Fairlane
S Simon11 skrev:
Det är exakt detta jag menar @Martin Lundmark fast komprimerat till två meningar. =)
Jag tror det är exakt så här 90% av svenska folket känner gällande ämnet, sen finns det undantag, folk som har intresset att anpassa sig, men jag tycker inte man skall behöva anpassa sig i ett land som Sverige för basgrejer som el, vatten, gator etc på annat sätt än att man inte skall slösa och försöka underlätta det man kan. Politikerna slår sig för bröstet och basunerar ut att pensionärerna minsann fått 200 kr mer i månaden med deras politik, men att trebarnsfamiljen fått höjda elräkningar på 300 pga av dem det sopas under mattan..
Poängen som du missar, hela tiden, är att det totalt ska vara kostnadsneutralt för den stora massan. Några kommer tjäna på det, andra förlora på det. Det är inte en höjning utan en omfördelning av kostnader. En omfördelning av kostnader är orättvis, om det var helt rättvist innan. Eftersom olika personer har olika syn på rättvisa så kommer man aldrig kunna enas.

S Simon11 skrev:
Jag har kört elbil i 6 år nu och vet inte hur man ställer in det här med optimerad laddning etc pga totalt ointresse på den punkten.
Du behöver inte optimera, men du kanske kan lära dig att ställa in att bilen vara ska laddas mellan 21 och 06 (eller vilken tid som nu gäller där du bor)?

Klarar du inte det så är det väl bara att betala. De flesta fixar det på 15 minuter så är det klart sen.

Familjen med skral ekonomi, som inte kamrat av en höjning på 300 kr i månaden hoppas jag för guds skull inte bor i eget hus. Gör de det och faktiskt åker på en smäll på 300 kr så kan jag lova dig att de lär sig hur de ställer in när bilen ska laddas snabbt. Eller kanske inte, de kör förmodligen inte elbil.

Jag känner många med dålig ekonomi. De lär sig hur det fungerar fort. De med bra ekonomi som du skiter kanske i det och då blir det väl bra? De som lär sig spar lite och du betalar lite mer?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Ändå lite kul med alla som försvarar myndigheternas alla tokiga påhitt. Tyvärr antar jag att ni även försvarat ifall de kommit med förslag som att alla får el i rullande scheman för att elnätet ska orka med, typ 3 timmar el, 3 timmar ingen el, osv.

Jag kan se hur ni hade försvarat det och tyckt det är bara att anpassa sig, klarar man inte det får man skylla sig själv. Finns massor med tekniska lösningar m.m. ..... Och de som inte gillar det är bara okunniga bakåtsträvare som inte förstår sitt bästa.

Ni vill verkligen vara lydiga, duktiga samhällsmedborgare ;)

• Gilla
  • Älska
Heidina och 5 till
  • Laddar…
Jag minns vagt att man i början av 80-talet ombads sprida ut sin elkonsumtion. Då fanns inga tidsinställda vitvaror, så jag gissar att fogliga småbarnsföräldrar väntade tills de skulle gå och lägga sig och då satte på tvätt- och diskmaskin.

Det här var alltså innan kärnkraften var helt utbyggd, så säkert fanns det en effektbrist vissa timmar. Kanske minns @Martin Lundmark om han då var ung, relativt nykläckt elingenjör.

Men det som då gjordes frivilligt av samhällsansvar synes nu vara för svårt för vissa att hantera ens mot ekonomisk kompensation och med bättre styrmedel.

Det förbluffar mig.

Redigerat:
  • Gilla
redarn och 4 till
  • Laddar…
Ger ens tvätt och diskmaskinen någon markant effekttopp? De drar ca en kWh och tar fyra timmar på sig.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Tänk på hur det gick med telefonin. När den inte var utbyggd och det kostade 6kr minuten på dagarna och sen 2kr på kvällar och helger.

Sen byggdes tekniken ut och alla flaskhalsar försvann och nu kan man använda allt man kan till knappt någon kostnad alls.

Med elnätet gjorde man tvärtom. När alla ska använda mer så minskade man utbudet.

• Gilla
Hullefar och 3 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Tänk på hur det gick med telefonin. När den inte var utbyggd och det kostade 6kr minuten på dagarna och sen 2kr på kvällar och helger.

Sen byggdes tekniken ut och alla flaskhalsar försvann och nu kan man använda allt man kan till knappt någon kostnad alls.

Med elnätet gjorde man tvärtom. När alla ska använda mer så minskade man utbudet.
Monopol är svaret

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Det är så skönt att man då bara kan betala sig fri från jobbet.

Men när man inte orkar bry sig så..... Får man ju "betala för det". Det är det rimliga
Du betalar ju i princip för de som orkar bry sig.

Rättvisare system finns inte
I grunden är jag av samma uppfattning som dig. Det är upp till var och en att bestämma vad man vill lägga sina slantar och tid på, om jag vill bli en bättre värdepappersinvesterare pga mitt omvärldsintresse eller energioptimera mitt hus pga pga mitt teknikintresse.
Dock anser jag att grundläggande rättigheter så som dricksvatten i kranen, tak över huvudet, mat på bordet, möjlighet till utbildning, sjukvård inte skall påverkas av vilken kunskap, intelligens eller intresse man har och det tycker säkert du också. Dock tror jag det är här du och jag skiljer oss åt. Jag anser att elen i uttaget är lika självklart som vattnet i kranen, att det är en rättighet, eller ett nödvändigt ont i dagens samhälle iaf. Dock är du lite mer intresserad av just denna del med energioptimering etc så du lite kaxigt kan ålägga alla andra som inte delar ditt intresse med en ökad kostnad bara för att du kan påverka den.

• Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
L lbgu skrev:
Ändå lite kul med alla som försvarar myndigheternas alla tokiga påhitt.
Ändå lite kul ens alla som kommer med roliga påståenden utan att ha den minsta kunskap i frågorna...
L lbgu skrev:
Tyvärr antar jag att ni även försvarat ifall de kommit med förslag som att alla får el i rullande scheman för att elnätet ska orka med, typ 3 timmar el, 3 timmar ingen el, osv.
Det är inte direkt nära något sådant, men något som man vill undvika.
L lbgu skrev:
Jag kan se hur ni hade försvarat det och tyckt det är bara att anpassa sig, klarar man inte det får man skylla sig själv. Finns massor med tekniska lösningar m.m. ..... Och de som inte gillar det är bara okunniga bakåtsträvare som inte förstår sitt bästa.
Jag kan se hur ni kommenterar ämne efter ämne utan att sätta er in under för den öre, bara köra på med egna fantasier.
L lbgu skrev:
Ni vill verkligen vara lydiga, duktiga samhällsmedborgare ;)
Absolut 😉

• Gilla
antett
  • Laddar…
Fairlane
S Simon11 skrev:
I grunden är jag av samma uppfattning som dig. Det är upp till var och en att bestämma vad man vill lägga sina slantar och tid på, om jag vill bli en bättre värdepappersinvesterare pga mitt omvärldsintresse eller energioptimera mitt hus pga pga mitt teknikintresse.
Dock anser jag att grundläggande rättigheter så som dricksvatten i kranen, tak över huvudet, mat på bordet, möjlighet till utbildning, sjukvård inte skall påverkas av vilken kunskap, intelligens eller intresse man har och det tycker säkert du också. Dock tror jag det är här du och jag skiljer oss åt. Jag anser att elen i uttaget är lika självklart som vattnet i kranen, att det är en rättighet, eller ett nödvändigt ont i dagens samhälle iaf. Dock är du lite mer intresserad av just denna del med energioptimering etc så du lite kaxigt kan ålägga alla andra som inte delar ditt intresse med en ökad kostnad bara för att du kan påverka den.
Är det någon som inte får el i sina uttag menar du?
Elelr är du glad för att se får det lite billigare för att de engagerar sig?

P Pin skrev:
Ger ens tvätt och diskmaskinen någon markant effekttopp? De drar ca en kWh och tar fyra timmar på sig.
Graf över tvättmaskinens energiförbrukning i kWh från 16:30 till 17:30, med en stadig ökning upp till 17:15 innan den planar ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den mesta energin används i början av programmet. 1.7 kW första timmen för mig. Det är ganska märkbart om man har igång både tvätt och disk samtidigt.

• Gilla
kardborren
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Håller med til 100 %
Det med i en familj är det till ca 80 % damen i huset som tar hand om hushållsgöromålen med lagamat- diska i maskin - tvätta - stryka och gör allt i den tidsfaktor som finns. Dom kan ha många bollarr i luften utan att gå över styr, till skillnad för en man. Allt en husmor gör. är att få till det med tiden som åtgår för varje sak,
Då blir det färdigt allteftersom klockan går och sköter sig självt
Att då som i tråden framhålla em massa teknik som Valanders och så här gör jag, är nog att ta i en del och som en del skriver och är lyriska över det med efffektaxa. Det är verkligheten som gäller i det hela med att komma hem från arbetet, göra det som ska göras och komm till ro för kvällen.
Så finner det mycket märkligt att det ska tvättas och diskas på natten när det ska sovas. Skulle aldrig för min del, sätta igång något vattenburet och gå och lägga mig, Vad händer om det blir en vattenläcka, kan bli många m3 som strömmar ut.
För att inte tala om den sociala delen innom familjen, ska den styras av något med ett specialschema, som säger att det eller det får ni inte göra samtidigt. Skulle nog tära rätt bra på äktenskapet/sambo förhållandet.
Hur ska det vara med värmen i huset, när tempen ute landar under minus 15, ska en VP då stängas av för att inte få en topp, eller ska hopprepet fram för att hålla sig varm. Kom inte med att GV finns och det är trögt, det finns dom med vanliga ellement med. Eller en FTX som har en klen effekt och behöver tillsats av elpatron.
Så var lite mer ödmjuka och framför inte "" att så här ska ni göra med eran elförbtukning för att komma undan effekttaxa """
Sen vad ni gör, har inte med andra att göra, så ska ni inte dymla på andra det och framstå som någon som vet bäst och gör ni inte som vi skriver, får ni skylla er själva.
Som sist, det skrivs spaltmeter i denna tråd om det ena och det andra, som är helt ovidkommande för de flesta i det med effekttaxor. Det gynnar ingen.

PS Klart att bilen kan laddas på natten
Jag klarade ett snitt på 3,5 kWh i januari. Jag har effekttaxan 7-21 alla dagar i veckan. Då gjorde jag ändå bort mig och fick en halvhög topp den 1/1. Så vad gör jag? Jag har en LLVP som står för huvuddelen av värmen i huset. Jag har iofs full kontroll på det mesta i huset, men det enda som faktiskt spelar någon roll för att hålla nere effekttariffen är att jag mäter elförbrukningen genom att läsa av HAN-porten i elmätaren. Och när den prognosticerar mot att slå den tredje högsta elförbrukningen hittills under månaden, då stänger jag av värmen i min LLVP.

Sedan har jag eluppvärmd badtunna som jag också styr utifrån detta, men det är bortom vad vanligt folk har så klart.

Vidare har jag två elbilar också (och en laddhybrid) men de laddas på natten. Men det ligger också bortom det vanliga.

Slutligen ingen tvättmaskin eller diskmaskin under matlagningen, men det är ju självklart ändå. Man vill inte lyssna på dem när man äter.

Matlagningen är normalt sett månadens toppar (om man inte som jag råkar ladda elbil en stund den 1/1). Om jag bara stänger av LLVP när den börjar så blir det inte så mycket.

S sjoelund skrev:
[bild]
Den mesta energin används i början av programmet. 1.7 kW första timmen för mig. Det är ganska märkbart om man har igång både tvätt och disk samtidigt.
Då har du en gammal maskin eller kör ett program som drar mycket. Min tvätt drar 0,8. kWh för ecoprogrammet. Alltså mindre än hälften av vad din drar första timmen utspritt på fyra timmar.visst drar det mest i början nör vattnet värms upp.

Diskmaskinen samma förbrukning

Dessutom är tvätten något som kan köras på natten utan att påverka den dagliga rytmen så negativt. Värre med mat och dusch efter träning.

Fairlane Fairlane skrev:
Är det någon som inte får el i sina uttag menar du?
Elelr är du glad för att se får det lite billigare för att de engagerar sig?
Raljerar du nu eller?
Som du skrev i något inlägg ovan om okunniga kommentarer så bekräftar väl det vad jag menar. Detta är något som berör många, och många har varken kunskap eller intresse att förstå sig på el lära. Det är väl något komplicerat tänker jag, det här med el, eftersom man knappt får byta en glödlampa utan kompetensbevis. Jag tillhör den gruppen som inte kan eller förstår mig på nånting om el och jag tror vi är många.
Jag har aldrig haft för avsikt att komma med faktagranskade påståenden eller korrekta påståenden utan min intention var åt det mer känslostyrda spektrumet. När ni hobbyexperter eller riktiga experter skriver något om kWh eller effekt, nämner Velanders lära eller vad det nu hette förstår jag ingenting. Det jag däremot förstår är när politikerna i Debatt på TV står och kastar paj på varandra om hur satans dyrt det kommer blir för alla, när rubriker i tidningar med stora versaler säger samma sak blir jag lite stressad över att inte besitta den kunskapen då det verkar som om jag kommer få betala massor med pengar om jag laddar elbilen vid fel tillfälle och jag tror vi är många som känner likadant. Kul för dig att du har möjligheten, kunskapen och viljan att vara en föregångare och tom spara pengar på de nya möjligheterna men vi är fortfarande många som anser det vara politikernas fel att det blivit som det blivit, och om det inte är deras fel så är det iaf deras uppgift att för oss, mindre begåvade personerna i ämnet att få det förklarat för oss att vi inte behöver vara oroliga, att det inte kommer påverka oss nämnvärt osv osv. Elen är ett måste i dagens samhälle, det är liksom inte valbart att inte använda den i den mån man behöver som det är att välja att gå över till en elbil eller att investera 100k+ i en solcellsanläggning.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
kisumisu
useless useless skrev:
Det måste vara extremt sällsynt för den normala privata bilägaren att man kör 30 mil på förmiddagen, är hemma 3 timmar och kör 30 mil till på eftermiddagen?
Så är det, men de som blir drabbade mest är väl de som kör pluginhybrid.
Du har litet batteri som kan också såklart laddas t ex nattetid men oftast kommer du max 5mil på en laddning.

Äger själv båda typerna av bil och här märker jag att elbilen är mer flexibel. Även vid extremkyla -30 osv.

Dels att den tar emot 3fas och dels att den behöver inte laddas varjedag. Även om man vid extrem kyla får ladda den nästan dagligen. Men hinner ladda över natten.

Hybriden däremot kan det hända att man får ladda 2-3 ggr/dag om man ska köra med eldrift. Beroende lite hur man kör.

Även de med äldre elbilar som inte har så lång räckvidd behöver laddas kanske oftare än en gång per dygn.

• Gilla
kardborren
  • Laddar…
S Simon11 skrev:
Raljerar du nu eller?
Som du skrev i något inlägg ovan om okunniga kommentarer så bekräftar väl det vad jag menar. Detta är något som berör många, och många har varken kunskap eller intresse att förstå sig på el lära. Det är väl något komplicerat tänker jag, det här med el, eftersom man knappt får byta en glödlampa utan kompetensbevis. Jag tillhör den gruppen som inte kan eller förstår mig på nånting om el och jag tror vi är många.
Jag har aldrig haft för avsikt att komma med faktagranskade påståenden eller korrekta påståenden utan min intention var åt det mer känslostyrda spektrumet. När ni hobbyexperter eller riktiga experter skriver något om kWh eller effekt, nämner Velanders lära eller vad det nu hette förstår jag ingenting. Det jag däremot förstår är när politikerna i Debatt på TV står och kastar paj på varandra om hur satans dyrt det kommer blir för alla, när rubriker i tidningar med stora versaler säger samma sak blir jag lite stressad över att inte besitta den kunskapen då det verkar som om jag kommer få betala massor med pengar om jag laddar elbilen vid fel tillfälle och jag tror vi är många som känner likadant. Kul för dig att du har möjligheten, kunskapen och viljan att vara en föregångare och tom spara pengar på de nya möjligheterna men vi är fortfarande många som anser det vara politikernas fel att det blivit som det blivit, och om det inte är deras fel så är det iaf deras uppgift att för oss, mindre begåvade personerna i ämnet att få det förklarat för oss att vi inte behöver vara oroliga, att det inte kommer påverka oss nämnvärt osv osv. Elen är ett måste i dagens samhälle, det är liksom inte valbart att inte använda den i den mån man behöver som det är att välja att gå över till en elbil eller att investera 100k+ i en solcellsanläggning.
Det blir inte dyrt för alla. Förändringen är kostnadsneutral över alla elabonnenter. En del får det dyrare, en del får det billigare och en del får ungefär samma (indexuppdateringen på elpriserna räknar jag i detta resonemang inte som en flrdyring).

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.