28 206 läst ·
449 svar
28k läst
449 svar
Effektavgift på 2 200 kr för att ladda elbilen en timma
Belöningen för att bete sig enligt vad staten, nätägare och elsäljare rekommenderar har under 20 år konsekvent varit ökande kostnader, intäkter som ovandlas till projekt så som fler exportledningar vilka ökar kostnaden ännu mer. Men nu ska vi tro på att denna gången så får de minsann inte sko sig på förändring... vad är straffet när de gör det?
Här sitter vi gärna med mössan i handen och tävlar om vem som är duktigast att lyda den senaste metoden att slippa återinvestera i faktiska förbättringar för konsumenten. Alla som yttrar annat ska genast tystas med de påhittade regler som övermakten bestämt sig för ska gälla för tillfället, håller man inte med så är man antagligen dum. Vi vill nog gärna tävla lite i vem som köper i mest smarta prylar för att minska elkostnader som inte är relaterade till produktionskostnaden i Sverige. Pinsamt.
Vissa här är så extremt oförmögna att se boxen de sitter fast i och bidrar till att skapa att det är pinsamt. Det är som möss som väljer att slåss om osten i fällan istället för funder över vad som går att göra åt fällan eller att ge sig på skafferiet.
När man skriver "regeringen ska granska" och på allvar tror att det kommer resulter i något mer än symbolhandlingar i det system regeringen själva varit med och skapat på beställning av de som ska "granskas", då måste man vara antingen otroligt naiv eller lättlurad.
Det är inte ens knyta näven i fickan längre, nu är det slicka skosulor på nätägare och regeringen istället. Jag mår illa över hur svensken så trånar efter att få lyda att man acceptera och ibland hejar på ständig försämring.
Här sitter vi gärna med mössan i handen och tävlar om vem som är duktigast att lyda den senaste metoden att slippa återinvestera i faktiska förbättringar för konsumenten. Alla som yttrar annat ska genast tystas med de påhittade regler som övermakten bestämt sig för ska gälla för tillfället, håller man inte med så är man antagligen dum. Vi vill nog gärna tävla lite i vem som köper i mest smarta prylar för att minska elkostnader som inte är relaterade till produktionskostnaden i Sverige. Pinsamt.
Vissa här är så extremt oförmögna att se boxen de sitter fast i och bidrar till att skapa att det är pinsamt. Det är som möss som väljer att slåss om osten i fällan istället för funder över vad som går att göra åt fällan eller att ge sig på skafferiet.
När man skriver "regeringen ska granska" och på allvar tror att det kommer resulter i något mer än symbolhandlingar i det system regeringen själva varit med och skapat på beställning av de som ska "granskas", då måste man vara antingen otroligt naiv eller lättlurad.
Det är inte ens knyta näven i fickan längre, nu är det slicka skosulor på nätägare och regeringen istället. Jag mår illa över hur svensken så trånar efter att få lyda att man acceptera och ibland hejar på ständig försämring.
Fattar du inte att de flesta kommuner har det så. Det finns både tätorter och långt ut på landet. Vad jag vet så har man samma sopinstruktionsfolder oberoende om man bor i en tätort eller ensamgård.Men det borde ju inte funka enligt dig.Fairlane skrev:
Jag menar staten. Även om regler kommer från EU har staten ganska stora möjligheter att välja hur de ska vara skrivna i Sverige. Har inget med detaljnivån att göra. Men jag tycker att det är huvudlöst att staten inför regler som innebär å ena sidan att man uppmuntrar effektförbrukning vid vissa tidpunkter och å andra sidan inför regler som straffar mycket samtidig effektförbrukning.Fairlane skrev:
Hej
Köpte mitt hus 1994 och den belöning jag fått under dessa ca 20 åren är att jag kunnat sänka elenergibehov till huset från ca 42 600 kWh/år till ca 13 000 kWh per år.
Därmed har jag kunnat betala investeringarna för detta på ca 10 år och nu fortsätter jag som pensionär att kunna bo i ett hus med lågt elenergibehov i elprisområde ett
Det jag kan hålla med om att man måste kunna tänka själv och inte enbart lyssna och följa de politikers råd som stryker oss väljare medhårs på kort sikt.
Detta genom att ge oss fagra löften om ”Quick fix” för att bli omvalda under sin mandatperiod och att vi därmed missar att göra de insatser som är långsiktigt bäst men som kräver större planering och investeringar.
I det jag gjort har jag inte varit hindrad av regler men det har krävt ingenjörsmässig förståelse gällande vad som initialt kostar men som är långsiktigt bäst.
Det är lite av vad vår föräldrageneration gjorde då de för, säg, ca 70 år sedan byggde hus där funktion, driftsäkerhet och långsiktigt låga kostnader, valdes före stora fönsterytor, takfönster burspråk etc som mer handlar om att tilltala ögat än plånboken
HejB Buling skrev:Belöningen för att bete sig enligt vad staten, nätägare och elsäljare rekommenderar har under 20 år konsekvent varit ökande kostnader, intäkter som ovandlas till projekt så som fler exportledningar vilka ökar kostnaden ännu mer. Men nu ska vi tro på att denna gången så får de minsann inte sko sig på förändring... vad är straffet när de gör det?
Köpte mitt hus 1994 och den belöning jag fått under dessa ca 20 åren är att jag kunnat sänka elenergibehov till huset från ca 42 600 kWh/år till ca 13 000 kWh per år.
Därmed har jag kunnat betala investeringarna för detta på ca 10 år och nu fortsätter jag som pensionär att kunna bo i ett hus med lågt elenergibehov i elprisområde ett
Det jag kan hålla med om att man måste kunna tänka själv och inte enbart lyssna och följa de politikers råd som stryker oss väljare medhårs på kort sikt.
Detta genom att ge oss fagra löften om ”Quick fix” för att bli omvalda under sin mandatperiod och att vi därmed missar att göra de insatser som är långsiktigt bäst men som kräver större planering och investeringar.
I det jag gjort har jag inte varit hindrad av regler men det har krävt ingenjörsmässig förståelse gällande vad som initialt kostar men som är långsiktigt bäst.
Det är lite av vad vår föräldrageneration gjorde då de för, säg, ca 70 år sedan byggde hus där funktion, driftsäkerhet och långsiktigt låga kostnader, valdes före stora fönsterytor, takfönster burspråk etc som mer handlar om att tilltala ögat än plånboken
Redigerat:
1994 är över 30 år sedan, jag har en liknande situation. Men, för runt 20 år sedan var rekommendation bergvärme med elpatron för när det faktiskt blir kallt, sedan blev det FLVP eller enbart LVP med COP som dyker som en sten när det faktiskt är kallt. Försök kombinera jämn belastning med att rekommenderar uppvärmning som ger minst när den behövs mest.
Det finns inget politiskt parti som på allvar försöker lösa problemet, istället ska vi fokusera på eleområden och vems fel det var.
Det finns bara en lösning som hållit hyggligt över tid och det är vedpanna, om man bor i rätt område.
Det finns ingen plan så ansvaret läggs på konsumenten att rädda politikens totala och pågående fiasko.
Det finns inget politiskt parti som på allvar försöker lösa problemet, istället ska vi fokusera på eleområden och vems fel det var.
Det finns bara en lösning som hållit hyggligt över tid och det är vedpanna, om man bor i rätt område.
Det finns ingen plan så ansvaret läggs på konsumenten att rädda politikens totala och pågående fiasko.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Jag har inte sagt att det inte borde fungera, utan bara att det kanske inte är bra. Jag vet att förutsättningarna har varierat mellan lägenheter och hus till exempel vad gäller grovsopor, men även vad gäller krav på insamling av plast, papper etc.L lbgu skrev:
Är det inte så att du egentligen bara tycker att sorteringen är onödig? Tycker du verkligen den är krånglig, så krånglig så det blir väldigt krångligt om det skiljer sig mellan permanentboende och sommarstugan? Barnen på förskolan fick iväg till återvinningsstationer och stoppade metall i behållaren för metall, färgat glas i behållaren för färgat glas etc. De klarade av det utan problem, så jag har svårt att tro att du på riktigt uppfattar det som krångligt.
Nordpool handlar med kvartspriser men svenska staten ska bestämma att vi kör på månadspris istället?L lbgu skrev:Jag menar staten. Även om regler kommer från EU har staten ganska stora möjligheter att välja hur de ska vara skrivna i Sverige. Har inget med detaljnivån att göra. Men jag tycker att det är huvudlöst att staten inför regler som innebär å ena sidan att man uppmuntrar effektförbrukning vid vissa tidpunkter och å andra sidan inför regler som straffar mycket samtidig effektförbrukning.
Hej BulingB Buling skrev:1994 är över 30 år sedan, jag har en liknande situation. Men, för runt 20 år sedan var rekommendation bergvärme med elpatron för när det faktiskt blir kallt, sedan blev det FLVP eller enbart LVP med COP som dyker som en sten när det faktiskt är kallt. Försök kombinera jämn belastning med att rekommenderar uppvärmning som ger minst när den behövs mest.
När jag 1994 hade valt ur och köpt ett hus som med vattenburen värme och el/ved/oljepanna var lämplig för att ”förädla” till ett långsiktigt boende med låga kostnader även som pensionär. Dessutom med närhet till skola, arbete, butiker, etc. så började jag bland annat söka efter en bergvärmepump med varvtalsstyrning som skulle kunna klara av att värma huset och det vidbyggda garaget utan elspets.
Jag frågade tre värmepumptillverkare, men de hade ingen varvtalsstyrda bergvärmepump att erbjuda. Jag bor i prisområde ett, med DUT på -34 och då med ett effektbehov på ca 15 kW vid t.ex. direktel.
Alla typer av värmepumpar som använder luft som värmekälla sorterade jag, naturligtvis, därför bort och jag satsade först på investeringar som gav återbetalning under lång tid, utan reinvesteringar.
Jag fick väntad till december 2006 innan jag fick min varvtalsstyrda bergvärmepump i drift och som jag fortfarande använder.
Många verkar har idag en övertro på att staten tänker för oss. Vi inser inte att vi måste ta ett ansvar själva för vad vi gör. Som när vår föräldrageneration för, säg, ca 70 år sedan byggde hus och valde funktion, driftsäkerhet och långsiktigt låga kostnader, före stora fönsterytor, takfönster burspråk etc. som mer handlar om att tilltala ögat än plånboken.
Jag har förgäves försökt berätta för andra hur man kan tänka och agera långsiktigt, i andra media men även här på byggahus. Men det är inte lätt att få elanvändare eller rådgivare att lyssna.
Jag har utifrån mitt elkraftperspektiv haft 20 år på mig att förbereda mig på effektavgiften. Detta genom att samtidigt som jag minskat elenergianvändningen (till exempel vid val av värmesystem) även undvikit att bibehålla toppeffekten.
Då visste jag inte att effektavgiften skulle komma. Men jag visste vad som kostar när man dimensioner distributionsnäten.
Redigerat:
Jag tycker att det både är krångligt och slöseri att alla kommuner har egna system för sopsortering. Det handlar inte om att jag har svårt att förstå instruktionen. Du däremot verkar ha svårt att förstå vanlig text då jag skrivit detta massor av gånger.Fairlane skrev:
Det är väl svenska staten som tvingat på alla elmätare som klarar timpris/kvartpris. De hade inte behövt det. Att nordpool har ett handelsintervall behöver inte betyda att alla elkonsumenter ska behöva välja det. Staten kunde haft månadspris som kortaste tid för elkunder. Är det ett problem att många använder el samtidigt så är det urbota korkat att införa ett prissystem som direkt uppmanar folk att köra det mest effektkrävande den billigaste kvarten på dygnet. Ser du inte ens det som lite motstridiga mål?Fairlane skrev:
Då bara 11% har kvartsdebitering så kommer inte alla att använda elen samtidigt. Det är fortfarande så att det är ett större problem att folk laddar elbilen samtidigt som de äter middag. Om 50% väljer kvartspriser, då fungerar det fortfarande rätt OK. Börjar 70% (en grov uppskattning) gå över till kvartspriser, då kan vi nog få ett problem - men samtidigt så kommer priserna över kvartarna att jämna ut sig så att det inte finns några stora triggers från en kvart till en annan. Egentligen var ju timpriser värre då.L lbgu skrev:Det är väl svenska staten som tvingat på alla elmätare som klarar timpris/kvartpris. De hade inte behövt det. Att nordpool har ett handelsintervall behöver inte betyda att alla elkonsumenter ska behöva välja det. Staten kunde haft månadspris som kortaste tid för elkunder. Är det ett problem att många använder el samtidigt så är det urbota korkat att införa ett prissystem som direkt uppmanar folk att köra det mest effektkrävande den billigaste kvarten på dygnet. Ser du inte ens det som lite motstridiga mål?
Då kan ju Peter ladda bilen 24 timmar i 30 dagar utan att det kostar något extra utöver 2200:-Redaktionen skrev:
När Peter skulle åka hem från fritidshuset i Jämtland strax före nyår laddade han elbilen och fick en effekttopp på drygt 14 kW under en timma. Han visste inte att BTEA har landets högsta effektavgifter och att det skulle stå honom dyrt.
Du kan läsa artikeln här: Effektavgift på 2 200 kr för att ladda elbilen en timma
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Jaha, då är jag med, det är krångligt för kommunerna och ett slöseri? Slöseri kan jag kanske köpa, men bara kanske. Där mamma bor så rullar man fram sin soptunna och så kommer någon människa och för den till sopbilen och hakar i. Där jag bor så ställer jag ut soptunnan och så plockar en arm på sopbilen tunnan och tippar i. Någonstans måste någon ändra och så får man sen ett stelt system där alla måste ändra på liknande sätt i framtiden. Jag vet inte om det är så illa faktiskt som vi har det.L lbgu skrev:
Att jag trodde du tyckte det var knepigt att sortera om det var olika regler i olika kommuner kan berott på följande som du skrev:
"Det krävs nog att man uppehåller sig i olika kommuner för att det ska uppfattas som krångligt. Behöver du aldrig sopsortera i en annan kommun är det givetvis inte krångligt ifall det är olika regler"
Skulle du själv tolka det ovan såsom du nu vill göra gällande att det ska tolkas? Kanske ligger min svårighet att förstå text i hur texten är skriven?
Det är EU som betämmer att detta skall vara infört innan 2027N Nalleman64 skrev:Det är ganska tufft att bara använda en enda effekttopp under månaden för att ta ut effektavgiften.
Såg på Riksdagens frågestund idag och där framkom att Socialdemokraterna föreslår/kräver att man pausar det vidare införandet av effektavgifter och att utformningen när de väl fortsätter införas skall vara mycket mera likformig mellan bolagen.
Kan tycka att det är statens ansvar att se till att samtliga hushåll har konstant tillgång till en grundeffekt om minst 5-6 kWh. Den nivån bör vara fri varje timme och att enbart nivåer över det debiteras med effektavgifter. Då finns plats att köra 3 kw tillskott i timmen och fortfarande köra en tvätt eller en disk utan att det rinner över. Mer ansvarstagande än så ska man inte behöva vara - resterande ska man kunna räkna med att det löses mha de hutlösa nätavgifter vi får betala (vilka borde gå oavkortat till just investeringar och inget annat).
För övrigt borde egentligen staten ha hand om all vital infrastruktur för att ha bättre förutsättningar vid kris/krig och generellt lägre driftkostnader, men i sann svensk anda ska vi först vänta tills det är för sent så vi får se konsekvenserna när det är riktigt bråttom och problematiskt.
För övrigt borde egentligen staten ha hand om all vital infrastruktur för att ha bättre förutsättningar vid kris/krig och generellt lägre driftkostnader, men i sann svensk anda ska vi först vänta tills det är för sent så vi får se konsekvenserna när det är riktigt bråttom och problematiskt.
Så här skriver "mitt" nätbolag:
[th]
[/th]
Så påverkas du av effektavgiften
Du kanske har läst om effektavgiften för elnät i olika medier och hunnit bli orolig. Som kund i Jämtkrafts elnät kan du vara lugn.
Hos oss införs den nya avgiften 1 oktober 2026 och den kommer ha marginell eller ingen påverkan alls på din elnätskostnad. Vi kommer att hålla dig uppdaterad kring förändringen och du kommer få all information du behöver.
Vem påverkas – och hur mycket?
Hos oss införs den nya avgiften 1 oktober 2026 och den kommer ha marginell eller ingen påverkan alls på din elnätskostnad. Vi kommer att hålla dig uppdaterad kring förändringen och du kommer få all information du behöver.
Vem påverkas – och hur mycket?
Min fru tyckte att det var en bra idé att göra override på min styrning av elbilsladdningen häromdagen, det kostade oss 220 kr, mest tack vare att jag upptäckte det relativt snabbt. Det hade blivit över 500 kr annars. Inte värst ändå, men för för 7 kWh extra blev det dyrt...
Nu har jag blockerat så att det inte går att forcera laddning under effekttarifftid...
Nu har jag blockerat så att det inte går att forcera laddning under effekttarifftid...