning att man måste styra förbrukningen för att tjäna på kvartspris jämfört med månadsrörligt. Det räcker att ha en jämnare förbrukning över dygnet än genomsnittskunden. Så med vissa undantag är det väldigt enkelt:

Lägenhet, fjärrvärme, eldning => månadsrörligt bäst (än så länge).
Någon form av elvärme (inkl. värmepump) => kvartspris bäst.

Ju fler "elvärmare" som lämnar månadsrörligtkollektivet desto mer lönsamt blir det för de som är kvar att lämna också.

Att sen aktivt välja att köpa mer el när den är billig och mindre när den är dyr är en extra optimering.

• Gilla
djac
  • Laddar…
S
Magnus E K Magnus E K skrev:
Ju fler "elvärmare" som lämnar månadsrörligtkollektivet desto mer lönsamt blir det för de som är kvar att lämna också.
Hm... får inte ihop det där riktigt. Varför skulle det bli mer lönsamt att lämna menar du?

Magnus E K
S Snikholt skrev:
Hm... får inte ihop det där riktigt. Varför skulle det bli mer lönsamt att lämna menar du?
För att andelen kvarvarande med förbrukning mer koncentrerad till morgon- och kvällstoppen ökar. Om alla har korrekt information och fattar rationella beslut kommer månadsrörligt avskaffa sig självt.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
S
Magnus E K Magnus E K skrev:
För att andelen kvarvarande med förbrukning mer koncentrerad till morgon- och kvällstoppen ökar. Om alla har korrekt information och fattar rationella beslut kommer månadsrörligt avskaffa sig självt.
Ja, jo... men vad händer med prisbilden morgon/kväll då - i teorin?

S Snikholt skrev:
Det är ingen som helst skillnad mot en odynamisk effektavgift, som är det som införs.
Det kan finnas hur mycket kapacitet ledigt som helst i mitt lokalnät - jag åker ändå på effektavgift.

Jag kan tycka att dynamiska effektavgifter vore vettigt, och inte särskilt svårt att ordna.
Men då gnälls det om att det skulle vara så krångligt för kunderna.
Lobbyn har ju varit att tekniken inte är mogen. Vilket ju motsägs av att den tom börjar tillämpas i England.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Ja, jo... men vad händer med prisbilden morgon/kväll då - i teorin?
Den lär ju sjunka om de flesta slutar bränna när det är som dyrast.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Om 50% kan styra i Finland med enbart elpriser och <20% lyckas styra med elpriser i Sverige, då finns det väl utrymme för att höja antalet som styr förbrukningen i Sverige till mer än det dubbla (minst), eller?

Edit: Förtydligande formulering
Jo troligen. Men att tro att det är lika lätt att få folk att styra efter en bottensvepande effekttariff är inte rimligt.

S
K karlmb skrev:
Den lär ju sjunka om de flesta slutar bränna när det är som dyrast.
Ja exakt, så då blir ”vinsten” med att byta från månadspris till timpris i själva verket mindre ju fler som går över till timpris.

• Gilla
Lundabon
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Ja exakt, så då blir ”vinsten” med att byta från månadspris till timpris i själva verket mindre ju fler som går över till timpris.
Ställ frågan i EI konsumentforum. Häpna över deras svar, eller censur.

S Snikholt skrev:
Vinsten för vem? De som tycker de "tjänar" på att bränna el när den är dyr på kvällen istf att köpa den när den är billigare än vad de betalar i måndadspris?

K karlmb skrev:
Jo troligen. Men att tro att det är lika lätt att få folk att styra efter en bottensvepande effekttariff är inte rimligt.
Varför då? Nu har man ju både timpris och effekttariff. Det ger ju större vinster att plocka.

Och som redan har påpekats av flera, det är långtifrån alla som får högre avgifter med effekttariffen, min misstanke är att de flesta får lite lägre avgifter, sedan finns det en grupp i mitten som får ungefär lika mycket som tidigare (här skulle jag klocka in de som inte har elektrisk uppvärmning också, det kan bli dyrare, men inte särskilt mycket dyrare om man inte har extrem elanvändning för en lägenhet, el liknande bostad). Slutligen så finns en mindre grupp som får betydligt dyrare med effekttariffer än tidigare. Här finns främst de med direktverkande elvärme, de som laddar elbil på dagen, de som har pool/badtunna, de som har bastu. Jag har tidigare tillhört alla dessa kategorier, men jag har byggt bort mig från detta proaktivt. Det är enbart bastun jag inte hittat en bra lösning på ännu. Jag kanske får skaffa mig ett riktigt stort stenmagasin och värma långsamt hela dagen...

Förresten om man vill kunna basta även med effekttarifferna så finns ju denna lösningen, den lönar sig rätt snabbt för en finne i Sverige:
- https://badhuset.se/bastuaggregat-forte-afb6-1

Grundprincipen är att aggregatet är välisolerat och att man har ett mycket större stenmagasin än vanligt. Så nu kan man värma aggregatet på natten och underhållsvärma det över dagen, eller välja att värma upp det långsamt på dagen. Ingen ytterligare värmning behövs under bastubadet - om man nu inte bastar som den finska flickan runt 8 år som bastade ut mig ur en av bustuarna i Kokkolaforsen härom sommaren...

S
K karlmb skrev:
Vinsten för vem? De som tycker de "tjänar" på att bränna el när den är dyr på kvällen istf att köpa den när den är billigare än vad de betalar i måndadspris?
Alltså relativt.
Det som påstods var att ju fler som går över till timpris, desto mer lockande kommer det vara att lämna månadspris.

pacman42 pacman42 skrev:
Varför då? Nu har man ju både timpris och effekttariff. Det ger ju större vinster att plocka.

Och som redan har påpekats av flera, det är långtifrån alla som får högre avgifter med effekttariffen, min misstanke är att de flesta får lite lägre avgifter, sedan finns det en grupp i mitten som får ungefär lika mycket som tidigare (här skulle jag klocka in de som inte har elektrisk uppvärmning också, det kan bli dyrare, men inte särskilt mycket dyrare om man inte har extrem elanvändning för en lägenhet, el liknande bostad). Slutligen så finns en mindre grupp som får betydligt dyrare med effekttariffer än tidigare. Här finns främst de med direktverkande elvärme, de som laddar elbil på dagen, de som har pool/badtunna, de som har bastu. Jag har tidigare tillhört alla dessa kategorier, men jag har byggt bort mig från detta proaktivt. Det är enbart bastun jag inte hittat en bra lösning på ännu. Jag kanske får skaffa mig ett riktigt stort stenmagasin och värma långsamt hela dagen...
Fortfarande är det mest en tidstariff du pratar om. De stora problemen kommer ju när ditt elbolag tycker det blir för mkt solel mitt i sommaren tex, eller elbilsladdning mitt på dagen när elen kostar noll. Då har du snart ingen vinter-effekttarriff längre utan en som gäller året om, kanske dygnet om till sist.
Utvecklingen med detta system är ju helt okänt, och kommer att ske i 170 olika riktningar, kan du iaf försöka tänka dig in i ngt annat än hur de effekttariffer du sett och gillar idag fungerar?
Och om du har effekttariff mitt på dan på sommaren så får du då som sagt konfliktande mål, hålla nere priset på själva elen, eller istället effekttariffen?
Ja, stenmagasin, pelletspanna, solceller, batterier, det finns en massa roliga prylar... Men blir det samhällsekonomiskt mer lönsamt än att vi uppgraderar näten att klara dagens krav för säg 5% extra under några år?
Det är ju detta diskussionen borde handla om.

S Snikholt skrev:
Alltså relativt.
Det som påstods var att ju fler som går över till timpris, desto mer lockande kommer det vara att lämna månadspris.
ok

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.