S Sigge McKvack skrev:
Det är ju märkligt för vad jag förstår inte minst på Svenska kraftnät så är ju en utbyggnad/ombyggnad precis vad som sker/skall ske och det är vad den utökade avgiften skall bekosta.
Hej Sigge McKvack

Svenska Kraftnät ansvarar för transmissionsnäten på 230 kV och 400 kV där finns bland annat redan effektavgifter

Effektavgiften vi här diskuterar, handlar om elnäten för de ca 200 elnätsbolag som hanterar lägre spänningar och där bland annat våra villor är anslutna.

S Sigge McKvack skrev:
I övrigt kan jag bara notera att det tycks finnas en motvilja att förstå vad jag ifrågasätter. Om effekttariffer skulle vara det effektivaste sättet att uppnå det man påstår sig vija uppnå så borde det inte vara dessa enorma skillnaderna i både utformning och pris mellan de olika nätbolagen. Svårigheter med tariffmodellens utformning och effektivitet påpekas också av ( Wänéus och Östergren, 2019).
Att det är en skillnad i ”utformning och pris mellan de olika nätbolagen” beror främst på att elnäten ser helt olika ut. De har därför olika kostnader som skall betalas av de som är anslutna till just det elnätsbolaget.

En del elnätsbolag har nästan bara elnät i en storstad medan andra kan ha huvudsakligen landsbyggdsnät där det är långa ledningar och glest mellan abonnenterna.

S Sigge McKvack skrev:
Det jag och jag tror många med mig vänder sig mot är att 1 Elnätsbolagen gör och har historiskt gjort stora vinster, dvs återinvesteringen i elnäten har varit för dålig och nu skall högre avgifter bekosta inveteringar som redan bore ha genomförts. 2) Varför skall kostnadsuttaget ske lokalt och olika när det lokala nätet bara är en del av det övergripande?
Elnätsbolagen betalar anslutningsavgifter till Svenska Kraftnät för deras kostnader.

Jag beklagar att aktiebolag äger elnät och delar ut till sina aktieägare

När det i övrigt gäller kostnader och vinsterna i elnätsbolag så föreslår jag att vi väntar på Energimarknadsinspektionens utredning.

”Energimarknadsinspektionen ska utreda elnätsavgifterna”
https://www.energi.se/artiklar/2026...nadsinspektionen-ska-utreda-elnatsavgifterna/

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
F Fnularen skrev:
BTEA går med förlust trots sin omsättning vilket tyder på det klassiska upplägget att pengar flyttas från BTEA genom bolagsstrukturen till Bergs kommuns övriga verksamheter
jaså?

2020
Resultatdisposition för ett företag med vinstmedel på 29 740 670 kr. Förslag: utdelning 9 600 000 kr, balansen 20 140 670 kr. Utdelning per aktie: 9,50 kr.
2021
Bild av resultaträkning som visar utdelning och balansering av vinstmedel; totalt 18 841 464 kr disponeras, varav 10 000 000 kr i utdelning.

2022
Ekonomisk rapport med resultatdisposition: utdelning 5 250 000 kr, balanserat 12 917 632 kr, total 18 167 632 kr, 519,80 kr/aktie för 10 100 aktier.

2023
Resultatdisposition visar att 11 727 327 kr balanseras i ny räkning, med samma summa totalt disponerad.
2024
Resultatdisposition med balans i ny räkning 11 065 173 kr enligt förslag för vinstmedel.

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Eftersom de inte får ta in mer pengar med effektavgifter så tror jag inte på din teori alls.
Jag tror mer på det som faktiskt sägs, att man har en ovanligt stor skillnad i belastning vid olika tidpunker.
... så du tror inte heller att Bergs kommun har lagt upp skalbolagsupplägget i något syfte?

M Martin Lundmark skrev:
Hej
Intressant
Har BTEA gått med förlust alla de åtta år som de ägt BTEA. Eller drar du slutsatsen utifrån ett år

Intäktsramarna sätts (ändras) vart fjärde år utifrån kostnader och intäkter
Investeringar i form av nätbyggande kan ta mer än fyra år
Så du bör nog titta på åtta år eller mer
Kolla själv i deras årredovisningar så har du svar på frågorna.

D Dilato skrev:
jaså?

2020
[bild]
2021
[bild]

2022
[bild]

2023
[bild]
2024
[bild]
Japp, o sedan inte ett öre kvar av vinstmedlen.

D Dilato skrev:
jaså?

2020
[bild]
2021
[bild]

2022
[bild]

2023
[bild]
2024
[bild]

• Stapeldiagram som visar omsättning och resultat efter finansnetto från 2020 till 2024, samt finansiella siffror för 2024, inklusive omsättning 9536.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
M Martin Lundmark skrev:
Hej Sigge McKvack

Svenska Kraftnät ansvarar för transmissionsnäten på 230 kV och 400 kV där finns bland annat redan effektavgifter

Effektavgiften vi här diskuterar, handlar om elnäten för de ca 200 elnätsbolag som hanterar lägre spänningar och där bland annat våra villor är anslutna.

Att det är en skillnad i ”utformning och pris mellan de olika nätbolagen” beror främst på att elnäten ser helt olika ut. De har därför olika kostnader som skall betalas av de som är anslutna till just det elnätsbolaget.

En del elnätsbolag har nästan bara elnät i en storstad medan andra kan ha huvudsakligen landsbyggdsnät där det är långa ledningar och glest mellan abonnenterna.

Elnätsbolagen betalar anslutningsavgifter till Svenska Kraftnät för deras kostnader.

Jag beklagar att aktiebolag äger elnät och delar ut till sina aktieägare

När det i övrigt gäller kostnader och vinsterna i elnätsbolag så föreslår jag att vi väntar på Energimarknadsinspektionens utredning.

”Energimarknadsinspektionen ska utreda elnätsavgifterna”
[länk]
Nu gör du mig förvirrad. Skulle effektavgiften täcka elnätbolagens kostnad eller var det en högst effektiv och exakt vetenskaligt utformad avgift för att begränsa enskild kunds uttag av toppeffekt, eller om man så vill begränsa kundkollektivets toppeffekt?

Så Svenska kraftnät har inget med det här att göra men de bygger ut de högre spänningsnäten men nätbolagen betalar ändå avgifter till svenka kraftnät men det här hänger ändå inte ihop i kostnad/ntäkt/faktureringskedjan?

Det lustiga är att i den länk du delar så påpekas det återigen att elnäten byggs ut med kostnad som följd. När jag påpekade detta innan (okej jag inrömmer det var inom annat spänningsnät) men likväl som jag påpekat så sitter liksom de här kopparledningarna ihop i slutändan.

Vi tar ett citat "Nu vill regeringen dock undersöka hur elnätsföretagen finansierat sina elnät för att se om företagen tagit ut oskäligt höga avgifter från sina kunder." Således så är alltså inte tariffsystemet inte implementerat på bästa sätt. Det går alltså krasst uttryckt, med fog hävda att BTEAs tariffsystem är idiotiskt utformat.

Utöver det så pekar väl utredningens initiering på en reaktiv åtgärd som konsekvens av en illa implementerad åtgärd utan tillräcklig stabilt underlag. Det vill säga att tariffsystemets implementering i mindre grad påverkar topplast i systemet och i större grad bara ytterligare pungslår slutkunden som inte har annat val än att betala. Jag tycker det är lite det jag föröskt argumentera för hela tiden.

Artikeln sammanfattar ju grundproblemet ganska tydligt. Kunden har haft en topplast vid ett enskillt tillfälle motsvarande 0,1% av månaden och på det baseras hela avgiften. Det säger ingenting om hur kunden generellt topplastar systemet.

varför blandar du in BTEA Energi AB,
Text om företagets verksamhet i Bergs kommun och fjärrvärmeproduktion.
här pratar vi om nätbolaget

Bergs Tingslags Elektriska Aktiebolag​

.
Diagram som visar omsättning och resultat efter finansnetto för 2020-2024, med bokslut för omsättning 139 716 och resultat efter finansnetto 35 314.

• Gilla
Andreas Olsson5
  • Laddar…
S Sigge McKvack skrev:
Nu gör du mig förvirrad. Skulle effektavgiften täcka elnätbolagens kostnad eller var det en högst effektiv och exakt vetenskaligt utformad avgift för att begränsa enskild kunds uttag av toppeffekt, eller om man så vill begränsa kundkollektivets toppeffekt?

Så Svenska kraftnät har inget med det här att göra men de bygger ut de högre spänningsnäten men nätbolagen betalar ändå avgifter till svenka kraftnät men det här hänger ändå inte ihop i kostnad/ntäkt/faktureringskedjan?

Det lustiga är att i den länk du delar så påpekas det återigen att elnäten byggs ut med kostnad som följd. När jag påpekade detta innan (okej jag inrömmer det var inom annat spänningsnät) men likväl som jag påpekat så sitter liksom de här kopparledningarna ihop i slutändan.

Vi tar ett citat "Nu vill regeringen dock undersöka hur elnätsföretagen finansierat sina elnät för att se om företagen tagit ut oskäligt höga avgifter från sina kunder." Således så är alltså inte tariffsystemet inte implementerat på bästa sätt. Det går alltså krasst uttryckt, med fog hävda att BTEAs tariffsystem är idiotiskt utformat.

Utöver det så pekar väl utredningens initiering på en reaktiv åtgärd som konsekvens av en illa implementerad åtgärd utan tillräcklig stabilt underlag. Det vill säga att tariffsystemets implementering i mindre grad påverkar topplast i systemet och i större grad bara ytterligare pungslår slutkunden som inte har annat val än att betala. Jag tycker det är lite det jag föröskt argumentera för hela tiden.

Artikeln sammanfattar ju grundproblemet ganska tydligt. Kunden har haft en topplast vid ett enskillt tillfälle motsvarande 0,1% av månaden och på det baseras hela avgiften. Det säger ingenting om hur kunden generellt topplastar systemet.
Hej Sigge McKvack
I princip alla som ansluter sig till elnätet på olika nivåer betalar effektavgift, men hushåll har varit undantagna

Effektavgiften ser olika ut på olika nivåer men det handlar i princip om att man abonnerar på en viss effekt som man sedan betalar för. Tar man ut mer än det man abonnerar på så tillkommer ofta tilläggsavgift.

Eftersom effektavgiften är olika utformad så måsta man hålla isär vilken effektavgift man avser.

De som är anslutna till ett elnätsbolag delas in i olika kundkategorier där elnätsavgifterna sedan debiteras lika inom kundkategorin

Ofta är det samma kundkategori för fritidshus och "åretruntboende".
Det innebär i detta fallet att effektavgiften för den som laddade elbilen är samma avgift som om det varit en laddning för en "åretruntboende" som sedan laddat flera gånger till, samma månad, utan att behöva betala mer, om toppeffekten inte varit högre vid senare tidpunkter samma månad.

Effektavgiften till villor och fritidshus kommer att vara mycket enkelt utförda för att inte vara komplicerade att förstå. Därför blir det ingen exakt debitering.

Tyvärr verkar många trots detta ha svårigheter att förstå effektavgiften

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Attitudeswe
S Simon11 skrev:
Blir ett litet moment 22 det här med laddning av elbil. Du har mer förluster ju lägre effekt du laddar med = mer förbrukning för att ladda fullt = mer använda kWh = högre räkning. Det är en del av problemet, det finns inget facit om vad som faktiskt blir billigast, det medför en stress hos många!
Jag låter min bil fylla upp den lediga effekten som inte huset behöver. Så att den inte är med och bidrar till någon effekttopp.

Huset behöver max 4.5kW i Juli (VVB med egen effektvakt) och max 7.5kW i Jan (direktverkande och LLVP)

Bilen har laddat med i snitt 2.1kW i Juni och 4.7kW i Jan.

Om laddförlusterna skulle bli 10% högre pga detta så motsvarar det effektstraffet för en 2kW högre effekttopp. Så för mig är det ej lönsamt att kunna ladda snabbare. Jag kan köra mina 3500mil/år ändå...

pacman42 pacman42 skrev:
Du vill garanterat inte betala det som ett elnät skulle kosta om det var dimensionerat för maxuttag hos alla samtidigt.

Det är för att hålla nere kostnaderna för elnätet som EU skrivit reglerna. För att man skall få in fler abonnenter på befintlig infrastruktur.
Vad händer om säg 10 år när majoriteten ska ladda sina fordon istället för att tanka, vi har kopplat på X antal fler abonnenter på nätet och allt mera saker har behov av elektricitet? Ännu högre effektavgifter? Begränsningar hur många kW man får använda? Brist på el?

Attitudeswe
A Akerfeldt skrev:
Vad händer om säg 10 år när majoriteten ska ladda sina fordon istället för att tanka, vi har kopplat på X antal fler abonnenter på nätet och allt mera saker har behov av elektricitet? Ännu högre effektavgifter? Begränsningar hur många kW man får använda? Brist på el?
Om alla transporter elektrifieras är det ändå bara 10% ökning i snitt. Laddar man rätt (på natten) så behöver det inte lasta nätet mer.

Från min nätägares nätutvecklingsplan:

Diagram över solelsproduktion och elförbrukning i Partille under somrarna 2030 och 2034, visande effekten i kW över dygnets timmar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
S Sigge McKvack skrev:
Litar du på försäljare av begagnade bilar också?
Det händer, men jag försöker framförallt sätta mig in i saker innan jag kommer med felaktiga påståenden...

• Haha
Dilato
  • Laddar…
A Akerfeldt skrev:
Nätet kommer att byggas ut, men långsammare. Det är intentionen.

Vi kan inte ha det så att alla laddar bilarna samtidigt. I Tyskland vill elbolagen styra hur snabbt man får ladda, skulle inte förvåna mig om det dyker upp här också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.