28 206 läst ·
449 svar
28k läst
449 svar
Effektavgift på 2 200 kr för att ladda elbilen en timma
Fast det är ju enbart svenska politikers fel att de lyder danskarnas minsta vink. Ifall Grönland varit svenskt så hade vi säkert gett ön till Trump bara för att han skrek om att han ville ha den. Svenska politiker borde se till svenska intressen före danska kan man tycka.G Ganescha skrev:
Eller så upptäcker politikerna att de har en stor påse pengar som inte används och ser möjligheten att pytsa dessa pengar i något budgethål någonstans.pacman42 skrev:
Jag är säker på att alla lite större nätägare har områden som domineras av fritidshus. Så kan de ha samma system överallt så kan andra det med. Sen är väl syftet likadant för fritidshus som det är för fastboende. Man vill skrämma ner effekttopparna med hjälp av att det ska kosta pengar att ha hög effekt. Den avskräckningen borde ju fungera rätt lika oberoende av bostadsform.Fairlane skrev:
Som sagt. En massa nätägare har redan nät i olika delar av landet så anses det vara ok att de har samma regler i olika landsdelar så kan ju inte din invändning vara så allvarlig.Fairlane skrev:
Det krångliga är inte reglerna i sig utan att det är olika överallt. Ungefär som sopsorteringen där A ska sorteras som X i en kommun, medan det ska sorteras som Y i en annan. Hade varit mycket smidigare med ett system.Fairlane skrev:
Sen får du tänka lite på att även om du är intresserad av frågan så är den rätt ointressant för det stora flertalet medborgare. De flesta vill inte att de ska behöva tänka efter när de ska laga mat om det är lämpligt att göra det nu med avseende på vad alla andra elförbrukare i huset sysslar med..
HejL lbgu skrev:
Jag har tolkat det så att vi elanvändare ogillar höga elnätskostnader
Effektavgiften är ett sätt att hålla nere ökningen av elnätskostnaderna åren framöver även om vi elanvändare tex har ändrat sättet att ta ut eleffekt i det befintliga elnätet
Att blunda för kostnadsökningarna och se effektavgifterna som en straffavgift och inte inse att de ger en möjlighet att hålla nere ökningen av elnätskostnaderna framöver ändrar ju inte på problematiken
Elkraftförsörjningen är viktig för både samhället och den enskilde
Rådgivningen gällande dessa frågor har ofta varit kortsiktigt och ofta ändrats när den politiska majoriteten ändrats.
När elkraftförsörjningen byggdes upp då lät vi sakkunniga (elkraftingenjörer) styra och politikerna lyssnade
Idag låter vi politiker leva ut sina visioner och idéer för att locka väljare och tror sedan att elkraftingenjörer även kan utföra det som strider mot naturlagar och fysikens spelregler
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Och alla mindre?L lbgu skrev:
Eller om en liten nätägare har 20% fritidshus och en stor har 5%?
Kan det påverka?
Det är inte frågan om vad de kan. De stora får inte ha olika system. Så då är vi tillbaka till olika förutsättningar.L lbgu skrev:
Avskräckning fungerar givetvis lika, men om en nätägare har en faktor 10 mellan högsta och lägsta effekt och en annan en faktor 4 borde vara och en inse att förutsättningarna är olika.L lbgu skrev:
Det är inte bara ok, det är ett krav. Men det är onekligen lättare att hantera fritidshusen om det är 5% av beståndet än om det är 50%, håller du inte med?L lbgu skrev:
Ärligt talat så tycker jag det inte är det minsta krångligt om din kommun har ett annat system än min.L lbgu skrev:
Det behöver de inte heller. De får antingen ställa in laddningen av bilen eller styra värmepumpen, ett engångsjobb eller strunta i det och betala lite mer än de kanske skulle göra annars.L lbgu skrev:
Det är stora saker som att ladda bilen eller dra igång bastun eller liknande som spelar roll. Det är bara skräckpropaganda att man måste laga mat mitt i natten. Se till exempel på utfallet av att Ellevio haft effektavgifter ett år. Om det som sägs är sant så var det 10% som ändrade beteende och en tredjedel som fick lägre kostnader. Jag har svårt att tro att dessa 10% som gjorde något började laga mat mitt i natten. Däremot kanske de ställde in laddboxen på att inte börja ladda direkt när de kom hem från jobbet och kopplad in sladden.
Vilket betyder att myndigheterna anser det ok (eller till och med önskvärt) att man har samma regler i olika delar av landet. Hade problemet varit av sån dignitet som du verkar tycka hade givetvis bolagen kunnat ha olika regler för folk beroende på vilken transformator ens hus var kopplad till. Skulle nästan tro att du skulle gilla det då man verkligen skulle kunna anpassa reglerna efter lokala förutsättningar.Fairlane skrev:
Tror du har lite övertro till detta. Själv tror jag att effekten av detta kommer att vara rätt minimal. Ser man på en del artiklar som publiceras i ämnet så verkar även en del s.k. 'experter' ifrågasätta om det har någon större effekt. Sen angående fritidshus så tror jag att relativt få installerar laddstolpar i ett fritidshus då dessa hus ofta används en rätt liten del av året. Jag bor i ett område med mycket fritidshus och vad jag vet så har ingen någon laddstolpe. De allra flesta drog inte heller in fiber när det var aktuellt.Fairlane skrev:
Det krävs nog att man uppehåller sig i olika kommuner för att det ska uppfattas som krångligt. Behöver du aldrig sopsortera i en annan kommun är det givetvis inte krångligt ifall det är olika regler.Fairlane skrev:
De flesta lär inte bry sig och fortsätter att leva som vanligt. Sen är ju systemen rätt kontraproduktiva. Å ena sidan har du kvartpriser som innebär att det är smartast att passa på att ladda när det är billigast. Det uppmuntrar ju att köra maxeffekt de allra billigaste kvartarna. Sen har vi effektavgifter som blir lite motsatt.Fairlane skrev:
Och priset är inte alltid lägst på natten tack vare att sol och vind påverkar så mycket. När fler och fler utrustningar i hem blir 'smarta' så undrar man ju lite hur det kommer att gå de dagar då priset p.g.a. vädret blir lägst kl 13 en vardag. Plötsligt ska massor med bilar, poolvärmare, varmvattenberedare, tvätt-diskmaskiner m.m. slås på exakt samtidigt i ett elområde.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Man kan ju dra den slutsatsen,att det är vad myndigheterna önskar. Det blir dock lite svårt att förklara varför EI nu tittar på att ändra det...L lbgu skrev:Vilket betyder att myndigheterna anser det ok (eller till och med önskvärt) att man har samma regler i olika delar av landet. Hade problemet varit av sån dignitet som du verkar tycka hade givetvis bolagen kunnat ha olika regler för folk beroende på vilken transformator ens hus var kopplad till. Skulle nästan tro att du skulle gilla det då man verkligen skulle kunna anpassa reglerna efter lokala förutsättningar.
Hur mycket det kommer påverka återstår att se. Om det inte påverkar något så förstår jag inte upprördheten.L lbgu skrev:Tror du har lite övertro till detta. Själv tror jag att effekten av detta kommer att vara rätt minimal. Ser man på en del artiklar som publiceras i ämnet så verkar även en del s.k. 'experter' ifrågasätta om det har någon större effekt. Sen angående fritidshus så tror jag att relativt få installerar laddstolpar i ett fritidshus då dessa hus ofta används en rätt liten del av året. Jag bor i ett område med mycket fritidshus och vad jag vet så har ingen någon laddstolpe. De allra flesta drog inte heller in fiber när det var aktuellt.
Tråden handlade om en som laddade sin bil på laddstolpe vid fritidshuset. Jag tänker snarare tvärtom, laddbox kommer installeras vid många fritidshus. Man vill inte ladda ned enfas 230V.
Det har varit lite olika hur ofta tömning sker etc hemma och på landstället. Så vansinnigt krångligt tycker jag inte det är. 2 ställer, max tre är nog vad vanligt folk råkar ut för. Inte särskilt krångligt för de flesta, men det är klart att vissa tycker det är krångligt.L lbgu skrev:
Det är ju lite det som är poängen. Om alla laddar max när det är billigast blir det högre belastning. Det trodde jag hade framgått nu?!L lbgu skrev:De flesta lär inte bry sig och fortsätter att leva som vanligt. Sen är ju systemen rätt kontraproduktiva. Å ena sidan har du kvartpriser som innebär att det är smartast att passa på att ladda när det är billigast. Det uppmuntrar ju att köra maxeffekt de allra billigaste kvartarna. Sen har vi effektavgifter som blir lite motsatt.
Eller inte. Man vill ha en jämn belastning på nätet och belastningen är inte låg bara för att elpriset är det.L lbgu skrev:Och priset är inte alltid lägst på natten tack vare att sol och vind påverkar så mycket. När fler och fler utrustningar i hem blir 'smarta' så undrar man ju lite hur det kommer att gå de dagar då priset p.g.a. vädret blir lägst kl 13 en vardag. Plötsligt ska massor med bilar, poolvärmare, varmvattenberedare, tvätt-diskmaskiner m.m. slås på exakt samtidigt i ett elområde.
Ett annat problem med ogenomtänkta grejor är den kvinna jag läste om i dalarna som i princip inte hade mycket mer förbrukning än lyse och kylfrys och vedeldning men körde motor/kupévärmare en timme på morronen innan hon åkte till jobbet. Alltså om du har en relativt låg jämn förbrukning på kanske 5kwh per dygn alltså 150kWh per månad men motorvärmarn på 1700W 1timme varje vardagsmorron blir du straffad med typ 500kr per månad. Om du gör av med 10000kWh och får betala 500kr för en effekttopp är det väl viss skillnad, eller? Det kanske tom är skillnad för elbolaget då den ena kunden verkligen gör av med el eller?Redaktionen skrev:
När Peter skulle åka hem från fritidshuset i Jämtland strax före nyår laddade han elbilen och fick en effekttopp på drygt 14 kW under en timma. Han visste inte att BTEA har landets högsta effektavgifter och att det skulle stå honom dyrt.
Du kan läsa artikeln här: Effektavgift på 2 200 kr för att ladda elbilen en timma
Alltså blir det billigare att varmköra med bilmotorn och skita ner miljön
Frågan är väl varför folk som är i fritidshuset några veckor om året ska investera i en laddbox. Vissa gör det säkert, men för de flesta är det nog ingen vettig investering. De åker till fritidshuset för att leva lite lugnt några veckor, inte kör de några långa sträckor utan är mest 'hemmavid', så långsamladdning funkar för de flesta.Fairlane skrev:
Jag pratar inte om tömningstider, trodde det var uppenbart att jag pratade om själva sorteringen.Fairlane skrev:
Det är ju det som är det absurda. Först inför man ett system som är som gjort för att alla ska förbruka mest el vid en tidpunkt. Alltså när det är som billigast på dygnet.Fairlane skrev:
Sen upptäcker man att det är problem vid hög belastning. Då inför man ett system för att sprida ut belastningen.
Det smartaste hade väl varit att backa kvartpriser och återgå till att rörlig betyder t.ex. månadspris.
Vill man ha spridning på effekten är det ju urbota korkat att ha ett system som innebär att 'alla' ska dra igång t.ex. sin laddning samtidigt eftersom det vid den punkten är billigast. Det känns som att ena handen inte har koll på vad den andra gör.
Du betalar fordonsskatt. Du har även andra fasta kostnader. Sedan finns trängselskatten också (i två städer). Och när du kör så betalar du för soppan (eller elen) också.A Akerfeldt skrev:
Upplägget är inte så annorlunda.
Skillnaden är att det inte blir något straffavgift om du kör upp 5 eller 50 liter på en dag. Alla fasta kostnader är samma, bara att du får tanka oftare.pacman42 skrev:
Kör du in och ut ur Göteborg eller Stockholm några gånger så får du betala för det i alla fall. Det är väl närmare i liknelsen då. Men el och bilar är inte identiska.A Akerfeldt skrev: