M Martin Lundmark skrev:
Hej Akerfeldt
Precis som du har jag koll på min elanvändning men då jag ännu inte har effektavgift så vet jag ännu inte eventuell kostnadsförändring
Men jag är inte speciellt orolig har en ca 60 år gammalt hus med källare på 125+125m2 med 60m2 vidbyggt garage i prisområde 1 där dimensionerande temperatur är -34 grader
När jag köpte huset behövde det ca 42 600 kWh/år och 25 A säkring idag med bergvärme ca 14 000 kWh och 16A säkring
När det som nu är ca 25 minusgrader klarar jag värmen under 8 A säkring
sedan har jag 8 A kvar till resten av huset innan jag når säkringens 16 A

Med effektavgifter så blir det rimligen samma säkringsavgift för 16-25 A

Skaffar jag en dag en elbil så får vi se om de 8A även räcker till elbilen.

Du skriver ”när man redan betalar en högre nätavgift med en 25a säkring för att kunna ta mer för att det behövs, och sen bli straffad för det igen”

Vad har du för belastningar som kräver 25 A ?
Hur mycket elenergi behöver du per år?
Var inte så säker på det blir samma säkringaavgift, mitt nätbolag har olika priser på det trots effektavgift.

Ligger på ca 22000kwh per år, värmer upp hus+garage samt ibland attefallshus. I hus, frånluftsvärmepump, 1 kraftig luftvärmepump med split för 2 innerdelar. Luftvärmepump på garage samt luftvärmepump på attefallshus. Värmer totalt närmare 300kwm som mest. Laddbox för i nuläget ladda hybridbil, elbil beställd. Kyler inne med luftvärmepump på sommaren samt värmer upp pool sommartid.

2035 är nya 400kV - ledningen i drift från SE2 till SE3 och söderut. Idag har vi kontinuerligt motsvarande 3 kärnkraftverk som strömmar neråt. Tänk om de söder om dalälven kunde bidra till samhället istället för att vara parasiter på elnätet.

Farstatjej90
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Naturligtvis så kan vi bygga mer "infrastruktur till elen",
men vi verkar samtidigt inte vilja betala mera för detta.

Det är ju vi som är anslutna till elnäten som skall betala dess kostnader.

Många protesterar redan idag för att elnätskostnaden ökar

Det finns inga gratisluncher
Betala MER? Här är det frågan om att betala mindre. Inte mer. Rösta på mig så fixar jag det direkt. Jag bygger el man kan lita på och ett mentalsjukhus för alla som inte klarar av sånt.

pacman42 pacman42 skrev:
Du betalar för att kunna dra mycket el. Du betalar också för att du utnyttjar effekten. Logiskt i min bok.
Du får tycka så, håller inte med

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Betala MER? Här är det frågan om att betala mindre. Inte mer. Rösta på mig så fixar jag det direkt. Jag bygger el man kan lita på och ett mentalsjukhus för alla som inte klarar av sånt.
Hej
Måla inte upp fagra löften, utan var nu seriös
Det handlar om vår elkraftförsörjning
Visa (beskriv) då konktet hur hur du tänker göra.

Vad har mentalsjukhus med praktisk byggbeskrivning, ekonomiska kalkyler och utbildningsplaner för alla som skall genomföra projektet att göra.

Problemet med effekttopparna är knappast skapat av spisar, diskmaskiner och tvättmaskiner. Dessa drar ju samtliga mindre än tidigare årsmodeller. Vi har även haft en ganska kraftig befolkningsökning på senare år.

Det dom skiljer är att vi laddar elbilar och har solceller och i större utsträckning har värmepumpar.

På andra sidan av ekvationen har vi vind och solkraft som inte ger mycket de kallaste dagarna när behovet är som störst.

Att automatisera är något av en hobby för några av oss, ingenting som alla har intresse eller kunskap om. Ska det fungera måste produkterna komma med detta inbyggt. För laddare till elbil är det väl redan så, men även vvb och LLVP borde ha detta inbyggt. Det duger ju inte med en mekanisk timer från Jula för att styra dessa.

Sedan är väl det vi diskuterar endast en liten andel av hela systemet. Tillkommer industri, företagslokaler mm.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A Akerfeldt skrev:
Du får tycka så, håller inte med
Tycka och tycka. Det är två olika problem som har två olika lösningar. Vi kan bygga motorvägar till varje hus, de kan ju behövas om någon vinner på lotto och bjuder in till kalas...

• Haha
Dilato
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Det är ju vi som är anslutna till elnäten som skall betala dess kostnader.
Är det inte där som det egentligen är lite konstigt?

Boven är väl egentligen att elnätsbolagen inte som tidigare garanterat kan tjäna pengar på att sälja el. Det naturliga vore väl att bolaget tjänade pengar på elförsäljning och att inkomsterna från elförsäljningen betalade elnätet. Det är ju i bolagets intresse att ha infrastruktur för att sälja sin produkt. Tänk om man fick betala inträde för att bara gå in i matbutiken, s.k. butiksavgift.

Så antagligen var det ett misstag att släppa elmarknaden 'fri', för då berövades elnätsbolagen de inkomster de behövde för att finansiera elnäten. Vilket fick till följd att de införde högre och högre elnätsavgifter.

Personligen tycker jag att det vore bästa att förstatliga både elnät och elhandel, men i brist på det vore det nog vettigt att låta elnätsbolagen även få monopol på elhandeln. Det rörliga elpriset kunde bestämmas centralt utifrån priset på elbörsen med något rimligt påslag för elbolagen. Fasta priser kunde de få prissätta som de ville.

P Pligg85 skrev:
Det är ju inte alls säkert man förbrukar mer eller drar mycket med högre säkringar.

Vi har samma pris på 16/20/25A så vi säkrade upp och fick det enklare men vi drar inte mer el.

Exempelvis så låg ugn, tvätt och huvudsakliga förbrukningen på pumpen (kompressorn) på L1.

Med 16A gick det bara köra ugn (drar upp till 13A själv) och värmepump hade effektvakt så den stegade ner men vi låg alltid övet 20A några gånger per dygn som förvisso en smältpropp klarar.

Ingen ide att flytta om för luftvärmepumpar låg på L2 samt L3 och tillräckligt många högförbrukare fördelat på alla 3 faser så olika situationer belastar dem alla över 16A.

Så vi har idag inte högre toppar eller högre förbrukning med 25A men vi slipper labba med vilka kombinationer vi kan ha och ligger stundtals på 20A+ vilket är roligare med 25A-proppar än 16A.
I göteborg får man nu välja maxeffekt. Där är nätavgiften samma upp till 63A. Sedan har man effekttariffen också (dagtid på vintern). Maxeffekten kan ses som en variant av nattariff, men enklare.du betalar för den oavsett om du nyttjar den eller ej.

I Frankrike har de en modell med effekttariff där man får elen avstängd om man går över den maxeffekt som man abonnerar på...

Fairlane
L lbgu skrev:
Men det är onödigt. De flesta har inget intresse av detta och att då göra det onödigt krångligt är inte bra. Det bästa är väl ändå att ha ett enkelt genomtänkt system som gäller överallt.
Det är som att påstå att det är onödigt krångligt att ha olika hastighetsgränser på olika ställen, vore det inte bättre med en mer genomtänkt hastighet som gäller överallt.

Förutsättningarna är inte likadana och då är det dumt att ha en enhetlig lösning, bara för att några personer med två eller flera bostäder inte vill lära sig två eller fler enkla system.
L lbgu skrev:
Nu är du bara löjlig. Du tog medvetet bort det sista från det du citerade. Där hade jag skrivit ;)
Så du borde insett att det var skrivet lite på skämt. Men du ska givetvis skruva till allt. Helt otroligt.
Ok. Det var menat som ett skämt, då ber jag om ursäkt.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det är som att påstå att det är onödigt krångligt att ha olika hastighetsgränser på olika ställen, vore det inte bättre med en mer genomtänkt hastighet som gäller överallt.
Ska man jämföra med trafik så är det som att man skulle ha vänster eller högertrafik lite beroende i vilket län man körde. Det skulle jag tycka vore krångligt.

Fairlane Fairlane skrev:
Förutsättningarna är inte likadana och då är det dumt att ha en enhetlig lösning, bara för att några personer med två eller flera bostäder inte vill lära sig två eller fler enkla system.
På vilket sätt skiljer sig förutsättningarna så mycket? Det man vill är ju att bestraffa folk som drar mycket effekt samtidigt. Då är ju ett enkelt system att ha några effektnivåer där det kostar mer och några tidsperioder där det ska gälla. Även om jag tycker hela tanken med effektavgift är korkad så bör man ändå göra den så enkel som möjligt om man nu ska envisas med att införa det..

Fairlane
L lbgu skrev:
Ska man jämföra med trafik så är det som att man skulle ha vänster eller högertrafik lite beroende i vilket län man körde. Det skulle jag tycka vore krångligt.
Nej det skulle vara mer som att ha olika elsystem i olika delar av landet.
L lbgu skrev:
På vilket sätt skiljer sig förutsättningarna så mycket?
Det tydligaste exemplet är väl det som denna tråd utgår ifrån?
En massa fritidshus där det vissa timmar förbrukas enorma mängder effekt, andra väldigt litet.

Så stora variationer är det inte för alla nätägare.
L lbgu skrev:
Det man vill är ju att bestraffa folk som drar mycket effekt samtidigt. Då är ju ett enkelt system att ha några effektnivåer där det kostar mer och några tidsperioder där det ska gälla.
Men om det är ett problem vissa tider i en del av landet och andra tider i en annan del av landet?
Är det fortfarande vettigt att ha samma system?
L lbgu skrev:
Även om jag tycker hela tanken med effektavgift är korkad så bör man ändå göra den så enkel som möjligt om man nu ska envisas med att införa det..
Är den inte väldigt enkel i nästan alla fall?
Sen vet jag att vissa inte klarar att räkna ett genomsnitt av tre värden etc, men det är faktiskt inte ett dugg svårt. Det är inte heller svårt att lära sig att mellan 6 och 21 (eller vilka tider nu de lokala bolaget väljer) så kostar det mer.

Du kan inte ana hur svårt det är med parkering i Stockholm. På vissa ställen måste man betala, på andra inte, på vissa ställen kostar det dygnet runt, på andra bara vissa tider/dagar. Utöver det så kan det vara olika taxor på olika ställen. Man gör så för att belastningen är olika...

• Älska
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Tycka och tycka. Det är två olika problem som har två olika lösningar. Vi kan bygga motorvägar till varje hus, de kan ju behövas om någon vinner på lotto och bjuder in till kalas...
Du har ju betalat för att ha en motorväg in till ditt hus, oavsett om du använder den eller inte. Den dagen det är samma pris på nätavgiften oavsett vilken säkring man har kan jag hålla med dig. Men nu blir det bara en straffavgift eftersom man betalar dubbelt.

Jämför man det med andra tjänster vi köper t.ex. mobilabonnemang så betalar du ju mer för mycket surf jämfört med mindre med olika abonnemang. Skulle det sen bestämmas att använder du för mycket surf under en viss tid så blir det en extra surfstraffavgift, hade varit helt orimligt eller?

S Sigge McKvack skrev:
[länk]

2,2% ökning enligt dem själva. Det enda man vet då är att det är mer än 2,2%
Elnätbolag får inte gå plus på effektavgiften. Men det är väl den årliga justeringen de menar?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S Sigge McKvack skrev:
Det som heller inte framkommer är ju att det där är ju avgiften under höglast, sedan tillkommer låglastavgiften. Från deras hemsida:

"Underlaget utgörs normalt av föregående månads högsta timförbrukning (medeleffekt under 60 minuter) under månadens höglast- respektive låglasttimmar. Utöver låglastavgiften tillkommer höglastavgift under perioden dec-feb. Detta innebär att effektkostnaden varierar över året beroende på effektuttag, om effektuttaget äger rum under hög- eller låglastperiod och på gällande effektpriser vid varje faktureringstillfälle."

Det jag inte förstår med det här effektavgiftsystemet är att för varje säkringsniå finns en möjlig max effekt. Rimligen borde ju nätet dimensionerats för uttag upp till max effekt för de säkringar som kunderna har. Så kunden betalar redan en avgfit basead på storleken på huvudsäkringen. Sedan när man då faktiskt utnyttjar den effekten ska det kosta mer och det gör då att kopparn blir omeldebart tjockare och förhindrar att elnätet överbelastas?
Ja det står så men det var inget som var med på decemberfakturan:

Tabell över elnätsavgifter för Bergs Tingslags Elektriska AB, med abonnemang och kostnader för 2025. Total beräknad elnätskostnad är 8388 kr/år inklusive moms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.