kisumisu
pacman42 pacman42 skrev:
Det blir inte dyrt för alla. Förändringen är kostnadsneutral över alla elabonnenter. En del får det dyrare, en del får det billigare och en del får ungefär samma (indexuppdateringen på elpriserna räknar jag i detta resonemang inte som en flrdyring).
Nä det blir väl billigare för de med fjärrvärme eller som bor i lägenhet av någon märklig anledning straffar man aldrig lägenhetsinnehavare.

kisumisu kisumisu skrev:
Nä det blir väl billigare för de med fjärrvärme eller som bor i lägenhet av någon märklig anledning straffar man aldrig
kisumisu kisumisu skrev:
Nä det blir väl billigare för de med fjärrvärme eller som bor i lägenhet av någon märklig anledning straffar man aldrig lägenhetsinnehavare.
Gott för mig, kommer jag spara mycket när effektavgifterna införs? =)
I januari hade jag 4000 i elräkning inkl allt och 4000 i fjärrvärmen.
Februarifakturan är 5000 på elen och 6000 på fjärrvärmen.
Elbil 4000 mil om året i övrigt livet med småbarn och hus som förbrukning.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Det blir dyrare för de med fjärrvärme, de gör av med för lite el. Men effekttoppar har de ändå. Lägenhetsinnehavare har man inte riktigt kommit på hur man skall hantera än.

Jag gör av med någonstans runt 18-20 MWh el per år, men jag är en vinnare eftersom jag nu i januari klarade mig med 3,5 kWh/h i januari, trots att jag råkade ladda en bil en stund på dagtid den 1/1.

Jag som har direktverkande el (och LLVP) är ”vinnare” utan att ändra beteende.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det blir dyrare för de med fjärrvärme, de gör av med för lite el. Men effekttoppar har de ändå. Lägenhetsinnehavare har man inte riktigt kommit på hur man skall hantera än.

Jag gör av med någonstans runt 18-20 MWh el per år, men jag är en vinnare eftersom jag nu i januari klarade mig med 3,5 kWh/h i januari, trots att jag råkade ladda en bil en stund på dagtid den 1/1.
Härligt, här har man både fjärrvärme och dubbla elbilar, helt enligt önskemål från politikerna i denna klimathysteri. Och så slängs det på en effektavgift på elen nu också som båda mina miljövänliga val ovan straffar om jag förstår dig rätt.
Jag måste ladda varje natt om bilen skall vara fulladdad om jag enbart skall ladda på natten, går jag över till laddning varannan natt så måste laddaren starta runt 20.00 tror jag. Laddar jag varje natt kan inte frugan ladda och laddar jag varannan natt så blir inte laddningen full om jag bara skall ladda på natten.
Har du nå tips hur jag skulle kunna effektplanera mitt hushåll som inte påverkar livet i stort?

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
S Simon11 skrev:
Härligt, här har man både fjärrvärme och dubbla elbilar, helt enligt önskemål från politikerna i denna klimathysteri. Och så slängs det på en effektavgift på elen nu också som båda mina miljövänliga val ovan straffar om jag förstår dig rätt.
Jag måste ladda varje natt om bilen skall vara fulladdad om jag enbart skall ladda på natten, går jag över till laddning varannan natt så måste laddaren starta runt 20.00 tror jag. Laddar jag varje natt kan inte frugan ladda och laddar jag varannan natt så blir inte laddningen full om jag bara skall ladda på natten.
Har du nå tips hur jag skulle kunna effektplanera mitt hushåll som inte påverkar livet i stort?
Vad har du för nätleverantör?

pacman42 pacman42 skrev:
Vad har du för nätleverantör?
Eon

Juul Juul skrev:
Jag inser att det är nätavgiften som varierar med nya effektavgifterna.
Men hela syftet är ju att vi ska bli bättre på att sprida ut användningen av el. Så låt nätavgiten vara fast och el-priset rörligt?
Ett sätt hade varit att skippa fasta avgiften på nätet och precis som för elhandel ha ett rörligt överföringspris.

Då skulle effektavgiften följa spotpris en normaldag hyggligt om det vore baserat på förväntad nätbelastning och faktiskt jämna ut effekttopparna ordentligt.

• Gilla
Juul
  • Laddar…
S Simon11 skrev:
Eon
De har ju inte lanserat sina tariffer än, men de har indikerat att de skall vara rätt nära många andra, inklusive avsaknad av tariff på helger. Så räkna med att tarifferna gäller 7-21 på vardagar under nov-mar. Min bästa gissning.

Det bör räcka för att ladda bilar och lite till. Jag kör laddning av två elbilar (och en laddhybrid) under fem timmar på natten. Totalt kör vi runt 12 mil per dygn med bilarna. Så i snitt måste vil ladda drygt 24 kWh per natt. Det blir runt 2,5h. Men vi vill kunna ladda bilarna oberoende av avrandra, så det kan bli noll eller 5 h per natt. Ibland blir en bil inte fördigladdad på en natt heller...
...men tillräckligt.

P Pin skrev:
Då har du en gammal maskin eller kör ett program som drar mycket. Min tvätt drar 0,8. kWh för ecoprogrammet. Alltså mindre än hälften av vad din drar första timmen utspritt på fyra timmar.visst drar det mest i början nör vattnet värms upp.
Ganska ny maskin, men 60C allergiprogram så tvätten blir ren. Annars får jag eksem och utslag av gammal svett och smuts som byggs på för eco-programmet aldrig gör tvätten riktigt ren.

• Gilla
Hullefar och 3 till
  • Laddar…
S Simon11 skrev:
Raljerar du nu eller?
Som du skrev i något inlägg ovan om okunniga kommentarer så bekräftar väl det vad jag menar. Detta är något som berör många, och många har varken kunskap eller intresse att förstå sig på el lära. Det är väl något komplicerat tänker jag, det här med el, eftersom man knappt får byta en glödlampa utan kompetensbevis. Jag tillhör den gruppen som inte kan eller förstår mig på nånting om el och jag tror vi är många.
Jag har aldrig haft för avsikt att komma med faktagranskade påståenden eller korrekta påståenden utan min intention var åt det mer känslostyrda spektrumet. När ni hobbyexperter eller riktiga experter skriver något om kWh eller effekt, nämner Velanders lära eller vad det nu hette förstår jag ingenting. Det jag däremot förstår är när politikerna i Debatt på TV står och kastar paj på varandra om hur satans dyrt det kommer blir för alla, när rubriker i tidningar med stora versaler säger samma sak blir jag lite stressad över att inte besitta den kunskapen då det verkar som om jag kommer få betala massor med pengar om jag laddar elbilen vid fel tillfälle och jag tror vi är många som känner likadant. Kul för dig att du har möjligheten, kunskapen och viljan att vara en föregångare och tom spara pengar på de nya möjligheterna men vi är fortfarande många som anser det vara politikernas fel att det blivit som det blivit, och om det inte är deras fel så är det iaf deras uppgift att för oss, mindre begåvade personerna i ämnet att få det förklarat för oss att vi inte behöver vara oroliga, att det inte kommer påverka oss nämnvärt osv osv. Elen är ett måste i dagens samhälle, det är liksom inte valbart att inte använda den i den mån man behöver som det är att välja att gå över till en elbil eller att investera 100k+ i en solcellsanläggning.
Hej Simon11

Så, vad är då ditt förslag, att vi bör göra då?

M Martin Lundmark skrev:
Hej Simon11
Så, vad är då ditt förslag ett vi bör göra då?
Jag har väl redan sagt att jag inte har nå förslag, jag är för okunnig i ämnet hur ett elnät fungerar. Styrande har ju massor med experter, en hel myndighet i just detta ämne, borde inte dem ha förslagen?Jag har dock svårt att tro att detta är enda sättet. Hade det inte kunnat unvikits om man påbörjat åtgärder för 20 år sedan? Hade man kunnat bromsa det genom att inte börja i fel ände med att subventionera diverse omställningsbidrag? Jag finner det extremt korkat att först köpa tvättmedel till en tvättmaskin innan jag har en tvättmaskin. Bygg huset först och inred det sen! Finns det verkligen inget annat sätt? Om nu detta är enda rimliga sättet, hade inte politiken kunnat göra det mer enhetligt mellan leverantörerna med styrning om hur de skall utformas etc etc. Du hade det vart lättare att förstå för gemene man hur det funkar och vad konsekvenserna blir.

Fairlane
S Simon11 skrev:
Hade det inte kunnat unvikits om man påbörjat åtgärder för 20 år sedan?
Delvis hade man kunnat göra det, men nu är vi där vi är och då får man hantera problemen som de ser ut nu, inte hur de hade sett ut om man agerat annorlunda för 20 år sen.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J
Det skulle behövas ett standardiserat api på alla laddare, värmepannor och annat med hög momentan effekt. Sen en prio om det är en last som går att flytta i tiden. Lite som tibber redan funkar. Då hade man kunnat avtala med elbolaget att slippa påslag mot att de fick strypa elen vid effekttoppar.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Det skulle behövas ett standardiserat api på alla laddare, värmepannor och annat med hög momentan effekt. Sen en prio om det är en last som går att flytta i tiden. Lite som tibber redan funkar. Då hade man kunnat avtala med elbolaget att slippa påslag mot att de fick strypa elen vid effekttoppar.
Tyvärr sa politikerna istället åt oss att inte dammsuga direkt vi kom hem från jobbet 🙄 och subventionerade laddhybrider med kort räckvidd som ofta behöver toppas upp med el efter varje körning oavsett tid på dygnet.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.