När det gäller effektavgift för uppvärmning är väl slutsatsen att man inte kan spara något på _nätavgiften_ genom att alla byter från direktverkande el som drar 12 kW hela tiden till en värmepump som drar 3 kW större delen av tiden men fortfarande drar 12 kW med eltillskott när det är kallt.

Samma dimensionering och samma kostnad för elnätet behövs. Så kunderna måste räkna med att elnätsdelen av elräkningen bara faller marginellt. Då är effektavgiften ett bra sätt att balansera upp avgiften till samma intäktsnivå igen.

Och motsvarande gäller naturligtvis även annan effektförbrukning. Elnätet dimensioneras och får betalas efter maxeffekten. Och har man betalat en viss dimensionering så är resten av månadens effektuttag gratis så länge det är lägre än toppen.

• Gilla
Perplexus
  • Laddar…
A adron skrev:
När det gäller effektavgift för uppvärmning är väl slutsatsen att man inte kan spara något på _nätavgiften_ genom att alla byter från direktverkande el som drar 12 kW hela tiden till en värmepump som drar 3 kW större delen av tiden men fortfarande drar 12 kW med eltillskott när det är kallt.

Samma dimensionering och samma kostnad för elnätet behövs. Så kunderna måste räkna med att elnätsdelen av elräkningen bara faller marginellt. Då är effektavgiften ett bra sätt att balansera upp avgiften till samma intäktsnivå igen.

Och motsvarande gäller naturligtvis även annan effektförbrukning. Elnätet dimensioneras och får betalas efter maxeffekten. Och har man betalat en viss dimensionering så är resten av månadens effektuttag gratis så länge det är lägre än toppen.
Nu tänker du helt fel.

Har du en värmepump så kommer den bara att ge lika höga toppar om den är underdimensionerad. Men den är inte underdimensionerad alla månader då du har effekttarifferna. Detta om vi enbart pratar uppvärmning. BVP hämtar dessutom värmen från berget så den toppar inte alls ut på samma sätt när det är riktigt kallt, berget påverkas inte av tempen utomhus (typ).

Så det är LVVP, LLVP och FLVP som har det potentiella problemet. De använder sig bara av temperaturen i luften runtomkring. Men som sagt, då är de underdimensionerade utifrån det väder man kan ha där man bor.

Det finns dock en komponent till i detta, varmvatten. Genom att konfigurera sin värmepump/VVB rätt eller genom att sätta in klockstyrning på denna så kan man oftast se till att få ned topparna pga VV-produktion och/eller legionellakörningar så att de inte blir så höga. Ju nyare maskin desto större möjligheter (extremt generaliserat sagt av mig).

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
S Simon11 skrev:
Raljerar du nu eller?
Ja, delvis gjorde jag nog, pga din attityd och att liknande förekommit flera gånger tidigare. Jag försöker svara nedan hur det fungerar, lite mindre raljerande.

Det är inte frågan om att ingen får el, det har inte med det att göra alls. Det har att göra med hur mycket man måste bygga (ut) för att kunna leverera. Ju mer man måste bygga ut, desto mer kommer det kosta, såklart. Om man håller nere den värsta belastningen så behöver man bygga ut mindre.
Du kan jämföra det med trafiken på våra vägar. Vid vissa tidpunkter blir det fullt och för att hantera detta så måste man bygga ut vägnätet, vilket såklart kostar mycket pengar. En helt jämn belastning kommer man inte få, men om man ser hur rusningstrafiken påverkas i stan när det är sportlov i skolorna och några personer därmed inte tar bilen till jobbet så inser man kanske att ett liten minskning av belastningen kan göra väldigt mycket för resultat.
S Simon11 skrev:
Som du skrev i något inlägg ovan om okunniga kommentarer så bekräftar väl det vad jag menar. Detta är något som berör många, och många har varken kunskap eller intresse att förstå sig på el lära. Det är väl något komplicerat tänker jag, det här med el, eftersom man knappt får byta en glödlampa utan kompetensbevis. Jag tillhör den gruppen som inte kan eller förstår mig på nånting om el och jag tror vi är många.
Det fina är att man inte behöver kunna koppla något, man behöver bara förstå lite om vilka saker i ens hem som drar mycket el lite längre perioder. I en vanlig bostad så är det uppvärmning av bostaden, uppvärmning av varmvatten och laddande av bilen som drar mest över tid. En pool som värms med direktverkande el hamnar också i den gruppen, liksom en bastu. Sen kommer spis och ugn som drar mycket el, men det är inte ofta man kör max effekt på alla plattor i en timme. Därnäst kommer torkskåp, torktumlar och sen tvättmaskin, diskmaskin, lite förenklat. En vattenkokare eller en kaffebryggare drar mycket ström, men eftersom man mäter över en hel timme, exempelvis mellan klockan 8.00 och 9,00 så påverkar det försumbart för den drar mycket ström under en väldigt kort tid.

Kan man flytta några av de tunga sakerna så de utförs utanför den tid som man beräknar effektavgiften på, så är mycket vunnet. Matlagningen flyttar man inte gärna, men laddning av bilen är oftast lätt att flytta. Du hade EON som inte har sagt hur deras effektavgiftsmodell kommer se ut, men om den blir som många andra så beräknas ingen effektavgift på under tiden 21-06 och då kan du alltså ladda elbilarna, liksom på helgen. Jag vet inte om du vanligen kommer hem med nästan tomt batteri i båda bilarna eller om det ser annorlunda ut. Kommer du och/eller frugan ofta hem med 60% kvar eller mer så måste man ju inte ladda fullt varje natt, man kanske inte behöver ladda alls vissa nätter.
S Simon11 skrev:
Jag har aldrig haft för avsikt att komma med faktagranskade påståenden eller korrekta påståenden utan min intention var åt det mer känslostyrda spektrumet.
Ja, och då får du tåla att du får raljerande svar.
S Simon11 skrev:
När ni hobbyexperter eller riktiga experter skriver något om kWh eller effekt, nämner Velanders lära eller vad det nu hette förstår jag ingenting.
Och du vill inte lära dig heller? Påminner inte så lite om folk som säger att de inte kan matematik, att det är svårt så de blundar och skriker och slår sig för öronen när man försöker förklara enkla saker som multiplikation.

Du behöver inte kunna något om Velanders formel, men det låter väl logiskt att när man bygger nät så förhåller man sig till förväntad användning? På samma sätt så försöker man uppskatta hur många fordon som kan tänkas passera mellan vissa punkter när man ska bygga en väg, så man inte bygger trefilig motorväg på en plats där det passerar 100 bilar om dagen, eller tvärtom. Velanders formel har används för att dimensionera näten och den har fungerat väl under väldigt många år, men nu måste man tänka lite annorlunda, för att användningen förändrats. Du behöver inte förstå hur eller varför, det räcker med att förstå att en trefilig motorväg på en plats där det passerar 100 fordon om dagen är onödigt och att en grusväg på en plats där det passerar 1000 fordon i timmen inte är tillräcklig.
S Simon11 skrev:
Det jag däremot förstår är när politikerna i Debatt på TV står och kastar paj på varandra om hur satans dyrt det kommer blir för alla, när rubriker i tidningar med stora versaler säger samma sak blir jag lite stressad över att inte besitta den kunskapen då det verkar som om jag kommer få betala massor med pengar om jag laddar elbilen vid fel tillfälle och jag tror vi är många som känner likadant.
Att politiker kastar paj på varandra är väl knappast något nytt eller något att ens reagera över?
Att tidningar skapar katastrofrubriker likaså.
S Simon11 skrev:
Kul för dig att du har möjligheten, kunskapen och viljan att vara en föregångare och tom spara pengar på de nya möjligheterna men vi är fortfarande många som anser det vara politikernas fel att det blivit som det blivit, och om det inte är deras fel så är det iaf deras uppgift att för oss, mindre begåvade personerna i ämnet att få det förklarat för oss att vi inte behöver vara oroliga, att det inte kommer påverka oss nämnvärt osv osv.
Man kan såklart klaga på politiskt fattade beslut och man kan tycka att de ska förklara, men samtidigt måste man som vuxen människa acceptera ett visst ansvar själv. Du behöver inte veta ett dugg om el för att klara dig bra, men du måste kunna klockan och måste kunna läsa den information du får. I fallet som tråden handlar om så har nätbolaget haft effektavgifter under lång tid och informerat om att det är dyrt att ladda bilen mellan 06 och 21. Pluggar man in elbilen då så tycker jag inte man kan klaga på att någon inte informerat.
Det är dock så det ser ut hos många. I mitt arbete har jag informerat flera gånger om en förändring som vi genomför och bett alla berörda kontakta mig i god tid så vi kan genomföra förändringen för dem under kontrollerade former. 10-20% svarar direkt och så löser vi det. Resterande 80% behöver flera påminnelser, innan de agerar. Man kommer kanske upp till 90% innan dagen för förändring. 10% har aldrig svarat på några mail. När förändringen genomförs och de inte längre kommer åt sina saker så kommer de höra av sig. Frågan är de om det är vi som är för dåliga på att informera, eller om det bör finnas ett visst ansvar hos mottagaren av informationen också?!
S Simon11 skrev:
Elen är ett måste i dagens samhälle, det är liksom inte valbart att inte använda den i den mån man behöver som det är att välja att gå över till en elbil eller att investera 100k+ i en solcellsanläggning.
Det är ingen som förnekat det. När EON publicerat sin modell så skapar du enkelt en schemaläggning för när du ska ladda bilen. Det gör du en gång och så är det klart sen. Det kalrar du, även om du inte kan eller är intresserad av el.

• Gilla
MrDizzy och 4 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Har garanterat gått ut information i hur effektavgiften debiteras.

Det har garanterat installerats en laddbox för att kunna ladda seriöst med 11kW av en anledning.

Nu har man aktivt valt att belasta nätet under dyr period. Inga konstigheter alls.

Om han sett en hastighetskontroll på vägen hem och gasat max på den raksträckan hade det kostat en hel del också.

Intressant hur man kan skaka av sig fakta, information och eget ansvar men har full kontroll att dra på sig offerkoftan så snabbt.
Nja, fast det där är ju dock en ganska dålig jämförelse. Du kör väl inte bilen på max sen, bara för att ingen kommer ge ut böter efter hastighetskontrollen? I tanken har du ju dels redan färdigbetalat bränsle, och du kanske vill komma fram med livet i behåll också(?)

Men visst, problemet är väl inte informationsbristen, utan snarare att det är svårt/omöjligt att göra ”rätt”. Och istället för att fokusera på att skapa ett hållbart elnät inför framtiden ska man hitta på nån sån här budgetmässig ”fix” istället. Dvs att skapa nån slags idealbild där duktigt folk ska stå och laga sin mat på nätterna - och så klappar sig elexperterna sig själva på axeln. Herregud, kejsarens nya kläder någon…!?

Först har vi ju nu fått lära oss att vi ska maxa förbrukningen till tider när priset är lågt. Och spannet på dessa prisvariationer är ju verkligen ibland helt obegripliga. (Man undrar hur det hela har har planerats: ”Nu fladdrar en fjäril i Afrika, så nu blir elen dyr i Borås. Yes, det blir kanon!”)

Och lagom när det orimliga timprisbeteendet börjar sitta så ska detta straffas med högre avgifter!? Men - det gäller ändå fortfarande!

Och så olika random privata aktörer på detta, som kan välja fritt hur de applicerar dessa nya avgifter - och sen skylla på nya yttre krav. Och jaa… kommer dessa aktörer prioritera sina kunder eller sina egna vinster, tro..?

Ja, näe… jag vet kort sagt inte om jag personligen tycker det är det så jättekonstigt att folk stör sig lite på detta upplägg…

P Pin skrev:
Ger ens tvätt och diskmaskinen någon markant effekttopp? De drar ca en kWh och tar fyra timmar på sig.
Har mätt lite på Mielen. Eftersom vi använder PowerWash mest så är start x:40 optimalt ur effektavgiftsperspektiv (om effektavgiften mäts på heltimmar). Programmet tar strax under 90 minuter.
4-timmarsprogrammet Eco är svårare att hitta rätt med, har bara testat 2 ggr än. Skall testa med starttid x:10 nästa gång.

Diagram som visar energiförbrukning (kWh/h) för diskmaskinprogram PowerWash och Eco vid olika starttider och heltimmar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
När Peter skulle åka hem från fritidshuset i Jämtland strax före nyår laddade han elbilen och fick en effekttopp på drygt 14 kW under en timma. Han visste inte att BTEA har landets högsta effektavgifter och att det skulle stå honom dyrt.

Du kan läsa artikeln här: Effektavgift på 2 200 kr för att ladda elbilen en timma
Här är anledningen till att BTEA har dyraste effektavgiften i landet:
BTEA är ett dotterbolag till Bergs Tingslags Elektriska Aktiebolalag som i sin tur är ett dotterbolag till moderbolaget Bergab AB. Bergab AB ägs av Bergs kommun som styrs sedan 8år av S & C. BTEA går med förlust trots sin omsättning vilket tyder på det klassiska upplägget att pengar flyttas från BTEA genom bolagsstrukturen till Bergs kommuns övriga verksamheter. ... ett klassiskt upplägg som vi ser i många andra socialdemokratiskt styrda kommuner där Göteborg har det mest utstuderade upplägget för klassisk pengaförflyttning!!
... Så du får helt enkelt se det som att din dyrköpta laddning o som du iaf enligt BTEA's vice VD "har råd med" går till någon behjärtansvärd politisk "satsning"😅

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Fairlane
G gurra-g skrev:
Men visst, problemet är väl inte informationsbristen, utan snarare att det är svårt/omöjligt att göra ”rätt”. Och istället för att fokusera på att skapa ett hållbart elnät inför framtiden ska man hitta på nån sån här budgetmässig ”fix” istället. Dvs att skapa nån slags idealbild där duktigt folk ska stå och laga sin mat på nätterna - och så klappar sig elexperterna sig själva på axeln. Herregud, kejsarens nya kläder någon…!?
Man vill skapa ett hållbart nät för framtiden, men det betyder ju inte att man vare sig vill överdimensionera allt, eller har möjlighet att ta allt samtidigt.
Det är med att laga mat mitt i natten är ett ständigt återkommande argument från de som inte förstår eller vill förstå. Jag vet inte hur många gånger det har förklarats att det inte stämmer, säkert 100-tals, men ändå återkommer det.

Det är inte informationsbrist, det är inte svårt/omöjligt att göra rätt, men det verkar svårt att ta till sig information.
G gurra-g skrev:
Först har vi ju nu fått lära oss att vi ska maxa förbrukningen till tider när priset är lågt. Och spannet på dessa prisvariationer är ju verkligen ibland helt obegripliga. (Man undrar hur det hela har har planerats: ”Nu fladdrar en fjäril i Afrika, så nu blir elen dyr i Borås. Yes, det blir kanon!”)
Vem har lärt sig det och av vem?
Man planerar inte elpriser så, utan det beror på utbud och efterfrågan, som på vilken marknad som helst. Marknaden är stor, större än Sverige, så det blir inte något enskilt pris i Borås.
G gurra-g skrev:
Och lagom när det orimliga timprisbeteendet börjar sitta så ska detta straffas med högre avgifter!? Men - det gäller ändå fortfarande!
Orimliga timprisetbeteendet? Det är väl folk själva som valt att maxa, den minoritet som kör tim/kvartspris?
Om elen är billigast på natten, vilket är rätt vanligt så blir straffet för att maxa då hela 0 kronor i extra avgifter hos många elnätsbolag.

Sen är det ju skillnad på el och elnät, ungefär som det är skillnad på vilka som har hand om vägarna och vilka sm säljer bensin till bilen.
G gurra-g skrev:
Och så olika random privata aktörer på detta, som kan välja fritt hur de applicerar dessa nya avgifter - och sen skylla på nya yttre krav. Och jaa… kommer dessa aktörer prioritera sina kunder eller sina egna vinster, tro..?
De får utöka sina intäktsramar med noll kronor pga detta så...
G gurra-g skrev:
Ja, näe… jag vet kort sagt inte om jag personligen tycker det är det så jättekonstigt att folk stör sig lite på detta upplägg…
Där är vi eniga. Folk har en tendens att störa sig på saker de inte förstår. Lägg till en större vilja att störa sig på saken än att försöka förstå så är det väldigt naturligt.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
F Fnularen skrev:
BTEA är ett dotterbolag till Bergs Tingslags Elektriska Aktiebolalag som i sin tur är ett dotterbolag till moderbolaget Bergab AB. Bergab AB ägs av Bergs kommun som styrs sedan 8år av S & C. BTEA går med förlust trots sin omsättning vilket tyder på det klassiska upplägget att pengar flyttas från BTEA genom bolagsstrukturen till Bergs kommuns övriga verksamheter. ... ett klassiskt upplägg som vi ser i många andra socialdemokratiskt styrda kommuner där Göteborg har det mest utstuderade upplägget för klassisk pengaförflyttning!!
... Så du får helt enkelt se det som att din dyrköpta laddning o som du iaf enligt BTEA's vice VD "har råd med" går till någon behjärtansvärd politisk "satsning"😅
Eftersom de inte får ta in mer pengar med effektavgifter så tror jag inte på din teori alls.
Jag tror mer på det som faktiskt sägs, att man har en ovanligt stor skillnad i belastning vid olika tidpunker.

• Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
Min tvättmaskin på standardprogrammet:
Effektförbrukningsgraf för tvättmaskin under en dag, visar toppar runt kl 18 och 04, med max 300 W. Från Domoticz.

Och snabbprogrammet:
Effektgraf för tvättmaskin, visar användning i watt över tid från 18:15 till 21:00 där effekten ökar kraftigt mellan cirka 18:30 och 19:15.

Diskmaskinen:
Graf över diskmaskinens effektanvändning de senaste 7 dagarna, visar toppar vid 23:30 och 00:45, och förbrukning i watt över tid.

Det är ju inga större energimängder som hamnar på en timme. Så undviker man bara topparna under timmen man lagar middag så är dessa inget problem.

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
F Fnularen skrev:
Hej
Intressant
Har BTEA gått med förlust alla de åtta år som de ägt BTEA. Eller drar du slutsatsen utifrån ett år

Intäktsramarna sätts (ändras) vart fjärde år utifrån kostnader och intäkter
Investeringar i form av nätbyggande kan ta mer än fyra år
Så du bör nog titta på åtta år eller mer

Fairlane Fairlane skrev:
Man vill skapa ett hållbart nät för framtiden, men det betyder ju inte att man vare sig vill överdimensionera allt, eller har möjlighet att ta allt samtidigt.
Det är med att laga mat mitt i natten är ett ständigt återkommande argument från de som inte förstår eller vill förstå. Jag vet inte hur många gånger det har förklarats att det inte stämmer, säkert 100-tals, men ändå återkommer det.

Det är inte informationsbrist, det är inte svårt/omöjligt att göra rätt, men det verkar svårt att ta till sig information.

Vem har lärt sig det och av vem?
Man planerar inte elpriser så, utan det beror på utbud och efterfrågan, som på vilken marknad som helst. Marknaden är stor, större än Sverige, så det blir inte något enskilt pris i Borås.

Orimliga timprisetbeteendet? Det är väl folk själva som valt att maxa, den minoritet som kör tim/kvartspris?
Om elen är billigast på natten, vilket är rätt vanligt så blir straffet för att maxa då hela 0 kronor i extra avgifter hos många elnätsbolag.

Sen är det ju skillnad på el och elnät, ungefär som det är skillnad på vilka som har hand om vägarna och vilka sm säljer bensin till bilen.

De får utöka sina intäktsramar med noll kronor pga detta så...

Där är vi eniga. Folk har en tendens att störa sig på saker de inte förstår. Lägg till en större vilja att störa sig på saken än att försöka förstå så är det väldigt naturligt.
Yes, vi har vad vi har. Men min huvudpoäng är att detta delvis är en skitlösning som folk nu bara tvingas acceptera, och det finns inget fritt val mellan aktörer pga monopol, vilket i sin tur betyder att det inte heller kommer bli någon konkurrens på marknaden.

För många hushåll är det i princip omöjligt att flytta större delarna av sin elanvändning till nattetid, därav skillnaden mellan att laga mat (som ju går att ändra, i teorin) och att t.ex. värma upp sitt hus. Riskerna för privatpersoner som invester i solceller, eller solceller med batteri, eller olika sorters uppvärmning blir för stora, när reglerna hela tiden ändras. Det kan man störa sig på ändå, oavsett om man förstår eller ej...

Och att behöva säga "hoppsan, nu blev elen slumpartat dyr igen i ett par veckor, så nu får ni frysa barn" är inte värdigt i ett modernt samhälle 2026. Det är min andra poäng. Det betyder inte att man behöver ha 24 grader inomhus, men det ska inte heller innebära 10-dubbla elpriset att hålla värmen när tempen går ner utomhus.

Och om det är just ett enda system som skall och bör överdimensioneras och ges lite extra marginaler så är det ju givetvis elsystemet, särskilt då i ett land där många hus värms med hjälp av elektricitet, och det dessutom bli kallt på vintern. "Folk" har nog ibland så fullt upp med att hänga med, pga tjaa, inflation och en sjuk bostadsmarknad t ex, att de inte alltid är superintresserade av att sätta sig ner och studera elprismarknadens olika nya regler i detalj. Och även om de gör det, och förstår det hela någorlunda, så kan de likafullt irriteras av den maktlöshet som de befinner sig i gentemot privata elbolags monopol, oanade elprischocker, och övriga svårmotiverade nya regler för nya hittepå-termer som kommer på fakturan. Och detta samtidigt som elbolagens representanter talar sig varma om hur rättvist och rättfärdigt just deras monopol-lösning är. Så nja, att ha en något kritiskt förhållningssätt till dessa utspel tror jag inte alltid behöver vara fel. Vi kan lite bättre än såhär.

• Gilla
kardborren
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ändå lite kul ens alla som kommer med roliga påståenden utan att ha den minsta kunskap i frågorna...
Det är väl du som saknar kunskap när du säger så. Du har ingen aning om vad jag vet. Oavsett om du tror det eller ej så är jag elingenjör i botten ;) Däremot har jag noll intresse av att inruta mitt liv efter kvartspriser på el eller vad olika elförbrukare i mitt hem drar för tillfället. Dock irriterar jag mig på den inkompetens som verkar driva oss i en riktning som riskerar att sluta med ett elsystem påminnande om vad de hade i Rumänien under slutet av diktaturtiden.

Fairlane Fairlane skrev:
Det är inte direkt nära något sådant, men något som man vill undvika.
Självklart vill man undvika det. Därför bör man inte sätta igång en massa drömprojekt när man inte har ett elnät som klarar av det. Det jag menade var att ifall politikerna hade beslutat om regelbundna urkopplingar av elnätet för privatkunder för att det var enda sättet att klara alla drömmål så hade säkert du och en massa andra suttit här och applåderat det och förklarat för oss 'okunniga' hur dumma vi var som inte förstod storheten i det.

mexitegel mexitegel skrev:
Fast det där stämmer ju bara om han inte förbrukat någon ström alls under hela den månaden - vilket är osannolikt.

Det är ju merkostnaden för att ladda elbilen som är intressant. Så har han bastat, lagat mat, duschat och värmt huset så kanske "baseffekten" var 12kW. Dvs merkostnaden för att ladda elbilen var 159x(14-12) ~ 320 kr.
Exakt så. Han har minst 20A mätarsäkring eftersom det höll för att köra 14kW under en timme.

Och varför braka på med 11kW-laddning under dagtid? Han hade kunnat ladda med fullt ös kl.21-06 dvs under lågtaxetid.

Jag har oerhört svårt för folk som inte är pålästa och klarar att tänka själv. Men är huvudet dumt får plånboken lida.

Men det som inte nämns är att BTEA har sänkt fasta avgiften med 30%.

• Gilla
adron och 2 till
  • Laddar…
S
F Fnularen skrev:
Plus att de var akuell att köpas upp av större nätbolag för ett antal år sedan vilket såklart hade medfört lägre kostnader pga stordrift. Röstades ner av de styrande i kommunen...

• Gilla
KTMLarsen
  • Laddar…
S
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.