28 206 läst ·
449 svar
28k läst
449 svar
Effektavgift på 2 200 kr för att ladda elbilen en timma
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 280 inlägg
Det är en bättre invändning än den du hade om elbilar. Men saken är ju den att om man inte gör något påverkas dessa negativt också, då det i så fall krävs en utbyggnad av nätet som bland annat de ska bekosta.D ddl skrev:
Det här är ett system där de kan påverka sina kostnader. Att låtsas som om det finns ett nollalternativ där inget ändras är just det, att låtsas.
Okunskap har och ska väl också straffa sig.D ddl skrev:
Är du duktig och påläst och vet hur man kan anpassa sig till verkligheten kommer det bära frukt. Gäller alla områden.
Varför skulle barnfamiljer vara utsatta, de om några har väl möjlighet att förse sig med all fakta som behövs.
Man gör väl egna val på allt man gör.
Missar du omförhandla bolånet är det minst en procent du betalar i onödan.
Glömmer du betala en faktura får du till slut betala surt.
Kör du för fort blir det böter.
Besiktigar du bilen utan rabattkod är det 200kr onödigt dyrt.
Laddar du bilen med full effekt hemma på fel tid kostar det.
Givetvis bygger det på att elnätsägaren har koll på hur nätet används. De vet att alla inte kör maxeffekt samtidigt, alltså behöver de inte dimensionera för det. Men som enskild elkund ska jag inte behöva bry mig om det, utan använda elen som jag vill.M Martin Lundmark skrev:
Problemet blir när inkompetenta politiker genom politiska beslut får folk att ändra sitt beteendemönster som inte elnätet klarar av. Man bör tänka på det innan man fattar ogenomtänkta beslut.
L lbgu skrev:Givetvis bygger det på att elnätsägaren har koll på hur nätet används. De vet att alla inte kör maxeffekt samtidigt, alltså behöver de inte dimensionera för det. Men som enskild elkund ska jag inte behöva bry mig om det, utan använda elen som jag vill.
Problemet blir när inkompetenta politiker genom politiska beslut får folk att ändra sitt beteendemönster som inte elnätet klarar av. Man bör tänka på det
L lbgu skrev:Givetvis bygger det på att elnätsägaren har koll på hur nätet används. De vet att alla inte kör maxeffekt samtidigt, alltså behöver de inte dimensionera för det. Men som enskild elkund ska jag inte behöva bry mig om det, utan använda elen som jag vill.
Problemet blir när inkompetenta politiker genom politiska beslut får folk att ändra sitt beteendemönster som inte elnätet klarar av. Man bör tänka på det innan man fattar ogenomtänkta beslut.
Skogsägare
· 23 280 inlägg
Anpassningsmöjligheteterna är sämre. Jobb och skola/dagis sätter gränser. Mat och (stora mängder) tvätt behöver pressas in i ett redan pressat schema.P Pligg85 skrev:
De har helt enkelt objektivt svårare att anpassa sig. Därmed inte sagt att de är utsatta eller behöver särskilt stöd. Bara att de har svårare att anpassa sin förbrukning än andra.
Jag får inte fram min åsikt märker jag.M Martin Lundmark skrev:Hej
Vi kan naturligtvis tänka oss att strunta i effektavgifterna och i stället bygga om elnäten till höga kostnader och sedan debitera detta på elanvändarna genom att höja elnätsavgiften åren framöver
Många har redan reagerat på att ombyggnader och förstärkningar av elnäten har höjt elnätskostnaderna
Känns det bättre och mindre stressigt?
Att man inte kan tvätta när det passar livspusslet är ett så fatalt jädra misslyckande. Detta skulle experterna (läs politikerna) löst INNAN de ger bidrag hit och dit för åtgärder (läs elbilar, solceller eller vad det nu må vara) som belastar elnätet än mer. Eftersom detta är ett så stort samhällsmisslyckande är allt annat än finansiering via skattesedeln fel för det är enda sättet de styrande får skämmas för deras urusla politik och vi invånare förstår konsekvenserna av hur inkompetenta dem är i den där röran av partier som bara kastar paj på varandra, men det är dem på tok för fega för att göra, krypa till korset och ta det via skattsedeln asså. Sen tycker jag givetvis att de som slösar, de som inte gör så gott de kan för att avlasta etc skall betala mer, det är en vettig utgångspunkt generellt, men en trebarnsfamilj med skral ekonomi och två heltidsarbeten ska f*n inte behöva planera när de kan köra tvättmaskinen för att få livet att gå ihop.
Det är exakt detta jag menar @Martin Lundmark fast komprimerat till två meningar. =)G Ganescha skrev:
Jag tror det är exakt så här 90% av svenska folket känner gällande ämnet, sen finns det undantag, folk som har intresset att anpassa sig, men jag tycker inte man skall behöva anpassa sig i ett land som Sverige för basgrejer som el, vatten, gator etc på annat sätt än att man inte skall slösa och försöka underlätta det man kan. Politikerna slår sig för bröstet och basunerar ut att pensionärerna minsann fått 200 kr mer i månaden med deras politik, men att trebarnsfamiljen fått höjda elräkningar på 300 pga av dem det sopas under mattan..
Du missar också min poäng och jag klandrar dig inte, det är jag som inte kan formulera mig tillräckligt. Mina exempel är säkert svindåliga och har direkta felaktigheter men det är den psykologiska stressen pga okunskap och avsaknaden av intresse som jag tror många känner över detta som är problemet. Jag har kört elbil i 6 år nu och vet inte hur man ställer in det här med optimerad laddning etc pga totalt ointresse på den punkten. Nu har jag förmånen att tjäna ganska bra så det är väl delvis därför men finns nog många som det knappt går runt för och känner sig stressade över rubriker och ramaskri över effektavgifter, kWh och allt vad det heter samtidigt som de jonglerar sin tid med körningar till fotbollsträning med dottern och handboll för sonen. Där tror jag detta kan vara droppen lixom när man tror att tvätten eventuellt kan kosta 300 spänn om man tvättar vid fel tidpunktP Pligg85 skrev:Löjligt. Föna håret eller göra en kopp te är 1kW under några minuter. Syns inte på diagrammet.
Har man elbil som kan ladda i 11kW så gör man inte det med max uttag under kort tid. Man laddar under natten.
Jag laddade min bil nu i natt 22-06 på reducerad effekt så inga nya toppar skapas.
Toppade upp så det tog bara till 02:25.
Detta för att det inatt blir -22c så då vill jag ha bilen fulladdad. Sunt förnuft hos elbilsägare.
Vi körde tvätt och disk efter maten igår och hinner med så mycket mer nu när effektavgiften finns. Sparade ca 150kr på den nya modellen i Januari.
De har nog generellt svårare att nyttja ett tim/kvart-spotpris så barnfamiljer kör nog med fördel på månadsrörligt.Nötegårdsgubben skrev:
Anpassningsmöjligheteterna är sämre. Jobb och skola/dagis sätter gränser. Mat och (stora mängder) tvätt behöver pressas in i ett redan pressat schema.
De har helt enkelt objektivt svårare att anpassa sig. Därmed inte sagt att de är utsatta eller behöver särskilt stöd. Bara att de har svårare att anpassa sin förbrukning än andra.
Men att kunna leva normalt med effektavgiften ser jag inga bekymmer alls med. Vi är två vuxna och tre barn. 10 tvättar i veckan och lika många diskprogram. Daglig matlagning och allt drar effekt.
Tvätt och disk tar ju 2-3 timmar och blir inte så intensivt, det blir utdraget. Värme och varmvatten är lagt med lite automatisk styrning.
Vi har tjänat på det nya utan att offrat komfort eller kvalitet.
Skogsägare
· 23 280 inlägg
😀useless skrev:
Har ingen svets och kan inget om det heller, var bara ett dåligt exempel kanske.
Och det är jättebra. Hade nog lugnat många stressade föräldrar med skral ekonomi att höra. Synd att politikerna bara kastar skit på varandra och inte kan framföra gemensamt att det du skriver faktiskt är sanningen, utan kollar man på debatt på TV istället för att läsa här så får man ju uppfattningen av att tvätten kommer kosta 300 spänn om man tvättar vid fel tidpunkt ifrån ena sidan av studion iaf.P Pligg85 skrev:De har nog generellt svårare att nyttja ett tim/kvart-spotpris så barnfamiljer kör nog med fördel på månadsrörligt.
Men att kunna leva normalt med effektavgiften ser jag inga bekymmer alls med. Vi är två vuxna och tre barn. 10 tvättar i veckan och lika många diskprogram. Daglig matlagning och allt drar effekt.
Tvätt och disk tar ju 2-3 timmar och blir inte så intensivt, det blir utdraget. Värme och varmvatten är lagt med lite automatisk styrning.
Vi har tjänat på det nya utan att offrat komfort eller kvalitet.
Därför är effektavgiften märklig här i Stockholm med debitering 06-22 och hälften 22-06. Alls grannar lagar inte mat eller duschar samtidigt, men ingen kommer flytta de aktiviteterna till natten. Elbilarna däremot laddas med fördel på natten när de ändå är parkerade.M Martin Lundmark skrev:
Detta kan lösas med timpriser på energin.
Håller med til 100 %S Simon11 skrev:Jag får inte fram min åsikt märker jag.
Att man inte kan tvätta när det passar livspusslet är ett så fatalt jädra misslyckande. Detta skulle experterna (läs politikerna) löst INNAN de ger bidrag hit och dit för åtgärder (läs elbilar, solceller eller vad det nu må vara) som belastar elnätet än mer. Eftersom detta är ett så stort samhällsmisslyckande är allt annat än finansiering via skattesedeln fel för det är enda sättet de styrande får skämmas för deras urusla politik och vi invånare förstår konsekvenserna av hur inkompetenta dem är i den där röran av partier som bara kastar paj på varandra, men det är dem på tok för fega för att göra, krypa till korset och ta det via skattsedeln asså. Sen tycker jag givetvis att de som slösar, de som inte gör så gott de kan för att avlasta etc skall betala mer, det är en vettig utgångspunkt generellt, men en trebarnsfamilj med skral ekonomi och två heltidsarbeten ska f*n inte behöva planera när de kan köra tvättmaskinen för att få livet att gå ihop.
Det med i en familj är det till ca 80 % damen i huset som tar hand om hushållsgöromålen med lagamat- diska i maskin - tvätta - stryka och gör allt i den tidsfaktor som finns. Dom kan ha många bollarr i luften utan att gå över styr, till skillnad för en man. Allt en husmor gör. är att få till det med tiden som åtgår för varje sak,
Då blir det färdigt allteftersom klockan går och sköter sig självt
Att då som i tråden framhålla em massa teknik som Valanders och så här gör jag, är nog att ta i en del och som en del skriver och är lyriska över det med efffektaxa. Det är verkligheten som gäller i det hela med att komma hem från arbetet, göra det som ska göras och komm till ro för kvällen.
Så finner det mycket märkligt att det ska tvättas och diskas på natten när det ska sovas. Skulle aldrig för min del, sätta igång något vattenburet och gå och lägga mig, Vad händer om det blir en vattenläcka, kan bli många m3 som strömmar ut.
För att inte tala om den sociala delen innom familjen, ska den styras av något med ett specialschema, som säger att det eller det får ni inte göra samtidigt. Skulle nog tära rätt bra på äktenskapet/sambo förhållandet.
Hur ska det vara med värmen i huset, när tempen ute landar under minus 15, ska en VP då stängas av för att inte få en topp, eller ska hopprepet fram för att hålla sig varm. Kom inte med att GV finns och det är trögt, det finns dom med vanliga ellement med. Eller en FTX som har en klen effekt och behöver tillsats av elpatron.
Så var lite mer ödmjuka och framför inte "" att så här ska ni göra med eran elförbtukning för att komma undan effekttaxa """
Sen vad ni gör, har inte med andra att göra, så ska ni inte dymla på andra det och framstå som någon som vet bäst och gör ni inte som vi skriver, får ni skylla er själva.
Som sist, det skrivs spaltmeter i denna tråd om det ena och det andra, som är helt ovidkommande för de flesta i det med effekttaxor. Det gynnar ingen.
PS Klart att bilen kan laddas på natten
Hej IbguL lbgu skrev:Givetvis bygger det på att elnätsägaren har koll på hur nätet används. De vet att alla inte kör maxeffekt samtidigt, alltså behöver de inte dimensionera för det. Men som enskild elkund ska jag inte behöva bry mig om det, utan använda elen som jag vill.
Jag har ju beskrivit detta förut
Jag tar det kort
Elnäten byggdes en gång efter Velanders formel
Nu använder vi elanvändare elnätet på ett annorlunda sätt
Det vore jättedyrt att bygga om hela elnäten den förändrade elanvändningen
Därför försöker man hjälpa oss genom effektavgiften att hålla nere kostnaden för elnäten
Hej Simon11S Simon11 skrev:Jag får inte fram min åsikt märker jag.
Jag har ägnat ca 50 år till elkraft. Utbildat och forskat så att elkraftsamhället skall fungera bättre. Berättat för elanvändare hur de bör agera samt försökt få politiker och beslutsfattare att göra ett bättre jobb.
Så det är möjligen inte till mig du skall skriva; ”Jag får inte fram min åsikt märker jag.”
Kan det vara så att det är till politikerna och beslutsfattarna du skall vända dig med din åsikt?
Redigerat: