28 206 läst ·
449 svar
28k läst
449 svar
Effektavgift på 2 200 kr för att ladda elbilen en timma
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Igår körde du hybrid, idag elbil, grattis till den nya bilen. 😉P pmd skrev:Visst är det så. När elpriset är högt köper jag inte el, eller åtminstone så lite som möjligt. När priset är lågt köper jag så mycket som får plats i batteriet. (Lite förenklat, och solpanelerna är inblandade också, men allt görs automatisk för att minimera elkostnaden).
På så vis kan jag ladda elbilen direkt när jag har parkerat i garaget, utan att behöva tänka på elprisets fluktuation.
Stort batteri har du antar jag, om det ska räcka till att ladda en elbil.
Så är det såklart, men om du nätägare måste bygga ut nätet så är det väl rätt tydligt att du kommer få vara med och betala det?P pmd skrev:
En elhybrid är en underkategori till elbil. Eller kanske tvärtom.Fairlane skrev:
Jag är inte nätägare.Fairlane skrev:
Jag borde nog ha skrivit infinitesimalt istället för minimalt …
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Med skillnaden att med hybriden så är det oftare så att du vill börja ladda så snabbt som möjligt, eftersom du inte kommer så långt med el. Med en ren elbil kan du oftast avvakta några timmar innan du börjar ladda och slipper kanske helt effektavgiften.P pmd skrev:
Även om du inte är nätägare så är det väl självklart att det kommer på din räkning om din nätägare måste bygga ut nätet?P pmd skrev:
Det gäller bara att automatisera det så bra som möjligt, men den dagen den sorgen. Tills vidare använder vi el precis som vi alltid har gjort: när vi behöver den.Fairlane skrev:
Ja, tyvärr. Elnätbolagen borde nog ha fonderat en del för nätutbyggnad de senaste 30 åren (minst!). Det är kanske så att naturliga monopol behöver regleras bättre av statsmakterna? Staten vet ju bäst, eller hur …?Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
EnigP pmd skrev:Det gäller bara att automatisera det så bra som möjligt, men den dagen den sorgen. Tills vidare använder vi el precis som vi alltid har gjort: när vi behöver den.
Ja, tyvärr. Elnätbolagen borde nog ha fonderat en del för nätutbyggnad de senaste 30 åren (minst!). Det är kanske så att naturliga monopol behöver regleras bättre av statsmakterna? Staten vet ju bäst, eller hur …?
Har informationen varit tydlig i det här fallet tycker du?Fairlane skrev:
Jag tänkte mer på att du får information om att mellan klockan X och klockan Y kostar det väldigt mycket att använda el, då effektavgiften är väldigt hög. Om du då pluggar in elbilen och laddar för allt vad linan klarar av, så anser jag att du har ett rätt stort ansvar för att du får en hög räkning. Att gnälla på att man inte visste eller hade läst kan man göra, men har informationen varit tydlig så har jag mindre sympati än om informationen varit otydlig, eller försumbar.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Du tror och baserar din argumentation på det. Tycker du inte det är bättre förhålla sig till fakta? Du får väl maila BTEA och fråga då om du ska hålla på och skriva påståenden om vad som hänt. Som jag skrivit, BTEA la ut de nya avgifterna cirkus 1a oktober på hemsidan, gömda på en undersida. De infördes 1a december. Prishöjningen för dec-feb kan bara beskrivas som drakonisk. Men 2 mån är ju gott om tid för optimering för en stugägare. Skriftlig info, varken via snigelpost eller mail har inte gått ut till samtliga kunder, det kan jag lova.Fairlane skrev:
Du menade när de ändrade effektavgiften från 275kr/kW till 159kr/kW?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Du missade att jag skrev:S Sigge McKvack skrev:
Att gnälla på att man inte visste eller hade läst kan man göra, men har informationen varit tydlig så har jag mindre sympati än om informationen varit otydlig, eller försumbar.
S Sigge McKvack skrev:Du får väl maila BTEA och fråga då om du ska hålla på och skriva påståenden om vad som hänt. Som jag skrivit, BTEA la ut de nya avgifterna cirkus 1a oktober på hemsidan, gömda på en undersida. De infördes 1a december. Prishöjningen för dec-feb kan bara beskrivas som drakonisk. Men 2 mån är ju gott om tid för optimering för en stugägare. Skriftlig info, varken via snigelpost eller mail har inte gått ut till samtliga kunder, det kan jag lova.
Du missade att jag beskrivit informationsvakumet redan i inlägg #333, vilket är märkligt då du bara uttalar dig om saker du är insatt i.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Det förändrar ingenting. Jag försöker sätta mig in i saker innan jag skriver, men jag kan givetvis inte sätta mig in i varje liten detalj hos varje enskild nätägare. Märk ordet försöker.S Sigge McKvack skrev:
Det innebär att jag tar reda på hur effektavgiften generellt fungerar, vilket väldigt många inte gör, så slipper jag stå och påstå att man måste laga mat mitt i natten för att inte gå i konkurs.
Hur information gått ut från leverantör till kund är svårt att veta, därför skriver jag "om informationen får ut tydligt", om.
Ok, jag ger dig den, du skrev faktiskt försöker.Fairlane skrev:
Det förändrar ingenting. Jag försöker sätta mig in i saker innan jag skriver, men jag kan givetvis inte sätta mig in i varje liten detalj hos varje enskild nätägare. Märk ordet försöker.
Det innebär att jag tar reda på hur effektavgiften generellt fungerar, vilket väldigt många inte gör, så slipper jag stå och påstå att man måste laga mat mitt i natten för att inte gå i konkurs.
Hur information gått ut från leverantör till kund är svårt att veta, därför skriver jag "om informationen får ut tydligt", om.
Jag försöker också sätta mig in hur effektavgiften fungerar. Det lustiga är att desto mer jag gräver desto mindre med belägg finner jag för dess effektivitet eller ens nödvändighet.