28 206 läst ·
449 svar
28k läst
449 svar
Effektavgift på 2 200 kr för att ladda elbilen en timma
Jepp och det ska du göra enligt regelverket som försäkringbolagen rekommenderar och avstängningen ska vara lätt årkomlig. Varför tror du att det finns köksblandare med avstängning för DM då, samt att det ska finnas en kran intill en TM.Rabbithole skrev:
Framförallt ska du inte dammsuga så fort du kommit innanför dörren efter jobbet 😀Farstatjej90 skrev:
Effektavgift? Alltså det låter helt sjukt när man läser tråden! Som att alla är hjärntvättade. Det är inte fel att använda tvättmaskinen när man vill felet är att det är avgifter och skit som begränsar! Acceptera inte sånt här överförmynderi... Jag behöver inte Vattenfall för att berätta för mig när det passar att tvätta.... Vattenfall borde fråga MIG när det passar MIG att tvätta...
Självklart har man avstängning till alla vattenförbrukare och använder dem bara när man är hemma och i närheten.J jonaserik skrev:
Både tvätt och disk säger till vid färdig och man stänger av vattnet.
Här om dagen blev det ett spontant ärende så man pausar program och stänger av vatten. Tillbaka efter 30 min och fortsätter.
Lägga sig med disk, tvätt eller tumlare igång borde vara förknippat med en självrisk på mint sexsiffrigt om något händer.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Jag ger dig tummen upp och positivt när du svarar rätt i många trådar, misstänker att du inte ser det.J jonaserik skrev:
När du skriver felaktigheter så korrigerar jag, om inte annat för att folk ska veta hur det fungerar.
Bra, då kan du svara på en enkel fråga:J jonaserik skrev:
Om du under dagen gör av med som mest gör 2 kW under en timme och under natten som mest gör av med 3 kW under en timme, vad blir dygnets värde?
Jag påstår att det blir 2, medan du verkar försöka argumentera för att det blir 1,5 om jag tolkar dig rätt.
Precis, 2 är större än 1,5 i exemplet ovan.J jonaserik skrev:
På samma sätt är 3 större än 1,55 i exemplet som du gav när du skrev att man kunde putta bort en topp på 3 kW på dagen med en på 3,1 kW på natten.
Enkel matematik
Ovanstående har inget med det jag skrev att göra så det kommenterar jag inte.J jonaserik skrev:Men klart så har du en massa elektronik kanske, för att styra effekten hit och dit under dygnets timmar.
Men det stora antalet förbrukare har inte den kunskap eller ekonomi för att göra så. Så sluta med att skriva folk på näsan om att hur bra du är på detta. Du är inte ett exempel på det med att räkna på det. Bara kommer med antagande om att andra ska följa dig, med dina s,k åtgärder i trådens anda. Men du är inte ensam om att tala om för andra, vad SKA göra, det finns fler på detta forum som är lyriska över effektavgifter och för svara det till 100 %. Klart att det finns en logik i att hålla ner maxuttag, inget fel i det.
Så läs inlägget # 225 av mig och räkna/begrunda så är det bara fakta det med natt/dag, för att KANSKE komma undan hundralappar i att betala. En del högförbrukare har det bättre då, att få till nattens Kwh att översktida dagens kWh och komma ner i 50 % på debiteringen av snittvärdet nattetid. Men det gäller då att
nästan varje dygn ( Ellevio nu ) kolla av var en topp är. Om det inte finns en topp nattatid, tala då om vad den ska göra för att komma över en dagtidstopp.
Men det klarar du inte, inte ens med att försöka med gängse krumelurskrift och rund gång på dina inlägg.
Men som jag skriver, så är du inte ensam om detta med s.k rundgång, det finns även andra som ska vara bäst och tragla om så här har jag gjort. Ingen är perfekt, inte ens jag, men koll på min förbrukning har jag haft i mååånga år, därav att jag eldar med ved, har även en bergvärmevp som står still och används bara när jag åker bort längre tid.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Nej, men ingen hindrar dig att tvätta när du vill, du får bara betala lite mer om du gör det när det är högtrafik.Farstatjej90 skrev:
Effektavgift? Alltså det låter helt sjukt när man läser tråden! Som att alla är hjärntvättade. Det är inte fel att använda tvättmaskinen när man vill felet är att det är avgifter och skit som begränsar! Acceptera inte sånt här överförmynderi... Jag behöver inte Vattenfall för att berätta för mig när det passar att tvätta.... Vattenfall borde fråga MIG när det passar MIG att tvätta...
Ingen hindrar dig att köra bil på Essingeleden en vardag klockan 8 heller, men det är dyrare än om du åker en timme tidigare/senare.
Ingen hindrar dig heller att boka in en semester i svenska fjällen när det är sportlovsveckor, men det är lite dyrare än om du bokar en annan vecka.
Om det är hjärntvättat eller inte kan diskuteras.
Det krångliga och obegripliga är att det är olika regler överallt. Du har en regel hemma, du har en annan regel för fritidshuset, du har en annan regel ifall du hyr en stuga i fjällen o.s.v..Fairlane skrev:
Elnätsbolag med verksamhet på många ställen i landet har väl samma regler överallt, eller? Bara för att göra det enkelt så kan det vara värt att det inte blir helt optimalt på alla platser.Fairlane skrev:
Jag vet ett antal kommuner som har olika regler för sopsortering, så uppenbarligen finns ingen samordning. Men du kanske påstår det ändå? Ska du hitta på grejer så gör det inte när det är så uppenbart att du har fel.Fairlane skrev:
Nu är du direkt löjlig. Var kan du hitta en konspirationsteori i det jag skrev?Fairlane skrev:
Jag jagar inte några toppar exakt, jag har ekonomi för att ta större toppar dagtid om det förekommer, så där är det slutdividerat från er alla. Så det med råd med några hundralappar extra, ska du nog inte skriva något om.P Pligg85 skrev:Går ju inte jaga toppar så extremt som nere på under 3kw. För då är vi inne på att verkligen flytta om vardagsgrejor året runt. Knappast värt det.
Sen ska vi inte glömma att med Ellevio så har vi redan en besparing i överföringen som var 30öre och sänktes till 6,25öre i och med effektavgiften (och är 7 öre nu efter årsskiftet.)
Ser man på en villa som drar 2500 kwh på en kall månad så har de fått sänkt pris med 23öre kwh och har besparing med 575kr den månaden. Det räcker till effektavgift på 7 kw så de kan toppa 7,0 kw varje dag och inte betala mer nu än förr.
Nackdelen för vedeldare med tre lampor och en kokplatta som drar 400kwh en månad. Sparar 92 kronor och kan bara ha toppar på 1.1kwh
Men har man råd att elda med ved 2026 så har man råd med några hundralappar extra i effektavgift. Själv säljer jag veden och kör värmepumpar billigare.
Det är du och en del dom andra på forumet som ska vara så bra på det att kringå effekttaxan med en massa elektonik eller på annat sätt hålla reda på uttaget under dygnet. Om man läser en del inlägg, så är det många som framhåller """ att så här gör jag och gjort "" Sitter inte dessa och kollar när det är dyrt med el då.
Aningen elektroniskt eller manuellt och försöker styra allt, ingen skillnad, kontroll är det och du verkar vara sådan som kollar upp det. Och hur du gör är mig egalt.
Det med ved ska du inte tala om, det är upp till var och en att på något sätt värma sitt hus, klart lite jobb är det, men tar det som en fysisk träning och behöver inte kuta till ett gym för att få det.
Som slutkläm nu med min tillvaro i tråden, så dyvla inte på någon, att så här gör jag. Osäkerhet är stor mellan individer som tycker att det kan bli dyrt i bland med effektavgifter. Och håll inne lite med era s,k expertråd som ska vara så bra.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Är det krångligt? Då är väldigt mycket i livet krångligt. Det är olika pris på ICA och COOP också.L lbgu skrev:
Det är inte svårt att lära sig två system om man har ett fritidshus hos ett annat elnätsbolag.
Hyra en stuga behöver inte vara krångligare.
Antingen tar den som hyr ut stugan en större marginal eller så får man gå till det med automatik och information.
Hur jag en stuga så kan det skilja i hur den ska städas mot stugan jag hyrde förra året, när man får tillträde, när man ska lämna etc. Tycker man att det är för krångligt så ska man nog inte hyra alls.
Det är inte optimalt, men det är det regelverk som bolagen har att förhålla sig till. Det är en sak som EI börjat titta på om det ska ändras, men det är så det ser ut. Särskilt krångligt är det iallafall inte.L lbgu skrev:
Nej det är nog olika, men kanske inte så att alla har eget folk. Jag vet flera kommuner som har gemensam hantering till exempel.L lbgu skrev:
? Jag ställde en fråga.L lbgu skrev:
"Kanske är det arbetsmarknadsprojekt för att hålla byråkrater sysselsatta"L lbgu skrev:
Var bara i all välmening med veden. Alla som eldar med ved kan med största sannolikhet få bättre netto på att sälja veden och köpa kwh till en värmepump.J jonaserik skrev:Jag jagar inte några toppar exakt, jag har ekonomi för att ta större toppar dagtid om det förekommer, så där är det slutdividerat från er alla. Så det med råd med några hundralappar extra, ska du nog inte skriva något om.
Det är du och en del dom andra på forumet som ska vara så bra på det att kringå effekttaxan med en massa elektonik eller på annat sätt hålla reda på uttaget under dygnet. Om man läser en del inlägg, så är det många som framhåller """ att så här gör jag och gjort "" Sitter inte dessa och kollar när det är dyrt med el då.
Aningen elektroniskt eller manuellt och försöker styra allt, ingen skillnad, kontroll är det och du verkar vara sådan som kollar upp det. Och hur du gör är mig egalt.
Det med ved ska du inte tala om, det är upp till var och en att på något sätt värma sitt hus, klart lite jobb är det, men tar det som en fysisk träning och behöver inte kuta till ett gym för att få det.
Som slutkläm nu med min tillvaro i tråden, så dyvla inte på någon, att så här gör jag. Osäkerhet är stor mellan individer som tycker att det kan bli dyrt i bland med effektavgifter. Och håll inne lite med era s,k expertråd som ska vara så bra.
Vi kan inte bygga fler fjäll men vi kan bygga mer infrastruktur till elen. Detta är helt och hållet ett påhittat problem för att tvinga folk att använda mindre el (Greta-ideologi)Fairlane skrev:
Nej, men ingen hindrar dig att tvätta när du vill, du får bara betala lite mer om du gör det när det är högtrafik.
Ingen hindrar dig att köra bil på Essingeleden en vardag klockan 8 heller, men det är dyrare än om du åker en timme tidigare/senare.
Ingen hindrar dig heller att boka in en semester i svenska fjällen när det är sportlovsveckor, men det är lite dyrare än om du bokar en annan vecka.
Om det är hjärntvättat eller inte kan diskuteras.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Klart infrastrukturen ska byggas ut, men kanske inte mer än nödvändigt?Farstatjej90 skrev:
Se där du har helt missuppfattat, inte konstigt att slutledningen blir fel. Det är inte frågan om att tvinga folk att använda mindre el.Farstatjej90 skrev:
Om du kör tvättmaskinen på kvällen eller om du kör den på dagen, hur mycket tror du det förändrar hur mycket el som förbrukas?
Greta-ideologi säger enig mer om sin ideologi än någon annans.
Men det är onödigt. De flesta har inget intresse av detta och att då göra det onödigt krångligt är inte bra. Det bästa är väl ändå att ha ett enkelt genomtänkt system som gäller överallt.Fairlane skrev:
Nu är du bara löjlig. Du tog medvetet bort det sista från det du citerade. Där hade jag skrivitFairlane skrev:
Så du borde insett att det var skrivet lite på skämt. Men du ska givetvis skruva till allt. Helt otroligt.
HejFarstatjej90 skrev:
Naturligtvis så kan vi bygga mer "infrastruktur till elen",
men vi verkar samtidigt inte vilja betala för vad detta kostar.
Det är ju vi som är anslutna till elnäten som skall betala dess kostnader.
Många protesterar redan idag för att elnätskostnaden ökar
Det finns inga gratisluncher
Det är till etthundrafemtiprocent pga gröna villfarelser.Fairlane skrev:
Klart infrastrukturen ska byggas ut, men kanske inte mer än nödvändigt?
Se där du har helt missuppfattat, inte konstigt att slutledningen blir fel. Det är inte frågan om att tvinga folk att använda mindre el.
Om du kör tvättmaskinen på kvällen eller om du kör den på dagen, hur mycket tror du det förändrar hur mycket el som förbrukas?
Greta-ideologi säger enig mer om sin ideologi än någon annans.