S
pacman42 pacman42 skrev:
De har dock stora incitament för att smeta ut belastningen över dygnet, exempelvis genom att ladda elbilen med låg effekt under en längre tid.
Det blir ju nu elpriset och behovet som styr och inte effektavgiften och då har ju implementeringen inte uppfyllt sitt syfte som det kommunicerats att det ska vara effektavgiften som påverkar topparna.

Jellygoose Jellygoose skrev:
Idiotiskt resonemang från bolaget. Vad det leder till är snarare att efter man väl haft en topp är det bara brassa på för det är skitsamma sen. Vill dom faktiskt minska effektopparna är eon modell mycket bättre
Effekt avgiften ska bort Den gynnar bara elbolagen inte konsumenterna.Hittat på nytt sätt att tjäna
mer pengar på maktlösa konsumenter 😡😡😡

• Wow
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
S
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, man får öka intäkterna om man inte utdebiterat enligt intäktstaket innan

Eller 2,2%?
Ser att du varit in i tråden efter mitt lilla räkneexempel men inte kommenterat ytterligare så då tar jag det som att det nog inte var så sannolikt med 2,2% ändå.

Fairlane
K Krychet skrev:
Har koll 🤔Vi har verkligen koll på varan elförbrukning.Två pensionärer har ingen diskmaskin ingen elbil ingen golvvärme mm Dammsuger 1 gång i månaden Använder aldrig två apparater samtidigt och får effekt toppar ändå
Det låter faktiskt inte som att du har koll om du blir förvånad över att du får toppar när du använder el.
Det finns ett sätt att slippa toppar och det är att inte använda någon el alls.
K Krychet skrev:
Byte första gången 2025 till rörlig pris och tvättar när priset är låg på natten.Trots detta är elräkningarna inte lägre.
Har du verkligen koll? Du verkar blanda ihop priset på el med effektavgiftens. Det finns ingen koppling. Det är inte ens samma bolag.
K Krychet skrev:
Frågade elbolaget hur de räknar då fick jag svar att det är genomsnitt de beräknar på. Min slutsats är att de räknar genomsnitt på dygnets dyraste priser.😡
Det är fel. Med rörligt pris så räknar blir det ett snittpris baserat på hur kundkollektivet du tillhör nyttjar el. Om elen är dyr på dagen och billig på natten och alla som tillhör ditt kundkollektiv använder mycket el på dagen och lite på natten kommer ert rörliga pris (viktat snitt) bli högt. Om alla använde mycket på natten och lite på dagen så blir det lågt. Har du kvartpris så blir det du som styr.
K Krychet skrev:
Man kan inte lita på elbolagen längre.Betalar mera i alla möjliga avgifter en för elförbrukningen.
Så är det. Delvis beroende på att skatt flyttats från elhandel till när. Det styr dock inte elbolagen över.
K Krychet skrev:
Värsta är att det bara fortsätter och ingen sätter stopp på elfusket.
Fusk vet jag inte, men nog har många nätbolag haft väl höga prishöjningar, dock i enlighet med regler.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C CDK2H skrev:
Ganska sjukt hur de kan sitta och dividera, vara stensäkra på att det måste rullas ut i hela landet, för att sedan backa... Hur fan kan de ens ha kvar sina jobb, som ekonomer eller sköta landets infrastruktur?
De har inte backar, de har bara skjutit frågan till efter valet.

• Gilla
adron och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
De har inte backar, de har bara skjutit frågan till efter valet.
Okej det ska också tänkas in alltså. Hur det här ska lobbas, de jobbar tillsammans 🫣

C CDK2H skrev:
Okej det ska också tänkas in alltså. Hur det här ska lobbas, de jobbar tillsammans 🫣
Enligt hur svenska riksdagen fungerar så skall förändringar i frågor beredas innan man fattar beslut. Riksdagen i sig har inte kompetens att hantera frågorna, de har en vilja och sedan har man utredningar för att uppfylla viljan på ett lagligt sätt, med önskade resultat mm.

Det var regeringen Löfvén som tillsatte utredningen som ledde till effekttarifferna och det var Magdalena Anderssons regering som fattade besluten. Den nuvarande regeringen kom till ett beslutat faktum och vad de kan göra är att utreda frågan igen utifrån det nya som kommit fram och de lägger därför frågan på is till dess. Så fungerar Sveriges riksdag.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
OT.
Kör fossilt typ 0.65 l/mil. Bilens värde 5000 kr, sevar och lagar själv.
Värmer kåken med björkved.
8300 kWh el.

För mig kan effektsvgiften vara kvar.
Drabbar inte en fattig som mig värst hårt.

P
A Alexn72 skrev:
Nu har Peter lärt sig att 2kw under hela natten är bättre än 14kw innan avfärd.
Så där går det när folk som är helt otekniska driver fram en samhällsutveckling som de inte förstår konsekvenserna av.

Fairlane
P pmd skrev:
Så där går det när folk som är helt otekniska driver fram en samhällsutveckling som de inte förstår konsekvenserna av.
Du menar väl "Så går det när man använder saker utan att förstå konsekvenserna"?
Eller "Så kan det gå när man inte läser information man får"?

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Samma princip som att tömma minibaren på hotell; det svider i plånboken så man bara behöver göra bort sig en gång.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
A adron skrev:
Samma princip som att tömma minibaren på hotell; det svider i plånboken så man bara behöver göra bort sig en gång.
Mja.. Fast har man nu råkat få till en hög peak eller två i början av månaden så är det fritt fram sen att mer eller mindre skita i sin peak-förbrukning resten av månaden. Om det ändå funkade på samma sätt efter en påse nötter från minibaren…! 😅

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
Du menar väl "Så går det när man använder saker utan att förstå konsekvenserna"?
Eller "Så kan det gå när man inte läser information man får"?
Ja, det är väl ungefär samma sak. Det har alltid funnits information att tillgå om hur viktigt det är med bra elnät mellan olika delar av landet och hur viktigt det är med elproduktion även i södra Sverige.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
P pmd skrev:
Ja, det är väl ungefär samma sak. Det har alltid funnits information att tillgå om hur viktigt det är med bra elnät mellan olika delar av landet och hur viktigt det är med elproduktion även i södra Sverige.
Jag tänkte mer på att du får information om att mellan klockan X och klockan Y kostar det väldigt mycket att använda el, då effektavgiften är väldigt hög. Om du då pluggar in elbilen och laddar för allt vad linan klarar av, så anser jag att du har ett rätt stort ansvar för att du får en hög räkning. Att gnälla på att man inte visste eller hade läst kan man göra, men har informationen varit tydlig så har jag mindre sympati än om informationen varit otydlig, eller försumbar.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tänkte mer på att du får information om att mellan klockan X och klockan Y kostar det väldigt mycket att använda el, då effektavgiften är väldigt hög. Om du då pluggar in elbilen och laddar för allt vad linan klarar av, så anser jag att du har ett rätt stort ansvar för att du får en hög räkning.
Visst är det så. När elpriset är högt köper jag inte el, eller åtminstone så lite som möjligt. När priset är lågt köper jag så mycket som får plats i batteriet. (Lite förenklat, och solpanelerna är inblandade också, men allt görs automatisk för att minimera elkostnaden).
På så vis kan jag ladda elbilen direkt när jag har parkerat i garaget, utan att behöva tänka på elprisets fluktuation.
Fairlane Fairlane skrev:
Att gnälla på att man inte visste eller hade läst kan man göra, men har informationen varit tydlig så har jag mindre sympati än om informationen varit otydlig, eller försumbar.
Jag känner minimalt med ansvar för att ha försummat utbyggnad och anpassning av Sveriges elsystem för vår tids krav.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.