7 613 läst ·
117 svar
8k läst
117 svar
Effektavgifter = Elbils-skatt
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Vägskatt är en skatt, inte en avgift, så det går inte riktigt att säga att man betalar för mycket eller för lite för att det betalas in mer än vägunderhåll etc.
Annars skulle vi behöva ha en skolskatt för att betala skolorna, en biblioteksskatt för att betala biblioteken, en politikerskatt för att betala politikerna etc.
Jag undrar lite över hur TS effektavgiftsmodell är och när/hur hen laddar.
Annars skulle vi behöva ha en skolskatt för att betala skolorna, en biblioteksskatt för att betala biblioteken, en politikerskatt för att betala politikerna etc.
Laddar man rätt (låter bilen fylla upp till tidigare effekttopp) så kostar bilen ingen effekt alls.
Ett normalt hus ligger på 3 kW utan uppvärmning vid oplanerad tvätt/disk/mat. Bil som körs normala 2000mil/år behöver inte laddas fortare än så.
Ett normalt hus ligger på 3 kW utan uppvärmning vid oplanerad tvätt/disk/mat. Bil som körs normala 2000mil/år behöver inte laddas fortare än så.
När skatterna på fordon tillkom var det just för att bekosta vägnätet och de samhälskostnader som vägtrafik medför.Fairlane skrev:
Vägskatt är en skatt, inte en avgift, så det går inte riktigt att säga att man betalar för mycket eller för lite för att det betalas in mer än vägunderhåll etc.
Den extra CO2 skatt man införde för många år sedan var för att beskatta klimatbelastande utsläpp.
Men privatbilismen (ICE främst) har idag mer utnyttjats som en mjölkko för staten.
Privatbilismen ensamt bekostar hela vägnätet och kringkostnader flera gånger om.
Lastbilstrafik, spårbunden trafik mycket av färjetrafiken betalar inte för sig utan subventioneras till större delen med skattemedel.
Ja, men energin är lika hårt beskattad.pacman42 skrev:
Skillnaden i skatteintäkt per körd mil är stor.
Med bensin eller diesel betalar du både energiskatt, koldioxidskatt och moms på dessa. För en vanlig bil landar skatten ofta på runt 6–9 kronor per mil.
En elbil drar ungefär 1,5–2,0 kWh per mil. Energiskatten på el är cirka 45 öre per kWh (inklusive moms). Det innebär att staten får in ungefär 0,75 krona per mil i elskatt.
Borde snåla bensinbilar därmed betala mer i kilometerskatt än törstiga bilar, eftersom kärnan i din poäng är att elbilar helt enkelt är för effektiva?
Diesel
Energiskatt: 1,15 kr/liter.
Koldioxidskatt: 2,81 kr/liter.
El
0,36 kr/kWh
Så per körd km är det väl ganska likvärdig energiskatt, men sen har dieseln CO2 skatten som är mer än dubbelt så stor. Så totalt kanske 3-4x skatten? Om jag gissar 0.7 diesel och 2kWh per mil på en hyfsad bil. Öre/mil
Diesel
80.5+
196.7=277.2
El
72
Diesel således 3.85x mer skatt.
Energiskatt: 1,15 kr/liter.
Koldioxidskatt: 2,81 kr/liter.
El
0,36 kr/kWh
Så per körd km är det väl ganska likvärdig energiskatt, men sen har dieseln CO2 skatten som är mer än dubbelt så stor. Så totalt kanske 3-4x skatten? Om jag gissar 0.7 diesel och 2kWh per mil på en hyfsad bil. Öre/mil
Diesel
80.5+
196.7=277.2
El
72
Diesel således 3.85x mer skatt.
Redigerat:
Nog för att alla elbolag gör olika, men det är ju effekten du får betala för och inte för all el. Det vill säga du får inte betala extra för alla kilowattimmar, bara det effektutrymme du använder.
Om du delar upp det på två abonnemang får du ju betala massa grundavgifter och sen effektavgift på det ändå. Det borde inte bli billigare. Bara startavgiften är ju jättedyr.
Men som sagt, kolla upp vad som gäller där du bor. Kanske kan du ladda under kvällen eller helgerna, om inte dessa tas med i effektberäkningen.
Om du delar upp det på två abonnemang får du ju betala massa grundavgifter och sen effektavgift på det ändå. Det borde inte bli billigare. Bara startavgiften är ju jättedyr.
Men som sagt, kolla upp vad som gäller där du bor. Kanske kan du ladda under kvällen eller helgerna, om inte dessa tas med i effektberäkningen.
Det första man behöver fundera över är hur många mil man kör per dag. Multiplicera med 2 så vet man ganska bra hur mycket energi man behöver stoppa in. I väntan på DC-laddare, så kan man lösa detta med färdiga prylar, gissningsvis för 20.000 kr, varav om jag förstått rätt hälften kan komma från staten.A ajn82 skrev:
De flesta kör upp till 2000 mil/år, så återbetalningstiden blir 2,5 år eller så. Viktigt är att skilja detta helt från elnätet, annars drunknar elkostnaden i skatter och avgifter. Denna lösning passar bäst för glesbygd, där det
inte annars finns laddstolpar.
Gullik
(som fått sin optimiska syn på miljövänlig självförsörjning rejält dämpad, paneler och batterier som inte lönar sig)
Hej och tack!G GulWeb skrev:Det första man behöver fundera över är hur många mil man kör per dag. Multiplicera med 2 så vet man ganska bra hur mycket energi man behöver stoppa in. I väntan på DC-laddare, så kan man lösa detta med färdiga prylar, gissningsvis för 20.000 kr, varav om jag förstått rätt hälften kan komma från staten.
De flesta kör upp till 2000 mil/år, så återbetalningstiden blir 2,5 år eller så. Viktigt är att skilja detta helt från elnätet, annars drunknar elkostnaden i skatter och avgifter. Denna lösning passar bäst för glesbygd, där det
inte annars finns laddstolpar.
Gullik
(som fått sin optimiska syn på miljövänlig självförsörjning rejält dämpad, paneler och batterier som inte lönar sig)
Kan du berätta vilka prylar du tänker på, eller hur ett sådant system kan se ut.
Här är ju många i samma situation som du.
Jag själv har funderat om man skall går ihop med grannar och använda ett abonnemang för att ladda elbilar. Men nu blev det inte av med effektavgift.
Tack!
Du påstod att energin beskattades lika hårt. Det gör den dock inte, man beskattar energi olika beroende på dess ursprung. Man skulle ju kunna tänka sig att beskatta vattenkraft hårt eftersom de förstör älvarna och naturvärde. Likaså med vindkraften som har sina negativa sidor.A ajn82 skrev:
Just energiskatten är ju också väldigt olika, visst kallas den lika men den beräknas fram på olika sätt beroende på energislag. Just för diesel och el råkar energiskatten bli ganska lik per mil räknat, men om man räknar all energi man kan få ut från dieseln så är den ju lägre än på el. Förlusterna slipper man betala skatt för ungefär
Skatten per kWh är i princip identisk, utöver det betalar man en straffskatt på koldioxid utsläpp, men den drabbar inte el eftersom den produktionen är nästan fossilfri i SverigeTomtom79 skrev:
Du påstod att energin beskattades lika hårt. Det gör den dock inte, man beskattar energi olika beroende på dess ursprung. Man skulle ju kunna tänka sig att beskatta vattenkraft hårt eftersom de förstör älvarna och naturvärde. Likaså med vindkraften som har sina negativa sidor.
Just energiskatten är ju också väldigt olika, visst kallas den lika men den beräknas fram på olika sätt beroende på energislag. Just för diesel och el råkar energiskatten bli ganska lik per mil räknat, men om man räknar all energi man kan få ut från dieseln så är den ju lägre än på el. Förlusterna slipper man betala skatt för ungefär![]()
Orkar inte göra uträkningen nu, men den finns i flera poster på forumet redan, både av mig och andra.
Gemini påstår att skatten på bensin är 0,58 kr/kWh medans den för el är 0,56kr/kWh och 0,53 kr/kWh för diesel, vilket stämmer med vad jag minns sen tidigare