24 853 läst ·
155 svar
25k läst
155 svar
Dyrare faktura än offerten jag godkände. Vad gäller?
Han betalar ju inte för badrummet utan istället för en tjänst som berör badrummet. Badrumsrenoverarfirmor säljer ju inte badrum även om det kanske känns så. De säljer en tjänst med alla de känslor och servicemoment som det omfattar.ACME skrev:Frågan är ju om TS våtrum är värt mindre pengar om ett kvalitetsdokument saknas. Det utförda arbetet är detsamma och han har fakturan som lägger ansvaret i entreprenörens händer de kommande 10 åren. Om han har betalat. Har han inte betalat än så kan det mycket väl vara anledningen till att han inte har fått något dokument än.
Har man avtalat om ett kvalitetsdokument ska levereras som en del av tjänsten så är det ett fel i tjänsten om det inte levereras (9 § konsumenttjänstlagen). Detta fel ger en rätten för konsument att hålla inne med betalningen:
19 § konsumentjänstlagen: "Konsumenten får hålla inne så mycket av betalningen som fordras för att ge honom säkerhet för hans krav på grund av ett fel hos tjänsten."
D v s summan som konsument kan hålla inne är rätt substantiell.
Det förstår jag. Då måste man fastställa vad det pappret är värt, och värdet ligger enbart i en känsla, känslan av trygghet. En falsk trygghet eftersom pappret inte gör någon som helst skillnad i praktiken.Claes Sörmland skrev:
Han betalar ju inte för badrummet utan istället för en tjänst som berör badrummet. Badrumsrenoverarfirmor säljer ju inte badrum även om det kanske känns så. De säljer en tjänst med alla de känslor och servicemoment som det omfattar.
Har man avtalat om ett kvalitetsdokument ska levereras som en del av tjänsten så är det ett fel i tjänsten om det inte levereras (9 § konsumenttjänstlagen). Detta fel ger en rätten för konsument att hålla inne med betalningen:
19 § konsumentjänstlagen: "Konsumenten får hålla inne så mycket av betalningen som fordras för att ge honom säkerhet för hans krav på grund av ett fel hos tjänsten."
D v s summan som konsument kan hålla inne är rätt substantiell.
Det borde ha prövats den juridiska vägen någon gång.
Så är det ofta med marknaden. Det är ofta så att prisskillnader inte är motiverade utifrån substans utan utifrån känsla. Vi diskuterade ju tandkräm nyligen, ett typexempel på där det mesta bara sitter i huvudet hos konsumentgrupper. Jag menar, hur många kombinationer av titanoxid, SDS, fluorid, stabiliserare och smak- och färgämnen kan man göra? En tekniskt sett färdig produkt som ständigt säljs i nya varianter som folk har olika känslor för dem. De är känsliga för smakämnen, färg och hoppas att deras munhälsa ska förbättras eller gulnande tänker ska bli vitare. Mest osakligheter från det naturvetenskapliga perspektivet.ACME skrev:
Men i fallet kvalitetsdokumentet behöver man ju inte uppskatta värdet av det om det nu ingår i tjänsten. Det ska levereras och gör inte företaget det så får konsumenten hålla inne så mycket av betalningen som fordras för att ge honom säkerhet för att det levereras. Det är således en substantiell del av betalningen, så substantiell att företaget agerar utifrån den och inte bara låter det bero.
Ja, jo. Visst. Ett konstverk som inte väcker några känslor hos någon blir ju också osäljbart och därmed värdelöst. Så känslor säljer och därför är sex och droger så lukrativt.Alfredo skrev:
Men trygghetskänslan man får av att anlita ett behörigt företag borde ju finnas där även utan ett dokument. Jag tror ingen ramar in det och njuter av den goa trygga känslan att se det..
Skulle man få en skada så skiter ju vi som gör skadebesiktningen i om det finns ett kvalitetsdokument eller inte. Vi tittar på hur badrummet är byggt och bedömer skadeorsaken utifrån vad som faktiskt har gjorts och hänt. Det är inte dokumentet som avgör om det är yrkesmässigt utfört. Det talar egentligen bara om att företaget betalar avgifter till en organisation.
Redigerat av moderator:
Nej men likafullt verkar många här tycka att det är viktigt. I den undersökning Byggahus gjorde ansåg till och med ett försäkringsbolag det.ACME skrev:
https://www.byggahus.se/vilka-forsa...alitetsdokument-for-att-ersatta-vattenskada-i
Du och jag är helt ense här!ACME skrev:Skulle man få en skada så skiter ju vi som gör skadebesiktningen i om det finns ett kvalitetsdokument eller inte. Vi tittar på hur badrummet är byggt och bedömer skadeorsaken utifrån vad som faktiskt har gjorts och hänt. Det är inte dokumentet som avgör om det är yrkesmässigt utfört. Det talar egentligen bara om att företaget betalar avgifter till en organisation
Ja. Jag undrar hur många det är här som tycker att det är viktigt för att de har läst här att det är viktigt..Alfredo skrev:
Det ältas gärna om BKR/GVK-intyg men jag har aldrig hört någon knorra om att det saknas MVK-intyg. Det börjar väl nu när jag skriver det.🫣
92% av bolagen tyckte alltså inte att det var viktigt, och Gjensidige har inte direkt gjort sig kända för sina smidiga skadehanteringar..Alfredo skrev:
Man kan ju ladda ner tillverkarnas egna kvalitetsdokument så har man uppfyllt det kravet. T.ex https://www.se.weber/files/se/2019-04/egenkontroll-weber-vatrum.pdf
👍🏼Alfredo skrev:
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 889 inlägg
Det om något är väl SJÄLVKLART?Fairlane skrev:
Kunden vill ha el dragen från säg kylskåpsuttaget till ett uttag vid diskbänken, jordat utförande.
Givetvis har ju kunden mätt o angivit sträckan i beställningen, eller så har elektrikern varit där o tittat o mätt själv.
Det är 3 meter.
Har då elektrikern skrivit 6 meter EK så borde man ju fatta, "Jag beställde inte ojordat. Något stämmer inte i kalkylen", och påpeka det att "Eyy, elektrikern, glömde du räkna med jorden i offerten eller?"
En sak som dock kan vara oklart är spillmaterial. Låt oss säga att företaget istället hade angivit 100 liter betong, och sedan så går det kanske åt 10 liter extra betong som inte ingår i gjutningen, utan är sånt som fastnar på verktyg, längst ner i hinken. Kunden har inte nytta av detta utan är sådant som i praktiken är "nödvändigt" för att utföra arbetet.
Då är saken mycket mer oklar, och i det fallet får man som företagare bjuda på "spillmaterialet", annat än när det beställs i hela förpackningar, då är det rimligt att kunden betalar för hel förpackning även om bara en halv går åt.
Nu var ju dock företaget smart och angav 100 mm, dvs en höjd i millimeter som kan mätas direkt med tumstock ner i den blöta betongen (företaget har säkert fotobevis om TS skulle dra det inför skranket som en äkta rättshaverist)
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 895 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 895 inlägg
Nu är du ute och cyklar. Kunden behöver inte veta ett dugg om EK, FK eller hur många ledare, eller om det ska vara jordat eller ojordat.S sebastiannielsen skrev:Det om något är väl SJÄLVKLART?
Kunden vill ha el dragen från säg kylskåpsuttaget till ett uttag vid diskbänken, jordat utförande.
Givetvis har ju kunden mätt o angivit sträckan i beställningen, eller så har elektrikern varit där o tittat o mätt själv.
Det är 3 meter.
Har då elektrikern skrivit 6 meter EK så borde man ju fatta, "Jag beställde inte ojordat. Något stämmer inte i kalkylen", och påpeka det att "Eyy, elektrikern, glömde du räkna med jorden i offerten eller?"
S sebastiannielsen skrev:En sak som dock kan vara oklart är spillmaterial. Låt oss säga att företaget istället hade angivit 100 liter betong, och sedan så går det kanske åt 10 liter extra betong som inte ingår i gjutningen, utan är sånt som fastnar på verktyg, längst ner i hinken. Kunden har inte nytta av detta utan är sådant som i praktiken är "nödvändigt" för att utföra arbetet.
Då är saken mycket mer oklar, och i det fallet får man som företagare bjuda på "spillmaterialet", annat än när det beställs i hela förpackningar, då är det rimligt att kunden betalar för hel förpackning även om bara en halv går åt.
Nu var ju dock företaget smart och angav 100 mm, dvs en höjd i millimeter som kan mätas direkt med tumstock ner i den blöta betongen (företaget har säkert fotobevis om TS skulle dra det inför skranket som en äkta rättshaverist)
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 895 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 895 inlägg
Ja, den enkla metoden för dessa småsummor är ju att företagen bjuder på dem... Då brukar det dock vara så att hantverkaren inte går lön i och barnen inga julklappar etc, så helt plötsligt verkar det röra sig om enorma belopp. 🤔Erik JS skrev:
men om dom mät. varför står det bara 100 mm på levererat på fakturan?S sebastiannielsen skrev:Det om något är väl SJÄLVKLART?
Kunden vill ha el dragen från säg kylskåpsuttaget till ett uttag vid diskbänken, jordat utförande.
Givetvis har ju kunden mätt o angivit sträckan i beställningen, eller så har elektrikern varit där o tittat o mätt själv.
Det är 3 meter.
Har då elektrikern skrivit 6 meter EK så borde man ju fatta, "Jag beställde inte ojordat. Något stämmer inte i kalkylen", och påpeka det att "Eyy, elektrikern, glömde du räkna med jorden i offerten eller?"
En sak som dock kan vara oklart är spillmaterial. Låt oss säga att företaget istället hade angivit 100 liter betong, och sedan så går det kanske åt 10 liter extra betong som inte ingår i gjutningen, utan är sånt som fastnar på verktyg, längst ner i hinken. Kunden har inte nytta av detta utan är sådant som i praktiken är "nödvändigt" för att utföra arbetet.
Då är saken mycket mer oklar, och i det fallet får man som företagare bjuda på "spillmaterialet", annat än när det beställs i hela förpackningar, då är det rimligt att kunden betalar för hel förpackning även om bara en halv går åt.
Nu var ju dock företaget smart och angav 100 mm, dvs en höjd i millimeter som kan mätas direkt med tumstock ner i den blöta betongen (företaget har säkert fotobevis om TS skulle dra det inför skranket som en äkta rättshaverist)
dom har ju kopierat antalet på offerten och klistrat in på fakturan utan att ändra hur tjock gjutningen är, Så då borde dom inte räkna så fel iaf när dom gjort hembesök och sett ytan
står ju inte att dom gjutit tjockare bara att det gick åt fler säckar än dom räknat med.