7 747 läst ·
117 svar
8k läst
117 svar
Effektavgifter = Elbils-skatt
I större delen av Sveriges vägnät så finns platsen på vägarna oavsett. Glöm sedan inte energiskatten på el som ökar skattebasen för staten. Trängseln på vägarna i städerna bör rimligen betalas på annat sätt ( vi har redan trängselskatter i ett par städer).Tomtom79 skrev:
Varför inte? Det som borde ingå i vägskatt är ju just slitage, upptagen plats och liknande som inte kan kopplas till förbrukningen. Allt som kan kopplas till förbrukning borde beskattas där, kör man 100 mil om året bör man betala klart mindre än om man kör 1000 mil och det sköts enklast genom att beskatta förbrukning (el/bensin/diesel)
Men sånt som inte enkelt kopplas dit såsom lortigt utsläpp från diesel med taskig rening, stora axeltryck, att 50 bilar tar mer plats på vägen än 1 buss, kostnader för att husera parkerade bilar osv passar bättre i vägskatt. Men det är ju mer än en parameter som måste vägas in för att det ska bli träffsäkert.
Visst, bussen sliter mer på vägen. Men det krävs färre vägar för att hantera samma transporter.
Kilometerskatt på elbilar kommer nog förr eller senare.Tomtom79 skrev:
....
Vänta bara, det lär tvingas fram skatt på din elbil framöver också, någon måste ju betala vägskatt och man kan inte pungslå de som inte har råd med nya elbilar hur länge som helst, snart har även fattiga människor elbil.
För att inte tala om när skatten på bensin och diesel ska ersättas, då kommer det pratas kilometerskatt.
MEN det är då naivt att tro att fossilbilar kommar klara sig undan kilometerskatt.
Det finns en utredning som Chalmers och staliga VTI gjorde om kilometerskatt (Google it) där utformningen av kilometerskatt gicks igenom, där elbilars kilometerskatt var lägre än fossilbilars kilometerskatt.
Man kan säga 10000-15000 ungefär om jag skall uppskatta den (detta är fordonsskatten). Dvs, mycket lägre än en bil med tanke på hur många vägkilometer den avverkar. Sedan finns det andra skatter och avgifter som rena personbussar slipper.N Nalleman64 skrev:
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 021 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 021 inlägg
Men samtidigt kan bussen ersätta hyfsar många personbilar vilket är positivt ur flera aspekter. I synnerhet nu när alltfler bussar blir eldrivna även i landsbygdstrafiken. Jag skall själv ta bilen till närmaste hållplats (3,5 km bort) imorgon och sedan åka eldriven buss fyra mil in till närmaste större stad.pacman42 skrev:
Man får då titta på helheten. Även med eldrift (ännu mer med eldrift pga vikten) så sliter en buss kraftigt på vägarna. Det är inte en lösning utanför de täta stråken.N Nalleman64 skrev:Men samtidigt kan bussen ersätta hyfsar många personbilar vilket är positivt ur flera aspekter. I synnerhet nu när alltfler bussar blir eldrivna även i landsbygdstrafiken. Jag skall själv ta bilen till närmaste hållplats (3,5 km bort) imorgon och sedan åka eldriven buss fyra mil in till närmaste större stad.
Jag måste åka 14 km till närmaste hållplats som fungerar (inte under det närmaste året dock) för att kunna åka kollektivt till jobbet. Det är halva sträckan till jobbet. Dessutom är ofta pendelparkeringen där full.
Alla bussar som finns närmare än så går så sällan att de är en "ren" negativ miljöpåverkan. I snitt har de som inte är skolbussar kanske 5 resenärer. Detta då de inte är användbara för de som arbetar. Jag kan åka kollektivt till arbetet och komma fram i tid, men jag kommer hem dagen efter då det inte finns bussar hem.
Så snart man kommer utanför de större lederna är bussar en bekvämlighet för de som inte kan köra bil själv av någon orsak (för hög kostnad, inget körkort etc). Men de är varken bra för miljön eller för plånboken (skatten). Om 20 år kanske vi kan få förarlösa taxis istället. Det kanske kan bli prisvärt?
Skillnaden i skatteintäkt per körd mil är stor.A ajn82 skrev:
Med bensin eller diesel betalar du både energiskatt, koldioxidskatt och moms på dessa. För en vanlig bil landar skatten ofta på runt 6–9 kronor per mil.
En elbil drar ungefär 1,5–2,0 kWh per mil. Energiskatten på el är cirka 45 öre per kWh (inklusive moms). Det innebär att staten får in ungefär 0,75 krona per mil i elskatt.
Jag har för rätt länge sedan sett forskning som tyder på att det slitage en lastbil orsakar motsvarar 10 000 personbilar där axeltrycket från en lastbil uppgår till ca 10 ton jämfört med 1 ton för personbilen. Jag misstänker att fordonsskatten för lastbilen har en faktor 10 000 jämfört med en personbil. I princip all strukturell nedbrytning av vägar orsakas av den tunga trafiken enligt forskningen.Tomtom79 skrev:
Denna ekvation är ju något som kommer drabba oss alla stenhårt när (om?) elbilarna ökar i antal och börjar bli en betydande del av totala antalet fordon på våra vägar....pacman42 skrev:
Skillnaden i skatteintäkt per körd mil är stor.
Med bensin eller diesel betalar du både energiskatt, koldioxidskatt och moms på dessa. För en vanlig bil landar skatten ofta på runt 6–9 kronor per mil.
En elbil drar ungefär 1,5–2,0 kWh per mil. Energiskatten på el är cirka 45 öre per kWh (inklusive moms). Det innebär att staten får in ungefär 0,75 krona per mil i elskatt.
Det är inte direkt småpengar vi pratar i minskade skatteintäkter, på något sätt måste dessa pengar in.
Så gissa varför kilometerskatten ligger "färdig" sedan länge. Man inför den för alla fordon, oavsett drivmedel. Jag räknar med att detta görs av en röd-grön regering i god tid innan nästa val. Men det kommer att bli väldigt svårt att få igenom den skattehöjningen på fossilbilarna. Se bara hur Tidö-partierna daltar med bränsleskatterna för att ha en chans att vinna valet. Detta är orsaken till att det inte infördes redan under Anderssons regering.K Kasken skrev:
Samtidigt, MP har ett svårt val här:
- dels vill de ha fler elbilar
- dels vill de ha färre bilar
- dels vill de inte gå till frontalangrepp de som bor på landsbygden
Så de har en delikat situation, där S säkerligen kommer att vara extremt splittrade i frågan också. V går nog att få med på detta dock. Men C? Där blir det knepigare.
Vi kommer nog att få vänta fem år innan kilometerskatten kommer. Om det är en S-ledd regering då...
Mmmm, att vi får en S-ledd regering redan i år finns ju inte på världskartan som de håller på.... (inte för att det är något jag personligen önskar).pacman42 skrev:
Hela cirkusen kring fordons-, väg- och energiskatter så ostabil att det är fullständigt omöjligt att göra några taktiska val som kan gynna ens privatekonomi.
Jag ställer mitt hopp till att min bil hinner uppnå veteran-status o blir skattefri (8år kvar) innan idioterna i Rosenbad (vilka de än är) stökar till det allt för mycket.
Kostnaderna för miljön ingår redan med råge i de skatter man lagt på bränslet. CO2 skatt mmTomtom79 skrev:
Varför inte? Det som borde ingå i vägskatt är ju just slitage, upptagen plats och liknande som inte kan kopplas till förbrukningen. Allt som kan kopplas till förbrukning borde beskattas där, kör man 100 mil om året bör man betala klart mindre än om man kör 1000 mil och det sköts enklast genom att beskatta förbrukning (el/bensin/diesel)
Men sånt som inte enkelt kopplas dit såsom lortigt utsläpp från diesel med taskig rening, stora axeltryck, att 50 bilar tar mer plats på vägen än 1 buss, kostnader för att husera parkerade bilar osv passar bättre i vägskatt. Men det är ju mer än en parameter som måste vägas in för att det ska bli träffsäkert.
Visst, bussen sliter mer på vägen. Men det krävs färre vägar för att hantera samma transporter.
Ja det har fuskats med emissioner historiskt sett. Myndigheterna gjorde inte mycket för att straffa tillverkarna.
Men man skärpte kraven framåt.
Senare EU6 klasser och speciellt kommande EU7 innebär närmast obefintliga utsläpp av NOX mm och mycket små utsläpp av partiklar.
Så pass att utsläpp från däck nu börjar bli ett problem. Och många tunga elbilar har närmast extrema däcksdimensioner.
Är det något fordonsslag som verkligen inte betalar för sig om vi pratar vägslitage så är det lastbilar. Skatten skulle behöva höjas med flera hundra procent för att komma upp i vad personbilar betalar.
Det saknas givetvis ett "inte" i texten ovan. "Jag misstänker att fordonsskatten för lastbilen inte har en faktor 10 000 jämfört med en personbil."M Myckling skrev:Jag har för rätt länge sedan sett forskning som tyder på att det slitage en lastbil orsakar motsvarar 10 000 personbilar där axeltrycket från en lastbil uppgår till ca 10 ton jämfört med 1 ton för personbilen. Jag misstänker att fordonsskatten för lastbilen har en faktor 10 000 jämfört med en personbil. I princip all strukturell nedbrytning av vägar orsakas av den tunga trafiken enligt forskningen.