28 206 läst ·
449 svar
28k läst
449 svar
Effektavgift på 2 200 kr för att ladda elbilen en timma
Precis.
Alla kan inte köpa jordgubbar på midsommarafton utan att priset går upp.
Blir det brist på lastbilar så går godstransporterna upp i pris.
Folk tar el som en självklarhet, men den är faktiskt inte det.
Effekttariffen är definitivt billigare lösning för de flesta, om alternativetbär en kraftig utbyggnad av näten. Även de som inte anpassar sig drar ju nytta av de som faktiskt gör något.
Alla kan inte köpa jordgubbar på midsommarafton utan att priset går upp.
Blir det brist på lastbilar så går godstransporterna upp i pris.
Folk tar el som en självklarhet, men den är faktiskt inte det.
Effekttariffen är definitivt billigare lösning för de flesta, om alternativetbär en kraftig utbyggnad av näten. Även de som inte anpassar sig drar ju nytta av de som faktiskt gör något.
För 260kr hade jag inte heller brytt mig så mycket. Men hade jag levt på som vanligt hade nog effektpiken ganska lätt hamnat på 10-11kW, uppvärmning, ladda bilen, göra söndagsstek och tvätta/torktumla som vanliga människor gör. Sen beror det helt på vad priset för varje kW kostar, du hade väldigt billigt med 45kr/kW.NyKarin skrev:
Har man automatiserad styrning är det ju en helt annan sak jämfört med att sköta allt manuellt, hålla koll på elpriser, effektavgifter och förbrukning. Men för att ha det automatiserat så behöver man vara intresserad och insatt, vilket jag tror de flesta inte är.pacman42 skrev:
Jag kontrollerar min badtunnan uppvärmning efter effekttarifferna just nu. En gång i minuten så jämförs predikterade effekt för timmen med den tredje högsta effekten under månaden. Är den för hög så stängs värmen i badtunnan av, ligger prediktionen under så slår den på igen. Eftersom jag just nu lagar mat så stängdes värmen i badtunnan av en stund. Algoritmen vet ju inte att jag är klar med matlagningen om fem minuter.
Det är ingen raketteknik, men man måste ha prylar som stödjer det.
I Tyskland så är det krav på att elbolaget får styra din elbilsladdning, laddning av hemmabatteri mm. Om inte - då får du betala en högre nätavgift.
Eller köpa tjänsten. Det finns ett flertal produkter i Finland, inte lika många i Sverige. Men i Finland har varannan redan timpris.A Akerfeldt skrev:
HejA Akerfeldt skrev:För 260kr hade jag inte heller brytt mig så mycket. Men hade jag levt på som vanligt hade nog effektpiken ganska lätt hamnat på 10-11kW, uppvärmning, ladda bilen, göra söndagsstek och tvätta/torktumla som vanliga människor gör. Sen beror det helt på vad priset för varje kW kostar, du hade väldigt billigt med 45kr/kW.
Det kan vara där som problematiken ligger
Samtidigt som samhället och individen är helt beroende av elkraftförsörjningen så har vi tappat respekten för att det samtidigt innebär en kostnad att vidmakthålla och utveckla elkraftförsörjningen.
Många har tänkt sig att elenergin och elnäten bara kan bli billigare samtidigt som vi ställer miljökrav och krav på ständig tillgänglighet överallt utan avbrott oberoende av väder etc.
Politiker, beslutsfattare men även enskilda ställer kraven utan förståelse eller kunskap vad det innebär
Bygger vi en stuga i fjällen, i skärgården eller på en en ö så för väntar vi oss elkraft med samma tillgänglighet och pris som i storstaden.
Vi har de senaste 20-30 åren ökat kraven på vad elkraften skall kunna hjälpa oss med men elnätet är i princip utbyggt på samma princip som tidigare under denna tid, då en total ombyggnad av elnäten skulle kosta betydligt mer än vi är villiga att betala
Vi vill styra helt efter elpriset och korta ner väntetider genom att använda utrustning som tar stor eleffekt, och gärna göra alla saker samtidigt.
Men vi vill inte betala kostnaden, när sedan notan för att uppfylla önskemålen kommer
Redigerat:
Om man inte är intresserad är det ju bättre att göra jobbet en gång när man gör själva automatiseringen än att tänka på detta varje dag varje timme.A Akerfeldt skrev:
Egentligen är det inte så svårt. Om man följer dessa enkla råd så klarar man sig rätt bra och det är även rätt bra för elnätet. Tänk på att det är förbrukningen under en timme som räknas, så det gör inget att man använder spis, mikro, och vattenkokare samtidigt i några minuter.
- Använd inte spis/ugn, diskmaskin och/eller tvättmaskin samtidigt.
- Tvätta och diska under låglasttid när effektavgiften är lägre (på natten och/eller under helgen).
- Ladda elbilen under låglasttid när effektavgiften är lägre (på natten och/eller under helgen), men tvätta eller diska inte när bilen laddas.
- Ev. kan det vara värt att begränsa laddströmmen till elbilen.
---------------------------
Hej Nätägare!
Jag fattar inte hur vi ska göra för att hålla våra effekttoppar låga med rimlig "mental" ansträngning.
Vårt hushåll ser ut så här:
- Vi bor i villa med värmepump.
- 2 vuxna och två tonåringar, alla duschar varje morgon.
- Förutom värme och varmvatten tror jag det är elspis, mikro, brödrost, vattenkokare samt- disk och tvättmaskin som dra mycket ström.
- Diskmaskinen kör vi varje dag och vi tvättar tre maskiner i veckan.
- Vi har också en elbil som förbrukar ungefär 50 kWh i veckan.
(Detta kan en verkstad tala om för di om du inte kan leta upp informationen skälv.)
Med vänlig hälsning.
NN
Förmodligen är effektkostnaden lägre då den är under hela dygnet.A Akerfeldt skrev:För 260kr hade jag inte heller brytt mig så mycket. Men hade jag levt på som vanligt hade nog effektpiken ganska lätt hamnat på 10-11kW, uppvärmning, ladda bilen, göra söndagsstek och tvätta/torktumla som vanliga människor gör. Sen beror det helt på vad priset för varje kW kostar, du hade väldigt billigt med 45kr/kW.
Som vuxna människor måste vi väl alltid tänka på olika saker? När jag var liten tjatade pappa om att släcka lampor, monterade nöjt in snålspolande insatser i duschen så varmvattnet skulle räcka. En form av automatisering så han slapp ställa timer när vi duschade. Mormor påminde om att vi inte enbart skulle äta sovel..
Att skriva till nätägaren som ovan skrev är väl ett utmärkt förslag. Då kan du sedan göra ett medvetet val angående hur mycket tid och energi du vill lägga ner för att få en rimlig kostnad.
Bra tips för dem som behöver det, jag har stenkoll på vad som drar vad och har redan anpassat det som går utan att påverka livskvalitén. Men tycker fortfarande att det är frustrerande behöva tänka på detta sätt när man redan betalar en högre nätavgift med en 25a säkring för att kunna ta mer för att det behövs, och sen bli straffad för det igen med effektavgiften. El har blivit oxfilé istället för falukorv 2026.M Mackey skrev:Om man inte är intresserad är det ju bättre att göra jobbet en gång när man gör själva automatiseringen än att tänka på detta varje dag varje timme.
Egentligen är det inte så svårt. Om man följer dessa enkla råd så klarar man sig rätt bra och det är även rätt bra för elnätet. Tänk på att det är förbrukningen under en timme som räknas, så det gör inget att man använder spis, mikro, och vattenkokare samtidigt i några minuter.
Om det känn svårt att tolka reglerna för effekttariffen, skriv till nätägaren och fråga hur du ska göra för att få så låg effektavgift som möjligt utan att anstränga ihjäl dig.
- Tvätta och diska under låglasttid när effektavgiften är lägre (på natten och/eller under helgen).
- Ladda elbilen under låglasttid när effektavgiften är lägre (på natten och/eller under helgen), men tvätta eller diska inte när bilen laddas.
Hej Nätägare!
Jag fattar inte hur vi ska göra för att hålla våra effekttoppar låga med rimlig "mental" ansträngning.
Hur ska vi göra utan att krångla till livet så mycket för oss?
- Förutom värme och varmvatten tror jag det är elspis, mikro, brödrost, vattenkokare samt- disk och tvättmaskin som dra mycket ström.
(Detta kan en verkstad tala om för di om du inte kan leta upp informationen skälv.)
Med vänlig hälsning.
NN
Möjligt, verkar ju vara helt olika upplägg och priser beroende på vilken nätägare man har.NyKarin skrev:
Förmodligen är effektkostnaden lägre då den är under hela dygnet.
Som vuxna människor måste vi väl alltid tänka på olika saker? När jag var liten tjatade pappa om att släcka lampor, monterade nöjt in snålspolande insatser i duschen så varmvattnet skulle räcka. En form av automatisering så han slapp ställa timer när vi duschade. Mormor påminde om att vi inte enbart skulle äta sovel..
Att skriva till nätägaren som ovan skrev är väl ett utmärkt förslag. Då kan du sedan göra ett medvetet val angående hur mycket tid och energi du vill lägga ner för att få en rimlig kostnad.
Som jag skrev ovan har jag stenkoll på min förbrukning och vad som påverkar effektavgiften, anpassat det som går utan att påverka livskvalitén. Ligger på 5kW under vintern. 3,5-4kW uppvärmning och resten matlagning.
Känns nästan som att de vill göra det så krångligt/obegripligt som möjligt. Ska man nödvändigtvis ha sådana här system är det enda rimliga att det är samma regler överallt. Samma som idiotin med sopsortering där varje kommun har egna regler. Tänk bara vilket resursslöseri det är att massor med folk ska behöva ha folk sysselsatta med att ta fram regler för just sin organisation, Kanske är det arbetsmarknadsprojekt för att hålla byråkrater sysselsattaA Akerfeldt skrev:
.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Det är vare sig krångligt eller obegripligt om man ens orkar försöka titta på det.L lbgu skrev:
Det är till exempel inte särskilt svårt att att det kostar mellan 06 och 21, om man kan klockan.
Snarare vore det fullständigt orimligt, eftersom förutsättningarna är olika.L lbgu skrev:
Är det så?L lbgu skrev:
En rimlig slutsats om man gillar konspirationsteorier.L lbgu skrev:
Hej AkerfeldtA Akerfeldt skrev:Bra tips för dem som behöver det, jag har stenkoll på vad som drar vad och har redan anpassat det som går utan att påverka livskvalitén. Men tycker fortfarande att det är frustrerande behöva tänka på detta sätt när man redan betalar en högre nätavgift med en 25a säkring för att kunna ta mer för att det behövs, och sen bli straffad för det igen med effektavgiften. El har blivit oxfilé istället för falukorv 2026.
Precis som du har jag koll på min elanvändning men då jag ännu inte har effektavgift så vet jag ännu inte eventuell kostnadsförändring
Men jag är inte speciellt orolig har en ca 60 år gammalt hus med källare på 125+125m2 med 60m2 vidbyggt garage i prisområde 1 där dimensionerande temperatur är -34 grader
När jag köpte huset behövde det ca 42 600 kWh/år och 25 A säkring idag med bergvärme ca 14 000 kWh och 16A säkring
När det som nu är ca 25 minusgrader klarar jag värmen under 8 A säkring
sedan har jag 8 A kvar till resten av huset innan jag når säkringens 16 A
Med effektavgifter så blir det rimligen samma säkringsavgift för 16-25 A
Skaffar jag en dag en elbil så får vi se om de 8A även räcker till elbilen.
Du skriver ”när man redan betalar en högre nätavgift med en 25a säkring för att kunna ta mer för att det behövs, och sen bli straffad för det igen”
Vad har du för belastningar som kräver 25 A ?
Hur mycket elenergi behöver du per år?
Redigerat:
Hej mackeyM Mackey skrev:Om man inte är intresserad är det ju bättre att göra jobbet en gång när man gör själva automatiseringen än att tänka på detta varje dag varje timme.
Om det känn svårt att tolka reglerna för effekttariffen, skriv till nätägaren och fråga hur du ska göra för att få så låg effektavgift som möjligt utan att anstränga ihjäl dig.
Hej Nätägare!
Hur ska vi göra utan att krångla till livet så mycket för oss?
Med vänlig hälsning.
NN
Jättebra tips
Nästa steg är sedan att vid val av uppvärmning köp av vitvaror och andra elapparater att välja det som inte ger effekttoppar utan har en jämt effektbehov.
Då minskar du på det egna arbetet för att hålla nere effekttopparna
Ett bra exempel är utrustning med varvtalsstyrning. Tex i kyl, frys, pumpar fläktar.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det med Ellevio. så gäller det att ha koll på vad som är dag och natt.
Blir en topp på 3 kWh dagtid så kostar det X 81 kr, = 240kr. S för att få ned den toppen på natt eller samma kostand. Att komma över den med allt över 3 kWh, tex 3,10 kWh då blir det 3,10kWh och delas med 2. (
( natt ) kostnad blir då 1,5 kWh X 81 = 121 kr. Lika med reten av månaden att hålla koll på. Men hur gör man, om som jag elfar med ved och gör av med kanske max 1,5 kWh dagtid och ligger på natten och sover.
Huset värms med ved och endast cirkpumpar är igång, ca 0,75 kWh. Blir liksom problem att komma högre på natten då. Och dagtaxan ligger kvar. Starta VVB 3 kW för 45 minuter men jag har redan VV med eldningen.
Det är F-N att behöva hålla på med detta. Samt att jag tänker på dom med FTX som inte orkar hålla värmen utan att elpatron går in, tillsammans med övriga hushållsgöremål och som kickar igång kWh kvällstid/dagtid.
Kom nu inte med att du ska göra si eller så, detta är bara verkligheten. Har inget elektronisk/data som ska förändra belastningen och tänker inte införskaffa mig det heller. Inte gratis med att försöka få till det, men har kunskaper om det.
Blir en topp på 3 kWh dagtid så kostar det X 81 kr, = 240kr. S för att få ned den toppen på natt eller samma kostand. Att komma över den med allt över 3 kWh, tex 3,10 kWh då blir det 3,10kWh och delas med 2. (
( natt ) kostnad blir då 1,5 kWh X 81 = 121 kr. Lika med reten av månaden att hålla koll på. Men hur gör man, om som jag elfar med ved och gör av med kanske max 1,5 kWh dagtid och ligger på natten och sover.
Huset värms med ved och endast cirkpumpar är igång, ca 0,75 kWh. Blir liksom problem att komma högre på natten då. Och dagtaxan ligger kvar. Starta VVB 3 kW för 45 minuter men jag har redan VV med eldningen.
Det är F-N att behöva hålla på med detta. Samt att jag tänker på dom med FTX som inte orkar hålla värmen utan att elpatron går in, tillsammans med övriga hushållsgöremål och som kickar igång kWh kvällstid/dagtid.
Kom nu inte med att du ska göra si eller så, detta är bara verkligheten. Har inget elektronisk/data som ska förändra belastningen och tänker inte införskaffa mig det heller. Inte gratis med att försöka få till det, men har kunskaper om det.