28 206 läst ·
449 svar
28k läst
449 svar
Effektavgift på 2 200 kr för att ladda elbilen en timma
Känns mera som att istället för att vara förutseende agerar man i efterhand.pacman42 skrev:
Mycket möjligt det blir så här med, och alla som redan är skeptiska till gå över till elbil kommer skjuta på övergången ännu mer.
Det blir SVINDYRT om man skall bygga ut så att alla kan ladda fullt samtidigt. Detta är ett sätt att adressera detta så att våra nätavgifter inte blir så höga.A Akerfeldt skrev:
Både jag och frugan biloendlar till våra jobb. Det blir närmare 12 mil om dagen för oss båda tillsammans. Lite slarvigt så kan vi säga att vi behöver ladda 2,5 kWh/mil på vintern. Det ger 30 kWh per dygn som skall laddas. Laddar vi från 21-07 så är det 10h, det ger 3 kW. Laddar vi så snabbt det går (11 kW) så tar det 3h. Men ibland behöver vi också ladda mer...
Så vi laddar de billigaste 2h med fullt blås. Sedan laddar vi 3h med halv effekt för att också kunna värma badtunnan, hinner badtunnan nå 41 grader så laddar vi fullt resten av de 5h. Måste vi ladda mer än så så kan vi forcera laddningen att starta när vi lägger oss. Då laddar bilarna fullt ös tills dess de är klara eller klockan slår 07.00.
Ibland är en bil ansluten, ibland två, ibland ingen.
Men om fler skaffar elbil och gör som vi gör? Det fungerar inte. Jag räknar med att alla nätbolag på sikt har två effekttariffer, en för höglast och en annan för låglast. Ungefär som Ellevio har.
Jag toppar ungerfär 3,5 kW på höglast idag. Skulle mitt elbolag göra som Ellevio så får jag 7 kW på låglast. Det räcker väldigt långt faktiskt. I praktiken så får jag då ut runt 10 A laddning. Det kan jag leva med. Men det blir svårt att träffa enbart de billigaste timmarna. Men det funkar.
Exakt det jag tänkte på. Och har huvudsäkring på 3x20A i fritidshuset så är det nog rätt så feta effekttoppar han har där även utan elbilsladdning. Jag har 3x16A i min villa på 300 kvm + gäststuga med fyra värmepumpar, en elberedare och två elbilar.....mexitegel skrev:
Fast det där stämmer ju bara om han inte förbrukat någon ström alls under hela den månaden - vilket är osannolikt.
Det är ju merkostnaden för att ladda elbilen som är intressant. Så har han bastat, lagat mat, duschat och värmt huset så kanske "baseffekten" var 12kW. Dvs merkostnaden för att ladda elbilen var 159x(14-12) ~ 320 kr.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 297 inlägg
Jag har 3x25A, mest för att kunna exportera solel, men efter effekttaxans införande hos Ellevio är 16-25A samma avgift.
Laddboxarna är ställda på 6A 22-06 så får ut 33kWh per natt, laddar ibland på dagen om solen skiner och bilen är hemma
Laddboxarna är ställda på 6A 22-06 så får ut 33kWh per natt, laddar ibland på dagen om solen skiner och bilen är hemma
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 297 inlägg
Jag har ingen lastbalansering installerad på laddboxarna. Det hade varit snyggt om jag dessutom kunde styra solcellsbattet i kombination med detta. Värmepump och FTX lever lite sitt eget liv tyvärr så skulle behöva att batteriet smartstyrs. Ligger på 3kW effektavgift hittils i FebruariAttitudeswe skrev:
Självklart blir det svindyrt, men effektavgiften känns mera som en panikartad kortsiktig lösning istället för en långsiktig plan för att elen ska räcka till. Det är ju inte direkt någon nyhet att hela världen håller på att elektrifieras.pacman42 skrev:
Det blir SVINDYRT om man skall bygga ut så att alla kan ladda fullt samtidigt. Detta är ett sätt att adressera detta så att våra nätavgifter inte blir så höga.
Både jag och frugan biloendlar till våra jobb. Det blir närmare 12 mil om dagen för oss båda tillsammans. Lite slarvigt så kan vi säga att vi behöver ladda 2,5 kWh/mil på vintern. Det ger 30 kWh per dygn som skall laddas. Laddar vi från 21-07 så är det 10h, det ger 3 kW. Laddar vi så snabbt det går (11 kW) så tar det 3h. Men ibland behöver vi också ladda mer...
Så vi laddar de billigaste 2h med fullt blås. Sedan laddar vi 3h med halv effekt för att också kunna värma badtunnan, hinner badtunnan nå 41 grader så laddar vi fullt resten av de 5h. Måste vi ladda mer än så så kan vi forcera laddningen att starta när vi lägger oss. Då laddar bilarna fullt ös tills dess de är klara eller klockan slår 07.00.
Ibland är en bil ansluten, ibland två, ibland ingen.
Men om fler skaffar elbil och gör som vi gör? Det fungerar inte. Jag räknar med att alla nätbolag på sikt har två effekttariffer, en för höglast och en annan för låglast. Ungefär som Ellevio har.
Jag toppar ungerfär 3,5 kW på höglast idag. Skulle mitt elbolag göra som Ellevio så får jag 7 kW på låglast. Det räcker väldigt långt faktiskt. I praktiken så får jag då ut runt 10 A laddning. Det kan jag leva med. Men det blir svårt att träffa enbart de billigaste timmarna. Men det funkar.
Att man ska behöva styra hela sitt liv hemma efter elpriset och effektavgiften är otroligt skrämmande, blir imponerad att ni orkar. Den dagen jag har effektavgift året och dygnet runt är det knappt värt bo i hus längre, då försvinner hela friheten med att bo i hus.
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 365 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 365 inlägg
Då har du 11mån på dig att hitta lägenhet ni då...A Akerfeldt skrev:Självklart blir det svindyrt, men effektavgiften känns mera som en panikartad kortsiktig lösning istället för en långsiktig plan för att elen ska räcka till. Det är ju inte direkt någon nyhet att hela världen håller på att elektrifieras.
Att man ska behöva styra hela sitt liv hemma efter elpriset och effektavgiften är otroligt skrämmande, blir imponerad att ni orkar. Den dagen jag har effektavgift året och dygnet runt är det knappt värt bo i hus längre, då försvinner hela friheten med att bo i hus.
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 365 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 365 inlägg
Min effekttopp dagtid vardagar är på 4kW i feb. Körde brödbak och TM samtidigt som 2kW värme. Då har jag inget hembatteri, bara effektvakt på VVB och smartladdning av bil (som därmed får ladda dagtid om elen då är billig)Rabbithole skrev:
Då missförstod du det jag skrev, har redan haft effektavgiften ett bra tag, men bara 07-20 vardagar och nov-mars. Så vet vad det innebär och det är tillräckligt drygt, men man har iallafall helger och halva året där man kan leva som vanligt. För nu iallafall.Attitudeswe skrev:
Jag kontrollerar min badtunnan uppvärmning efter effekttarifferna just nu. En gång i minuten så jämförs predikterade effekt för timmen med den tredje högsta effekten under månaden. Är den för hög så stängs värmen i badtunnan av, ligger prediktionen under så slår den på igen. Eftersom jag just nu lagar mat så stängdes värmen i badtunnan av en stund. Algoritmen vet ju inte att jag är klar med matlagningen om fem minuter.A Akerfeldt skrev:Självklart blir det svindyrt, men effektavgiften känns mera som en panikartad kortsiktig lösning istället för en långsiktig plan för att elen ska räcka till. Det är ju inte direkt någon nyhet att hela världen håller på att elektrifieras.
Det är ingen raketteknik, men man måste ha prylar som stödjer det.
I Tyskland så är det krav på att elbolaget får styra din elbilsladdning, laddning av hemmabatteri mm. Om inte - då får du betala en högre nätavgift.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Det är inte att elen inte räcker till, det är att ledningarna inte räcker till om alla kör fullt samtidigt.A Akerfeldt skrev: