66 573 läst ·
1 358 svar
67k läst
1,4k svar
Effekttariffer solceller - olönsamt
OK, men även om man tycker solcellsägare glidit räkmacka så handlar väl diskussionen om ifall effekttariffer dels behövs, och ifall de faktiskt leder till några minskade kostnader för kollektivet?S Snikholt skrev:
Jag tycker Vattenfalls rapport faktiskt ger stora tvivel på dessa punkter och nu vill jag höra vad alla som har motsatt uppfattning har att säga om den.
För annars är effektarifferna ju bara ett krångel utan dess like, för oss alla.
Glädjen av hämnd mot solcellsnissar falnar ju rätt snabbt.
Om man köper el när den är som dyrast, hur blir det då ekonomiskt?Magnus E K skrev:
Som jag uppfattar det måste de göra på detta sätt enligt regelverket..D Danne824 skrev:Jo det är vad direktivet uttrycker.
Det stämmer att effekttariffer i stor utsträckning handlar om att fördela nätavgifterna annorlunda och ge incitament att flytta last i tiden.
Men nätavgifterna finansierar fortfarande nätets kostnader, så tariffstrukturen avgör hur dessa kostnader fördelas mellan kunder.
Frågan TS ställer är därför fortfarande relevan.
Om ett och samma abonnemang kan få effekttariff både för uttag och inmatning, hur säkerställs då att samma nätkapacitet inte i praktiken avgiftsbeläggs två gånger?
Som jag ser det så avgiftsbeläggs det två gånger.
Vinter kväll – elbil laddas 11 kW uttag Sommar dag – solceller 8 kW inmatning
De inträffar inte samtidigt i det här landet.
Kabeln borde dimensioneras efter 11 kW, inte 19 kW.
TS frågar egentligen, dimensioneras nätet efter två olika toppar eller efter den största?
Om svaret är den största då uppstår den logiska frågan varför två effekttariffer?
Och då svarar EI i principer istället för teknik.
Jag tycker att TS har mycket relevanta frågeställningar.
Det lär ju finnas en del framåtblickande kostnader, för att stabilisera elnätet till exempel. Det finns ju marknader för både frekvensåterställningsreserver (FFR) och Frekvenshållningsreserver (FCR). Sedan hur de räknar ut nätkoncessionshavarens kostnader för inmatningsabonnemang är en annan fråga.
Men alldeles oavsett misstänker jag att deras vinst på något magiskt sätt lär öka efter förändringen.
Jag ser ingen poäng alls med timpris, om man inte har för avsikt att vara avvikande med sitt konsumtionsmönster.Magnus E K skrev:
Många skaffar väl Tibber m.m. som hjälper till med styrning av laddning till förmånligast pris osv.
Ja men då har du missuppfattat effektavgifterna, de innebär alltså inte att alla får en elbil och flyttas till kvartspriser.S Snikholt skrev:
Det är bara en ny elnätsavgiftsstruktur.
För helheten är det såklart bra att vi konsumererar mycket av det som är i säsong, detsamma gäller el, så när produktionen är hög så är det bra att man laddar bilen, som ett exempel, då kan elen användas förnuftigare.S Snikholt skrev:Jag anser inte att effektavgifter med rabatterade tider är en bra ide’, det är korrekt.
Skaffar man timpris, vilket det sägs att fler och fler gör när elbil införskaffas så kan det såklart bli problematiskt.
Man skaffar liksom inte timpris för att förbruka el när den är som dyrast, eller random.
All samvariation, om det så är intermittent produktion eller konsumtion kan leda till bekymmer i näten.
Det blir fel när man sätter eltransportbolagen överst i pyramiden och försöker få hela landet att dansa efter deras pipa.
Gällande styrning så håller jag med om att på det sättet som det görs idag lär det ta tid innan det blir en folksport men som tur är får nya apparater denna förmåga inbyggd nuförtiden, efterhand som saker byts så kommer vi få en bättre konsumtion, som anpassar sig mer efter produktionen.
Redigerat:
Förutom att nätbolagen tillåts råna oss..... och många kunders efterfrågan på tjänster med tveksam samhällsnytta gör att de kan råna oss mer - och EIs uppdrag borde vara mer fokuserat till att ge oss kunder skäliga priser, snarare än skälig avkastning för bolagen.....D djac skrev:
Så dansar nätbolagen efter George Ohms, Gustav Kirchoffs, James Clerk Maxwells med fleras pipa....
Och det vill du ändra på...
Hur då tänker du?
Nja, alltså vi har gott om el, tekniken för att koppla ihop produktion med förbrukning är känd, som du är inne på finns pengarna för alla tänkbara och otänkbara utbyggnader, vi har redan vant oss vid den kostnadsnivån, det enda som skapar problem är elnätsdriftsmodellen. Så att rikta folks uppmärksamhet på ickeproblemen är såklart en lek med rök och speglar.S Snikholt skrev:Förutom att nätbolagen tillåts råna oss..... och många kunders efterfrågan på tjänster med tveksam samhällsnytta gör att de kan råna oss mer - och EIs uppdrag borde vara mer fokuserat till att ge oss kunder skäliga priser, snarare än skälig avkastning för bolagen.....
Så dansar nätbolagen efter George Ohms, Gustav Kirchoffs, James Clerk Maxwells med fleras pipa....
Och det vill du ändra på...
Hur då tänker du?
Sen förstår jag de som är väldigt konservativt lagda, de har alltid varit på fel sida genom hela historien, tror man att elektrifieringen är en fluga, som internet, och att den snart blåst över, så ska man såklart inte planera för en morgondag och den elkonsumtion som den kan medföra. Då ska man sitta ner i båten, ransonera elen medan elvågen sköljer över oss och sen sitta nöjda att man aldrig lät sig luras och därmed sparade några kronor.
Så du vill ha ännu högre ökningstakt på avgifter i elnätet, som ska betalas av oss alla?D djac skrev:Nja, alltså vi har gott om el, tekniken för att koppla ihop produktion med förbrukning är känd, som du är inne på finns pengarna för alla tänkbara och otänkbara utbyggnader, vi har redan vant oss vid den kostnadsnivån, det enda som skapar problem är elnätsdriftsmodellen. Så att rikta folks uppmärksamhet på ickeproblemen är såklart en lek med rök och speglar.
Sen förstår jag de som är väldigt konservativt lagda, de har alltid varit på fel sida genom hela historien, tror man att elektrifieringen är en fluga, som internet, och att den snart blåst över, så ska man såklart inte planera för en morgondag och den elkonsumtion som den kan medföra. Då ska man sitta ner i båten, ransonera elen medan elvågen sköljer över oss och sen sitta nöjda att man aldrig lät sig luras och därmed sparade några kronor.
Säg då det istället för att komma med högtravande, visionära floskler.
Vill och vill men det gör mig absolut inget om något mer än de uppskattade 10-15% av vad jag betalar skulle gå till själva nätet, jag tror få skulle gråta över detta.S Snikholt skrev:
Du missade, eller ignorerade helt det jag skrev?
"det enda som skapar problem är elnätsdriftsmodellen."
Jasså det tycker du.D djac skrev:
Du tycker till exempel inte att formler som R=ρ*L/A och P=3*I^2'R samt ΔV=3⋅L⋅I⋅R⋅cosϕ, för att nämna några - har någon som helst relevans?
Har du dimensionerat och byggt elnät?