Lev normalt men flytta uppenbara saker eller tänk en extra gång innan man har ugn, tvätt, tumlare och diskmaskin precis samtidigt som det är kallt om huset värmer med värmepump och eventuellt tillskott.

Vi har runt 5kw i toppar. 6kw efter utbyggnaden. Har inget som helst intresse att bevaka vardagen och försöka få ner den till 3-4kw även om det är möjligt. Det är inte värt det kontra insatsen.

Men att undvika 7-8-9kw är inget problem alls.

Det här med hårfön, brödrost, kaffebryggare och vattenkokare mm är bara släppa helt. De drar mellan 1000-2000w under max 10 minuter. Inget som tar dig till nya toppar så läge det är under hela timmar det mäts.

Elvärme, varmvatten, ugn, spis, tumlare mm som konstant ligger och drar stora mängder kan man gärna vara observant på då det är stora laster under längre tider.

J jonaserik skrev:
Det med Ellevio. så gäller det att ha koll på vad som är dag och natt.
Blir en topp på 3 kWh dagtid så kostar det X 81 kr, = 240kr. S för att få ned den toppen på natt eller samma kostand. Att komma över den med allt över 3 kWh, tex 3,10 kWh då blir det 3,10kWh och delas med 2. (
( natt ) kostnad blir då 1,5 kWh X 81 = 121 kr. Lika med reten av månaden att hålla koll på. Men hur gör man, om som jag elfar med ved och gör av med kanske max 1,5 kWh dagtid och ligger på natten och sover.
Huset värms med ved och endast cirkpumpar är igång, ca 0,75 kWh. Blir liksom problem att komma högre på natten då. Och dagtaxan ligger kvar. Starta VVB 3 kW för 45 minuter men jag har redan VV med eldningen.
Det är F-N att behöva hålla på med detta. Samt att jag tänker på dom med FTX som inte orkar hålla värmen utan att elpatron går in, tillsammans med övriga hushållsgöremål och som kickar igång kWh kvällstid/dagtid.
Kom nu inte med att du ska göra si eller så, detta är bara verkligheten. Har inget elektronisk/data som ska förändra belastningen och tänker inte införskaffa mig det heller. Inte gratis med att försöka få till det, men har kunskaper om det.
Det räcker att titta på klockan för att avgöra om det är natt eller dag. Och på natten kan du brassa på 6 kW innan den toppen slår dagens topp på 3kW.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
J jonaserik skrev:
Blir en topp på 3 kWh dagtid så kostar det X 81 kr, = 240kr. S för att få ned den toppen på natt eller samma kostand. Att komma över den med allt över 3 kWh, tex 3,10 kWh då blir det 3,10kWh och delas med 2. (
( natt ) kostnad blir då 1,5 kWh X 81 = 121 kr.
Nej du har återigen missförstått.

Man räknar dygnet högsta topp genom att jämföra den högsta toppen på dagen med den högsta på natten/2.

Så i ditt exempel så jämför man alltså 3 (dagtoppen) med 1,55 (kvällstoppen/2).

Eftersom 3 är högre är 1,55 så räknas 3 det dygnet.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fullständig idioti, står man bakom detta vansinne är man pantad utan dess like

Fairlane
G Grovsnickarn skrev:
Dina argument är lite begränsade...
Har du inga bättre argument?

Förstår du ens hur det fungerar?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A Akerfeldt skrev:
Bra tips för dem som behöver det, jag har stenkoll på vad som drar vad och har redan anpassat det som går utan att påverka livskvalitén. Men tycker fortfarande att det är frustrerande behöva tänka på detta sätt när man redan betalar en högre nätavgift med en 25a säkring för att kunna ta mer för att det behövs, och sen bli straffad för det igen med effektavgiften. El har blivit oxfilé istället för falukorv 2026.
Du betalar för att kunna dra mycket el. Du betalar också för att du utnyttjar effekten. Logiskt i min bok.

J jonaserik skrev:
( natt ) kostnad blir då 1,5 kWh X 81 = 121 kr. Lika med reten av månaden att hålla koll på. Men hur gör man, om som jag elfar med ved och gör av med kanske max 1,5 kWh dagtid och ligger på natten och sover.
Huset värms med ved och endast cirkpumpar är igång, ca 0,75 kWh. Blir liksom problem att komma högre på natten då. Och dagtaxan ligger kvar. Starta VVB 3 kW för 45 minuter men jag har redan VV med eldningen.
Det är F-N att behöva hålla på med detta. Samt att jag tänker på dom med FTX som inte orkar hålla värmen utan att elpatron går in, tillsammans med övriga hushållsgöremål och som kickar igång kWh kvällstid/dagtid.
Kom nu inte med att du ska göra si eller så, detta är bara verkligheten. Har inget elektronisk/data som ska förändra belastningen och tänker inte införskaffa mig det heller. Inte gratis med att försöka få till det, men har kunskaper om det.
Du har ju sänkt fast avgift som bonus, och om du då toppar på 1kWh eller så under dagen är det väl en kostnadssänkning mot 2024? Så var det för mig iallafall.

Ellevio räknar ju ett medelvärde på månadens 3 toppar. Akumulerade KWh per timme och inte absolut toppeffekt. Så det går fortfarande att skarva över effekten mellan heltimmar.

Det är väl typ, varmvattenspets på natten och fördröjd start på diskmaskin som är rimligt. Och inte köra alla maskiner samtidigt.

Fairlane Fairlane skrev:
Dina argument är lite begränsade...
Har du inga bättre argument?

Förstår du ens hur det fungerar?
Jag skrev inga argument men lycka till med din diagnos

G Grovsnickarn skrev:
Hej
Lite för kortfattad beskrivning för att kunna förstå hur din handlingsplan ser ut för att kunna hålla nere elnätens kostnad i framtiden med anledning av vår förändrade användning av de redan byggda elnäten

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nej du har återigen missförstått.

Man räknar dygnet högsta topp genom att jämföra den högsta toppen på dagen med den högsta på natten/2.

Så i ditt exempel så jämför man alltså 3 (dagtoppen) med 1,55 (kvällstoppen/2).

Eftersom 3 är högre är 1,55 så räknas 3 det dygnet.
Det är väl tusan vad du kan framföra och försöka förmedla om att alla, speciellt jag har helt fel. Det är du som är på felt spår, jag har full koll på det med dag/natt och det har inte gått in en trappa upp hos dig.
Sorgligt men sant för din del i det med effektavgifter. Bara enkel matematik som gäller, inget annat.
Men klart så har du en massa elektronik kanske, för att styra effekten hit och dit under dygnets timmar.
Men det stora antalet förbrukare har inte den kunskap eller ekonomi för att göra så. Så sluta med att skriva folk på näsan om att hur bra du är på detta. Du är inte ett exempel på det med att räkna på det. Bara kommer med antagande om att andra ska följa dig, med dina s,k åtgärder i trådens anda. Men du är inte ensam om att tala om för andra, vad SKA göra, det finns fler på detta forum som är lyriska över effektavgifter och för svara det till 100 %. Klart att det finns en logik i att hålla ner maxuttag, inget fel i det.
Så läs inlägget # 225 av mig och räkna/begrunda så är det bara fakta det med natt/dag, för att KANSKE komma undan hundralappar i att betala. En del högförbrukare har det bättre då, att få till nattens Kwh att översktida dagens kWh och komma ner i 50 % på debiteringen av snittvärdet nattetid. Men det gäller då att
nästan varje dygn ( Ellevio nu ) kolla av var en topp är. Om det inte finns en topp nattatid, tala då om vad den ska göra för att komma över en dagtidstopp.
Men det klarar du inte, inte ens med att försöka med gängse krumelurskrift och rund gång på dina inlägg.
Men som jag skriver, så är du inte ensam om detta med s.k rundgång, det finns även andra som ska vara bäst och tragla om så här har jag gjort. Ingen är perfekt, inte ens jag, men koll på min förbrukning har jag haft i mååånga år, därav att jag eldar med ved, har även en bergvärmevp som står still och används bara när jag åker bort längre tid.

pacman42 pacman42 skrev:
Du betalar för att kunna dra mycket el. Du betalar också för att du utnyttjar effekten. Logiskt i min bok.
Det är ju inte alls säkert man förbrukar mer eller drar mycket med högre säkringar.

Vi har samma pris på 16/20/25A så vi säkrade upp och fick det enklare men vi drar inte mer el.

Exempelvis så låg ugn, tvätt och huvudsakliga förbrukningen på pumpen (kompressorn) på L1.

Med 16A gick det bara köra ugn (drar upp till 13A själv) och värmepump hade effektvakt så den stegade ner men vi låg alltid övet 20A några gånger per dygn som förvisso en smältpropp klarar.

Ingen ide att flytta om för luftvärmepumpar låg på L2 samt L3 och tillräckligt många högförbrukare fördelat på alla 3 faser så olika situationer belastar dem alla över 16A.

Så vi har idag inte högre toppar eller högre förbrukning med 25A men vi slipper labba med vilka kombinationer vi kan ha och ligger stundtals på 20A+ vilket är roligare med 25A-proppar än 16A.

Rabbithole Rabbithole skrev:
Du har ju sänkt fast avgift som bonus, och om du då toppar på 1kWh eller så under dagen är det väl en kostnadssänkning mot 2024? Så var det för mig iallafall.

Ellevio räknar ju ett medelvärde på månadens 3 toppar. Akumulerade KWh per timme och inte absolut toppeffekt. Så det går fortfarande att skarva över effekten mellan heltimmar.

Det är väl typ, varmvattenspets på natten och fördröjd start på diskmaskin som är rimligt. Och inte köra alla maskiner samtidigt.
Vad har sänkt avgift för bonus för inverkan, klart lite på mrginalen, sen det med medelvärde eller inte är en annan sak. Det innebär då att brassa på lite mer för att nätavgiften blir lägre på totalen. Men då kommer effektavgiften in med det mångdubbla att betala. Sen att starta en TM nattetid och gå upp en timma tidigare för att hänga den, absurt. Lika med en DM. Så den delen köper jag ine av dig och inte många andra heller.
För att inte tala om hur det går med vattenförande maskiner som driftsätt när du sover och det blir en läcka med mååånga m3 utströmmande i huset. Vet inte riktigt hur det är med försäkringsbolagen och är därom helt ovetande, men skulle tänka mig att dom skulle morra rätt bra. Om inte en tillsyn av TM-DM sker under drift.

J jonaserik skrev:
Vad har sänkt avgift för bonus för inverkan, klart lite på mrginalen, sen det med medelvärde eller inte är en annan sak. Det innebär då att brassa på lite mer för att nätavgiften blir lägre på totalen. Men då kommer effektavgiften in med det mångdubbla att betala. Sen att starta en TM nattetid och gå upp en timma tidigare för att hänga den, absurt. Lika med en DM. Så den delen köper jag ine av dig och inte många andra heller.
För att inte tala om hur det går med vattenförande maskiner som driftsätt när du sover och det blir en läcka med mååånga m3 utströmmande i huset. Vet inte riktigt hur det är med försäkringsbolagen och är därom helt ovetande, men skulle tänka mig att dom skulle morra rätt bra. Om inte en tillsyn av TM-DM sker under drift.
Dom kan ju läcka när som helst, eller vrider du av vattnet för varje användning?

Diskmaskinen behöver ju inte passas, tvätten håller jag med om även om jag hade rutin på nathkörning tidigare när mag hängde tvätt i samband med frukost.

J jonaserik skrev:
Går ju inte jaga toppar så extremt som nere på under 3kw. För då är vi inne på att verkligen flytta om vardagsgrejor året runt. Knappast värt det.

Sen ska vi inte glömma att med Ellevio så har vi redan en besparing i överföringen som var 30öre och sänktes till 6,25öre i och med effektavgiften (och är 7 öre nu efter årsskiftet.)

Ser man på en villa som drar 2500 kwh på en kall månad så har de fått sänkt pris med 23öre kwh och har besparing med 575kr den månaden. Det räcker till effektavgift på 7 kw så de kan toppa 7,0 kw varje dag och inte betala mer nu än förr.

Nackdelen för vedeldare med tre lampor och en kokplatta som drar 400kwh en månad. Sparar 92 kronor och kan bara ha toppar på 1.1kwh

Men har man råd att elda med ved 2026 så har man råd med några hundralappar extra i effektavgift. Själv säljer jag veden och kör värmepumpar billigare.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Effektavgift? Alltså det låter helt sjukt när man läser tråden! Som att alla är hjärntvättade. Det är inte fel att använda tvättmaskinen när man vill felet är att det är avgifter och skit som begränsar! Acceptera inte sånt här överförmynderi... Jag behöver inte Vattenfall för att berätta för mig när det passar att tvätta.... Vattenfall borde fråga MIG när det passar MIG att tvätta...

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.